Gå til innhold

Men... Er det egentlig så mange sykepleiere som faller fra?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg ikke ute etter å "disse" sykepleierne", men hvis det stemmer at ca 10% faller i fra (lest i sykepleiertråd). Er det ikke sånn i alle yrker? Det er vel litt utviklingen for tida, at folk ikke blir i samme jobb hele livet?

Til sammenligning mener jeg at jeg leste at 40% av lærerene faller fra de først 2 årene etter endt utdanning.

Anonymkode: 0bb0d...d11

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enormt frafall innen IT og feks. Utrolig mange som innser at de ikke har evnene og interessen, og penser seg inn på en annen karrierevei etter et par år.

Anonymkode: c5470...fbf

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som faller fra ja, hadde alle som ble utdannet faktisk brukt utdannelsen sin ville det ikke vært sykepleiemangel i Norge. 20% av nyutdannede sykepleiere slutter innen kort tid etter de er ferdig med utdanningen, flere faller fra etterhvert som tiden går. Jeg kjenner mange som har tatt andre utdanninger etterpå, f.eks lærer, ingeniør eller fysio, samt en del som har begynt å jobbe i barnehage, butikk, treningssenter, kafe og i resepsjon. 

Anonymkode: d16c0...dc5

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som faller fra ja, hadde alle som ble utdannet faktisk brukt utdannelsen sin ville det ikke vært sykepleiemangel i Norge. 20% av nyutdannede sykepleiere slutter innen kort tid etter de er ferdig med utdanningen, flere faller fra etterhvert som tiden går. Jeg kjenner mange som har tatt andre utdanninger etterpå, f.eks lærer, ingeniør eller fysio, samt en del som har begynt å jobbe i barnehage, butikk, treningssenter, kafe og i resepsjon. 

Anonymkode: d16c0...dc5

Ja, men dette tror jeg gjelder for de fleste yrker. Og kanskje sunt også? At man kan gjøre et omvalg?

Skrevet

Sykepleieryrket har kanskje ikke større frafall enn andre yrker, men jeg tror at årsaken er ulik fra andre yrker. En nyutdannet sykepleier har ofte ambisjoner og idealer om hvordan de skal kunne hjelpe mennesker. Så kommer virkeligheten med tidspress og dårlige ressurser. Det tærer på psyken å gå med konstant dårlig samvittighet over alle man ikke fikk gitt god omsorg/pleie. Når man da i tillegg skjønner at en endring ikke er nær så blir det lite å holde fast ved. 
Jeg håper det har lite med lønn å gjøre, men mer om hjertet/ambisjonen til den nyutdannede sykepleier å gjøre. 

En lærer vil kunne kjenne på det samme, tror jeg. Mens i IT bransjen og andre så skyldes kanskje frafall mer at jobben er svært mye mer komplisert enn man antar. Erfarne IT konsulenter sier at kunnskapsnivået til de fleste som har gått IKT er svært lav og at de lærer lite som er relevant for jobben. Det gjør nok at mange får ett «sjokk» i arbeidslivet og søker derfor mot annen utdanning/jobb. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 timer siden, Hakadaki skrev:

Sykepleieryrket har kanskje ikke større frafall enn andre yrker, men jeg tror at årsaken er ulik fra andre yrker. En nyutdannet sykepleier har ofte ambisjoner og idealer om hvordan de skal kunne hjelpe mennesker. Så kommer virkeligheten med tidspress og dårlige ressurser. Det tærer på psyken å gå med konstant dårlig samvittighet over alle man ikke fikk gitt god omsorg/pleie. Når man da i tillegg skjønner at en endring ikke er nær så blir det lite å holde fast ved. 
Jeg håper det har lite med lønn å gjøre, men mer om hjertet/ambisjonen til den nyutdannede sykepleier å gjøre. 

En lærer vil kunne kjenne på det samme, tror jeg. Mens i IT bransjen og andre så skyldes kanskje frafall mer at jobben er svært mye mer komplisert enn man antar. Erfarne IT konsulenter sier at kunnskapsnivået til de fleste som har gått IKT er svært lav og at de lærer lite som er relevant for jobben. Det gjør nok at mange får ett «sjokk» i arbeidslivet og søker derfor mot annen utdanning/jobb. 

Jeg tror også det ligger mye her, ikke nødvendigvis lønn. Jeg jobber ikke lenger som sykepleier. Og lønn har ingenting med det å gjøre. For min del så synes jeg det at vi hele tiden ble færre folk var det verste. Å ikke har tid. Å måtte løpe inn og ut hos pasienter og ikke rekke å slå av en prat var ikke noe god følelse. Og at vi hele tiden fikk andre ting å gjøre, enn sykepleieoppgaver. Vi var vaktmestre, renholdspersonale, kokker osv. Kommunen skar ned til beinet og fjernet folk fra stillingene sine. 

Den rovdriften mange kommuner og helseforetak kjører, går ikke i lengden.

Jeg savner ofte jobben som innebar pasienter og pårørendekontakten. Det å hjelpe folk og gi dem en bedre dag. Synd det skal være sånn. 

Endret av Felixa
Skrevet
2 timer siden, Felixa skrev:

Jeg tror også det ligger mye her, ikke nødvendigvis lønn. Jeg jobber ikke lenger som sykepleier. Og lønn har ingenting med det å gjøre. For min del så synes jeg det at vi hele tiden ble færre folk var det verste. Å ikke har tid. Å måtte løpe inn og ut hos pasienter og ikke rekke å slå av en prat var ikke noe god følelse. Og at vi hele tiden fikk andre ting å gjøre, enn sykepleieoppgaver. Vi var vaktmestre, renholdspersonale, kokker osv. Kommunen skar ned til beinet og fjernet folk fra stillingene sine. 

Den rovdriften mange kommuner og helseforetak kjører, går ikke i lengden.

Jeg savner ofte jobben som innebar pasienter og pårørendekontakten. Det å hjelpe folk og gi dem en bedre dag. Synd det skal være sånn. 

Det er veldig synd ja. Tipper du var god i jobben din så det er synd at slike som deg slutter. Når man i tillegg ser at en del av de ( langt ifra alle) som holder ut sykepleieryrket endrer seg ved å bli mer kyniske fremfor å ta kampen så rammer det tjenestemottager på så mange nivåer. Man kan neppe klandre de - det er tøft å kjempe imot ett system som ikke fungerer - men de kan iallfall holde sine pessimistiske holdninger for seg selv fremfor å påvirke nyutdannede ved å stadig slå ned på idealismen om bedre arbeidsvilkår. Ikke sjeldent hører man om nyutdannede som blir «oppdratt» på arbeidsplassen. Har selv ei venninne som startet med ett brennende engasjement, men som stadig kommer med utsagn som ligner en fallitterklæring. 

Håper virkelig at samfunnet sammen kan mobilisere for mer bemanning i helsevesen generelt. Når vi gidder å gå i tog og demonstrere mot bomring så bør vi også klare å kjempe for noe så viktig som dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer mer på hvor mange som er i dette yrket som ikke klarer å få en annen jobb, men derfor blir. Jeg er en av de, og jeg kjenner fryktelig mange av oss... 

Anonymkode: b490e...1c9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sykepleier, var nyutdannet i fjor sommer og jobber på medisinsk sengepost. Allerede nå ser jeg etter andre utdanninger, mastergrader og andre stillinger. Ikke fordi jeg ikke trives med sykepleie, men fordi jeg er psykisk sliten. Jeg jobber med alt og alle, ingen spesifikk gruppe pasienter med organsdelte sykdommer, men ALT som finnes mellom sår og hjerneblødning. Bare det i seg selv er stressende å tenke på. 

Flere advarte meg at jeg kunne få en knekk, at hvis du klarer denne avdelingen klarer du de mest stressende avdelingene og akuttmottak. Og det kan være de hadde rett. Vurderer å søke jordmor eller helsesøster nå, fordi ønsket mitt alltid har vært å jobbe med barn, men mastergraden i barnesykpleie (der jeg helst vil jobbe), krever to års somatisk praksis og det er en svært vanskelig avdeling å få innpass på. Derimot krever helsesøster og jordmor kun ett år. Har også vurdert å hoppe på en ny bachelor i paramedic, eller rett og slett en annen stilling. Men det er også vanskelig å få nå, spesielt når jeg er ute etter 100% fast. 

Angrer jeg på utdanningen? Nja, ikke egentlig, men det er spesielt denne koronaperioden vi er inni nå hvor jeg er redd jeg kan møte døra. 

Anonymkode: 3f5fd...525

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...