Gå til innhold

Krever at egen datter inkluderes alltid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På byggefeltet her vi bor er de fire jevngamle jenter midt i barneskolealder som er mye sammen. De får treffe hverandre utendørs med 2 m avstand, som FHI sier. En av disse jentene er veldig dominerende. Hun skal helst bestemme alt, klager på andre som ikke følger hennes regler og bruker hersketeknikker over en lav sko. I det siste har ikke vår datter hatt så lyst til å leke så mye med denne jenta. Hun er lei av at det alltid blir krangling, av intriger, og av å få kjeft for å gjøre ting galt. Derfor har hun noen ganger lekt litt med én av de andre. Ikke mye, men en halvtime nå og da, bare de to. Når moren til denne dominante jenta ble klar over dette, lagde hun et voldsomt styr. Hun beskriver egen datter som dypt ulykkelig over å ha mistet sine beste venner, noe som er en enorm overdrivelse etter en drøy uke der to av fire jenter i gjengen har møttes noen få ganger uten å spørre de andre. I samme periode har de møttes alle også. Denne jenta har jo ikke én eneste gang de siste ukene tatt initiativ til å treffe vår datter. Hun svarer knapt på meldinger, og blir hun invitert til å finne på noe, skal hun ta styring med én gang og gjør om på både tid, sted og aktivitet som er planlagt. Jeg skjønner at datteren min blir lei, men vil ikke at hun skal bidra til utestenging. Gi meg råd her folkens! Jeg vil gjerne ha et godt forhold til naboer, og vi kan regne med at disse jentene kommer til å være i samme klasse i maaange år til, da det kun er denne ene barne- og ungdomsskolen her.

Anonymkode: b7502...c48

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

FLYTT! 

Anonymkode: b1d87...ebe

Skrevet

La ungene få velge selv hvem de vil henge med. Og si til mora at du ikke kan kontrollere hvordan de leker til en hver tid.

• Liker 33
Skrevet

Alltid vanskelig med jenter , jeg tenker det er bedre å ha få gode venner , enn mange «overfladiske».. 

hvirfor har hun slik oppførsel? Er hun oppvokst med annen kultur? har hun søsken? Kan være mange ting som spiller inn både på oppførsel fra mor og datter.. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Peppsi skrev:

Alltid vanskelig med jenter , jeg tenker det er bedre å ha få gode venner , enn mange «overfladiske».. 

hvirfor har hun slik oppførsel? Er hun oppvokst med annen kultur? har hun søsken? Kan være mange ting som spiller inn både på oppførsel fra mor og datter.. 

Alle fire har samme kultur (norske), hun har søsken (uten at det har noe å si, en av de andre i gjengen er enebarn) og foreldrene er høyt utdannet. Jeg lurer på om jenta egentlig er veldig usikker, og gjemmer det bak et tøft ytre der hun skal bestemme alt? Min datter er ganske forsiktig av seg egentlig, men har venner over alt. Fra idrett, korps, på andre klassetrinn etc. Og er trygg på seg selv. Denne jenta er jeg ikke sikker på om kjenner så mange utenom klassa. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

FLYTT! 

Uaktuelt! Vi flytter da ikke fra et fantastisk sted å bo, fra alle venner, fra jobb og fritidsinteresser pga én mor som er litt ute og kjøre. 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

FLYTT! 

😂 skikkelig klisjésvar på KG. 

Anonymkode: 9ce0f...c9b

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Flamme skrev:

La ungene få velge selv hvem de vil henge med. Og si til mora at du ikke kan kontrollere hvordan de leker til en hver tid.

Delvis enig, men utestenging er ikke bra! Og de som oppfører seg litt mindre bra og har litt sære foreldre, trenger venner de også. Har selv vært utsatt for mobbing og utestenging i periode som barn, og det unner jeg INGEN. Samtidig kan vi jo ikke kreve at jenta vår skal leke med en som hersjer med henne hver dag.

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Delvis enig, men utestenging er ikke bra! Og de som oppfører seg litt mindre bra og har litt sære foreldre, trenger venner de også. Har selv vært utsatt for mobbing og utestenging i periode som barn, og det unner jeg INGEN. Samtidig kan vi jo ikke kreve at jenta vår skal leke med en som hersjer med henne hver dag.

Nå er det jo forskjell på å bli utestengt og at to venner noen ganger møtes for å henge bare de to.

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Flamme skrev:

Nå er det jo forskjell på å bli utestengt og at to venner noen ganger møtes for å henge bare de to.

Helt enig! Jeg er kanskje i overkant farget av egne opplevelser, og redd for at min datter skal bidra til at andre har det vondt. Takk for svar!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bra du er bevisst, med tanke på at det kan bli utestenging etter hvert. Men det er jo bare sunt at man veksler mellom å være 2 og 2 og større grupper.

Dette er god sosial trening. Og om moren ønsker det beste for datteren sin, forklarer hun henne at man ikke eier vennene sine. Datteren min hadde lenge en venninne som ble fornærmet hver gang hun hadde vært sammen med noen andre. Men selv kunne denne jenta ha overnatting og forskjellig uten å inkludere min jente.

Anonymkode: 13883...34e

• Liker 11
Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig! Jeg er kanskje i overkant farget av egne opplevelser, og redd for at min datter skal bidra til at andre har det vondt. Takk for svar!

Denne jenta kan jo ikke kreve å bli invitert på absolutt ALT som skjer uten å invitere eller ta iniativ selv.. Er helt vanlig at to stykker i en gjeng henger sammen uten at alle nødvendigvis må inviteres med på det. Utestenging er noe helt annet, det er når man blir totalt oversett og som eneste person ekskludert fra grupper hvor vanligvis alle er velkommen. Her tenker jeg at din datter også må respekteres, skal du tvinge henne til å omgås noen som er kontrollerende og ubehagelig å være med? Skal ikke din datter få bestemme hvem hun vil ha som venn selv? Må hun tvinges til å leke med noen hun ikke liker fordi man er redd for utestenging?

Endret av Flamme
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke foreldre skal blande seg inn i hvem som vil være venner og hvem som ikke vil det. Du får bare si noe sånn som "det er leit at datteren din føler det sånn blablabla.." og la datteren din få bestemme selv. 

Anonymkode: 90c62...879

AnonymBruker
Skrevet

Ta det opp mer lærer og la lærer fikse det nå fremover. :) og nevn CORONA frem til da, snakke med de andre foreldrene om en felles plan.

Jeg må selv ha fingrene i en lærer nå snart fordi jeg er MØKK lei den "perfekte jenta" i klassen. Mora der og er en ræv av et kvinnfolk som ikke enser at dattera hennes ber venninnene sine ta livet sitt fordi de likevel ikke er noe. Hun setter usanne rykter på folk også, så jeg vurderer å flytte min til en annen skole.

Anonymkode: 69348...0de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta det opp mer lærer og la lærer fikse det nå fremover. :) og nevn CORONA frem til da, snakke med de andre foreldrene om en felles plan.

Jeg må selv ha fingrene i en lærer nå snart fordi jeg er MØKK lei den "perfekte jenta" i klassen. Mora der og er en ræv av et kvinnfolk som ikke enser at dattera hennes ber venninnene sine ta livet sitt fordi de likevel ikke er noe. Hun setter usanne rykter på folk også, så jeg vurderer å flytte min til en annen skole.

Hæh? Hvor har du det fra at lærer skal fikse opp sånne ting som foregår på fritiden? Foreldre må kunne evne å gjøre noen ting selv.

Ts; det er helt vanlig at to venner møtes. Og jo mer denne tredje venninnen lager intriger, skal bestemme, dominerer og bruker hersketeknikker, jo mindre orker andre barn å være sammen med henne. Jeg hadde ikke giddet å ha en sånn venninne, hadde du? Problemet her er jo at moren til denne venninnen mener at ditt barn (og de andre barna) er syndebukkene fordi de ikke alltid er sammen med henne. Så jeg tenker at du bare må fortelle moren hva barnet hennes gjør (med konkrete eksempler). Moren blir sannsynligvis fornærmet, men da må du bare tenke på at en fornuftig og god mor da vil snakke med barnet sitt om hvordan andre oppfatter henne og hvorfor de ikke alltid vil være sammen med henne.

Anonymkode: 17eb3...827

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

På byggefeltet her vi bor er de fire jevngamle jenter midt i barneskolealder som er mye sammen. De får treffe hverandre utendørs med 2 m avstand, som FHI sier. En av disse jentene er veldig dominerende. Hun skal helst bestemme alt, klager på andre som ikke følger hennes regler og bruker hersketeknikker over en lav sko. I det siste har ikke vår datter hatt så lyst til å leke så mye med denne jenta. Hun er lei av at det alltid blir krangling, av intriger, og av å få kjeft for å gjøre ting galt. Derfor har hun noen ganger lekt litt med én av de andre. Ikke mye, men en halvtime nå og da, bare de to. Når moren til denne dominante jenta ble klar over dette, lagde hun et voldsomt styr. Hun beskriver egen datter som dypt ulykkelig over å ha mistet sine beste venner, noe som er en enorm overdrivelse etter en drøy uke der to av fire jenter i gjengen har møttes noen få ganger uten å spørre de andre. I samme periode har de møttes alle også. Denne jenta har jo ikke én eneste gang de siste ukene tatt initiativ til å treffe vår datter. Hun svarer knapt på meldinger, og blir hun invitert til å finne på noe, skal hun ta styring med én gang og gjør om på både tid, sted og aktivitet som er planlagt. Jeg skjønner at datteren min blir lei, men vil ikke at hun skal bidra til utestenging. Gi meg råd her folkens! Jeg vil gjerne ha et godt forhold til naboer, og vi kan regne med at disse jentene kommer til å være i samme klasse i maaange år til, da det kun er denne ene barne- og ungdomsskolen her.

Lurer på om det er samme jenta og foreldrene som bodde her før.Høres sånn ut..Så flyttet de og alt ble mye bedre. Tror den jenten trenger hjelp. Og foreldrene.Om det er samme. Går ikke å snakke med foreldrene heller?For jenten deres har vel ikke gjort noe galt?

Anonymkode: ea725...b0d

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

La lærer fikse?? Dette har da ingenting med skolen å gjøre. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje på tide å fortelle denne moren at datteren hele tiden skal bestemme og styre, og at dette gjør at de andre ikke vil være med henne. Er ikke sikkert at moren vet hvordan datteren er ute.

Anonymkode: 8df95...24b

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da ikke lærers ansvar i å ordne opp! Dette skjer jo ikke i skolegården, dette skjer hjemme i gaten, ergo er det ikke lærers ansvar i å ordne opp!

Anonymkode: 4787e...e27

• Liker 2
Skrevet

Jeg er lærer, og forbausende ofte er det vi som er forventet å ordne opp i slikt. Kommer aldri til å glemme en 2.juledag da jeg fikk telefon om at jeg måtte ordne i noe som hadde skjedd på Playstation Chat. (Den aktuelle ungdommen gikk ikke i klassen min lenger, heller). 

Før i tiden ble barn som ikke var greie justerte av barna rundt seg. Nå har en del foreldre tatt over ansvaret for å danne og regulere de sosiale relasjonene fullstendig. Veldig synd. Og her virker det som om prinsippet er at alle andre skal inkludere, mens det er lite fokus på sosial veiledning av barnet. (Heldigvis de færreste foreldre som er sånn). 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...