Gå til innhold

dagpenger og driver ENK ved siden?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

er dette mulig? har det noe å si hvis jeg driver ENK ved siden om jobb og blir arbeidsløs å begynner å få dagpenger samtidig som jeg får in penger på mitt ENK? 

vil jeg få betale tilbake senere ? 

vet ikke om det ikke har noe å si eller om de bare ikke vet at jeg tjener penger på føretake mitt, men jeg få likevel dagpenger. eller er det dagpenger min rettighet etter jeg har blitt av med jobb og de kan ikke nekte den? 

Anonymkode: 12a33...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Simon Powerlines 😉

Anonymkode: 4827c...335

hva menes med dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

hva menes med dette ?

Skrev på feil tråd, beklager

Anonymkode: 4827c...335

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har skjønt er det meget strenge retningslinjer for arbeid mens man går på trygd. 

Jeg er rimelig sikker på at ganske mange i Norge hadde hatt enkeltmannsforetak ved siden av jobb hvis man kunne få både inntekt fra selskapet og NAV samtidig

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, newman01 said:

Etter hva jeg har skjønt er det meget strenge retningslinjer for arbeid mens man går på trygd. 

Jeg er rimelig sikker på at ganske mange i Norge hadde hatt enkeltmannsforetak ved siden av jobb hvis man kunne få både inntekt fra selskapet og NAV samtidig

er det sant?

jeg har jo tjent opp retten til dagpenger men jeg jobbet, og jeg få jo ikke nok fra bedriften min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har rett på dagpenger, men får fratrekk for timene du jobber i enk. Hva du tjener på enk spiller i utgangspunktet ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan ha rett på dagpenger, men du må skrive ned alle timene du jobber med ENK, uansett om du tjener penger eller ikke. ALLE timene du jobber.

Anonymkode: 7d5cb...6e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, newman01 skrev:

Det spørs hvordan man gjør det.

Om man driver ENK blir overskuddet regnet mot trygden ved årsslutt. En får da krav om tilbakebetaling om en har overskredet de tilmålte 0.4G. Det er likevel god grunn til å gjøre det slik, da en kan trekke fra mye og skrive av slik at om en f.eks har tjent 100000, kan man få det ned til de lovlige 0.4G i overskudd.

Det samme gjelder om en som trydgdet jobber som lønnsmottaker i eget AS eller i annens firma. Max 0.4G før det trekkes i trygd.

Om en derimot jobber i eget AS og tar ut de tilmålte 0.4G i lønn, kan man senere ta ut så mye man vil i aksjeutbytte uten at dette berører trygden. Uansett beløp.

Dette gjelder vel og merke trygd, ikke AAP.

Anonymkode: 320dd...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her kommer du til å gå på en smell, for dette er strengt!

Du må føre opp ALLE timer du bruker på firmaet ditt når du sender inn meldekort.

Også de timene du bruker kun til planlegging, reklamering osv. De følger med deg.

Jeg har ENK men har fått innvilget noe som heter dagpenger under etablering av bedrift. Da får mann beholde dagpenger i inntil 12 mnd uten å måtte føre opp timene på meldekortet.

Dette er kjempestrengt og det du gjør er ulovlig.

Du må lese deg opp på nav sine sider, det er ikke akkurat så vanskelig å finne denne infoen.

Anonymkode: 8f7a2...023

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her kommer du til å gå på en smell, for dette er strengt!

Du må føre opp ALLE timer du bruker på firmaet ditt når du sender inn meldekort.

Også de timene du bruker kun til planlegging, reklamering osv. De følger med deg.

Jeg har ENK men har fått innvilget noe som heter dagpenger under etablering av bedrift. Da får mann beholde dagpenger i inntil 12 mnd uten å måtte føre opp timene på meldekortet.

Dette er kjempestrengt og det du gjør er ulovlig.

Du må lese deg opp på nav sine sider, det er ikke akkurat så vanskelig å finne denne infoen.

Hva i all verden gjør ta som er ulovlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs hvordan man gjør det.

Om man driver ENK blir overskuddet regnet mot trygden ved årsslutt. En får da krav om tilbakebetaling om en har overskredet de tilmålte 0.4G. Det er likevel god grunn til å gjøre det slik, da en kan trekke fra mye og skrive av slik at om en f.eks har tjent 100000, kan man få det ned til de lovlige 0.4G i overskudd.

Det samme gjelder om en som trydgdet jobber som lønnsmottaker i eget AS eller i annens firma. Max 0.4G før det trekkes i trygd.

Om en derimot jobber i eget AS og tar ut de tilmålte 0.4G i lønn, kan man senere ta ut så mye man vil i aksjeutbytte uten at dette berører trygden. Uansett beløp.

Dette gjelder vel og merke trygd, ikke AAP.

Akkurat dette er lite relevant for dagpenger. Vil bare påpeke dette for å unngå at dette blir noe ta tror hun/han må ta hensyn til, informasjonen er jo helt grei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Hva i all verden gjør ta som er ulovlig?

Å tene penger uten å føre det i meldekortet for dagpenger er ulovlig.

Til og med arbeid/timer du utfører for firmaet ditt som ikke er direkte inntektsbringende skal føres opp. Rubbel og bit.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å tene penger uten å føre det i meldekortet for dagpenger er ulovlig.

Til og med arbeid/timer du utfører for firmaet ditt som ikke er direkte inntektsbringende skal føres opp. Rubbel og bit.

Men ts har da ikke sagt hun/han har gjort dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

er dette mulig? har det noe å si hvis jeg driver ENK ved siden om jobb og blir arbeidsløs å begynner å få dagpenger samtidig som jeg får in penger på mitt ENK? 

vil jeg få betale tilbake senere ? 

vet ikke om det ikke har noe å si eller om de bare ikke vet at jeg tjener penger på føretake mitt, men jeg få likevel dagpenger. eller er det dagpenger min rettighet etter jeg har blitt av med jobb og de kan ikke nekte den? 

«Vil jeg få betale tilbake senere?

«De bare ikke vet at jeg tjener penger på føretake mitt, men jeg få likevel dagpenger».

Er vel ganske opplagt at det er det som skjer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Vil jeg få betale tilbake senere?

«De bare ikke vet at jeg tjener penger på føretake mitt, men jeg få likevel dagpenger».

Er vel ganske opplagt at det er det som skjer..

Nei, det er ikke opplagt. Ta spør om hva som skjer hvis og om det er mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du melder deg som arbeidsledig er du pliktig å fylle inn om du driver egen bedrift utenom, der oppgir du om du tjener penger på dette og hvor mange timer du bruker på dette foretaket pr.dag

Om du bruker så mange timer at du ikke blir reell arbeidssøker tilsvarende stillingen du har mistet, vil det bli avkortning i utbetalingen. Om du ikke oppgir noe, men blir fersket kan du risikere straff som å betale tilbake ufortjente utbetalinger, bøter el.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Tarmegenbolle skrev:

Akkurat dette er lite relevant for dagpenger. Vil bare påpeke dette for å unngå at dette blir noe ta tror hun/han må ta hensyn til, informasjonen er jo helt grei.

Derfor står det nederst at det kun gjelder de på trygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...