Gå til innhold

Sykepleiere bør få 700.000 i årslønn!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har over 2000 arbeidstimer på ett år eks. ferie, har fastlønn på 790.000. Her må man jobbe til jobben er gjort. Hadde jeg hatt tilsvarende årsverk som sykepleier hadde jeg nok tjent mye mer med alle tilleggene. Slik er det for alle i min bransje, faste lønninger og umenneskelig mye jobb. Alikevel er vi så "heldige" som tjener så bra. Nei, vi tjener til sammenligning dårlig siden vi arbeider veldig mye og "aldri" har fri. 

Må alltid være tilgjengelig på telefon (natt, dag  ferie, julaften), ingen tillegg overhode. Blir nedringt hele tiden, nå i påsken har det ikke fått en eneste dag uten at det har dukket opp noe jobbrelatert som må håndteres. Uten så mye som en krone mer i lønn. 

Sykepleier sammenligner seg med alle mulig andre bransjer, som de mener er så mye mer lukrative fordi de tjener mer. Uten å sette seg inn i hva disse yrkene faktisk krever. 

Anonymkode: b1046...f24

Akkurat, og sykepleiere forstår visst ikke at de fleste som tjener 700+ ikke bare kan gå hjem fra jobben når skiftet er ferdig for så å ikke tenke mer på den før man skal tilbake på jobb igjen. De fleste av oss i privat næringsliv som har jobber med ansvar, har  i praksis ikke fast arbeidstid. Vi må kanskje sitte hele kvelden for å få en presentasjon eller et budsjett ferdig, vi blir målt på salgsresultater, kunder i utlandet ringer til alle døgnets tider, vi må utarbeide kampanjer og strategiplaner som det ikke blir tid til i vanlig arbeidstid, store prosjekter har deadlines, vi må kanskje reise i flere dager i strekk på kundebesøk eller messer osv osv. Og hvis vi ikke leverer bra nok så mister vi jobben. Jeg har ofte tenkt på hvor behagelig det må være å ha definert arbeidstid og så kunne overlate resten av jobben til «neste skift».

Anonymkode: 10da8...270

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
6 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Kanskje man skulle utdannet seg til lokfører? Tror du det er en ulempe at man hater å sitte på tog?

Blir det ofte flere dager sammenhengende fri?

Jeg har 3 lange friperioder i turnusen, den korteste er fra fredag morgen til onsdag morgen. Jobber altså natt til fredag og går på igjen onsdag morgen. I tillegg er det noen inneklemte fridager i turnusen, bl.a en fra onsdag morgen til lørdag morgen. 

Anonymkode: 6e828...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 minutter siden, Maleficenta skrev:

Nå fant jeg en jobb som er kjipere enn min gitt. Annenhver helg. Da hadde jeg krepert

Jeg har jobbet annenhver helg i helkontinuerlig turnus i Statlig sektor i mange år. 

Dritt dårlig betalt, med annenhver helg som tok derven på det sosiale livet mitt. 

Aldri igjen! 

Denne nevnte sykepleierlønna er mye mer lukrativ enn hva jeg jobbet under. 

Sykepleiere må ikke sammenligne seg med leger eller kirurger, men andre og mer likestilte yrkesgrupper i andre sektorer. Da ser dem at dem har det ikke så verst likevel!

Anonymkode: 6c399...616

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet annenhver helg i helkontinuerlig turnus i Statlig sektor i mange år. 

Dritt dårlig betalt, med annenhver helg som tok derven på det sosiale livet mitt. 

Dårlig turnus da? Jeg jobber jo annenhver helg men en del arbeidshelger er ganske "enkle". F.eks når jeg jobber natt til lørdag og natt til mandag. Har da fri fra lørdag morgen til søndag kveld, selv om det er arbeidshelg. Vi har 3 arbeidshelger i turnusen på 6 uker, typisk er det da en "tung" helg (tidlig lørdag+søndag, evt. kveld fredag+lørdag+søndag), en "medium" (f.eks tidlig lørdag og kveld eller natt på søndag) og en "lett" (natt fredag og kveld eller natt søndag). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Leder 

leder for hva? hvilken bransje? offentlig eller privat? 

Anonymkode: a30c4...608

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er det så mange som hisser seg opp over at spl ønsker mer i lønn? De tjener ikke spesielt bra så det er mer enn rimelig. Ser ikke samme engasjementet når det gjelder ingeniører f.eks. Og det er ekstremt latterlig når helsefagarbeidere og assistenter mener de fortjener like høy lønn som spl. Det handler om utdanning og kompetanse. 

Anonymkode: cf124...e5a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har over 2000 arbeidstimer på ett år eks. ferie, har fastlønn på 790.000. Her må man jobbe til jobben er gjort. Hadde jeg hatt tilsvarende årsverk som sykepleier hadde jeg nok tjent mye mer med alle tilleggene. Slik er det for alle i min bransje, faste lønninger og umenneskelig mye jobb. Alikevel er vi så "heldige" som tjener så bra. Nei, vi tjener til sammenligning dårlig siden vi arbeider veldig mye og "aldri" har fri. 

Må alltid være tilgjengelig på telefon (natt, dag  ferie, julaften), ingen tillegg overhode. Blir nedringt hele tiden, nå i påsken har det ikke fått en eneste dag uten at det har dukket opp noe jobbrelatert som må håndteres. Uten så mye som en krone mer i lønn. 

Sykepleier sammenligner seg med alle mulig andre bransjer, som de mener er så mye mer lukrative fordi de tjener mer. Uten å sette seg inn i hva disse yrkene faktisk krever. 

Jeg måtte jobbet over 3400 timer med min sykepleielønn for å komme opp i samme beløp. Synes det høres ut som du har en temmelig god lønn i forhold til hvor mange timer du legger ned.

Anonymkode: e981b...66f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig turnus da? Jeg jobber jo annenhver helg men en del arbeidshelger er ganske "enkle". F.eks når jeg jobber natt til lørdag og natt til mandag. Har da fri fra lørdag morgen til søndag kveld, selv om det er arbeidshelg. Vi har 3 arbeidshelger i turnusen på 6 uker, typisk er det da en "tung" helg (tidlig lørdag+søndag, evt. kveld fredag+lørdag+søndag), en "medium" (f.eks tidlig lørdag og kveld eller natt på søndag) og en "lett" (natt fredag og kveld eller natt søndag). 

Jeg jobbet 3 eller 4 8-timersskift iløpet av arbeidshelga. Et forbanna mareritt. Ikke nok med at man jobbet annenhver helg i tillegg til helkontinuerlig turnus resten av uka, men man holdt på å jobbe seg ihjel når arbeidshelgene kom. 

Anonymkode: 6c399...616

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så mange som hisser seg opp over at spl ønsker mer i lønn? De tjener ikke spesielt bra så det er mer enn rimelig. Ser ikke samme engasjementet når det gjelder ingeniører f.eks. Og det er ekstremt latterlig når helsefagarbeidere og assistenter mener de fortjener like høy lønn som spl. Det handler om utdanning og kompetanse. 

Sykepleiere er i all hovedsak offentlige ansatte, og de tjener allerede godt. Skal man betale mer til noen så blir nødvendigvis også utgiftene til dette høyere. Det vil også presse lønningene til andre offentlig ansatte opp.

At det ikke er samme engasjementet angående lønnen til ingeniører skyldes flere ting, blant annet at det ropes mindre om og at flertallet jobber i det private næringsliv, der de er selvfinansierende, og det offentlige gjerne tjener penger på dem.

Endret av Tarmegenbolle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte jobbet over 3400 timer med min sykepleielønn for å komme opp i samme beløp. Synes det høres ut som du har en temmelig god lønn i forhold til hvor mange timer du legger ned.

Anonymkode: e981b...66f

Nei, det måtte du ikke ha gjort. Du ville hatt et tillegg som gjør at du hadde nådd denne summen lenge før du hadde jobbet 3400 timer.

Ellers ser det ikke helt ut som du forsto poenget til den du svarer. Den du svarer har en slik lønn som kompensasjon for at hun/han aldri har helt fri. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takket være sykepleirne har vi klart å få kontroll på corona, og de har virkelig vist hva som bor i dem, og hvor viktige de er i samfunnet. De tjener helt elendig, og de bør fra og med høstens lønnsoppgjør få en minimumslønn på 700.000,- i grunnlønn. Det er ingen grunn til at de skal tjene noe mindre når man ser hvor betydningsfullt dette yrket er. De er minst like viktige som legene, som hadde vært helt hjelpesløse uten dem. Når en lege tjener 1 million ++ er det bare rett og rimelig at disse heltene får minst 700.000,- fra og med i år!

Og nei, dette er ingen kødd!

Anonymkode: 1fd13...32e

Og sånn kan vi holde på! Uten transportnæringen ville ikke sykepleierne fått forsyninger eller kommet seg på jobb! Uten politiet ville samfunnet falt sammen, uten de som utfører renholdet inne på sykehusene som oftest har dårligst betalt og utsetter seg selv for mye risiko ville hele systemet falt sammen innen kort tid. Alle kan ikke få like godt betalt, det går bare ikke. Betaling har mye å gjøre med utdannelse( for mye mener jeg) ansvar, og tilgjengelighet.Og ikke minst evnen til sektoren å kunne betale for dette. Private kan betale mer en det offentlige om tidene er de rette med god inntjening. Gi en sånn lønn til sykepleierne selv om de fortjener det ville gjort helsebudsjettet enormt dyrt fordi de er så mange som jobber i dette yrket.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er selvfølgelig helt umulig at store grupper offentlig ansatte slik som sykepleiere, lærere, militære eller politifolk blir lønnsledende. Det burde ikke være så vanskelig å forstå. For det første så lønnes de over statsbudsjettet. I praksis ville det bety at man måtte kuttet andre utgifter, eventuelt at helseforetakene ville måttet erstatte en del sykepleiere med hjelpepleiere eller annen billigere arbeidskraft. For det andre ville det føre til at sykepleiere - hvorav mange jobber deltid- ville blitt enda mindre motivert til å ta fulle stillinger. De kan jo leve bra på en deltidssstilling. For det tredje ville det føre til et lønnspress både blant andre offentlige ansatte, men også i privat sektor. Hvorfor skal man være markedsassistent og tjene 450 når man kan bli sykelpleier  og tjene 700? Dette igjen vil føre til svakere konkurransekraft for norske bedrifter som ikke vil klare seg mot utenlandske.Og til slutt ville det antakelig ikke føre til høyere kjøpekraft da det ville utløse et inflasjonspress - det vil si at varer og tjenester blir dyrere ( eller at pengene blir mindre verdt for å si det på en annen måte.)

Anonymkode: 10da8...270

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke litt av problemet også at sykepleierne, eller kanskje heller deres organisasjoner, har presset ut mye av de andre yrkesgruppene som utførte deler av deres oppgaver og at en sånn sett har fått en mindre grad av differensiering der sykepleiere i større grad må utføre de "enkleste" oppgavene. Om en gruppe som følge av dette utgjør en voldsom stor mengde, samtidig som den i mange tilfeller også fyller de "laveste" nivåene i systemet, blir det vell naturlig nok å skulle gi en veldig stor og flat lønnsheving for gruppen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

u hjelp, kulturfjas etc kan kuttes til fordel for dette. Eller var disse tingene viktigere...? 

Anonymkode: a30c4...608

Høres ut som en oppskrift på katastrofe. Gi sykepleiere 700 000, så hvorfor skal folk da bli leger? 

Blir litt som å betale assistenter på skolene mer enn lærerne eller butikkansatte mer enn daglig leder. 

Hovedproblemet er ikke lønnsnivå, men hvordan vi ser på yrker. Det er naturlige grunner til hvorfor vi lønnes forskjellig. Utdanning, vanskelighetsgrad, behov, nytte og arbeidsgiver blant annet. At folk ser ned på yrker irriterer meg, og jeg håper krisen retter opp en del inntrykk. Det er jo tross alt hovedsaklig yrker som ikke har så veldig høy status som er viktigst nå. Men samtidig er ikke sykepleiere som kommer verst ut, men butikkansatte, renholdere og folk i transportbransjen. Jeg tror de fleste anerkjenner viktigheten av sykepleiere og lærere, men at også de ødelegger litt for seg selv ved å fremheve viktigheten av sitt eget yrke til stadighet. Som lærer selv har jeg full forståelse for at jeg ikke er en lønnsvinner. Det visste jeg før jeg valgte å bli det. Dessverre er det mange av mine kolleger som ikke gjør det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tallene om sykepleiermangel. For og få sykepleiere til og bli i yrket må det settes i verk tiltak som bl.a økt lønn. 

Anonymkode: d85dc...6ca

Nei, bemanningen må økes slik at arbeidsbelastningen og antall kveld-helg og helligdagsvakter den enkelte må jobbe kan gå ned. Ved å øke lønningene blir dette enda mindre oppnåelig da helsetjenester finansieres av det offentlige. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg nekter rett og slett og tro at du mener det etter å ha lest innlegget jeg skrev. Fikk du med deg hvor mange som har sluttet og hvor mange som vurderer og slutte som sykepleier? Det sier deg selv da at lønnen ikke er god. 

Anonymkode: d85dc...6ca

Nei, det er slett ikke opplagt at lønnsnivået er direkte årsak til frafall blant en yrkesgruppe. Manglende work/life-balance er nok en viktig faktor her. Å utdanne seg til sykepleier virket nok lurt for «Mari» på 19, men når hun en dag får barn og opplever å få redusert tid med familien fordi hun ofte jobber når barna har fri og har fri når barna er på skolen/i barnehagen så får pipa lett en annen lyd. Dersom kveldsvakten begynner kl. 15.30 og barnas far ikke rekker hjem fra jobb før 16.30 blir hun nødt til å levere barna i barnehagen før kjernetiden begynner, da det ikke er mulig å levere barna rett før hun skal på jobb. Og da blir dagene med kveldsvakt temmelig poengløse da de fører til at hun ikke får sett barna sine annet enn til frokost den dagen. Også jobber hun helg, og har kveldsvakt den dagen lille «Peder» skal ha oppvisning med skolen sin. Og må takke nei til sommerfest hos «Atle» og «Lisa» fordi hun må jobbe. Og det er der skoen trykker, og det er også der vi må jobbe med tiltak for å forhindre frafall fra yrket. 

1 time siden, Jeeeeeeea skrev:

Nei, lønnen er ikke god. 

Og klarer du virkelig ikke og legge sammen 2+2? Det er sykepleiermangel, noe må gjøres for og få sykepleiere til og bli i yrket. 

Ja, se over. 

Lønna er faktisk temmelig god med tanke på både utdanningslengde og det faktum at sykepleiere har helt fri når de har fri, og må de jobbe overtid så får de betalt for det. Innen veldig mange yrker (som sykepleiere liker å sammenligne seg med) finnes det ikke noe som heter overtidsbetalt og man må påregne masse ekstrajobbing for å rekke frister. Timene man har til «avspasering» rekker man ofte ikke å ta ut, og arbeidsgiver står fritt til å slette timer til gode ved utgangen av en periode. Så mange jobber rett og slett masse ekstra gratis, og mange av disse igjen har heller ikke bedre lønn enn sykepleiere (og noen har også lenger utdanning) 

Å sammenligne seg med yrker i det private, hvor den jobben den ansatte gjør genererer inntekter for arbeidsgiver, er også temmelig useriøst. Offentlig ansatte finansieres av det offentlige, blant annet via skatteseddelen.

En annen ting som mangler i denne diskusjonen er også offentlig ansattes heftige pensjonsavtaler, som ligger langt over hva de fleste ansatte i det private næringsliv har i sine pensjonsavtaler. 

Anonymkode: 66313...7dd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Tarmegenbolle skrev:

Nei. Ikke har jeg antydet det heller.

Du brukte ordet "selvsagt". 

Anonymkode: f5b92...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
25 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Sykepleiere er i all hovedsak offentlige ansatte, og de tjener allerede godt. Skal man betale mer til noen så blir nødvendigvis også utgiftene til dette høyere. Det vil også presse lønningene til andre offentlig ansatte opp.

At det ikke er samme engasjementet angående lønnen til ingeniører skyldes flere ting, blant annet at det ropes mindre om og at flertallet jobber i det private næringsliv, der de er selvfinansierende, og det offentlige gjerne tjener penger på dem.

De tjener ikke godt!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du brukte ordet "selvsagt". 

Selvsagt gjorde jeg det. Det betyr ikke "jeg antyder noe annet enn det jeg skriver".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tjener ikke godt!

Jo, det gjør de absolutt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Maleficenta skrev:

De har kjipe arbeidstider og. De eneste legene som tjener fett og i tillegg har det veldig greit på jobb er fastleger. Det er de som tjener for mye

Øyelegene har det også ganske greit på norske sykehus. Kun LIS legene som går vakt mens overlegene jobber dagtid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...