Gå til innhold

Sykepleiere bør få 700.000 i årslønn!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Jeg tror det har helt andre årsaker er for dårlig betalt, da det ikke er dårlig betalt. Tror vel deltidsstillinger med små brøker og ubekvemme arbeidstider er verre, og det endres ikke ved å øke lønn.

Jeg er helt enig i at arbeids- og vaktbelastning er det viktigste, men pasienter er syke både på kveld, natt, julaften og 17. Mai. Man kommer ikke unna at sykepleiere har et tøft arbeidsliv. I disse dager også smitterisiko, se oppi Nord-Norge hvor de plutselig fant ut at de ansatte hadde jobbet med piratkopi-munnbind i ukevis. Det samme gjelder for øvrig også for renhold, som hadde fortjent klekkelig risikotillegg i coronaperioden og et lønnsomt etterpå. Renhold på sykehusene er helt katastrofalt og det er fordi underbetalte renholdere ikke finnes motiverte og har null yrkesstolthet. Det var tykke støvlag oppå hyllene og smuss rundt vaskene når jeg lå på barselavdeling med nyfødt baby.

Anonymkode: e64b5...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er så evig lei av sytinga til sykepleiere, virker som de tror er den eneste arbeidsgruppen her i landet som får hjula til å gå rundt. Argumentet er alltid det samme, at de håndterer liv. Hvor mange arbeidsgrupper kan ikke drepe dersom de gjør en udugelig jobb? Ser elektrikere er dratt frem i den tråden, en koblingsfeil så dør du mens du dusjer. Ingeniører er også dratt frem, en konstruksjonsfeil så raser bygget sammen. Hvorfor tror dere at dere er så mye viktigere enn alle andre og derfor fortjener så mye mer? 

Når man utdanner seg til sykepleier så vet man at lønna er helt gjennomsnittlig og arbeidstidene ubekvem. Hvorfor ble dere ikke advokater, sivilingeniører eller spesialleger dersom lønna var så utrolig viktig for dere? 

Anonymkode: b1046...f24

Elektrikere tjener bra. Noen må gjøre jobben til spl og helsefagarbeidere også. ALLE kan ikke bli ingeniører eller advokater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det ikke feil.

Er ikke alle som tar utdannelsen som velger å jobbe som spl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Det er ikke jeg som sa at det burde økes så mye. Eneste jeg ber om som sagt er risikotillegg. 

Risikotillegg for å utøve yrket sitt? Heldigvis er det de færreste som går dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Er ikke alle som tar utdannelsen som velger å jobbe som spl

Selvsagt ikke. Derfor er det jo for få som tar utdannelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Selvsagt ikke. Derfor er det jo for få som tar utdannelsen.

Det er ikke for få dersom mange utdanner seg men ombestemmer seg etterpå. De har like fullt utdannelsen, de bare velger annen jobb. Og flere gidder ikke ta utdannelsen uten at noe får de til å ønske dette. Hvor er gulrota? 

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Maleficenta skrev:

Elektrikere tjener bra. Noen må gjøre jobben til spl og helsefagarbeidere også. ALLE kan ikke bli ingeniører eller advokater

Elektrikere tjener, som sykepleiere, bra. Det er få yrkesgrupper som tjener dårlig i Norge, og de har som oftest en høy andel utenlandsk arbeidskraft.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med veterinærer f.eks som faktisk er kirurger for dyr! De tjener ofte bare 4-500.000 på klinikk, altså mindre enn sykepleiere. Synes absolutt at sykepleiere og andre yrker i helsesektoren bør tjene mer, men veterinærer bør tjene enda mer der igjen

Anonymkode: d48a1...b43

Fint at noen husker på oss! Vi har ingen tariffavtale, så arbeidsgiver kan i utgangspunktet gi oss hva som helst.. Det er underbetalt, ofte dårlige arbeidsforhold og yrket som ligger på topp i selvmordstatistikken. Trives i jobben, men å jobbe klinisk er svært krevende og noe de fleste ikke gjør livet ut. Om jeg hadde hatt valget igjen hadde jeg valgt sykepleien da studiet er betydelig mindre i arbeidsmengde og ryddigere arbeidsforhold i offentlig sektor..

Anonymkode: da631...a3d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Det er ikke for få dersom mange utdanner seg men ombestemmer seg etterpå. De har like fullt utdannelsen, de bare velger annen jobb

Og da er det jo for få. Man må utdanne mange nok til å dekke frafall også. Det gjelder sykepleiere, som helsefagarbeidere, elektrikere, ingeniører, mekanikere, leger, jurister, renholdere etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tarmegenbolle skrev:

Elektrikere tjener, som sykepleiere, bra. Det er få yrkesgrupper som tjener dårlig i Norge, og de har som oftest en høy andel utenlandsk arbeidskraft.

De tjener bedre og med videregående utdannelse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da er det jo for få. Man må utdanne mange nok til å dekke frafall også. Det gjelder sykepleiere, som helsefagarbeidere, elektrikere, ingeniører, mekanikere, leger, jurister, renholdere etc.

Skal man tvinge folk til å søke sykepleien da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Skal man tvinge folk til å søke sykepleien da? 

Ikke såvidt jeg har fått med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
4 minutter siden, Maleficenta skrev:

Det er ikke jeg som sa at det burde økes så mye. Eneste jeg ber om som sagt er risikotillegg. 

Hvor mange arbeidsrelaterte alvorlige ulykker er det innen sykepleiere årlig i prosent? Det er sjeldent man hører om dødsulykker og alvorlige skader innen omsorgsyrker. Jeg er oppriktig nysgjerrig,  selvfølgelig skal sykepleier har risikotillegg om de har tilsvarende alvorlig ulykkesrate som ansatte i veidekke, oljenæringen osv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tarmegenbolle skrev:

Ikke såvidt jeg har fått med meg.

Men hvordan skal man få det til når yrket ikke er så attraktivt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tjener bedre og med videregående utdannelse 

Nei, det gjør de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange arbeidsrelaterte alvorlige ulykker er det innen sykepleiere årlig i prosent? Det er sjeldent man hører om dødsulykker og alvorlige skader innen omsorgsyrker. Jeg er oppriktig nysgjerrig,  selvfølgelig skal sykepleier har risikotillegg om de har tilsvarende alvorlig ulykkesrate som ansatte i veidekke, oljenæringen osv. 

Vi er daglig utsatt for smitte og yrkesskader pga manglende utstyr til å hjelpe i forbindelse med løft av tunge pasienter. Er mange spl innenfor psykiatrien blant annet som har blitt angrepet av pasienter. Nå vet jeg ikke tall, men vet hva vi risikerer i yrket. Renholdere har ikke større risiko for skade enn oss, likevel får de risikotillegg for å ta ut en søppelpost. Vi er inne hos smittepasienta og håndterer smitte avfall og stikkende og skjærende avfall uten risikotillegg. Jeg var uheldig og stakk meg på en nål og kunne blitt smittet med noe. Heldigvis var blodprøver negative. Tenk om jeg hadde fått hiv eller noe? Og null risikotillegg. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan skal man få det til når yrket ikke er så attraktivt? 

På andre måter enn å øke lønningene kraftig. For det går rett og slett ikke i et yrke som ikke er selvfinansierende og betales av det offentlige til godt over 100000 stk.

Jeg tror man kommer lengre ved å se på turnusen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, Isitfair skrev:

Du skjønner vel at årsaken til at jurister og sivilingeniører har høyere gjennomsnittslønn er fordi de jobber i det private markedet. Her er det snakk om tilbud og etterspørsel samt utdanningsnivå. Sykepleiere og lærere har byttet inn det høye lønnsnivået mot å ha en stabil og trygg jobb i det offentlige hvor de ikke påvirkes av nedskjæringer eller permitteringer. 

Dessuten er det vel du som har sporet av tråden 

Bøttevis av jurister jobber under offentlige. Hørt om statsforvaltningen?

Anonymkode: 69c90...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, Maleficenta skrev:

Elektrikere har i snitt lavere lønn enn sykepleiere:

https://frifagbevegelse.no/arbeidsmanden/dette-er-snittlonna-i-over-300-yrker-6.158.443565.8391cddd3b

ALLE står fritt til å velge yrke selv, og man har kun seg selv å takke dersom man har valgt et yrke der man ikke er fornøyd med lønna. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...