Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Fant ingen tråder om det så jeg lurte på hva man skal forberede seg på til første ultralyd. 

Er det noen spørmål som kan være viktig/lurt å spørre om? Isåfall hva spurte dere om? Hvordan forbereder jeg meg best mulig? 

Skal på ultralyd om 1 uke 😊

Anonymkode: 810e2...3c7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er en medisinsk undersøkelse hvor de forteller deg str på foster og når forventet termin er, hvor langt du er kommet i svangerskapet osv. Det er ikke så mange spørsmål du trenger å stille da de forklarer som regel hva de gjør og hva de måler. 

Anonymkode: 0135a...515

AnonymBruker
Skrevet

Første og eneste ultralyd er i uke 18, så går ut fra at det er den du mener? :)

Ved min undersøkelse forklarte undersøker alt underveis, så jeg trengte ikke spørre om noe. 

Anonymkode: 1473f...137

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er en medisinsk undersøkelse hvor de forteller deg str på foster og når forventet termin er, hvor langt du er kommet i svangerskapet osv. Det er ikke så mange spørsmål du trenger å stille da de forklarer som regel hva de gjør og hva de måler. 

Anonymkode: 0135a...515

Takk for svar. 

Om jeg kjenner på noe frykt for graviditeten, er dette da verdt å ta opp? Vet mine søstre har fått mye hjelp da vi sammen har opplevd å miste vår bror i 9 mnd (rett før termin) og eg, som dem, kjenner på en frykt for at det skal skje oss 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. 

Om jeg kjenner på noe frykt for graviditeten, er dette da verdt å ta opp? Vet mine søstre har fått mye hjelp da vi sammen har opplevd å miste vår bror i 9 mnd (rett før termin) og eg, som dem, kjenner på en frykt for at det skal skje oss 

Ikke på ordinær ultralyd i uke 18, de skal "bare" gjøre ultralyd og følger ikke mer opp, med mindre du skal ha flere ultralyder. Dette er noe du tar med helsestasjonen eller fastlege, som følger deg over tid. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde privat UL i uke 11, og fikk god forklaring underveis. Jeg spurte om alt så bra ut, og skjønte på svaret at vedkommende også hadde sett etter ting de egentlig ikke skal se etter (fordi de ikke har lov?), men hun sa at hvis hun hadde sett noe som bekymret henne hadde hun henvist meg videre. 

På ordinær UL fikk vi også god forklaring underveis, og til slutt spurte hun om vi ønsket å vite kjønnet. 

Anonymkode: 47532...02f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ønsker å vite kjønn anbefaler jeg at du tar det opp før de begynner. Jeg motet meg opp ila av UL for å spørre om det siden jeg har hørt at noen synes det er uhørt og blir sur for at vi som foreldre lurer på det. Fikk til respons "prøver du å mote deg opp til å spørre om kjønn!!??? Det må du gjøre med en gang for vi bruker ikke ekstra tid på det!!! " Sureste jordmoren deluxe! Ødela UL-opplevelsen.

Ha selvtillit! Ikke la noen ødelegge for deg. Og selv om det viktigste for oss selvfølgelig er at alt er bra med barnet er det ikke en uting å vil vite kjønn 🙂

Anonymkode: 7bada...507

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke særlig mye å forberede seg for. Det er ikke vanlig å komme med masse spørsmål. 

Anonymkode: 82557...ef4

• Liker 1
Skrevet

Om det er den i uke 18-20 du mener (ordinær) så er det vel de åpenlyse spørsmålene som gjelder? Friskt barn, og kjønn? 

AnonymBruker
Skrevet

Du får mest sannsynligvis info om alt det er verdt å spørre om. Eneste kan være kjønnet. Det er veldig varierende hvordan de stiller seg til det i form om de spør deg, gidder å kommentere det frivillig osv. Det er i utgangspunktet en medisinsk undersøkelse så det de er opptatt av er om alt ser bra ut med den lille. Hvis de informerer om noe underveis som du ikke forstår så er det viktig at du spør der og da hva det betyr. Er altfor mange som kommer hjem og begynner å lure og Googler seg i hjel eller spør her på forumet. Det er bare de som undersøker deg som kan gi deg riktig svar. Masse lykke til! Og ang redsel/frykt for å miste mtp historien i familien ville jeg tatt dette opp med jordmor på helsestasjonen. De er utrolig flinke til å følge opp på disse punktene og det er de du kommer til å ha kontakt med gjennom svangerskapet. 

Anonymkode: 7f680...a38

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Første og eneste ultralyd er i uke 18, så går ut fra at det er den du mener? :)

Ved min undersøkelse forklarte undersøker alt underveis, så jeg trengte ikke spørre om noe. 

Flere steder tilbyr også ultralyd i siste trimester.

Anonymkode: d0ad7...6bb

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere steder tilbyr også ultralyd i siste trimester.

Anonymkode: d0ad7...6bb

Det er isåfall et ekstra tilbud, det er ikke en del av svangerskapsomsorgen. 

Anonymkode: 82557...ef4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...