ForumBrukeren Skrevet 12. april 2020 #1 Skrevet 12. april 2020 (endret) Overtrykk masker eller hele overtrykk drakter tilbyr den suverent beste beskyttelsen mot virus, eller andre skadelige ting i lufta. Masker lett kan lekke luft inn fra sidene hvis de ikke passer perfekt, og munnbind tilbyr veldig redusert beskyttelse. Mens en overtrykksmaske godt kan ha en uperfekt tetning rundt ansiktet, men fremdeles vil det ikke komme noe inn pga overtrykket. En overtrykks maske er også mye mer komfortabel å ha på i lenger perioder, og den beskytter hele ansiktet i en mye større grad. Overtrykks masker kan også desinfiseres og gjennbrukes så mange ganger man vil (en del av dem tåler nok høy nok temperatur til at de kan vel sikkert desinfiseres enkelt og trygt i en autoklave ovn også), og HEPA filteret i vifteenheten varer i veldig lang tid før det må byttes. Mens masker og munnbind altså skal være engangsbruk artikler. Dere har sikkert alle sammen sett bildene av sykepleiere og leger med røde merker etter N95 respiratorene de bruker hele dagen. Dette er ekstremt ukomfortabelt og bruke, og som sagt selv ved perfekt tilpasning fanger de bare 95% av 0,3 um partikler, og det er veldig enkelt at det blir luft lekkasjer rundt nesen og haken. Og munnbind er MYE dårligere enn masker igjen. Mens en overtrykk maske komfortabelt kan brukes hele dagen, og det er ingen fare for eksponering ved lekasjer fordi overtrykket vil bare blåse ting ut fra steder som lekker. Slike overtrykksmasker kalles for PAPR (powered, air-purifying respirator) og det er populært å bruke "harde" slike hjelmer blant annet til profesjonell sandblåsings arbeid for å unngå å puste inn sandblåsings mediet som kan forårsake silikose og død. og en slik maske/hjelm vil da hindre alt av støv selv uten bra tilpassingsform, og det er komfortabelt å bruke hele dagen i motsetning til støvmasker. Men det finnes også mange medisinske modeller og en del av dem hvor hettedelen er beregnet for engangsbruk, men som fint kan desinfiseres og gjennbrukes på en mye tryggere måte enn masker. Selv om de er dyrere i innkjøp per enhet så kan hetten brukes mange ganger og man slipper det voldsomme forbruket som man får med tradisjonelle munnbind og masker. Og vifte/filter enheten kan brukes som fellesutstyr som deles mellom skift, ol. PAPR hetter er også veldig enkle innrettninger, og kan nok enkelt lages også av lokal industri som seglmakkere, ol. Det er bare et relativt lufttett stoff som sys eller limes eller sveises sammen. I motsetning til makematerialer til N95 masker som er spesialstoffer for å få både tilstrekkelig filtrering, og minst mulig pustemotstand. Jeg har ikke brukt akkurat denne typen utstyr, men jeg har vært mye borti undertrykk og overtrykk rom for enten rentrom miljøer (overtrykk), eller for å holde meget giftige gasser inne i rommet (undertrykk). Blant annet når det gjelder avdamping fra sterk Hydrogenfluorid syre. Og det ser alltid litt bekymringsfullt ut når det er ganske store sprekker og åpninger i veggene til kammeret hvor det altså er meget giftig og dødelig gass som du står rett ved siden av, men med undertrykket er det faktisk ingen som helst fare for at det vil lekke ut av disse åpningene. Endret 12. april 2020 av ForumBrukeren
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #2 Skrevet 12. april 2020 De bruker det vel ikke fordi de ikke har slikt utstyr. Anonymkode: c0012...52c
ForumBrukeren Skrevet 12. april 2020 Forfatter #3 Skrevet 12. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De bruker det vel ikke fordi de ikke har slikt utstyr. Anonymkode: c0012...52c Da burde det jo absolutt kjøpes inn. Istedenfor å bruke massive mengder av engangsmasker.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #4 Skrevet 12. april 2020 Vil ikke det dugge noe vanvittig inni der? Liker å se pasientene mine jeg🤷♀️ men i utgangspunktet ser jo dette ut som løsningen på manglende smittevernsutstyr i landet👍 Anonymkode: 841af...13c
ForumBrukeren Skrevet 12. april 2020 Forfatter #5 Skrevet 12. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil ikke det dugge noe vanvittig inni der? Liker å se pasientene mine jeg🤷♀️ men i utgangspunktet ser jo dette ut som løsningen på manglende smittevernsutstyr i landet👍 Anonymkode: 841af...13c Nei. Siden det kontinuerlig blåser inn frisk luft så blir nok dugg et ikke-eksisterende problem. Og dette kan vel også være et fint incentiv for lokalt næringsliv hvor de kan lage hetter som altså er enkle å lage, mens vifte/filter delen kan kjøpes inn fra etablerte leverandører (ikke det at de er så veldig avanserte heller, men det tar nok lenger tid å sette opp en produksjon av)
Anbefalte innlegg