Gå til innhold

Sykepleiere bør få 700.000 i årslønn!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
14 minutter siden, mmd skrev:

Haha! Ufaglærte gjør rørlegger- og elektrikerjobber rundt om i de norske hjem hver dag. Oftest går det bra, innimellom brenner det eller man får problemer ned forskninga. «Ingeniør» sier ikke så mye om hva slags oppgaver det er snakk om, det er bare en beskyttet yrkestittel. Det er også mye en «ingeniør» gjør som ufaglærte driver på med til vanlig. Om det blir bra er en annen sak. Felles for de tre du nevner er at det sjelden direkte er fare for liv og helse.

Det er lovfestet at man skal være kvalifisert i form av fagbrev eller annen tilsvarende formell kompetanse for å kunne bedrive elektroarbeid. Og det kjenner jeg at jeg er veldig glad for, hadde aldri latt en ufaglært gjort koblingene hjemme. Plutselig får man strøm når man tar på brødristeren...

Anonymkode: b1046...f24

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

De har ikke 2,5 år. De har 2.

Det skulle være motsatt, 2 år skole og 2,5 års læretid (som inkluderer skole).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Det skulle være motsatt, 2 år skole og 2,5 års læretid (som inkluderer skole).

I læretiden får de lønn. Sykepleierstudenter i praksis jobber faktisk gratis. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

I læretiden får de lønn. Sykepleierstudenter i praksis jobber faktisk gratis. 

Det gjør de. Men de er fortsatt under utdanning. Jeg er for øvrig helt for at fagutdanning skulle blitt helt ferdigstilt på skole, da hadde det blitt langt mer rettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det handler ikke om lønn, men om arbeidsvilkår. Det handler om å kunne jobbe fulltid, om å ha en forutsigbar turnus, om å rekke å ta lunsjpause og tissepause på jobb, om å være nok folk, få utstyret man trenger. Og så hadde det vært bra med en lønnsstige som gikk like langt som ingeniørene sin, minst til 30 år. Hvorfor ikke?

Anonymkode: d26ec...f26

Hvorfor vil man ha lønnsstige? Det har forbundet vårt heldigvis fått fjernet, som nyutdannet lokomotivfører tjener man akkurat det samme pr. time som en med 30 års ansiennitet. Eksempel: bedre at alle tjener f.eks 250,- pr. time enn at nyutdannede har 200,- mens de med 20 år på baken har 300,-. Det er jo som nyutdannet i etableringsfasen man trenger høyest mulig lønn, så hvorfor man vil skyve denne ut i tid skjønner jeg ikke. 

Anonymkode: 6e828...25c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jaha. Flott med sykepleiere som velger yrket for pengene da :)

Anonymkode: e9df7...5d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke man velger det yrket for pengene. Skal man ha "lettjente" penger så søker man på f.eks konduktørutdanningen. 6 mnd. utdanning og så tjener du 600k. Riktignok med jobb annenhver helg da. Eller flygelederutdanning. Tar 2 år og man tjener i snitt en drøy million i året etterpå.

Anonymkode: 6e828...25c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Startlønn hos oss er 600k og stiger med minst 6% de neste fem årene. Noe som skal gi meg rundt 800k om 5 år. Så kommer overtid og evt bonus i tillegg, som kan fort skyte meg opp mot millionen.

Jeg er siv.ing i privat sektor. Men det er mye større risiko involvert. Scenarioet jeg skisserer, legger til grunn at ting går som jeg håper.

Du som sykepleier vil alltid være etterspurt. Det er ikke gitt at jeg, og min kompetanse, forblir etterspurt i like stor grad. 

Det viser seg gang på gang at kvinner velger tryggere arbeidsplasser. Dønn trygge ofentlige arbeidsplasser uten lederlønninger blir ikke like godt betalt. Husk at det private konkurrerer med det offentlige om arbeidskraft i de fleste sektorer Dette presser lønninger opp. Hadde Norge privatisert deler av helsetilbudet, ville sykepleiere kanskje kunne forventet en krig mellom private og offentlige, og dermed kanskje økte lønninger.

Anonymkode: 99d8e...317

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er jo at de tjener så lite at det blir en stadig større sykepleiermangel i landet. Allerede før coronakrisen så baserte sykehusene seg på å leie inn spesialsykepleiere fra nabolandene.

Anonymkode: 0f1fa...454

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Startlønn hos oss er 600k og stiger med minst 6% de neste fem årene. Noe som skal gi meg rundt 800k om 5 år. Så kommer overtid og evt bonus i tillegg, som kan fort skyte meg opp mot millionen.

Jeg er siv.ing i privat sektor. Men det er mye større risiko involvert. Scenarioet jeg skisserer, legger til grunn at ting går som jeg håper.

Du som sykepleier vil alltid være etterspurt. Det er ikke gitt at jeg, og min kompetanse, forblir etterspurt i like stor grad. 

Det viser seg gang på gang at kvinner velger tryggere arbeidsplasser. Dønn trygge ofentlige arbeidsplasser uten lederlønninger blir ikke like godt betalt. Husk at det private konkurrerer med det offentlige om arbeidskraft i de fleste sektorer Dette presser lønninger opp. Hadde Norge privatisert deler av helsetilbudet, ville sykepleiere kanskje kunne forventet en krig mellom private og offentlige, og dermed kanskje økte lønninger.

De offentlige sykehusene blør jevnlig sine beste ansatte til privat sektor. Spør hvem som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

En butikkansatt tjener ca like mye som en barmehagelærer 

Anonymkode: 93f39...f39

Nei, det gjør de ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kommer  til å anbefale mine 3 barn å skaffe seg en utdannelse der de har sjanse til å tjene bra med penger. For all del ikke bli sykepleier sier jeg. Mye, utmattende jobb, dårlig betalt, dårlige arbeidsbetingelser, mye borte fra familie, kan aldri planlegge å dra bort jul/påske osv, jobbe julaften, 17 mai osv, jobb hver 3 helg, hieraarkiske arbeidsmiljø osv. Jeg kjenner veldig mange som mener det samme som meg.

Anonymkode: cf124...e5a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De offentlige sykehusene blør jevnlig sine beste ansatte til privat sektor. Spør hvem som helst.

Dette stemmer sikkert, men den private delen av helsesektoren er ganske liten i Norge. Og det er bestemt at denne skal forbli liten.

Det offentlige vet at de har monopol på en overveldende stor del av arbeidsstyrken innenfor helsesektoren. Derfor trenger de ikke konkurrere mot private i den samme grad som i andre bransjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arbeidsmengden, de ubekvemme tidene og ansvaret matcher ikke lønnsnivået. Det er så enkelt. Lønnsnivået er hva det er fordi det er fastsatt og vedtatt av staten, frigjort fra markedsmekanismene tilbud / etterspørsel.

Sykepleiers virkemiddel er streik, men da blir det tvungen lønnsnemd med en gang. Da er det eneste å slutte og si fra seg autorisasjonen. Vet om mange sykepleiere som angrer blodig, og de er midt i "sunken costs fallacy", dvs at de må forsvare studielånet sitt og fortsette yrket pga. de investerte så mye på det.

Anonymkode: a30c4...608

Det er jo ikke frigjort fra markedet. Offentlige lønninger henger selvfølgelig sammen med markedet, men er mindre avhengige av små svingninger i økonomien. En lengre økonomisk krise vil påvirke lønnsveksten negativt, men lengre gode tider vil gi dem mulighet til å kreve mer. 

Om man plutselig skulle få manko på ansatte i visse sektorer, kan man lokke med høyere lønn. Hvis ingen velger å bli sykepleiere, må noe gjøres for å få det. Det handler også om tilbud og etterspørsel. 

Så må man også legge fra seg tanken at tre års utdanning og studielån er en kjempeinvestering. En bachelorgrad er ikke akkurat uvanlig i dagens Norge. Et minimum for å få en jobb som ikke er ufaglært. 

Ellers må man også forvente å bytte karriere i løpet av livet. Ingen tvinger en til å jobbe i 40 år i samme jobb. Mange i ulike bransjer velger å ta en ny utdanning, eller en videreutdanning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og LIS ringer overlegen hvis det er noe de trenger hjelp til. Dvs overlegen har innimellom vakt (hvor ofte varierer med hvor mange det er som deler på). Og forbereder poliklinikk, operasjoner, faglig oppdatering, gjør papirarbeid, utarbeider nye prosedyrer... Det er ganske mye av legejobben som ikke er så godt synlig, og som gjøres på fritid. 

Anonymkode: f8222...12b

Det vet jeg godt. Mannen er øyelege. Hverdagen vår er veldig annerledes nå etter at han fikk fast overlegestilling kontra når han var LIS. Mye mindre arbeid og mye mer i lønn. Jobber selv på samme avdeling som sykepleier så har god innsikt i arbeidsdagen til både LIS og overlegene. Når du er LIS er du som en vaskeklut som brukes her og der. Det er forresten ikke bare ringe overlege på bakvakt. Det skal være ganske så kritisk og umulig for en LIS å løse på egenhånd.  

Anonymkode: f5b92...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har sett på denne utdannelsen i et mulig bytte, og en med full ansiennitet med høgskole utd. skulle ligge på 500 000 leste jeg... 

Anonymkode: 670c8...975

Jeg har full ansiennitet.  Grunnlønn på 505000. Pluss 45000 for videreutdanning og ekstra ansvar.

Anonymkode: e6226...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
21 minutter siden, Example said:

Det er jo ikke frigjort fra markedet. Offentlige lønninger henger selvfølgelig sammen med markedet, men er mindre avhengige av små svingninger i økonomien. En lengre økonomisk krise vil påvirke lønnsveksten negativt, men lengre gode tider vil gi dem mulighet til å kreve mer. 

Om man plutselig skulle få manko på ansatte i visse sektorer, kan man lokke med høyere lønn. Hvis ingen velger å bli sykepleiere, må noe gjøres for å få det. Det handler også om tilbud og etterspørsel. 

Så må man også legge fra seg tanken at tre års utdanning og studielån er en kjempeinvestering. En bachelorgrad er ikke akkurat uvanlig i dagens Norge. Et minimum for å få en jobb som ikke er ufaglært. 

Ellers må man også forvente å bytte karriere i løpet av livet. Ingen tvinger en til å jobbe i 40 år i samme jobb. Mange i ulike bransjer velger å ta en ny utdanning, eller en videreutdanning. 

De følger ikke markedet. Det mangler 6000 sykepleiere og det de gjør nå er å gi de eksisterende sykepleierne flere oppgaver. Det er bakvakt for andre sykehjem samtidig som de som skulle vært på sykehus blir sendt tilbake til sykehjemmet tidligere. Så mange steder har blitt blanding av sykehus og sykehjem uten tilførsel av sykepleiere.  I tillegg har du mange assistenter som er nærmest tatt inn fra gata. 

De tyner altså mer ut av dem uten lønnsøkning. Med andre ord har sykepleiere i praksis gått NED i lønn pga de ekstra ansvarsområdene de har blitt pålagt. 

Anonymkode: a30c4...608

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, Maleficenta skrev:

Fordi det er for tøft og lite forenelig med familieliv å jobbe fullt mtp at vi må jobbe på dager hvor andre har fri. Og når barnehager er stengt og de ikke har barnepass en helg og gjerne også har en mann som jobber turnus eller er alene? 

Jeg kjenner ikke en eneste lege som jobber deltid, og de jobber alle som en både helg, helligdag, natt og kveld. Barn har de også. Partner som også går i turnus er det mange som har. Ingen av dem jobber under 45 timer i uka, noen jobber opp mot 60 timer i uka. 

Hvorfor er det da så mye vanskeligere for sykepleiere? Fulltid for en sykepleier er vel 35,5 timer i uka? Mener ikke å disse sykepleiere her, men jeg har sett dette argumentet ofte, og jeg skjønner ikke hvorfor det skal være vanskeligere for en sykepleier å jobbe fulltid enn for en lege. 

Anonymkode: bbd1d...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg godt. Mannen er øyelege. Hverdagen vår er veldig annerledes nå etter at han fikk fast overlegestilling kontra når han var LIS. Mye mindre arbeid og mye mer i lønn. Jobber selv på samme avdeling som sykepleier så har god innsikt i arbeidsdagen til både LIS og overlegene. Når du er LIS er du som en vaskeklut som brukes her og der. Det er forresten ikke bare ringe overlege på bakvakt. Det skal være ganske så kritisk og umulig for en LIS å løse på egenhånd.  

Anonymkode: f5b92...8c2

Jeg har også en mann som er overlege, men han jobber mye mer som overlege (indremedisin, grenspesialist) enn han gjorde som LiS. Han har ikke de fryktelige 19-timers nattevaktene hvor han løper mellom sengene på ulike bygg hele natta, men til gjengjeld jobber han fryktelig mye overtid, med et berg med henvisninger og papirarbeid... 

Han blir ofte oppringt når han er bakvakt, men det kommer selvsagt an på hvem som går foran. Er LiS erfarne, fikser de det meste selv. Men er LiS uerfaren, kan det bli mange telefoner midt på natta. 

Anonymkode: bbd1d...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lønn er et resultat av tilbud og etterspørsel, og ikke ut fra hva "yrkesgrupper fortjener". Det er ikke spesielt stor mangel på sykepleiere i Norge, så derfor bør selvfølgelig ikke staten øke lønnsnivået. Det vil kun føre til sløsing av skattebetalernes penger. 

Anonymkode: 4d40a...f99

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...