Gå til innhold

Sykepleiere bør få 700.000 i årslønn!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er spesialsykepleier. Tjener rundt 700000. Det er et jævlig slit for å klare det. Mye nattevakter og ekstravakter. Og nå går jeg på jobb og utsetter meg for smitte hver dag. Faktisk gjør man det også til vanlig, man tenker bare mer over risikoen med smitte nå. Ja, jeg synes jobben vi gjør fortjener mer enn applaus. Kan informere om at vi har fått lønnsøkning på overtidsarbeid under coronakrisen. Ikke så mye, men det gjør at jeg får større motivasjon til å ta en ekstravakt. 

Anonymkode: 09e1d...9dc

Det er jo veldig bra. Da er du blant de 10% best betalte arbeidstakerne i Norge. Du er i et sjikt hvor de fleste har lederansvar, jobber «døgnet rundt» uten noe ekstra kompensasjon, har mye reising og gjerne lavere jobbsikkerhet.

Hvor mye mer synes du er rimelig at du skal ha?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
8 minutter siden, Djækklåsst skrev:

Ingeniører og jurister drar ofte inn bra med penger på vegne av sine arbeidsgivere gjennom jobben de gjør, og lønnes deretter. Slik er det ikke med offentlige ansatte som lærere og sykepleiere, og dermed er lønna ofte lavere.

Norge har brukt de siste 30 årene på å ruste ned helseforetakene. Du har lite motiverte ansatte i lavstatus yrker som sykepleier, som har ansvar for pasienters liv og helse. Resultatet er at man aldri har nok folk å ta av, man har i årevis vært avhengig av å leie inn f eks intensivsykepleiere fra Sverige og Danmark. Se hvordan Tyskland takler koronakrisen nå strak arm med et beundringsverdig stort helsevesen. Norge blør jevnlig sine mest kvalifiserte ansatte til det private, av meget god grunn. Jeg forlot det offentlige helsevesenet for 7 år siden og har aldri angret 😊 Mange kollegaer har fulgt meg siden, vi håndplukker de beste. Det er i det private helsevesenet man bør ha forsikring.

Anonymkode: e64b5...3b7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelighetsgraden på utdanninga og arbeidet skal ikke ha noe å si?

Anonymkode: 3732b...9d5

Er ingeniør «vanskeligere» enn sykepleier, mener du?

Anonymkode: 3b03e...1c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Djækklåsst skrev:

Ingeniører og jurister drar ofte inn bra med penger på vegne av sine arbeidsgivere gjennom jobben de gjør, og lønnes deretter. Slik er det ikke med offentlige ansatte som lærere og sykepleiere, og dermed er lønna ofte lavere.

Håpløst argument. Hvordan skal en lærer eller sykepleier dra inn penger? 

Endret av mmd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er spesialsykepleier. Tjener rundt 700000. Det er et jævlig slit for å klare det. Mye nattevakter og ekstravakter. Og nå går jeg på jobb og utsetter meg for smitte hver dag. Faktisk gjør man det også til vanlig, man tenker bare mer over risikoen med smitte nå. Ja, jeg synes jobben vi gjør fortjener mer enn applaus. Kan informere om at vi har fått lønnsøkning på overtidsarbeid under coronakrisen. Ikke så mye, men det gjør at jeg får større motivasjon til å ta en ekstravakt. 

Anonymkode: 09e1d...9dc

Gå heller over i det private, der får du samme lønn for å jobbe dagtid 😊 de flinkeste har sjelden problemer med å få seg jobb der.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle er viktige. En yrkesgruppe er ikke mer eller mindre viktig enn en annen.

Dessuten trenger sykepleiere faste fulltidsstillinger. Ikke høyere lønn.

Anonymkode: 81ab3...e25

Er ikke alle som vil ha fulltids stillinger det vi vil ha er smusstillegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, mmd skrev:

Håpløst argument. Hvordan skal en lærer eller sykepleier «dra inn penger»? 

Argumentet er jo helt på sin plass det. Det kan de ikke, ergo kan man ikke lønne de like godt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

700 000 etter en bachelorgrad? Dream on. :roll:

Anonymkode: 3eb18...b6f

Hva med spesialsykepleier da? De har master. Tror ikke de tjener så mye mer enn en med bachelor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mmd skrev:

Håpløst argument. Hvordan skal en lærer eller sykepleier dra inn penger? 

Du svarer jo selv på hvorfor det nettopp er et godt argument. Det er da helt naturlig at arbeidsgivere er villig til å betale for folk som kan dra inn penger til bedriftene deres. Men går det dårlig med bedriften, eller det gjøres en dårlig jobb, så blir det verre for aktuelle arbeidstakere i det private. Slik samfunnet er bygget opp er det vanskelig å endre på dette. Hvordan skulle man ellers gjort det?

Endret av Djækklåsst
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De jobber 50 timers uker, natt, kveld og helg. Julaften og 17. Mai; de har gjerne deltids stillinger som forskere og kommer på jobb med mindre de ligger rett ut med omgangssyke eller 40 i feber. Arbeidsmoralen er ufattelig mye bedre enn for de fleste andre. De har et enormt ansvar for andre folks liv og helse, det er de som skal gjenkjenne sykdommer og bestemme rett behandling. Feil avgjørelser kan bety død. Du syns altså at de skal få mye mindre betalt?? 

Bistillinger som forsker er meget godt betalt, ofte en 20% stilling i tillegg til 100% stilling som lege. Synes vi skal ta det argumentet ut av diskusjonen, det er rett og slett et gode/en tilleggsinntekt som leger kan ha. (Hvor smart det er dersom legen fra før jobber 50 timer og alt det andre du sier, er en annen sak...)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes også det er merkelig å hevde. Jeg ville bestått et ingeniørstudier med lite innsats da jeg har god tallforståelse og god matematisk forståelse, men hadde glatt strøket på sykepleierutdanningen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste kan klare å utdanne seg til sykepleier og gjøre en bra jobb. Like lett er det nok ikke å lykkes som ingeniør.

Anonymkode: 49e65...b44

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Djækklåsst skrev:

Du svarer jo selv på hvorfor det nettopp er et godt argument. Det er da helt naturlig at arbeidsgivere er villig til å betale for folk som kan dra inn penger til bedriftene deres. Men går det dårlig med bedriften, eller det gjøres en dårlig jobb, så blir det verre for aktuelle arbeidstakere i det private. Slik samfunnet er bygget opp er det vanskelig å endre på dette. Hvordan skulle man ellers gjort det?

Vel, da er samfunnet bygd opp feil. Det har vi sett mange eksempler på den siste måneden. Samfunnet lønner ikke de viktige jobbene tilstrekkelig. Tiden er overmoden for en endring i hva vi anser som «viktige» jobber. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, Krantz95 skrev:

Hvorfor kan ikke alle som skriker etter høyere lønn skifte til en jobb eller en bransje som har høyere lønn?

Det krever ofte mer utdanning enn en bachelor, så det vil de helst slippe.

Anonymkode: dca02...604

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Gi oss risikotillegg så blir vi så fornøyde Atte. Vi ber ikke om mer

Det bes da om mer lønn til sykepleiere stadig vekk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På sikt vi vil se viktigheten av de som skaper verdier. Konsekvensene av nedstengningen blir mye verre enn viruset. Vi kan ikke bare øke lønnen til sykepleiere og renholdere fordi de er nødvendige av og til. Ved krise er det mange av oss som kunne gjort den jobben.

Anonymkode: 50972...8be

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mmd skrev:

Vel, da er samfunnet bygd opp feil. Det har vi sett mange eksempler på den siste måneden. Samfunnet lønner ikke de viktige jobbene tilstrekkelig. Tiden er overmoden for en endring i hva vi anser som «viktige» jobber. 

Det er ikke bare hvor viktig jobben er som avgjør. Hvem sin vurdering om hvor viktig en jobb er skal avgjøre, mener du? Den norske modellen er meget mulig den beste i verden.

Endret av Djækklåsst
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleiere og syns det er utrolig leit at ikke helsefagarbeidere blir nevnt mer! De er utrolig viktige som helsesektor. Det samme er leger, vaskepersonell, portører og kjøkkenpersonalet, for ikke å snakke om vaktmestere, farmasøyter, ja alle som hjelper til å helse for å få ting til å gå rundt. 

Samt butikkansatte! 

TUSEN TAKK! Det finns flere en sykepleiere som er viktig i disse dager!

Anonymkode: 9a8a4...989

Jeg legger heksefagarb og sol i sanne bås jeg. Vi jobber tett sammen. Så de fortjener også mer. Vaskepersonell får risikotillegg. Vet ikke hvor mye de tjener så kan ikke uttale meg om de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...