Gå til innhold

Sykepleiere bør få 700.000 i årslønn!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 minutter siden, Example skrev:

Høres ut som en oppskrift på katastrofe. Gi sykepleiere 700 000, så hvorfor skal folk da bli leger? 

Blir litt som å betale assistenter på skolene mer enn lærerne eller butikkansatte mer enn daglig leder. 

Hovedproblemet er ikke lønnsnivå, men hvordan vi ser på yrker. Det er naturlige grunner til hvorfor vi lønnes forskjellig. Utdanning, vanskelighetsgrad, behov, nytte og arbeidsgiver blant annet. At folk ser ned på yrker irriterer meg, og jeg håper krisen retter opp en del inntrykk. Det er jo tross alt hovedsaklig yrker som ikke har så veldig høy status som er viktigst nå. Men samtidig er ikke sykepleiere som kommer verst ut, men butikkansatte, renholdere og folk i transportbransjen. Jeg tror de fleste anerkjenner viktigheten av sykepleiere og lærere, men at også de ødelegger litt for seg selv ved å fremheve viktigheten av sitt eget yrke til stadighet. Som lærer selv har jeg full forståelse for at jeg ikke er en lønnsvinner. Det visste jeg før jeg valgte å bli det. Dessverre er det mange av mine kolleger som ikke gjør det. 

En butikkansatt tjener ca like mye som en barmehagelærer 

Anonymkode: 93f39...f39

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, herzeleid skrev:

Er ikke litt av problemet også at sykepleierne, eller kanskje heller deres organisasjoner, har presset ut mye av de andre yrkesgruppene som utførte deler av deres oppgaver og at en sånn sett har fått en mindre grad av differensiering der sykepleiere i større grad må utføre de "enkleste" oppgavene. Om en gruppe som følge av dette utgjør en voldsom stor mengde, samtidig som den i mange tilfeller også fyller de "laveste" nivåene i systemet, blir det vell naturlig nok å skulle gi en veldig stor og flat lønnsheving for gruppen. 

Her kunne man tenk på at de med lang erfaring kunne fått mye bedre betalt i heltidsstillinger. Begynnerlønnen er ikke så høy, men den viktigste kompetansen man får i et yrke kommer via lang erfaring. Med lang erfaring kan man også ta mer ansvar. Men da oppstår det lønnforskjeller innenfor samme yrke i samme bedrift og det utløser misunnelse. Men de er faktisk veien å gå. Slik er det på min arbeidsplass som er veldig "nisje" preget. Lav startlønn og man kan videreutvikle seg og mye er basert på innsats og erfaring som er umulig å få bare ved utdannelse. Så lønnes man utfra dette. Startet veldig lavt for mange år siden angående lønn, for så å tjene mye bedre etter 20 år. Fordi bedriften trenger kompetansen og erfaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En annen ting som mangler i denne diskusjonen er også offentlig ansattes heftige pensjonsavtaler, som ligger langt over hva de fleste ansatte i det private næringsliv har i sine pensjonsavtaler.

Men dette kommer jo av at de tjener mye dårligere i offentlig sektor også. Uten noen slike fordeler ville veldig mange takket nei til stillinger i det offentlige. Noen velger dette, og ser langt frem i tid når de velger offentlige stillinger. Uten noen garanti for å få noe utbytte av det. De kan jo daue lenge før pensjonsalder eller kort tid etter. Andre tenker motsatt at de vil ha høyere lønn her og nå og velger det private. Da blir det ekstremt idiotisk å furte over forskjellene. Du kan for pokker bare ta jobb i det offentlige da! Men det gjør du jo ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Antiviruset skrev:

Her kunne man tenk på at de med lang erfaring kunne fått mye bedre betalt i heltidsstillinger. Begynnerlønnen er ikke så høy, men den viktigste kompetansen man får i et yrke kommer via lang erfaring. Med lang erfaring kan man også ta mer ansvar. Men da oppstår det lønnforskjeller innenfor samme yrke i samme bedrift og det utløser misunnelse. Men de er faktisk veien å gå. Slik er det på min arbeidsplass som er veldig "nisje" preget. Lav startlønn og man kan videreutvikle seg og mye er basert på innsats og erfaring som er umulig å få bare ved utdannelse. Så lønnes man utfra dette. Startet veldig lavt for mange år siden angående lønn, for så å tjene mye bedre etter 20 år. Fordi bedriften trenger kompetansen og erfaringen.

Ja det er denne typen progresjon jeg tenker en bør dra nytte av. Både ved at den enkelte kan forhandle lønn med bakgrunn i erfaring, og at en må søke stillinger og oppgaver med mer ansvar og betraktelig bedre lønn. Av artikkelen jeg postet tidligere ser jeg jo at noen sykepleiere tjener over millionen, så det er jo åpenbart mulig, men kanskje det ikke i tilstrekkelig grad legges til rette for eller oppmuntres til slik karriæreutvikling? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Øyelegene har det også ganske greit på norske sykehus. Kun LIS legene som går vakt mens overlegene jobber dagtid. 

Anonymkode: f5b92...8c2

Og LIS ringer overlegen hvis det er noe de trenger hjelp til. Dvs overlegen har innimellom vakt (hvor ofte varierer med hvor mange det er som deler på). Og forbereder poliklinikk, operasjoner, faglig oppdatering, gjør papirarbeid, utarbeider nye prosedyrer... Det er ganske mye av legejobben som ikke er så godt synlig, og som gjøres på fritid. 

Anonymkode: f8222...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobb mer overtid så tjener du mer.

Broren min tjener vesentlig mer enn sine kvinnelige kollegaer fordi han jobber betraktelig mer overtid enn dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, herzeleid skrev:

Ja det er denne typen progresjon jeg tenker en bør dra nytte av. Både ved at den enkelte kan forhandle lønn med bakgrunn i erfaring, og at en må søke stillinger og oppgaver med mer ansvar og betraktelig bedre lønn. Av artikkelen jeg postet tidligere ser jeg jo at noen sykepleiere tjener over millionen, så det er jo åpenbart mulig, men kanskje det ikke i tilstrekkelig grad legges til rette for eller oppmuntres til slik karriæreutvikling? 

Helt klart! Mange som kommer inn på min arbeidsplass med en relativt god utdannelse, men klarer ikke det praktiske godt fordi så mye av det handler om erfaringen. De må hele tiden spørre etter hjelp, og  det får de jo også, men det tar jo av andre sin dyrekjøpte arbeidstid. Men det er totalt umulig å gi de mye ansvar før erfaringen er på plass. Det er oppskriften på at ting går helt galt.Bare det å bygge seg nettverk, vite alt omkring prosessene i en bedrift, lære seg alle de uskrevne spillereglene og samspillet med andre nøkkelposisjoner som er helt avgjørende for å få til ting tar tid. Ellers havner "ideen" din bare i en skuff. Forhandle med andre er noe som bare kan læres over tid, og er man dårlig på dette blir man spist levende til frokost :) uansett utdannelse. Og de som du forhandler med vet å bruke det mot deg hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 minutter siden, Example said:

Høres ut som en oppskrift på katastrofe. Gi sykepleiere 700 000, så hvorfor skal folk da bli leger? 

Blir litt som å betale assistenter på skolene mer enn lærerne eller butikkansatte mer enn daglig leder. 

Hovedproblemet er ikke lønnsnivå, men hvordan vi ser på yrker. Det er naturlige grunner til hvorfor vi lønnes forskjellig. Utdanning, vanskelighetsgrad, behov, nytte og arbeidsgiver blant annet. At folk ser ned på yrker irriterer meg, og jeg håper krisen retter opp en del inntrykk. Det er jo tross alt hovedsaklig yrker som ikke har så veldig høy status som er viktigst nå. Men samtidig er ikke sykepleiere som kommer verst ut, men butikkansatte, renholdere og folk i transportbransjen. Jeg tror de fleste anerkjenner viktigheten av sykepleiere og lærere, men at også de ødelegger litt for seg selv ved å fremheve viktigheten av sitt eget yrke til stadighet. Som lærer selv har jeg full forståelse for at jeg ikke er en lønnsvinner. Det visste jeg før jeg valgte å bli det. Dessverre er det mange av mine kolleger som ikke gjør det. 

Arbeidsmengden, de ubekvemme tidene og ansvaret matcher ikke lønnsnivået. Det er så enkelt. Lønnsnivået er hva det er fordi det er fastsatt og vedtatt av staten, frigjort fra markedsmekanismene tilbud / etterspørsel.

Sykepleiers virkemiddel er streik, men da blir det tvungen lønnsnemd med en gang. Da er det eneste å slutte og si fra seg autorisasjonen. Vet om mange sykepleiere som angrer blodig, og de er midt i "sunken costs fallacy", dvs at de må forsvare studielånet sitt og fortsette yrket pga. de investerte så mye på det.

Anonymkode: a30c4...608

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg nekter rett og slett og tro at du mener det etter å ha lest innlegget jeg skrev. Fikk du med deg hvor mange som har sluttet og hvor mange som vurderer og slutte som sykepleier? Det sier deg selv da at lønnen ikke er god. 

Anonymkode: d85dc...6ca

Det handler ikke om lønn, men om arbeidsvilkår. Det handler om å kunne jobbe fulltid, om å ha en forutsigbar turnus, om å rekke å ta lunsjpause og tissepause på jobb, om å være nok folk, få utstyret man trenger. Og så hadde det vært bra med en lønnsstige som gikk like langt som ingeniørene sin, minst til 30 år. Hvorfor ikke?

Anonymkode: d26ec...f26

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehageansatte passer ungene til alle de som må på jobb.

sykepleiere, bhg ansatte og mange andre med lik utdanning bør ha lik grunnlønn omtrent. 

Sykepleiere og andre som jobber turnus får tillegg for når de jobber, de har også muligheten til å bytte og ta ekstra vakter andre yrker ikke kan. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, Diamant20 said:

Barnehageansatte passer ungene til alle de som må på jobb.

sykepleiere, bhg ansatte og mange andre med lik utdanning bør ha lik grunnlønn omtrent. 

Sykepleiere og andre som jobber turnus får tillegg for når de jobber, de har også muligheten til å bytte og ta ekstra vakter andre yrker ikke kan. 

De kan få lik lønn den dagen de må passe barn om natta, bli utsatt for vold av barna og må medisinere dem der dosering osv er viktig, og der barna veier 80 kg og må løftes :P :P :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De kan få lik lønn den dagen de må passe barn om natta, bli utsatt for vold av barna og må medisinere dem der dosering osv er viktig, og der barna veier 80 kg og må løftes :P :P :P

Du svarer på nedlatenhet i ditt yrke ved å være nedlatende mot et annet yrke.. sjarmerende 

I mitt yrke (bhglærer) løfter vi ca ett tonn daglig uten å ha løfteutstyr. Underbemaning er regelen snarere enn unntaket. Ikke uvanlig at jeg sitter med 8 ettåringer alene. Vi må forholde oss til smittebomber uten verneutstyr. Bitt, kloring og spark fra barna er også dagligdags. I tillegg må vi forholde oss til barn som blir utsatt for vold og overgrep,  og melder inn bekymring på foreldre som blir hevngjerrige på oss fordi de ikke får fortsette å voldta 3 åringen sin. 

Det er ikke så stas å jobbe i bhg. På min arbeidsplass har vi 15 % sykefravær

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du svarer på nedlatenhet i ditt yrke ved å være nedlatende mot et annet yrke.. sjarmerende 

I mitt yrke (bhglærer) løfter vi ca ett tonn daglig uten å ha løfteutstyr. Underbemaning er regelen snarere enn unntaket. Ikke uvanlig at jeg sitter med 8 ettåringer alene. Vi må forholde oss til smittebomber uten verneutstyr. Bitt, kloring og spark fra barna er også dagligdags. I tillegg må vi forholde oss til barn som blir utsatt for vold og overgrep,  og melder inn bekymring på foreldre som blir hevngjerrige på oss fordi de ikke får fortsette å voldta 3 åringen sin. 

Det er ikke så stas å jobbe i bhg. På min arbeidsplass har vi 15 % sykefravær

Ser den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ufaglærte kan gjøre mye bra jobb i helsevesenet. Like lett er det nok ikke for en ufaglært å gjøre en jobb som rørlegger, elektriker eller ingeniør.

Anonymkode: 49e65...b44

Haha! Ufaglærte gjør rørlegger- og elektrikerjobber rundt om i de norske hjem hver dag. Oftest går det bra, innimellom brenner det eller man får problemer ned forskninga. «Ingeniør» sier ikke så mye om hva slags oppgaver det er snakk om, det er bare yrkestittel. Det er også mye en «ingeniør» gjør som ufaglærte driver på med til vanlig. Om det blir bra er en annen sak. Felles for de tre du nevner er at det sjelden direkte er fare for liv og helse.

Endret av mmd
Red fjernet «en beskyttet»
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, hocane skrev:

Jobb mer overtid så tjener du mer.

Broren min tjener vesentlig mer enn sine kvinnelige kollegaer fordi han jobber betraktelig mer overtid enn dem.

Mange steder blir man nektet å jobbe overtid fordi arb giver ikke ønsker å betale overtidstillegg

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, mmd said:

Haha! Ufaglærte gjør rørlegger- og elektrikerjobber rundt om i de norske hjem hver dag. Oftest går det bra, innimellom brenner det eller man får problemer ned forskninga. «Ingeniør» sier ikke så mye om hva slags oppgaver det er snakk om, det er bare en beskyttet yrkestittel. Det er også mye en «ingeniør» gjør som ufaglærte driver på med til vanlig. Om det blir bra er en annen sak. Felles for de tre du nevner er at det sjelden direkte er fare for liv og helse.

Ingeniør er ikke beskyttet tittel. Hvem som helst kan kalle seg det. Sivilingeniør derimot.... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 timer siden, Example skrev:

Lenger løp enn studiekompetanse er det uansett, siden man er så opptatt av lengde. Om du følger nominert løp begge veier, så er du vel ferdigutdannet sykepleier kun 18 måneder etter en elektriker. 

Tre års høyere utdanning er heller ikke så lenge. Ganske kort og greit utdanningsløp i forhold til veldig mange andre jobber. 

Eh en elektriker har to år på skole og 2 år lærling. Er ferdig utdannet som 19-20 åring. En spl har tre års videregående pluss tre år til på høgskole eller universitet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Maleficenta skrev:

Eh en elektriker har to år på skole og 2 år lærling. Er ferdig utdannet som 19-20 åring. En spl har tre års videregående pluss tre år til på høgskole eller universitet. 

En elektriker har 2,5 år på skole og to års læretid. En sykepleier har 6 år på skole. Altså skiller det bare 1,5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingeniør er ikke beskyttet tittel. Hvem som helst kan kalle seg det. Sivilingeniør derimot.... 

OK, stryker «en beskyttet». Spiller ingen rolle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

En elektriker har 2,5 år på skole og to års læretid. En sykepleier har 6 år på skole. Altså skiller det bare 1,5 år.

De har ikke 2,5 år. De har 2.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...