Gå til innhold

Sykepleiere bør få 700.000 i årslønn!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fint at noen husker på oss! Vi har ingen tariffavtale, så arbeidsgiver kan i utgangspunktet gi oss hva som helst.. Det er underbetalt, ofte dårlige arbeidsforhold og yrket som ligger på topp i selvmordstatistikken. Trives i jobben, men å jobbe klinisk er svært krevende og noe de fleste ikke gjør livet ut. Om jeg hadde hatt valget igjen hadde jeg valgt sykepleien da studiet er betydelig mindre i arbeidsmengde og ryddigere arbeidsforhold i offentlig sektor..

Anonymkode: da631...a3d

For dere som er veterinærer så vil jeg råde dere til å komme over i oppdrettsnæringen viss dere er opptatt av lønn. Her lønnes både veterinærer og fiskehelsebiologer godt 🙂👍

Anonymkode: b1046...f24

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Elektrikere har i snitt lavere lønn enn sykepleiere:

https://frifagbevegelse.no/arbeidsmanden/dette-er-snittlonna-i-over-300-yrker-6.158.443565.8391cddd3b

ALLE står fritt til å velge yrke selv, og man har kun seg selv å takke dersom man har valgt et yrke der man ikke er fornøyd med lønna. 

Nei. For noen må gjøre alle jobber. Med din innstilling vil det mangle veldig mange folk dersom man kun skal velge bort yrker hvor man tjener dårlig, kontra og heller bli og kreve bedre vilkår der man allerede er. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenk på alle de gutta som opp igjennom historien har reddet samfunnet vår ved å være soldater. Mange måtte bøte med livet og de som overlevde hadde bare fått dagpenger. Ja, litt høyere risiko å være sykepleier akkurat nå, men det er intet argument for høy lønn.

Anonymkode: 50972...8be

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk på alle de gutta som opp igjennom historien har reddet samfunnet vår ved å være soldater. Mange måtte bøte med livet og de som overlevde hadde bare fått dagpenger. Ja, litt høyere risiko å være sykepleier akkurat nå, men det er intet argument for høy lønn.

Anonymkode: 50972...8be

Var ikke bare menn som risikerte liv i krig. BS. Kvinnelige helsearbeidere måtte til pers da og på feltsykehus rundt omkring

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Maleficenta skrev:

Nei. For noen må gjøre alle jobber. Med din innstilling vil det mangle veldig mange folk dersom man kun skal velge bort yrker hvor man tjener dårlig, kontra og heller bli og kreve bedre vilkår der man allerede er. 

Dersom alle hadde valgt bort sykepleieryrket, hva tror du staten hadde blitt tvungen til da?

Etterspørsel styrer i stor grad lønn, dersom det er umulig å få tak i arbeidskraft går som regel lønnen opp. 

Jeg valgte selv bort sykepleieryrket pga lønn. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dersom alle hadde valgt bort sykepleieryrket, hva tror du staten hadde blitt tvungen til da?

Etterspørsel styrer i stor grad lønn, dersom det er umulig å få tak i arbeidskraft går som regel lønnen opp. 

Jeg valgte selv bort sykepleieryrket pga lønn. 

Men sykepleiere flykter fra yrket i fleng allerede. Og staten bryr seg ikke. De tror det er nok med å gi applaus og takketale for innsatsen og thats it

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, Maleficenta said:

Folk velger yrke basert på veldig mange kriterier.

Jobber du som fisker får du høy lønn med lite utdanning, men må jobbe knallhardt på sjøen i all slags vær, og må være på sjøen i uker om gangen.

Jobber du som programmerer får du ok lønn, men med lang utdanning og med veldig krevende og komplisert arbeidsoppgaver som krever dyp konsentrasjon. Og arbeidsoppgaver som strekker seg over måneder og kanskje år, og ingen kan ta over jobben om du er syk.

Jobber du i militæret får du veldig lav lønn, det er veldig tungt, og det er egentlig bare drit. Likevel er det noen som vil jobbe med dette.

Jobber du med musikk får du lav lønn, men får betalt for å drive med en hobby.

Etc. Så ulike fordeler og ulemper. Ikke alle jobber skal ha likt betalt, i såfall er det mange jobber ingen ville tatt.

Anonymkode: 05e85...afa

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser det diskuteres om tall, men her er fakta om lønn hos sykepleiere.

Dette er minstelønn i KS (uten tillegg) pr. 1. juli 2019, ut fra ansiennitet:

ÅR - Sykepleier/spesialsykepleier

0 år - 410.000/450.000
2 år - 420.000/460.000
4 år - 430.000/470.000
6 år - 440.000/480.000
8 år - 450.000/500.000
10 år - 500.000/520.000
16 år - 505.000/530.000 (høyeste ansiennitetstrinn)

Så kommer det tillegg selvsagt. For en sykepleier i 100% stilling som går i 2-delt turnus, utgjør de faste tilleggene et sted mellom 30.000 og 40.000 i året. Overtid og helligdagstillegg kommer i tillegg.

Dette varierer jo veldig, men jeg vil tro at en gjennomsnittlig sykepleier med 100% stilling og minst 10 års ansiennitet totalt tjener ca. 560-570k i året. Mange vil nok nærme seg 600k.

Noen har jo også klart å fremforhandle seg til lokale tillegg utover minstelønna.

Det er egne tariffavtaler for Oslo Kommune, Virke, Spekter, Staten og NHO. Det er små forskjeller, med unntak for NHO som har noe lavere.

Dette er IKKE en god lønn når man tenker på at de aldri har fri i høytider, jobber minst hver 3. helg (mange jobber flere helger), og den generelle belastningen i yrket. Jeg mener helt oppriktig at de fortjener minst 700.000 kroner i grunnlønn.

Anonymkode: 1fd13...32e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser det diskuteres om tall, men her er fakta om lønn hos sykepleiere.

Dette er minstelønn i KS (uten tillegg) pr. 1. juli 2019, ut fra ansiennitet:

ÅR - Sykepleier/spesialsykepleier

0 år - 410.000/450.000
2 år - 420.000/460.000
4 år - 430.000/470.000
6 år - 440.000/480.000
8 år - 450.000/500.000
10 år - 500.000/520.000
16 år - 505.000/530.000 (høyeste ansiennitetstrinn)

Så kommer det tillegg selvsagt. For en sykepleier i 100% stilling som går i 2-delt turnus, utgjør de faste tilleggene et sted mellom 30.000 og 40.000 i året. Overtid og helligdagstillegg kommer i tillegg.

Dette varierer jo veldig, men jeg vil tro at en gjennomsnittlig sykepleier med 100% stilling og minst 10 års ansiennitet totalt tjener ca. 560-570k i året. Mange vil nok nærme seg 600k.

Noen har jo også klart å fremforhandle seg til lokale tillegg utover minstelønna.

Det er egne tariffavtaler for Oslo Kommune, Virke, Spekter, Staten og NHO. Det er små forskjeller, med unntak for NHO som har noe lavere.

Dette er IKKE en god lønn når man tenker på at de aldri har fri i høytider, jobber minst hver 3. helg (mange jobber flere helger), og den generelle belastningen i yrket. Jeg mener helt oppriktig at de fortjener minst 700.000 kroner i grunnlønn.

Om de har fri i høytider varierer nå fra år til år, de fleste arbeidsgivere forsøker å gjøre turnusen på en måte slik at man ikke treffer likt hvert år.

Ellers er det jo mye sammenhengende fri mange andre arbeidstakere kan se langt etter. Man kan til og med få tid til å dra på offentlige kontorer, til legen eller tannlegen uten å måtte jobbe det inn. Eller søke om og faktisk få ubetalt permisjon en dag uten noen spesiell begrunnelse.

Det er ikke et dårlig betalt yrke, nei.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alltidglad
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takket være sykepleirne har vi klart å få kontroll på corona, og de har virkelig vist hva som bor i dem, og hvor viktige de er i samfunnet. De tjener helt elendig, og de bør fra og med høstens lønnsoppgjør få en minimumslønn på 700.000,- i grunnlønn. Det er ingen grunn til at de skal tjene noe mindre når man ser hvor betydningsfullt dette yrket er. De er minst like viktige som legene, som hadde vært helt hjelpesløse uten dem. Når en lege tjener 1 million ++ er det bare rett og rimelig at disse heltene får minst 700.000,- fra og med i år!

Og nei, dette er ingen kødd!

Tenker du er sykepleier som jeg....  Er enig i at sykepleiere bør få ei høyere lønn. Ikke på bakgrunn av Corona.  Jeg jobber som spesialsykepleier på en avdelingen hvor vi ofte behandler pasienter i akutte situasjoner. De kan i enkelte situasjoner sveve mellom liv og død. Pasienter som er avhengig av at jeg gjør jobben min, og er faglig oppdatert slik at de skal ha best muliighet til å klare seg. Arbeidsdagen min er gjerne hektisk fra jeg kommer til jeg drar hjem. Av og til tør jeg ikke ta matpausen på 30 min i tilfelle pasienten skal bli akutt dårlig. Det svinger ofte, og da går det fort. Når jeg har aftenvakt er jeg ferdig kl 2230. Da skal jeg stille på jobb dagen etter kl 0715- uthvilt. Jeg har da i tillegg ca 45 min å kjøre mellom jobb/hjem.  Når jeg er ferdig på jobb trenger jeg ofte noe tid på å lande etter ei hektisk arbeidsdag. Ofte ligger jeg å tenker på pasienten/ene jeg har jobbet med gjennom vakten.

Skal jeg være helt ærlig blir jeg forbannet når jeg tenker på at vennen min som er bussjåfør med tre ukers kurs for sin utdanning tjener nesten det samme som jeg gjør. Eller som en annen venn med tre år på videregående for å bli snekker.Jeg har tross alt tre år på videregående og fem år på universitetet. Jeg har i tillegg et studielån på nesten 500000 og tapt lønn disse årene. Dette i tillegg til tapt pensjon. Jeg tjener i grunnlønn ca 550000 med 10 års ansiennitet. Jeg kan ikke være med på organisert aktivitet. Ofte kan jeg ikke være sammen med mine barn i helgener, på julaften osv.

Dette mener mange er rettferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det krever ofte mer utdanning enn en bachelor, så det vil de helst slippe.

Anonymkode: dca02...604

Skjønner. De vil gjerne ha mer uten å anstrenge seg mer. Merkelig med dem som tror de er mer verdt/flinkere enn andre og dermed fortjener mer cash.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Om de har fri i høytider varierer nå fra år til år, de fleste arbeidsgivere forsøker å gjøre turnusen på en måte slik at man ikke treffer likt hvert år.

Ellers er det jo mye sammenhengende fri mange andre arbeidstakere kan se langt etter. Man kan til og med få tid til å dra på offentlige kontorer, til legen eller tannlegen uten å måtte jobbe det inn. Eller søke om og faktisk få ubetalt permisjon en dag uten noen spesiell begrunnelse.

Det er ikke et dårlig betalt yrke, nei.

Om du jobber turnus forventes det at du legger ærender til dager du har fri eller kveldsvakt. Ingen av oss for fri på dagvakt for å gå til lege, tannlege osv 

Anonymkode: f5b92...8c2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om du jobber turnus forventes det at du legger ærender til dager du har fri eller kveldsvakt. Ingen av oss for fri på dagvakt for å gå til lege, tannlege osv 

Selvsagt forventes det. I det private må man jobbe inn timene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
8 minutter siden, Alltidglad skrev:

Skal jeg være helt ærlig blir jeg forbannet når jeg tenker på at vennen min som er bussjåfør med tre ukers kurs for sin utdanning tjener nesten det samme som jeg gjør. Eller som en annen venn med tre år på videregående for å bli snekker

Ja, men hva skjer når du sammenligner deg med vernepleiere, nav-ansatte, barnehagelærere, sosionomer, spesialpedagoger, konsulenter innen offentlig administrasjon osv? 

Du har et helt urealistisk syn på lønn. Jeg er enig i at det er latterlig at skillet mellom ufaglærte mannsyrker er såpass nært høyskoleutdannede kvinneyrker, MEN det er en kamp vi bør ta over hele linja, SAMMEN, ikke bare for sykepleiere. Det er ingenting som tilsier at sykepleiere skal ha høyere lønn enn de andre gruppene jeg nevnte med tilsvarende utdannelse. 

Anonymkode: d26ec...f26

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Har jeg sagt noe annet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør virkelig lønnen til renholdere, portører,ambulansearbeidere, politi,brannmenn, helsearbeidere osv gå opp i lønn. For uten renholdere sin innsats, hjelper det ikke samme hvor mange sykepleiere det er på jobb. Blir det ikke vasket, så kan ikke leger og sykeplere gjøre jobben sin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har jeg sagt noe annet?

Nei. Ikke har jeg antydet det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, sommermor skrev:

Da bør virkelig lønnen til renholdere, portører,ambulansearbeidere, politi,brannmenn, helsearbeidere osv gå opp i lønn. For uten renholdere sin innsats, hjelper det ikke samme hvor mange sykepleiere det er på jobb. Blir det ikke vasket, så kan ikke leger og sykeplere gjøre jobben sin.

Ja. Er det noen som har benektet det? Nå handler denne tråden om sykepleiere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Nå var det du som nettopp sa at sykepleierne fikk lønnet fri til disse ærendene da. Herregud.

Anonymkode: 69c90...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå var det du som nettopp sa at sykepleierne fikk lønnet fri til disse ærendene da. Herregud.

Anonymkode: 69c90...ac5

Ehh, nei, det har jeg ikke sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...