Gå til innhold

Psykologhjelp.

Fremhevede innlegg

Gjest Gjesten
Skrevet

Det er mye som skjer og har skjedd i livet mitt over en lengre periode, nå har det kommet så langt at jeg er i ferd med å ødelegge forholdet til mannen min. Jeg trenger noen å snakke med, hvordan går man frem for å snakke med ed psykolog? Skjer dette via fastlegen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du får henvisning fra fastlegen din, så må du søke hos psykologer selv.

dette tar som regel tid, da det stort sett er ganske lang ventetid hos psykologene (kommer litt an på hvor du bor sikkert, men i oslo er det 6-8 ,mnd ventetid hos de med avtale, er du villig til å betale endel, så får du time på dagen hos private, men de koster vel en mellom 5-800kr timen tror jeg.)

ta en prat med fastlegen din du, kanskje han vet om andre muligheter.

de forskjellige kommunene skal ha noe støtteapparat de også, om du ikke kan vente i kø, men det er sikkert forskjellig fra sted til sted.

lykke til ihvertfall.

Skrevet

Det er også noen psykologer som kan gi "direktehjelp" i tre timer, etter det må de ha henvisning fra lege.

Skrevet

Jeg bor ikke i Oslo. Jeg ble henvist til psykolog, og fikk time etter tre uker.

I Oslo er det vanlig at man får en liste over psykologer, og bestiller time selv. Ventetid flere mnder.

Hvis du har råd, gå til privat psykolog (ca. 500 kr.), så får du hjelp raskt og effektivt.

Gjest Gjesten
Skrevet

Har vært hos fastlegen og blir henvist til en nystartet psykolog han vet om som ikke har så lang ventetid...

MEN, så kommer spørsmålene da..Jeg klarer ikke å tenke på alt som rører seg i hodet mitt uten å begynne å gråte...Psykologer er vel vant til at pasienter gråter? Kan noen fortelle meg hvordan det foregår?

Skrevet

det er ikke noe problem å begynne å gråte hos psykologen! Det er psyke og følelser og rot man jobber med, og da er det bare sunt tror jeg å gråte litt.

selv fikk jeg aldri til å gråte hos psykologen, men jeg har/hadde generellt problemer med å gråte i det hele tatt, hadde litt skrudd syn på endel sånne ting... noe av grunnen til at jeg fikk hjelp i utgangspunktet. :wink:

jeg vet ikke hvordan det foregår vanligvis, jeg hadde en litt spesiell setting, men i min terapi så pratet vi om alt, plukket frem alt av situasjoner, følelser, tanker og alt. ble plukket helt ned på en måte, selv om det ikke føltes ille mens det skjedde, så ble ihvertfall jeg brutt helt ned av det, måtte sykemelde meg en måned, aktiv sykemelding.

også bygget vi opp igjen, stilte spørsmålstegn ved de tingene som skapte problemer, satte søkelyset på dem og forsøkte å finne måter å løse de på.

men det er sikkert forskjell både fra psykolog til psykolog og fra pasient til pasient. og problemene man har.

jeg har ihvertfall bare positivt å si om det, selv om det var kjempehardt mens det sto på.

skulle egentlig vært igang med en ny runde, men har ikke helt startet det... da jeg er ganske bra... og ikke er helt motivert til å vente i ett halvt år og styre med søking og ting.

hadde jeg bare kunnet hoppe på igjen, så hadde jeg gjort det.

lykke til.

Gjest ninny
Skrevet

i en nødsituasjon kan en prest være like mye psykolog, han har ingen ventetid.................en tid tilbake så var jeg å i din situasjon, jeg måtte bare ha noen å prate med, å faktisk , presten ble min redning, å det uten at det var religion med i bildet, han var en god lytter å ga meg råd på veien...............vi satt i flere timer å prata, å det er helt gratis................iallefall hjalp det meg til jeg fikk time hos psykolog.

Skrevet
Har vært hos fastlegen og blir henvist til en nystartet psykolog han vet om som ikke har så lang ventetid...

MEN, så kommer spørsmålene da..Jeg klarer ikke å tenke på alt som rører seg i hodet mitt uten å begynne å gråte...Psykologer er vel vant til at pasienter gråter? Kan noen fortelle meg hvordan det foregår?

Jeg går til en helt fersk psykolog. Første og andre timen var jeg litt skeptisk, men nå etter tredje time føles det mye bedre.

Ja, de er vant til at folk gråter, ikke tenk på det!

Også er det en mer behagelig situasjon enn man tror. For du slipper å sitte å fortelle hele livshistoria de.

Jeg foreslår at du går til den nystarta psykologen! For da er du iallefall inni systemet, og da blir det lettere å bytte hvis det ikke skulle gå. Men jeg tror det skal gå, av egen erfaring. :Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...