AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #181 Del Skrevet 13. april 2020 1 minutt siden, Maleficenta skrev: Fordi det er for tøft og lite forenelig med familieliv å jobbe fullt mtp at vi må jobbe på dager hvor andre har fri. Og når barnehager er stengt og de ikke har barnepass en helg og gjerne også har en mann som jobber turnus eller er alene? Blir ikke mer forenelig med familieliv ved å heve lønnen til 700.000kr. Da betaler jo samfunnet for at sykepleiere skal kunne jobbe redusert til samme lønn som andre i 100% stillinger. Anonymkode: f2f6d...5e4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #182 Del Skrevet 13. april 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke alle sykepleiere som ønsker seg fulltidsstilling med dagens arbeidsvilkår. Jeg er en av dem. Jobber 90% og det er mer enn nok! Høyere lønn hadde for min del vært et "lokkemiddel" for å få meg i 100% stilling. I tillegg til bedre arbeidsvilkår som at jeg som sykepleier ikke skal måtte gå ut med svarte søppelsekker etter hver vakt, re opp senger til nye pasienter, lage middag, ta oppvask og vaske gulv. Da ville jeg fått bedre tid til pasientene og sykepleiefaglige oppgaver. Anonymkode: d85dc...6ca Jeg er byråkrat i staten, og de ekstraoppgavene som ikke er tilknyttet din utdanning og kompetanse tror jeg du finner i alle yrker. Desverre. Jeg tror jeg bruker 50 prosent av tiden min på ting som ikke er rent faglig. Alt fra arkivering, bestilling og registering av reiser, til å ordne i stand til møter med matmbestilling. Hadde vi alle gjort kun faglige oppgaver skulle du sett hvor mye som ble gjort! Og vi kunne heller ansatt personer som kunne tatt seg av de ikke-faglige oppgavene og dermed fått en til inn i arbeidslivet. Så: at du gjør oppgaver som ikke er tilknyttet ditt fag dirkete er nok ikke spesielt for sykepleiere, men noe vi alle i arbeidslivet opplever. Anonymkode: f1bef...45f 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #183 Del Skrevet 13. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvorfor jobber så mange sykepleiere i deltidsstillinger da? Hvis det er så stor mangel, burde jo ikke det være slik. Anonymkode: f2f6d...5e4 Fordi det stort sett er kvinner som er sykepleiere, og de er gift med menn som tjener langt bedre enn seg. For å få familielivet til å gå opp så går derfor sykepleieren ned i stilling, da lønnen uansett er såpass symbolsk at det går greit. Jeg er selv sykepleier, og mannen min tjener ca det dobbelte av hva jeg gjør. Hvis han går ned i stillingsbrøk så må vi endre levestandarden MYE. Anonymkode: e64b5...3b7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #184 Del Skrevet 13. april 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle er viktige. En yrkesgruppe er ikke mer eller mindre viktig enn en annen. Dessuten trenger sykepleiere faste fulltidsstillinger. Ikke høyere lønn. Anonymkode: 81ab3...e25 Jeg er så enig med deg i at alle yrker er viktige, og ut fra det prinsippet skulle jeg virkelig ønske at lønnsnivået i Norge var mer rettferdig. Selv tjener jeg en del over gjennomsnittet, men er sikker på at mange lavlønte har en mye tøffere jobb-hverdag enn meg! Jeg har riktignok tatt en ganske høy utdannelse, men siden utdanning er så godt som gratis her så synes jeg ikke det holder som argument for høyere lønn. Når man bruker mange år på skole, så er vel det fordi man vil jobbe med noe som krever den utdanningen, og å få jobbe med det man vil burde derfor være "lønn" nok. Blir det sånn noen gang? Neppe.... Anonymkode: 76aea...9a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tarmegenbolle Skrevet 13. april 2020 #185 Del Skrevet 13. april 2020 4 minutter siden, Maleficenta skrev: Det er mange som studerer til sykepleier. Problemet er at de slutter enten underveis i studiet eller etterpå Det er selvsagt mange som studerer til det ja, men ikke mange nok. Hadde det vært mange nok ville det ikke vært for få som jobber i yrket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #186 Del Skrevet 13. april 2020 Et raskt søk på Google viser at sykepleiere har en gjennomsnittlig lønn på 537tusen. Det er faktisk veldig bra. Anonymkode: f1bef...45f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #187 Del Skrevet 13. april 2020 Akkurat nå, Tarmegenbolle skrev: Det er selvsagt mange som studerer til det ja, men ikke mange nok. Hadde det vært mange nok ville det ikke vært for få som jobber i yrket. Det er stor mangel på spesialsykepleiere i Norge. Helseforetakene baserte seg på innleie fra Sverige og Danmark allerede før corona. Anonymkode: e64b5...3b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tarmegenbolle Skrevet 13. april 2020 #188 Del Skrevet 13. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er stor mangel på spesialsykepleiere i Norge. Helseforetakene baserte seg på innleie fra Sverige og Danmark allerede før corona. Anonymkode: e64b5...3b7 Og det svarer du til meg fordi? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #189 Del Skrevet 13. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Et raskt søk på Google viser at sykepleiere har en gjennomsnittlig lønn på 537tusen. Det er faktisk veldig bra. Anonymkode: f1bef...45f Grunnlønn for sykepleiere er 400 000 kroner. Lønn for en spesialsykepleier med full ansiennitet er 538 500 kroner. Om en sykepleier tjener 540 000 kroner så er det på grunn av tredelt turnus med kvelds- natt og helligdagstillegg som f eks julaften og 17. Mai. Anonymkode: e64b5...3b7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 13. april 2020 #190 Del Skrevet 13. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dette stemmer ikke. Som spesialsykepleier med full ansiennitet har man årslønn på 538 500 kroner, dette er 38 500 mer brutto enn en vanlig sykepleier med 10 års ansiennitet. Man må jobbe i ca 20 år for å tjene inn spesialiseringen (mange får ingen lønn, eller Max 180 000 kr/året, under viderutdanningen). Anonymkode: e64b5...3b7 Jeg forholder meg til hennes eget utsagn, så det kan godt være det du sier er korrekt. Forøvrig har hun over 600 000,- i året nå ( har sett selvangivelsene deres pga hjalp til med skatten). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #191 Del Skrevet 13. april 2020 Akkurat nå, Tarmegenbolle skrev: Og det svarer du til meg fordi? Som grunn til at det ikke er nok folk som utdanner seg innen det norske helsevesenet. Det er for dårlig betalt i fht jobben man gjør. Anonymkode: e64b5...3b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #192 Del Skrevet 13. april 2020 Akkurat nå, Grandidosa83 skrev: Jeg forholder meg til hennes eget utsagn, så det kan godt være det du sier er korrekt. Forøvrig har hun over 600 000,- i året nå ( har sett selvangivelsene deres pga hjalp til med skatten). Da jobber de i det private, eller har stillinger som mellomledere. Anonymkode: e64b5...3b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #193 Del Skrevet 13. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da jobber de i det private, eller har stillinger som mellomledere. Anonymkode: e64b5...3b7 .... Eller jobber ca 20 timer overtid hver måned i tillegg til tredelt turnus. Anonymkode: e64b5...3b7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tarmegenbolle Skrevet 13. april 2020 #194 Del Skrevet 13. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Som grunn til at det ikke er nok folk som utdanner seg innen det norske helsevesenet. Det er for dårlig betalt i fht jobben man gjør. Anonymkode: e64b5...3b7 Jeg tror det har helt andre årsaker er for dårlig betalt, da det ikke er dårlig betalt. Tror vel deltidsstillinger med små brøker og ubekvemme arbeidstider er verre, og det endres ikke ved å øke lønn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #195 Del Skrevet 13. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: .... Eller jobber ca 20 timer overtid hver måned i tillegg til tredelt turnus. Anonymkode: e64b5...3b7 Det er helt riktig Jeg har en venninne som er sykepleier på A-hus, og hun tjener nå i overkant av 600.000,- (en god del av lønna er tillegg og overtid). Anonymkode: 76aea...9a1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grandidosa83 Skrevet 13. april 2020 #196 Del Skrevet 13. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da jobber de i det private, eller har stillinger som mellomledere. Anonymkode: e64b5...3b7 Hun jobber ved Haukeland eller Haraldsplass(husker ikke hvilket). Vet hun er «på» og tar vakter hvor det er ekstra å tjene, da de har et spareprosjekt om dagen. Som alle andre er dog totalen det man må se på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #197 Del Skrevet 13. april 2020 Er så evig lei av sytinga til sykepleiere, virker som de tror er den eneste arbeidsgruppen her i landet som får hjula til å gå rundt. Argumentet er alltid det samme, at de håndterer liv. Hvor mange arbeidsgrupper kan ikke drepe dersom de gjør en udugelig jobb? Ser elektrikere er dratt frem i den tråden, en koblingsfeil så dør du mens du dusjer. Ingeniører er også dratt frem, en konstruksjonsfeil så raser bygget sammen. Hvorfor tror dere at dere er så mye viktigere enn alle andre og derfor fortjener så mye mer? Når man utdanner seg til sykepleier så vet man at lønna er helt gjennomsnittlig og arbeidstidene ubekvem. Hvorfor ble dere ikke advokater, sivilingeniører eller spesialleger dersom lønna var så utrolig viktig for dere? Anonymkode: b1046...f24 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #198 Del Skrevet 13. april 2020 Tvilsomt at Norge har råd til å øke lønningen til noen yrkesgrupper i det hele tatt i år. Men det blir jo spennende å se om man har nok sykepleiere til å håndtere coronakrisen. Flukten fra yrket er i høyeste grad reell (jeg er en av dem). Både pga lønn og arbeidstider, men for min del også fordi man er lei av holdningene i samfunnet om hvor lett utdannelse man har, hvor lette arbeidsoppgaver folk tror man har og generelt alle besserwisser kommentarer om yrket mitt. Jeg fikk i alle fall nok og valgte en annen yrkesvei. Anonymkode: 98c85...1db 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 13. april 2020 #199 Del Skrevet 13. april 2020 13 minutter siden, Tarmegenbolle skrev: Det er selvsagt mange som studerer til det ja, men ikke mange nok. Hadde det vært mange nok ville det ikke vært for få som jobber i yrket. Feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 13. april 2020 #200 Del Skrevet 13. april 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir ikke mer forenelig med familieliv ved å heve lønnen til 700.000kr. Da betaler jo samfunnet for at sykepleiere skal kunne jobbe redusert til samme lønn som andre i 100% stillinger. Anonymkode: f2f6d...5e4 Det er ikke jeg som sa at det burde økes så mye. Eneste jeg ber om som sagt er risikotillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg