Katharina85 Skrevet 12. april 2020 #101 Del Skrevet 12. april 2020 Jeg har Master i sykepleie, dvs 5 års utdannelse - tjener 550 000 kroner i året. Jobber 3-delt turnus, kveld, helg, helligdagstillegg kommer utenom. Er ikke mye å skryte av... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kvinne487 Skrevet 12. april 2020 #102 Del Skrevet 12. april 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde gledelig byttet beite da, for litt kaffeslabberas med kvinne på 45+ hver dag. 🤣 Anonymkode: f2f6d...5e4 Kaffeslabberas??? Da lurer jeg på hvor du har jobbet! Har så vidt tid til å holde kroppen med vann en arbeidsdag, så kaffeslabberas er helt ukjent for min del! Fint syn på de som tar vare på fremtiden! Eller takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 12. april 2020 #103 Del Skrevet 12. april 2020 4 minutter siden, Katharina85 skrev: Jeg har Master i sykepleie, dvs 5 års utdannelse - tjener 550 000 kroner i året. Jobber 3-delt turnus, kveld, helg, helligdagstillegg kommer utenom. Er ikke mye å skryte av... Hva hadde du brutto i fjor med alle tillegg da? For tipper du 600 000,- har du nok bedre eller tilsvarende lønn som cirka 85% av Norges befolkning. Hvor mye mer skal man forvente når man ligger igjen jobben sammen med jobbantrekket når man går for dagen? Ja det er ubekvemme arbeidstider, men det visste man vel når man tok utdannelsen? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 12. april 2020 #104 Del Skrevet 12. april 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: det er stress fordi det er underbemanning. det er underbemanning pga dårlig lønn. Anonymkode: a30c4...608 Har du kilde på dette? Jeg har inntrykk av at det handler mer om antallet stillinger enn antallet søkere. Om det var for få sykepleiere i forhold til stillinger kunne en vell kompensert med flere studieplasser? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #105 Del Skrevet 12. april 2020 Er sykepleier i grunnutdanning men jobber som ambulabsefagarbeider med fagarbeiderlønn. Fagutdanning med et ansvarsområde og forventninger om kompetanse som strekker seg langt utover grunnutdanning. Krever enorm egeninnsats for å holde seg faglig oppdatertog. Syns det er trist at dette er en gruppe som blir glemt sammen med mange andre viktige samfunnsgrupper. Ja sykepleiere har en viktig samfunnsoppgave. Men det er vi jammen mange som har🙄 Vi jobber også timesvis i smitteverns utstyr og svimler og svetter for å få pasientene til endelig behandling, men ikke mange som skriker ut om at vi fortjener mer lønn enn vi har🤷♀️ Anonymkode: eb77a...f97 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isitfair Skrevet 12. april 2020 #106 Del Skrevet 12. april 2020 14 minutter siden, herzeleid skrev: Har du kilde på dette? Jeg har inntrykk av at det handler mer om antallet stillinger enn antallet søkere. Om det var for få sykepleiere i forhold til stillinger kunne en vell kompensert med flere studieplasser? Problemet er ikke for få studieplasser, men stort frafall fra yrket. Etter fem år som ferdigutdannet sykepleier har 1/5 sykepleiere forlatt yrket til fordel for noe annet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isitfair Skrevet 12. april 2020 #107 Del Skrevet 12. april 2020 34 minutter siden, Katharina85 skrev: Jeg har Master i sykepleie, dvs 5 års utdannelse - tjener 550 000 kroner i året. Jobber 3-delt turnus, kveld, helg, helligdagstillegg kommer utenom. Er ikke mye å skryte av... Synes ikke det er en så dårlig lønn til å være en masterutdanning. Lærere har vel 630 000 som høyeste lønnstrinn, gjennomsnittslønnen for en arealplanlegger er rundt det samme. Lignende tall finner man for jurister (ikke advokater) som jobber i det offentlige. Når man velger å jobbe i det offentlige bytter man også bort lønninger på 700-800 000 mot større trygghet. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tarmegenbolle Skrevet 12. april 2020 #108 Del Skrevet 12. april 2020 3 minutter siden, Isitfair skrev: Problemet er ikke for få studieplasser, men stort frafall fra yrket. Etter fem år som ferdigutdannet sykepleier har 1/5 sykepleiere forlatt yrket til fordel for noe annet. Et visst frafall må forventes. Kunne det vært kompensert for ved å øke antall studieplasser? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isitfair Skrevet 12. april 2020 #109 Del Skrevet 12. april 2020 2 minutter siden, Tarmegenbolle skrev: Et visst frafall må forventes. Kunne det vært kompensert for ved å øke antall studieplasser? Det tror jeg ikke, men man kan forhindre frafall ved å forbedre øvrige vilkår som stillingsprosenter, mindre arbeidspress og lignende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 12. april 2020 #110 Del Skrevet 12. april 2020 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takket være sykepleirne har vi klart å få kontroll på corona, og de har virkelig vist hva som bor i dem, og hvor viktige de er i samfunnet. De tjener helt elendig, og de bør fra og med høstens lønnsoppgjør få en minimumslønn på 700.000,- i grunnlønn. Det er ingen grunn til at de skal tjene noe mindre når man ser hvor betydningsfullt dette yrket er. De er minst like viktige som legene, som hadde vært helt hjelpesløse uten dem. Når en lege tjener 1 million ++ er det bare rett og rimelig at disse heltene får minst 700.000,- fra og med i år! Og nei, dette er ingen kødd! Anonymkode: 1fd13...32e Da er vel du klar for å ta regninga i form av høyere skatt også? Det er veldig mange færre leger enn sykepleiere, slik at kostnadene med legelønningene blir ikke så høye. Og skal sykepleierne ha merbetalt, vil alle andre ha mer også. Politifolk, barnevernsansatte, andre statlige ansatte og andre med utdannelse. Hvorfor skal en med tre års utdannelse tjene mer enn en med fem års utdannelse? De administrativt ansatte er like viktige. Om saksbehandleren på nav ikke gjør jobben sin, går det også til helvete for noen. Endret 12. april 2020 av Brunello 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 12. april 2020 #111 Del Skrevet 12. april 2020 15 minutter siden, Isitfair skrev: Problemet er ikke for få studieplasser, men stort frafall fra yrket. Etter fem år som ferdigutdannet sykepleier har 1/5 sykepleiere forlatt yrket til fordel for noe annet. Men påstanden var at det er stress på grunn av underbemanning og underbemanning på grunn av lav lønn. Er dette riktig? Jeg trodde hovedproblemet var antallet stillinger? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 12. april 2020 #112 Del Skrevet 12. april 2020 Akkurat nå, Brunello skrev: Da er vel fu klar for å ta regninga i form av høyere skatt også? Det er veldig mange færre leger enn sykepleiere, slik at kostnadene med legelønningene blir ikke så høye. Og skal sykepleierne ha merbetalt, vil alle andre ha mer også. Politifolk, barnevernsansatte, andre statlige ansatte og andre med utdannelse. Hvorfor skal en med tre års utdannelse tjene mer enn en med fem års utdannelse? De administrativt ansatte er like viktige. Om saksbehandleren på nav ikke gjør jobben sin, går det også til helvete for noen. 47 minutter siden, Katharina85 skrev: Jeg har Master i sykepleie, dvs 5 års utdannelse - tjener 550 000 kroner i året. Jobber 3-delt turnus, kveld, helg, helligdagstillegg kommer utenom. Er ikke mye å skryte av... Det er en del med fem års utdannelse som har lavere grunnlønn enn det. En stor fordel med sykepleierytket er at man har svært ordnede forhold med faste satser for tillegg når en jobber skift, ekstra, helger, natt m.m. I tillegg kan man vel jobbe mye ekstravakter om man ønsker det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 12. april 2020 #113 Del Skrevet 12. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: verden senterer ikke rundt den norske krona haha. du må regne lønna i forhold til kjøpekraft i landet de er i. og den er langt høyere der enn her. selv da dollaren var 6-7 kr. jeg opplevde iallefall ikke ting som billigere her til lands når det gjaldt mat osv. Anonymkode: a30c4...608 Har ikke lest hovedinnlegget, men kjøpekraft for lavtlønnet er vesentlig lavere i USA enn i Norge.en butikkmedarbeider i USA tjener rundt kr 270 000 i året omregnet til norske forhold (mens samme jobb i Norge lønnes med ca 380 000,-). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #114 Del Skrevet 12. april 2020 Den fantastiske jobbsikkerheten og pensjonen man har i offentlig sektor blir aldri verdsatt, man må ha opplevd privat sektor og den usikkerhet man ofte står i mht permiteringer og oppsigelser før man virkelig forstår dette. Det må være en selvfølge at yrker i privat sektor ligg noe over offentlig sektor lønnsmessig med samme utdanningsgrad, hvis ikke rakner hele samfunnet i og med alle søker mot offentlig sektor. Anonymkode: c830e...f31 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #115 Del Skrevet 12. april 2020 Jeg er sykepleiere og syns det er utrolig leit at ikke helsefagarbeidere blir nevnt mer! De er utrolig viktige som helsesektor. Det samme er leger, vaskepersonell, portører og kjøkkenpersonalet, for ikke å snakke om vaktmestere, farmasøyter, ja alle som hjelper til å helse for å få ting til å gå rundt. Samt butikkansatte! TUSEN TAKK! Det finns flere en sykepleiere som er viktig i disse dager! Anonymkode: 9a8a4...989 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #116 Del Skrevet 13. april 2020 Og lastebilsjåfører burde få doblet lønn. Uten de stopper hele verden opp. Eneste haka er at alle må betale ca. dobbelt så mye for varer og tjenester. Anonymkode: c7ed0...773 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 13. april 2020 #117 Del Skrevet 13. april 2020 Essensen i denne tråden er kanskje at det er utrolig mange vi er avhengige av i det daglige og som kunne fått bedre lønn. Vi har åpenbart ikke råd til å lønne alle veldig godt og fortsatt ha generøse velferdsgoder. Finnes det andre løsninger? Mer differensiering i lønn og oppgaver? Bedre muligheter for karriæreutvikling slik at de som ønsker å satse kan gjøre det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #118 Del Skrevet 13. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: https://nightingale.edu/blog/nurse-salary-by-state/ Er det de tjener i USA - minst! Anonymkode: a30c4...608 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nettopp!!! Flere stater som betaler sykepleiere over millionen ja! Det sier litt om hvor latterlig lav sykepleierlønna i Norge er. Anonymkode: 1fd13...32e Lønningene for sykepleiere i USA er høyere på grunn av måten landet styres på. Det er kapitalistisk, og de gir faen i lønnsforskjeller og fattigdom. Hadde vi styrt Norge på samme måte hadde ikke halvparten av dere hatt råd til utdanning en gang. Lønninger i Norge på tvers av yrker er veldig like, nettopp fordi vi har et sosialistisk styre, og alle skal ha mulighet til å opprettholde en viss levestandard. Vær litt takknemlig for at dere lever med verdens beste sikkerhetsnett. Det er kunnskapsløst, eller i beste fall naivt, å sammenligne Norge med USA på noen som helst måte. Faller du utenfor der er det ingen som bryr seg. 700 000 kr i grunnlønn til sykepleiere er urealistisk, og vil ha store samfunnsøkonomiske konsekvenser. Da tenker jeg ikke bare på at vi skal klare å betale det, men et så stort lønnshopp legger press på alle andre bransjer, og vi har ikke råd til å øke lønna i alle yrker. Da faller noen bakpå, de ansatte rømmer fra yrket, og vi får massekonkurser. Dette ender med at vi må importere enda mer fra utlandet, både folk og varer, og vi blir mindre og mindre selvforsynt. Lønninger holdes like i Norge for å opprettholde status quo og en jevn spredning av folks valg av yrkesvei. Sammenligner man sykepleierlønn med andre yrker i Norge er den ikke noe å klage på. Anonymkode: 069be...9a5 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mmd Skrevet 13. april 2020 #119 Del Skrevet 13. april 2020 2 timer siden, Isitfair skrev: Merkelig sammenligning da jurister og sivilingeniører har en 5-årig utdannelse. Mener du oppriktig talt at at en sykepleier med en bachelorgrad skal tjene det samme som en jurist/sivilingeniør. Dessuten er startlønnen for jurister i det offentlige omtrent den samme som en spesialsykepleier. Forskjellen er at spesialsykepleieren kommer til å tjene mer med alle tilleggene som genereres. Er logikken at man skal ha bedre lønn etter utdanningslengde? Da burde jeg tjene langt bedre med mitt hovedfag i historie (5,5 år). Vet ikke hvorfor du forandret mitt eksempel, men ingeniør er forresten bachelor (i likhet med sykepleier). Jeg ser ingen grunn til at ingeniør og jurist skal ligge høyere enn lærer og sykepleier. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #120 Del Skrevet 13. april 2020 Er spesialsykepleier. Tjener rundt 700000. Det er et jævlig slit for å klare det. Mye nattevakter og ekstravakter. Og nå går jeg på jobb og utsetter meg for smitte hver dag. Faktisk gjør man det også til vanlig, man tenker bare mer over risikoen med smitte nå. Ja, jeg synes jobben vi gjør fortjener mer enn applaus. Kan informere om at vi har fått lønnsøkning på overtidsarbeid under coronakrisen. Ikke så mye, men det gjør at jeg får større motivasjon til å ta en ekstravakt. Anonymkode: 09e1d...9dc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg