Gå til innhold

Sykepleiere bør få 700.000 i årslønn!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
3 timer siden, DonKing skrev:

leger er allerede kraftig overbetalt

Hvordan da? Leger har jo høyere utdannelse, og bør bli betalt mer. 

Dessuten er alle yrkesgrupper viktig for at samfunnet skal gå rundt. Det jeg ikke skjønner er hvorfor det kun er sykepleiere som får cred i disse tider? Er jo veldig mange andre yrkesgrupper som står på og i tillegg eksponerer seg for mulig smitte.

Anonymkode: 402ed...f32

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, mmd skrev:

Er logikken at man skal ha bedre lønn etter utdanningslengde? Da burde jeg tjene langt bedre med mitt hovedfag i historie (5,5 år). Vet ikke hvorfor du forandret mitt eksempel, men  ingeniør er forresten bachelor (i likhet med sykepleier). 

Jeg ser ingen grunn til at ingeniør og jurist skal ligge høyere enn lærer og sykepleier. 

Ja, det er vel logisk at en spesialsykepleier tjener mer enn en sykepleier som har kortere utdanningslenge? Eller at lektor med opprykk tjener mer enn en vanlig lektor? Utdanningsnivå henger jo gjerne sammen med hvilken lønn som tilbys, dette gjelder vel også i stor grad i det private markedet. Hvordan er ikke det logisk mener du?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Isitfair skrev:

Ja, det er vel logisk at en spesialsykepleier tjener mer enn en sykepleier som har kortere utdanningslenge? Eller at lektor med opprykk tjener mer enn en vanlig lektor? Utdanningsnivå henger jo gjerne sammen med hvilken lønn som tilbys, dette gjelder vel også i stor grad i det private markedet. Hvordan er ikke det logisk mener du?

Nå sporer du av. Det du nevner nå er etter/videreutdanning innen samme yrke. Jeg snakket om ulike yrker. Det var det som var utgangspunktet, at man heller burde velge et annet yrke dersom man var misfornøyd med lønna. Jeg bestrider at det skal være en «naturlov» der nevnte uker lønnes høyere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mmd skrev:

Nå sporer du av. Det du nevner nå er etter/videreutdanning innen samme yrke. Jeg snakket om ulike yrker. Det var det som var utgangspunktet, at man heller burde velge et annet yrke dersom man var misfornøyd med lønna. Jeg bestrider at det skal være en «naturlov» der nevnte uker lønnes høyere. 

Du skjønner vel at årsaken til at jurister og sivilingeniører har høyere gjennomsnittslønn er fordi de jobber i det private markedet. Her er det snakk om tilbud og etterspørsel samt utdanningsnivå. Sykepleiere og lærere har byttet inn det høye lønnsnivået mot å ha en stabil og trygg jobb i det offentlige hvor de ikke påvirkes av nedskjæringer eller permitteringer. 

Dessuten er det vel du som har sporet av tråden 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sykepleiere og syns det er utrolig leit at ikke helsefagarbeidere blir nevnt mer! De er utrolig viktige som helsesektor. Det samme er leger, vaskepersonell, portører og kjøkkenpersonalet, for ikke å snakke om vaktmestere, farmasøyter, ja alle som hjelper til å helse for å få ting til å gå rundt. 

Samt butikkansatte! 

TUSEN TAKK! Det finns flere en sykepleiere som er viktig i disse dager!

Anonymkode: 9a8a4...989

Alle av disse er viktige, alltid. Denne tiden er ikke noe unntak eller frem og tilbake. Skjønner ikke hvorfor man skal si Tusen Takk og kalle folk for helter, bare fordi de gjør jobben sin som de skal, og som de alltid gjør.

Anonymkode: 99d8e...317

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle yrkene som har vært igang nå burde få høyere lønn.  

Anonymkode: 890d4...1d6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

TS, skal du gi alle sykepleiere 700k bør du også øke taket til alle tilsvarende yrkesgrupper og/eller grupper med likt utdannelsesnivå eller ansvarsnivå. Tilsvarende må du kompensere yrkesgrupper som har stillinger med større ansvar, som leger. Her kan du ikke bare gi sykepleiere en medalje uten videre begrunnelse enn at de gjør jobben sin.

I Norge har vi allerede et ekstremt komprimert lønnshieraki. Leger starter på 600k, sykepleiere på 4-500k. Ansvarsområde og utdannelsesnivå tatt i betraktning, burde gapet være større. Men vi fører en sosial politikk. I tillegg til dette betaler da legene mer skatt enn sykepleierne, bare for å komprimere ytterligere.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan svare for meg selv. 36 000. Har utbetalt 26 000. 

Med en årslønn på 430 000 er det vel den yrkesgruppen som er dårligst betalt ifht utdanningsnivå. 

Men flott at vi ikke er viktig for samfunnet, så kan foreldre fortsette med hjemmekontor😄👍

Anonymkode: 93f39...f39

Jeg har ikke barn selv men klarer likevel og se at samfunnet ikke hadde gått rundt uten dere.

Men for og sammenligne lønn. Jeg er sykepleier og tjener såvidt litt bedre enn deg i en 100% stilling. Da er selvfølgelig alt av faste tillegg inkludert. Du jobber mandag - fredag, har fri hver helg, ettermiddag, natt og helligdag. Synes absolutt dere også fortjener høyere lønn, men sykepleiere må jo bli kompensert for og måtte jobbe ubekvem arbeidstid. Så etter min mening bør sykepleiere tjene en del mer enn dere (grunnlønn og faste tillegg) men det er såvidt forskjell. 

Anonymkode: d85dc...6ca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS, skal du gi alle sykepleiere 700k bør du også øke taket til alle tilsvarende yrkesgrupper og/eller grupper med likt utdannelsesnivå eller ansvarsnivå. Tilsvarende må du kompensere yrkesgrupper som har stillinger med større ansvar, som leger. Her kan du ikke bare gi sykepleiere en medalje uten videre begrunnelse enn at de gjør jobben sin.

I Norge har vi allerede et ekstremt komprimert lønnshieraki. Leger starter på 600k, sykepleiere på 4-500k. Ansvarsområde og utdannelsesnivå tatt i betraktning, burde gapet være større. Men vi fører en sosial politikk. I tillegg til dette betaler da legene mer skatt enn sykepleierne, bare for å komprimere ytterligere.

Sykepleiere starter på under 400 000 kr. Med full ansiennitet (10 år) er minstelønn 500 000 kr, dette kjempet NSF gjennom i fjor. Det er latterlig lavt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleiere starter på under 400 000 kr. Med full ansiennitet (10 år) er minstelønn 500 000 kr, dette kjempet NSF gjennom i fjor. Det er latterlig lavt. 

Jeg er enig i at under 400k er for lavt for startlønn som sykepleier.

Men 700k er selvsagt helt feil nivå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, Katharina85 skrev:

Jeg har Master i sykepleie, dvs 5 års utdannelse - tjener 550 000 kroner i året. Jobber 3-delt turnus, kveld, helg, helligdagstillegg kommer utenom.

Er ikke mye å skryte av...

Jeg synes spesialsykepleiere burde få bedre uttelling i forhold til sykepleiere uten master, men isolert sett er ikke 550 000 for en master dårlig betalt, det er ganske gjennomsnittlig. 
Jeg har for eksempel 10 år med høyere utdannelse, inkludert en doktorgrad. Jeg tjener 630 000kr. Jeg vet også om mange med min bakgrunn som tjener mindre enn meg. 

Anonymkode: bbd1d...be7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan da? Leger har jo høyere utdannelse, og bør bli betalt mer. 

Dessuten er alle yrkesgrupper viktig for at samfunnet skal gå rundt. Det jeg ikke skjønner er hvorfor det kun er sykepleiere som får cred i disse tider? Er jo veldig mange andre yrkesgrupper som står på og i tillegg eksponerer seg for mulig smitte.

Anonymkode: 402ed...f32

Ja, jeg skjønner ikke at sykepleiere og lærere skal stå i en særstilling her... Er vel bare fordi deres fagforeninger roper høyest, og fordi sykepleiere av en eller annen grunn har fått en form for heltestatus. Mens leger som ønsker mer lønn, er grådige?

Anonymkode: bbd1d...be7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt uenig! De har mer enn nok i lønn. 
vi som jobber i barnehager, lite bemanning med enorme oppgaver burde fått mye mye mer. Vi har også en bachelor grad

Anonymkode: 80e27...de1

Vi .. altså du ønsker mer lønn til deg selv . 
Alle har en bachelor grad idag , det er tross alt bare 3 år på skole . 
Alle vil ha mer lønn , de fleste vil betale mer skatt , ingen vil betale mer for mat , strøm og vei . 

hvem skal betale denne lønnsøkningen i det offentlige ? 

Anonymkode: 86bba...7a5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleiere i KS-området har 16 års ansiennitetsstige, har de ikke det overalt? Startlønn er ikke under 400.000. Sykepleiere tjener det samme som andre med like lang utdannelse innenfor samme lønnsområde, for eksempel innen KS: for eksempel lærere og barnevernspedagoger og vernepleier (bachelor tre år). Men de har bedre tilleggslønn. 

Jeg forstår ikke dette maset om at sykepleier skal ha bedre lønn. Gjennomsnittslønn for en sykepleier er 537.000. For tre års utdannelse er da det ganske bra. 

Anonymkode: d26ec...f26

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleiere i KS-området har 16 års ansiennitetsstige, har de ikke det overalt? Startlønn er ikke under 400.000. Sykepleiere tjener det samme som andre med like lang utdannelse innenfor samme lønnsområde, for eksempel innen KS: for eksempel lærere og barnevernspedagoger og vernepleier (bachelor tre år). Men de har bedre tilleggslønn. 

Jeg forstår ikke dette maset om at sykepleier skal ha bedre lønn. Gjennomsnittslønn for en sykepleier er 537.000. For tre års utdannelse er da det ganske bra. 

Anonymkode: d26ec...f26

Jeg tror, som jeg har skrevet over, at perspektivet på hva folk har i lønn er noe feilaktig hos mange. Alle tror alle andre tjener kjempemye bedre enn en selv, men når man ser på overordnede statistikker så har ca 85% av arbeidstakerne ca 600 000,- eller lavere i året. Og dersom man har høyere lønn enn dette er hovedregelen, med unntak selvfølgelig, at man har lederansvar, ingen overtidsbetaling (slik at reell arbeidstid ofte er over 37/5 timer uken) og/eller en stilling med reising. 

Poenget er at sykepleiere har en legitim rett til å jobbe for bedre lønn, men det virker som man tror at lønnsforhøyelsen må være på hundre tusen eller mer for at det skal «monne». 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 hours ago, mmd said:

Er logikken at man skal ha bedre lønn etter utdanningslengde? Da burde jeg tjene langt bedre med mitt hovedfag i historie (5,5 år). Vet ikke hvorfor du forandret mitt eksempel, men  ingeniør er forresten bachelor (i likhet med sykepleier). 

Jeg ser ingen grunn til at ingeniør og jurist skal ligge høyere enn lærer og sykepleier. 

Vanskelighetsgraden på utdanninga og arbeidet skal ikke ha noe å si?

Anonymkode: 3732b...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 timer siden, mmd skrev:

Ingeniører og jurister drar ofte inn bra med penger på vegne av sine arbeidsgivere gjennom jobben de gjør, og lønnes deretter. Slik er det ikke med offentlige ansatte som lærere og sykepleiere, og dermed er lønna ofte lavere.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelighetsgraden på utdanninga og arbeidet skal ikke ha noe å si?

Anonymkode: 3732b...9d5

Enig i det du antyder, hvor lett/vanskelig det er å få noen andre til å gjøre en like god/lønnsom jobb er opplagt viktig slik samfunnet fungerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, DonKing skrev:

leger er allerede kraftig overbetalt

De jobber 50 timers uker, natt, kveld og helg. Julaften og 17. Mai; de har gjerne deltids stillinger som forskere og kommer på jobb med mindre de ligger rett ut med omgangssyke eller 40 i feber. Arbeidsmoralen er ufattelig mye bedre enn for de fleste andre. De har et enormt ansvar for andre folks liv og helse, det er de som skal gjenkjenne sykdommer og bestemme rett behandling. Feil avgjørelser kan bety død. Du syns altså at de skal få mye mindre betalt?? 

Anonymkode: e64b5...3b7

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare en liten korrigering: Startlønn for en sykepleier er 410 000. Etter 16 år oppnås topp ansiennitet er grunnlønna 505 000  

https://www.nsf.no/ks/artikkelliste/664090

Anonymkode: 3b03e...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...