Gå til innhold

Kan de nekte meg å skifte fastlege?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Har veldig lyst til å skifte fastlege, da den jeg bruker bare hører på hva som er problemet, han foretar aldri noen undersøkelser men bare foreslår/skriver ut forskjellige medikamenter. For noen måneder siden var jeg veldig plaget av kløe i underlivet (er det litt enda), han undersøkte ikke, men ba meg bare gå på apoteket for å kjøpe vivag. Da jeg kom tilbake en måned senere fordi det hadde forverret seg, fikk jeg fortsatt ingen undersøkelse eller henvisning til gynekolog, men denne gangen skulle jeg kjøpe daktakort. Det har jo hjulpet litt, men etter fire måneder er problemet fortsatt tilstede.

Dro tilbake for et par uker siden med samme problemet pluss at jeg hadde begynt få noen vorter under foten. Fortsatt ingen undersøkelser, bare kjøpe ny krem for underlivet og Verucid Liniment for foten. Vortene under foten er nå brune og tildels svarte. Da skal man i følge bruksanvisningen stoppe bruken og kontakte lege.

Men jeg vil ikke til den legen, jeg vil til en som vil se på problemet før h*n ber meg kjøpe ditt og datt. Jeg spurte på legekontoret om jeg kunne bruke en av de andre legene der, men det kunne jeg altså ikke med mindre fastlegen min er borte den dagen jeg kommer, og jeg kunne ikke bytte fastlege med mindre jeg flyttet til et annet sted. Kunne altså ikke bytte fastlege innen samme fylke.

Kan de nekte meg det? Har da hørt mange som har byttet fastlege uten å flytte????? Syns forøvrig jeg har gyldig grunn til å bytte lege.........

Gjest Anonymous
Skrevet
Kunne altså ikke bytte fastlege innen samme fylke

Jeg mente innen samme kommune....

Skrevet

Her i Tromsø har vi hatt fastlegeordningen lenge, og her er det i alle fall sånn at du kan bytte fastlege dersom du ønsker det. Tror det er en begrensning på to eller tre ganger i året dersom det ikke er spesielle årsaker til at du vil bytte.

Skrevet

Hmmm...jeg har da byttet fastlege hele to ganger jeg da, og det var helt i orden begge ganger. Ring igjen til fastlegekontoret der du bor (det er et sånt i hver by), og spør igjen. Det er lovbestemt at man kan bytte to ganger pr kalenderår....................

Skrevet

Jøss, det hørtes ut som min forrige fastlege! Hata`n som pesten og han dr##t fullstendig i undersøkelser og oppfølging. Fikk heldigvis bytta og skal til en ny en som flere i familien bruker. Håper det går bedre.

Bytt i vei! Søknadsskjema kan du få ordnet på Trygdekontoret

Klem, Kattepus :D

Skrevet

Alle som er med i fastlegeordningen har rett til å bytte fastlege inntil to ganger pr. år.

Ring fastlegetelefonen, og du får informasjon om hvilke leger som har ledig for nye pasienter der du bor.

Hilsen

Skrevet

Ring fastlegekontoret på 810 59 500 - du blir satt over til riktig kommune -og det tar noen få minutter å få ny fastlege. Du trenger altså ikke noe skjema. Du har rett til å bytte fastlege opptil to ganger i året.

Lykke til! Han legen hørtes ikke noe særlig ut, nei :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...