AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #21 Skrevet 13. april 2020 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det blir neppe noen 17. mai feiring i år i som vanlig. "Annerledes" 17. mai feiring som de omtaler det som, er bare svada som er skrevet av en eller annen som jobber med kommunikasjon, men betyr i praksis at 17. mai togene droppes, og det blir trolig også forbudt å ha store folkeansamlinger i sentrum at byer og tettsteder. Og vet du hva, det er faktisk helt greit. Hvis folk feierer 17. mai så blir det smittebombe av dimensjoner og vi må mest sannsynlig holde landet stengt i flere år. Anonymkode: ba1ad...00e For det første, jeg er enig i at vi må droppe 17.mai. Men flere år? Hvorfor? Det er ikke nødvendig å overdrive så voldsomt. Anonymkode: b4595...a40
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #22 Skrevet 13. april 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn smittes og smitter videre. Hva skulle ellers være grunnen til at barnehagebarn og deres familier nå varsles som den neste prioriterte korona-test-gruppen? Beklager, men selv om det ikke passer inn i verdensbildet til NHO - så kan barn også bli syke av dette, og smitte sine foreldre og søsken. Søsken kan ta med smitten videre på skolen. Anonymkode: 25d31...72c I forhold til det meste er dette ufarlig for barn og småbarnsfamilier, derfor viktige at denne gruppen smittes og oppnår immunitet først. Anonymkode: 5b800...a12
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #23 Skrevet 13. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: For det første, jeg er enig i at vi må droppe 17.mai. Men flere år? Hvorfor? Det er ikke nødvendig å overdrive så voldsomt. Anonymkode: b4595...a40 Poenget er at alle må ta størst mulig ansvar for å begrense smitten nå. Vi står ved en korsvei nå, har fått midlertidig kontroll på smitten, men den kontrollen er skjør. Hvis mange nok er uforsiktieg vil den kunne blusse opp igjen, og da kan man selvsagt ikke feire 17. mai. Det jeg mente med mange år er at det er noe som kan skje dersom man til stadighet er uforsiktig slik at man hele tiden får en sterk økning igjen. Da vil vi holde på med stengning, oppmykning, stengning, oppmykning osv. i mange år. Eller helt til norsk økonomi i knust og det ikke er noe vits lenger. Anonymkode: ba1ad...00e
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #24 Skrevet 13. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: I forhold til det meste er dette ufarlig for barn og småbarnsfamilier, derfor viktige at denne gruppen smittes og oppnår immunitet først. Anonymkode: 5b800...a12 Så foreldre av barn fra 0-9 år er av en annen rase enn andre voksne? Du er klar over at mange barn ikke får sitt første barn før fylte førti, eller? Mange kvinner er også godt oppe i åra når de får sitt siste barn. Anonymkode: 25d31...72c 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #25 Skrevet 13. april 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi mange her kan tillate seg å tenke at stengte barnehager og skoler er det beste fordi de sitter økonomisk trygt i det her uansett. Og samtidig forvente at andre samfunnsgrupper skal utsettes for smitte og/eller holde samfunnet i gang på tilnærmet like vilkår. Anonymkode: 95621...84d Ok. Så du mener det er en fordel at vi som har barn og som sitter økonomisk trygt i det, ikke er permittert osv, skal få korona nå? Du synes det er bedre enn at barnløse permitterte får smitten? Jeg synes motsatt. Hvem tenker du skal ta seg av barna når foreldrene ligger strak ut med korona? Anonymkode: 25d31...72c
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #26 Skrevet 13. april 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt på samme måte som at åpning av barnehager om en uke gir lite troverdighet til tiltakene vi lever under... Anonymkode: 25d31...72c Jeg er uenig i at de to tingene kan sammenlignes. Barnehagene åpnes, men reglene om sosial distansering videreføres, det samme gjelder reglene om å holde seg hjemme ved luftveissymptomer. Barna kan da smitte hverandre og foreldrene, men hvis alle andre regler overholdes strengt bør ikke smitte videreføres i veldig stor grad til resten av samfunnet. Det er noe helt annet enn å stå/sitte som sild i tønne som man alltid gjør på 17.mai. Anonymkode: 9bdab...76f 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #27 Skrevet 13. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er uenig i at de to tingene kan sammenlignes. Barnehagene åpnes, men reglene om sosial distansering videreføres, det samme gjelder reglene om å holde seg hjemme ved luftveissymptomer. Barna kan da smitte hverandre og foreldrene, men hvis alle andre regler overholdes strengt bør ikke smitte videreføres i veldig stor grad til resten av samfunnet. Det er noe helt annet enn å stå/sitte som sild i tønne som man alltid gjør på 17.mai. Anonymkode: 9bdab...76f For ikke å snakke om at åpne barnehager er viktig for samfunnsøkonomien. 17.mai er en unødvendig fest. Anonymkode: b4595...a40
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #28 Skrevet 13. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Så du mener det er en fordel at vi som har barn og som sitter økonomisk trygt i det, ikke er permittert osv, skal få korona nå? Du synes det er bedre enn at barnløse permitterte får smitten? Jeg synes motsatt. Hvem tenker du skal ta seg av barna når foreldrene ligger strak ut med korona? Anonymkode: 25d31...72c Jeg synes ikke det er greit at barnefamilier som allerede har masse goder i samfunnet også nå skal kunne fortsette coronaferien sin på bekostning av alle andre som jobber og står i. Og dette er bunnet i en uberettiget frykt der det virker som hovedmotivet er nettopp det å kunne fortsette late dager hjemme med barna. Det er jo mange eksempler på at ikke alle rammes like hardt av coronaviruset. Det er dermed ikke sagt at foreldre blir syk, og ihvertfall ikke begge to samtidig. Anonymkode: 95621...84d 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #29 Skrevet 13. april 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så foreldre av barn fra 0-9 år er av en annen rase enn andre voksne? Du er klar over at mange barn ikke får sitt første barn før fylte førti, eller? Mange kvinner er også godt oppe i åra når de får sitt siste barn. Anonymkode: 25d31...72c Og så? Hvor mange over 60 år har barn i barnehage eller 1.- 4. klasse? Anonymkode: 5b800...a12 3
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #30 Skrevet 13. april 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Så du mener det er en fordel at vi som har barn og som sitter økonomisk trygt i det, ikke er permittert osv, skal få korona nå? Du synes det er bedre enn at barnløse permitterte får smitten? Jeg synes motsatt. Hvem tenker du skal ta seg av barna når foreldrene ligger strak ut med korona? Anonymkode: 25d31...72c De færreste småbarnsforeldre utenfor risikosone kommer til å ligge strak ut med korona. Anonymkode: 5b800...a12 5
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #31 Skrevet 13. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kanskje man skal la 18. mai etterfølge 17. mai, og så flytte 17. mai til f.eks starten av september? Ofte bra vær da også. Eller kanskje bare endre nasjonaldag, til 7. juni da Norge gikk ut av unionen med Sverige og ble selvstendig for første gang siden 1300-tallet? Er jo en bedre dato uansett. «7. juni er vi så gla’ i, moro vi har fra morgen til kveld..» Anonymkode: 5b800...a12 Det er neppe bedre i juni enn i mai. Jeg er nok heller med og heier på september, eller at vi bare roer feiringen kraftig ned i år. Anonymkode: 8749e...db7
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #32 Skrevet 13. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og så? Hvor mange over 60 år har barn i barnehage eller 1.- 4. klasse? Anonymkode: 5b800...a12 Halvparten som lå/ligger intuberte på Ahus var/er under 50 år. Anonymkode: 8749e...db7 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #33 Skrevet 13. april 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: I forhold til det meste er dette ufarlig for barn og småbarnsfamilier, derfor viktige at denne gruppen smittes og oppnår immunitet først. Anonymkode: 5b800...a12 Hvem skal passe på alle disse barna mens foreldrene ligger rett ut med feber og tungpust i ukevis, av og til også på sykehus? Besteforeldrene er i risikogruppen. Anonymkode: 8749e...db7 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #34 Skrevet 13. april 2020 Det blir nok ingen arrangementer med folkemengder i vår, men kanskje vi er heldige og får en normal feiring neste år. En heidundranes en. Tenk hvor fantastisk den folkefesten blir! (Hvis vi slipper at viruset kommer i bølger som spanskesyken gjorde.) Anonymkode: 78004...db7 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #35 Skrevet 13. april 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke det er greit at barnefamilier som allerede har masse goder i samfunnet også nå skal kunne fortsette coronaferien sin på bekostning av alle andre som jobber og står i. Og dette er bunnet i en uberettiget frykt der det virker som hovedmotivet er nettopp det å kunne fortsette late dager hjemme med barna. Det er jo mange eksempler på at ikke alle rammes like hardt av coronaviruset. Det er dermed ikke sagt at foreldre blir syk, og ihvertfall ikke begge to samtidig. Anonymkode: 95621...84d Ferie? Skrev jeg ikke nettopp at ingen av oss voksne her hos oss, er permittert? Vi jobber vettet av oss for å få kabalen hjemmekontor/hjemmeskole/BHG til å gå opp. Siste økt på hjemmekontoret tar vi fra 20:30 til 23:00 når barna er i seng. Har null egentid. Null fritid. Har ikke sett en enste en av mine voksen-venner siden tidlig i mars. Men selv om dette er tungt, så ØNSKER vi ikke å sende barna ut til smitten nå. Du må forresten opplyse meg: Hvilke «goder i samfunnet» er det småbarnsfamilier har? Anonymkode: 25d31...72c
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #36 Skrevet 13. april 2020 Basert på svarene i tråden her foreslår jeg følgende: Småbarnsfamilier kan feire 17. mai som vanlig sammen med lærerne (korona er jo ikke farlig for oss) - mens alle barn og unge over 11 år samt barnløse voksne kan holde seg hjemme 😀 Anonymkode: 25d31...72c
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #37 Skrevet 13. april 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ferie? Skrev jeg ikke nettopp at ingen av oss voksne her hos oss, er permittert? Vi jobber vettet av oss for å få kabalen hjemmekontor/hjemmeskole/BHG til å gå opp. Siste økt på hjemmekontoret tar vi fra 20:30 til 23:00 når barna er i seng. Har null egentid. Null fritid. Har ikke sett en enste en av mine voksen-venner siden tidlig i mars. Men selv om dette er tungt, så ØNSKER vi ikke å sende barna ut til smitten nå. Du må forresten opplyse meg: Hvilke «goder i samfunnet» er det småbarnsfamilier har? Anonymkode: 25d31...72c Du skrev vel bare at du ikke var permittert, men det gjelder veldig mange i offentlig sektor. De er ikke permittert, men fungerer åpenbart ikke i full stilling på grunn av småbarn hjemme. Og det kan selvsagt ikke pågå i evigheten. Her står litt om økonomiske goder, men så er det jo i tillegg alle omsorgsdager, barn-med-på-kontoret-dager, unntaket for barnefamilier hva angår ekstravakter/overtid, førstevalg av ferie «fordi de har jo barn må vite»... https://www.dnbnyheter.no/privatokonomi/pa-nar-barn/ Anonymkode: 95621...84d 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #38 Skrevet 13. april 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skrev vel bare at du ikke var permittert, men det gjelder veldig mange i offentlig sektor. De er ikke permittert, men fungerer åpenbart ikke i full stilling på grunn av småbarn hjemme. Og det kan selvsagt ikke pågå i evigheten. Her står litt om økonomiske goder, men så er det jo i tillegg alle omsorgsdager, barn-med-på-kontoret-dager, unntaket for barnefamilier hva angår ekstravakter/overtid, førstevalg av ferie «fordi de har jo barn må vite»... https://www.dnbnyheter.no/privatokonomi/pa-nar-barn/ Anonymkode: 95621...84d Vi bor i et land og en tid der det legges opp til at både mor og far skal være i arbeid. I et slikt perspektiv er ikke omsorgsdager et «gode» - det er tvert om en forutsetning for å kunne ha barn. Og det er faktisk ønskelig at det fødes barn her i landet. Vet ikke hvor du jobber - men det er slett ikke alle steder barnefamilier får «førstevalg» på ferietidspunkt. Men du er vel enig i at foreldre nesten trenger ferie de tre ukene av sommeren som barnehagen er stengt? Hva angår ferie, er det forresten svindyrt å reise på ferier som barnefamilie. Prøv å gang opp kostnaden på din singel-tur med fem du, så har du beløpet en trebarnsfamilie må ut med. Anonymkode: 25d31...72c
Honey Dew Skrevet 13. april 2020 #39 Skrevet 13. april 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje man skal la 18. mai etterfølge 17. mai, og så flytte 17. mai til f.eks starten av september? Ofte bra vær da også. Eller kanskje bare endre nasjonaldag, til 7. juni da Norge gikk ut av unionen med Sverige og ble selvstendig for første gang siden 1300-tallet? Er jo en bedre dato uansett. «7. juni er vi så gla’ i, moro vi har fra morgen til kveld..» Anonymkode: 5b800...a12 Du vet hvorfor vi feirer 17. mai? 2
Maleficenta Skrevet 13. april 2020 #40 Skrevet 13. april 2020 2 minutter siden, Honey Dew skrev: Du vet hvorfor vi feirer 17. mai? Men kanskje i år kan vi feire noe annet?
Fremhevede innlegg