AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #241 Del Skrevet 13. april 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Lønningene for sykepleiere i USA er høyere på grunn av måten landet styres på. Det er kapitalistisk, og de gir faen i lønnsforskjeller og fattigdom. Hadde vi styrt Norge på samme måte hadde ikke halvparten av dere hatt råd til utdanning en gang. Lønninger i Norge på tvers av yrker er veldig like, nettopp fordi vi har et sosialistisk styre, og alle skal ha mulighet til å opprettholde en viss levestandard. Vær litt takknemlig for at dere lever med verdens beste sikkerhetsnett. Det er kunnskapsløst, eller i beste fall naivt, å sammenligne Norge med USA på noen som helst måte. Faller du utenfor der er det ingen som bryr seg. 700 000 kr i grunnlønn til sykepleiere er urealistisk, og vil ha store samfunnsøkonomiske konsekvenser. Da tenker jeg ikke bare på at vi skal klare å betale det, men et så stort lønnshopp legger press på alle andre bransjer, og vi har ikke råd til å øke lønna i alle yrker. Da faller noen bakpå, de ansatte rømmer fra yrket, og vi får massekonkurser. Dette ender med at vi må importere enda mer fra utlandet, både folk og varer, og vi blir mindre og mindre selvforsynt. Lønninger holdes like i Norge for å opprettholde status quo og en jevn spredning av folks valg av yrkesvei. Sammenligner man sykepleierlønn med andre yrker i Norge er den ikke noe å klage på. Anonymkode: 069be...9a5 beklager men du har blitt utsatt for hjernevask av norsk enhetsskole. USA er faktisk en velferdsstat også. folk har mye større kjøpekraft der, selv de i de lavere sjiktene. En skandinaver i USA tjener mye mer enn her. Norge har ikke noe verdens beste sikkerhetsnett. folk faller jo utenfor hele tiden. det er jo NAV - skandaler hele tiden der folk må sove hos venner og leve på proteinpulver. Sjekk sløseriombudsmannen så ser du fort at det er ikke penger som er problemet. noen ganger så lurer jeg på om folk tenker med hodet når de sier "verdens beste" om Norge. Anonymkode: a30c4...608 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #242 Del Skrevet 13. april 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: beklager men du har blitt utsatt for hjernevask av norsk enhetsskole. USA er faktisk en velferdsstat også. folk har mye større kjøpekraft der, selv de i de lavere sjiktene. En skandinaver i USA tjener mye mer enn her. Norge har ikke noe verdens beste sikkerhetsnett. folk faller jo utenfor hele tiden. det er jo NAV - skandaler hele tiden der folk må sove hos venner og leve på proteinpulver. Sjekk sløseriombudsmannen så ser du fort at det er ikke penger som er problemet. noen ganger så lurer jeg på om folk tenker med hodet når de sier "verdens beste" om Norge. Anonymkode: a30c4...608 Dette er bare tull. Folk har ikke bedre kjøpekraft.Du får ikke mer for pengene der enn i Norge. Du får det samme. Altså er kjøpekraften den samme. Og ikke prøv å dra fram bensinpriser, for det er miljøpolitikk, ellers hadde den vært like billig i Norge. Anonymkode: 81ab3...e25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #243 Del Skrevet 13. april 2020 Just now, AnonymBruker said: Dette er bare tull. Folk har ikke bedre kjøpekraft.Du får ikke mer for pengene der enn i Norge. Du får det samme. Altså er kjøpekraften den samme. Og ikke prøv å dra fram bensinpriser, for det er miljøpolitikk, ellers hadde den vært like billig i Norge. Anonymkode: 81ab3...e25 Alt i Norge er en eller annen form for avgiftspolitikk. Sukkeravgift, moms, toll på importerte matvarer, you name it. Samt at det nesten ikke er noen reell produksjon utenom oljen som har fått en solid knekk. Så jo - du får mye mer per dollar i USA - spesielt for sykepleiere! Anonymkode: a30c4...608 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #244 Del Skrevet 13. april 2020 De fleste yrkesgrupper som er nevnt i denne tråden fortjener høyere lønn, det er vi vel alle enige om. Det er mange yrkesgrupper vi er helt avhengige av for at samfunnet skal gå rundt, ikke bare sykepleiere. Men nå er det sykepleiere tråden handler om. 700 000 kr er helt klart urealistisk startlønn for en sykepleier. Men at vi fortjener høyere lønn enn vi har idag, absolutt! Dere som mener at man bør velge et annet yrke om man vil ha bedre betalt, hva tenker dere med? Skal det være slik at man aldri skal kjempe for å få det bedre og det man fortjener? Om alle hadde hatt den tankegangen er det ingen som hadde blitt sykepleier. Hvordan skulle Norge da ha taklet denne krisen? Dere som mener vi tjener så godt med tilleggene. For min del er tilleggene "piss i havet". Tilleggene er ikke mye og skryte av. Dessuten er dette noe man får for og jobbe når de fleste andre har fri. Klart man skal kompenseres for å jobbe søndag kveld, det sier seg vel selv? Dere som mener at sykepleiere bare kan jobbe ekstra så får de høyere lønn. En sykepleier i 100% stilling jobber ca 2-3 kvelder i uken og har arbeidshelg hver 3. helg. Selv jobber jeg bare dag og kveld og kan dermed ikke si hvordan turnusen ser ut for en som jobber natt i tillegg. Men dersom man ønsker å ha et sosialt liv, gjerne har familie og barn og ta vare på, i tillegg til jobb, så er det ikke så enkelt å jobbe ekstra utover dette. Hvorfor skal sykepleiere måtte jobbe over 100% for å få en god lønn? Har dere fått med dere at det er sykepleiermangel i Norge? I 2019 manglet Norge ca 6000 sykepleiere. Om under 20 år anslås det at Norge mangler 30 000 sykepleiere (kilde: https://www.nsf.no/vis-artikkel/4383476/1740674/Stor-sykepleiermangel-i-Norge). 1 av 5 sykepleiere slutter i jobben som sykepleier innen 10 år (kilde: https://www.nsf.no/vis-artikkel/3774514/1740674/Maa-stoppe-flukten-fra-sykepleieryrket). Tall fra i fjor viser at 15% av alle sykepleierne vurderer og slutte (kilde:https://www.nrk.no/vestland/tina-sluttet-etter-bare-tre-ar-i-yrket-_-mange-sykepleiere-tenker-pa-det-samme-1.14418497). Det er vanskelig og få seg heltidsstilling som sykepleier. Like før coronakrisen brøt ut i Norge ble 4 sykepleiere saksøkt (!!!) av sin arbeidsgiver fordi de krevde 100% stilling. Så mye er sykepleiere verdsatt! (kilde: https://sykepleien.no/2020/03/saksokte-sykepleiere-jeg-har-jo-bare-krevd-min-rett-etter-hva-lovverket-tillater). Men nå forventes det selvsagt at sykepleiere i deltidsstillinger skal trå til. Jeg har jobbet 4 år som sykepleier og vurderer og bytte beite. Det er ikke et godt betalt yrke når man ser på ansvarsområde, arbeidstider, risiko man utsetter seg for osv. Ja, man kan tjene godt på og jobbe overtid og alle røde dager, men man skal ikke måtte belage seg på og jobbe så mye ekstra for å få riktig lønn. Jeg jobbet senvakt (14-21) og fikk kl 19 tlf fra leder om at en sykepleier var syk på natt og de fikk ikke inn folk, ikke fra bemanningsbyrå heller. Jeg tok da denne vakten som er fra 21-07. Jeg stod tidlig opp før senvakten, kl 06 ca, og var våken i over 24 timer. Jeg jobbet fra kl 14.00 - 07.00. Her tjente jeg selvfølgelig greit, men det skulle virkelig bare mangle. Dette er ikke noe jeg som sykepleier skal måtte gjøre for og få lønnen jeg fortjener. Grunnlønnen må økes. Grunnbemanningen må økes. Turnusen må ikke utsette oss for unødig belastning av helsen. Jeg forventer faktisk også og bli verdsatt for jobben jeg gjør, men leser man kjapt i kommentarfeltet her ser man vanvittig mange med nedlatende holdninger til sykepleiere. Det er egentlig ganske utrolig da jeg vil tørre og påstå at samtlige her inne har fått nødvendig helsehjelp fra en sykepleier. Til de av dere som mener at sykepleiere er overbetalt eller tjener nok, se på tallene lenger oppe. Det burde skremme dere. Jeg blir ihvertfall skremt. Anonymkode: d85dc...6ca 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #245 Del Skrevet 13. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Til de av dere som mener at sykepleiere er overbetalt eller tjener nok, se på tallene lenger oppe. Det burde skremme dere. Jeg blir ihvertfall skremt. Hvilke tall tenker du på? Anonymkode: d26ec...f26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #246 Del Skrevet 13. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke tall tenker du på? Anonymkode: d26ec...f26 Tallene om sykepleiermangel. For og få sykepleiere til og bli i yrket må det settes i verk tiltak som bl.a økt lønn. Anonymkode: d85dc...6ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #247 Del Skrevet 13. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Tallene om sykepleiermangel. For og få sykepleiere til og bli i yrket må det settes i verk tiltak som bl.a økt lønn. Anonymkode: d85dc...6ca Det er stor ingeniørmangel i Norge og. Bør lønningene opp her og tenker du? Anonymkode: 05e85...afa 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tarmegenbolle Skrevet 13. april 2020 #248 Del Skrevet 13. april 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste yrkesgrupper som er nevnt i denne tråden fortjener høyere lønn, det er vi vel alle enige om. Det er mange yrkesgrupper vi er helt avhengige av for at samfunnet skal gå rundt, ikke bare sykepleiere. Men nå er det sykepleiere tråden handler om. 700 000 kr er helt klart urealistisk startlønn for en sykepleier. Men at vi fortjener høyere lønn enn vi har idag, absolutt! Dere som mener at man bør velge et annet yrke om man vil ha bedre betalt, hva tenker dere med? Skal det være slik at man aldri skal kjempe for å få det bedre og det man fortjener? Om alle hadde hatt den tankegangen er det ingen som hadde blitt sykepleier. Hvordan skulle Norge da ha taklet denne krisen? Dere som mener vi tjener så godt med tilleggene. For min del er tilleggene "piss i havet". Tilleggene er ikke mye og skryte av. Dessuten er dette noe man får for og jobbe når de fleste andre har fri. Klart man skal kompenseres for å jobbe søndag kveld, det sier seg vel selv? Dere som mener at sykepleiere bare kan jobbe ekstra så får de høyere lønn. En sykepleier i 100% stilling jobber ca 2-3 kvelder i uken og har arbeidshelg hver 3. helg. Selv jobber jeg bare dag og kveld og kan dermed ikke si hvordan turnusen ser ut for en som jobber natt i tillegg. Men dersom man ønsker å ha et sosialt liv, gjerne har familie og barn og ta vare på, i tillegg til jobb, så er det ikke så enkelt å jobbe ekstra utover dette. Hvorfor skal sykepleiere måtte jobbe over 100% for å få en god lønn? Har dere fått med dere at det er sykepleiermangel i Norge? I 2019 manglet Norge ca 6000 sykepleiere. Om under 20 år anslås det at Norge mangler 30 000 sykepleiere (kilde: https://www.nsf.no/vis-artikkel/4383476/1740674/Stor-sykepleiermangel-i-Norge). 1 av 5 sykepleiere slutter i jobben som sykepleier innen 10 år (kilde: https://www.nsf.no/vis-artikkel/3774514/1740674/Maa-stoppe-flukten-fra-sykepleieryrket). Tall fra i fjor viser at 15% av alle sykepleierne vurderer og slutte (kilde:https://www.nrk.no/vestland/tina-sluttet-etter-bare-tre-ar-i-yrket-_-mange-sykepleiere-tenker-pa-det-samme-1.14418497). Det er vanskelig og få seg heltidsstilling som sykepleier. Like før coronakrisen brøt ut i Norge ble 4 sykepleiere saksøkt (!!!) av sin arbeidsgiver fordi de krevde 100% stilling. Så mye er sykepleiere verdsatt! (kilde: https://sykepleien.no/2020/03/saksokte-sykepleiere-jeg-har-jo-bare-krevd-min-rett-etter-hva-lovverket-tillater). Men nå forventes det selvsagt at sykepleiere i deltidsstillinger skal trå til. Jeg har jobbet 4 år som sykepleier og vurderer og bytte beite. Det er ikke et godt betalt yrke når man ser på ansvarsområde, arbeidstider, risiko man utsetter seg for osv. Ja, man kan tjene godt på og jobbe overtid og alle røde dager, men man skal ikke måtte belage seg på og jobbe så mye ekstra for å få riktig lønn. Jeg jobbet senvakt (14-21) og fikk kl 19 tlf fra leder om at en sykepleier var syk på natt og de fikk ikke inn folk, ikke fra bemanningsbyrå heller. Jeg tok da denne vakten som er fra 21-07. Jeg stod tidlig opp før senvakten, kl 06 ca, og var våken i over 24 timer. Jeg jobbet fra kl 14.00 - 07.00. Her tjente jeg selvfølgelig greit, men det skulle virkelig bare mangle. Dette er ikke noe jeg som sykepleier skal måtte gjøre for og få lønnen jeg fortjener. Grunnlønnen må økes. Grunnbemanningen må økes. Turnusen må ikke utsette oss for unødig belastning av helsen. Jeg forventer faktisk også og bli verdsatt for jobben jeg gjør, men leser man kjapt i kommentarfeltet her ser man vanvittig mange med nedlatende holdninger til sykepleiere. Det er egentlig ganske utrolig da jeg vil tørre og påstå at samtlige her inne har fått nødvendig helsehjelp fra en sykepleier. Til de av dere som mener at sykepleiere er overbetalt eller tjener nok, se på tallene lenger oppe. Det burde skremme dere. Jeg blir ihvertfall skremt. Anonymkode: d85dc...6ca Sykepleiere har god lønn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #249 Del Skrevet 13. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er stor ingeniørmangel i Norge og. Bør lønningene opp her og tenker du? Anonymkode: 05e85...afa Kilde? Anonymkode: d85dc...6ca 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #250 Del Skrevet 13. april 2020 Akkurat nå, Tarmegenbolle skrev: Sykepleiere har god lønn. Troll. Anonymkode: d85dc...6ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 13. april 2020 #251 Del Skrevet 13. april 2020 1 time siden, Tarmegenbolle skrev: Risikotillegg for å utøve yrket sitt? Heldigvis er det de færreste som går dette. Er da mange som får det. Er ikke smusstillegg det samme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #252 Del Skrevet 13. april 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Takket være sykepleirne har vi klart å få kontroll på corona, og de har virkelig vist hva som bor i dem, og hvor viktige de er i samfunnet. De tjener helt elendig, og de bør fra og med høstens lønnsoppgjør få en minimumslønn på 700.000,- i grunnlønn. Det er ingen grunn til at de skal tjene noe mindre når man ser hvor betydningsfullt dette yrket er. De er minst like viktige som legene, som hadde vært helt hjelpesløse uten dem. Når en lege tjener 1 million ++ er det bare rett og rimelig at disse heltene får minst 700.000,- fra og med i år! Og nei, dette er ingen kødd! Anonymkode: 1fd13...32e Ehh kommer vel ann på.Du har mange sykepleiere som drikker kaffe og har rolige arbeidsdager på gamlehjem feks.. 700.000?Nei... Ja de gjør en flott jobb. Og legene har vel mer ansvar og opererer ofte? Mer utdannelse.Og mer lån. Må finne ut av ting. Ikle bare tar blodprøve og være barnevakt på en måte? Mener ikke å være slem.Men syns å tenke på lønn opp liv å helse no mens mange ikke har penger til å få det til å gå rundt en gang og bedrifter og land går konkurs..Bedtr å fordele alt no så alle overlever. Og en ting til, tusen takk for dere som står på for oss alle! Anonymkode: b79b0...9f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tarmegenbolle Skrevet 13. april 2020 #253 Del Skrevet 13. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Troll. Anonymkode: d85dc...6ca Er jeg et troll fordi jeg mener at sykepleiere har god nok lønn? Det synes jeg du bør utdype. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #254 Del Skrevet 13. april 2020 1 minutt siden, Tarmegenbolle skrev: Er jeg et troll fordi jeg mener at sykepleiere har god nok lønn? Det synes jeg du bør utdype. Jeg nekter rett og slett og tro at du mener det etter å ha lest innlegget jeg skrev. Fikk du med deg hvor mange som har sluttet og hvor mange som vurderer og slutte som sykepleier? Det sier deg selv da at lønnen ikke er god. Anonymkode: d85dc...6ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tarmegenbolle Skrevet 13. april 2020 #255 Del Skrevet 13. april 2020 Akkurat nå, Maleficenta skrev: Er da mange som får det. Er ikke smusstillegg det samme? Noen med tariffavtale får dette. Med tariffavtale får de gjerne noe lavere timelønn i utgangspunktet. Smusstillegg er ikke det samme, men det har likhet i form av å være et tillegg for noen med tariffavtale. Det er helt sikkert noen uten tariffavtale som får dette også, men det er ikke noe de har krav på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs Robinson Skrevet 13. april 2020 #256 Del Skrevet 13. april 2020 Til alle dere som påstår at barnehagelærer, sykepleiere, sosionomer etc har god lønn.. De når ikke opp til gjennomsnittslønn engang. Kanskje med full ansiennitet. Og når man leser andre lønnstråder her på kg, så er det åpenbart at folk flest anser 450 i året for lite. Men klart, ts skal tas uansett 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tarmegenbolle Skrevet 13. april 2020 #257 Del Skrevet 13. april 2020 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg nekter rett og slett og tro at du mener det etter å ha lest innlegget jeg skrev. Fikk du med deg hvor mange som har sluttet og hvor mange som vurderer og slutte som sykepleier? Det sier deg selv da at lønnen ikke er god. Anonymkode: d85dc...6ca Lønnen er da god selv om mange slutter. Du kan kjøpe både bil, bolig, mat, feriereise og ha litt til overs på en sykepleierlønn. Endret 13. april 2020 av Tarmegenbolle 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 13. april 2020 #258 Del Skrevet 13. april 2020 3 minutter siden, Tarmegenbolle skrev: Noen med tariffavtale får dette. Med tariffavtale får de gjerne noe lavere timelønn i utgangspunktet. Smusstillegg er ikke det samme, men det har likhet i form av å være et tillegg for noen med tariffavtale. Det er helt sikkert noen uten tariffavtale som får dette også, men det er ikke noe de har krav på. Det syns jeg er veldig spesielt. Jeg syns det burde si seg selv at alle med yrker hvor de risikerer liv og helse burde fått tillegg i lønna for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tarmegenbolle Skrevet 13. april 2020 #259 Del Skrevet 13. april 2020 1 minutt siden, Mrs Robinson skrev: Til alle dere som påstår at barnehagelærer, sykepleiere, sosionomer etc har god lønn.. De når ikke opp til gjennomsnittslønn engang. Kanskje med full ansiennitet. Og når man leser andre lønnstråder her på kg, så er det åpenbart at folk flest anser 450 i året for lite. Men klart, ts skal tas uansett Sykepleiere i full stilling tjener imidlertid i snitt over medianlønnen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #260 Del Skrevet 13. april 2020 Men dette er det jo en veldig enkel løsning på. Privatisering. Privatisere hele offentlig sektor for min del. Så blir det like vilkår. Lønn etter etterspørsel. Lønn etter innsats. Privatisere hele helsevesenet. Helseforsikringer over hele linja. Så skal vi se om ikke sytepipa fra en del offentlige ansatte går en annen tone 🤪 Anonymkode: 211eb...090 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg