Gå til innhold

Boligløsninger som ikke funker!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er ofte etterspørsel etter gode løsninger når det kommer til bolig, men de fleste av oss legger kanskje mest merke til de irriterende løsningene som man helst skulle vært foruten.

Hvilke løsninger vil du bli kvitt der du bor? Eller om du skulle flytte og så etter ny bolig nå, hva er dealbreaker i en potensiell bolig (tenker ikke på fargevalg og møbler og andre overfladiske ting, men det som er omfattende, som planløsning, grunnleggende materialvalg, osv). 

Hos oss er det irriterende at døra ut fra badet er ut i entreen der det fort blir skittent - så irriterende å komme nydusja ut barbeint og tråkke i sand 😬 Do er fint å ha nær inngangen, men ikke bad! Også irriterer jeg meg over at ett soverom må man gjennom stue/kjøkken for å komme til, syntes soverom bør være i samme del av huset. 

Anonymkode: 7847a...fb6

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At det er atkomst til uteområdet inkl plenen etc, og boligen via trapp. 

Anonymkode: 216b8...11e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også bad rett ved gangen - ugh!

Skulle gjerne hatt to do, for det er litt tiltak å gå helt fra soverom til andre siden av leiligheten for å tisse. Spesielt siden jeg er gravid og tisser to ganger PR natt 😂 

Skulle gjerne hatt trevegger fremfor gipsvegger - har bare lyst å kunne spontant sette opp en bildevegg eller henge opp en gitar, men da må vi liksom i gang og lytte etter stender og fikse gipsskruer og så videre. 
Skulle også gjerne hatt vinduskarm med litt dybde! Så vidt plass til en plante:S 

Anonymkode: 9f295...fa5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Åpen kjøkkenløsning er nei nei. Elsker å stenge meg inne på kjøkkenet og bråke og danse og koke og søle. Så kan de som vil få komme inn og være med. 

Anonymkode: 92faa...c69

• Liker 17
Skrevet

At jeg ikke har en ekstra do nede. (2 etg. Leilighet)

At jeg har en underlig og ubrukelig "huk"på ett av soverommene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle vegger er lagd av murstein.  Jeg bor i en sånn liten leilighet som man ofte bare bor i en liten periode. Det er et veldig mas å begynne å pusse opp når alle veggene er lagd av murstein. 

Anonymkode: ce063...b56

• Liker 1
Skrevet

Den dagen vi skal bytte ut kjøkkenet skal vi flytte vaskemaskinen (hvis det er mulig). Det er nesten umulig å sette ting fra oppvaskmaskinen og inn i skapene. Det går så vidt an å stå ved den ene siden🙄

AnonymBruker
Skrevet

Bodde i et hus der de virkelig hadde gått inn for å lage mye skapplass på kjøkkenet. Såpass at man ikke kunne tømme innholdet fra stekepannen over i gryten uten å gå vekk fra komfyren, for ventilatoren hang så lavt. 
Varmepumpen var i entreen. Vi måtte ha døren videre derfra lukket når vi var på jobb. Kom hjem til 15 grader i stuen og badstu i entreen. 

I leiligheten jeg kjøpte etter å ha bodd i huset nevnt ovenfor, irriterte jeg meg veldig over soveromsdør som gikk innover, og bryteren til lyset bak denne døren. Fikk snudd den 😀

Anonymkode: 4b121...7d8

AnonymBruker
Skrevet

Egentlig ganske fornøyd med planløsning her. Eneste er at vi har 3 rom i ene etasjen. 2 soverom og 1 disponibelt. Dette har ikke vindu. Kan lages vindu, men vil ikke bli godkjent som soverom og vinduet blir gjerne for lite å klatre ut ved brann. Så det rommet er nå kombi bod/kontor. Oppe har vi også et soverom, men TV er hengt på vegg mot soverom. Eneste stedet det er både praktisk og fint å ha tv/sofa/stue. Så når vi får barn nr 2 så vet jeg ikke helt hva vi gjør. Vil bli ganske lytt inn der om vi sitter oppe med TV. Samtidig er rommet ikke så stort så vil gjerne bli for lite for oss. Jeg er  også nattevakt og ser ikke for meg at det vil fungere å sove der med barn og mann som ser TV, leker, går frem og tilbake osv.

Skulle jeg kjøpt nytt kunne jeg ikke tenkt meg dette: bad/wc med dør inn fra stue/spisestue. Ikke kjekt å føle alle hører hvis man har besøk. Eller man vil ta en dusj og snike seg på soverommet mens barnet har besøk. 

En dealbreaker er også vinduer med mye innsyn. Jeg liker lys, men liker ikke tenke på at naboer kan se rett inn.

Liker også at kjøkkenet er noe skjult. Trenger ikke er i rom for seg, men jeg liker å putle på uten mye mas hvis barnet har besøk, vi har gjester osv. Også greit at ikke oppvasken står på pynt i en helt åpen løsning.

Kunne også tenkt meg alle soverom på et plan, men gjerne med bod/bad mellom hovedsoverommet og de andre. Greit å føle at de voksne kan ha litt privatliv. 2 bad er også ønskelig. Hvert fall 2 av og en dusj. 

Ellers har jeg vært i flere boliger med upraktiske løsninger mtp stue og spisestue. Feks vanskelig å plassere sofa og spisebord. Mange korte vegger i stedet for flere lange slik det er lettere å ha stor sofa eller feks 2 i ulike størrelser. Generelt trange boliger liker jeg ikke. Vi har mye besøk og ofte 4-12stk. Da må vi ha mulighet for langbord (ekstrabord eller klaffer).

Anonymkode: 3fd62...6f6

Skrevet
3 timer siden, MiniMjau skrev:

At jeg ikke har en ekstra do nede. (2 etg. Leilighet)

At jeg har en underlig og ubrukelig "huk"på ett av soverommene. 

Hva mener du med huk? Et lite innhuk? Mulig å lage tilpassede hyller til oppbevaring? Eller en stang fra ene siden til andre hvor du kan henge klær? Skittentøyskurv og oppbevaringsesker for ting og tang kan også plasseres der.

• Liker 4
Skrevet

Var på visning hvor  adkomst til hovedsoverommet var via leilighetens eneste bad. Smal sak å fikse med dør til soverom inn fra stuen, men skjønte ikke hvordan de som hadde bodd der i 10 år (og ikke pusset opp noe) orket det. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Komfyrvakt! 

Det er sikkert kjekt når de virker. Men min uler i ett sett. Den er byttet nå 4 ganger av elektriker til forskjellige merker, og alle er det feil med. Jeg er så drittlei den satans alarmen at jeg spyr snart. Må ta sikringen for å få fred. 

Det var litt ekstra irriterende idag, for den ble fiksa for noen uker siden og har vært stille fram til for 20 minutter siden. Bra tråd! Godt å ventilere😂

Anonymkode: 339d8...a77

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Mur og gipsvegger! 

Anonymkode: b6226...335

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når kjøkkenet er en vegg i stua. 

Anonymkode: 9e666...c29

• Liker 28
Skrevet

Bor i leiligheten og irriterer meg over at do og bad er separat fra hverandre. Hadde foretrukket et litt større bad enn to bittesmå deler. Også er det irriterende at gangen er gjennomfartsåre for all trafikk og det derfor blir dratt barnåler og bøss rundt i hele huset. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg eier det som var (og er) en generasjonsbolig, dvs enebolig med 1 vertikaldelt sokkel, og inngangene er på samme trapp, stuevinduene til sokkelen vender mot oppgang/trapp og det er felles vaskerom. Aner ikke helt hvordan jeg løser dette når det en dag ikke blir en generasjonsbolig lengre.

Anonymkode: bfb99...510

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ønske jeg hadde en liten entrè. Nå har jeg en gang som er ganske liten, særlig med tanke på at den har tilknytning til alle andre rom. Det er alltid sand og bøss der, og det drar man med seg videre hele tiden.

Ellers er jeg mer forundret over at veldig mange nye leiligheter har så dårlig planløsning, særlig små leiligheter. (Jeg skal snart kjøpe meg en mindre leilighet og følger derfor med på markedet nå). Til å med å plassere dører på det mest fornuftige stedet på en vegg bommes det på. Hvis det er mulig å få en 2,5 meter sammenhengende vegg på stua ved å sette døren til tilstøtende rom i en ende, så vil vel alle foretrekke det fremfor å ha å en dør midt på veggen! 

Anonymkode: 86e7d...326

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har pusset opp, så fjernet alle de irriterende løsningene som var her; 

- gjestebad med utgang i stue, og lytt. Fikk etterisolert, og endret dør slik at den er mot gang. 

- egen TV stue, åpnet opp, så nå er det en stor alt-i-ett stue. Om man vil se på TV i fred kan man bruke kjelleren, hovedstuen er kun for fellesaktiviteter. 

- eget kjøkken, åpnet opp. Mye mer sosialt. 

- utgang uteplass fra soverom. Fikk satt inn store skyvedører i stue. 

- vegg i vegg garasje, som ikke hadde direkte inngang til hus. Nå går man gjennom en bod/gang, der det også står ekstra kjøleskap og matoppbevaring. 

- vaskerommet hadde ikke utgangsdør, det fikk vi på plass. 

Anonymkode: 3db2d...1f0

AnonymBruker
Skrevet

Irriterer meg over skråtak på soverom. Umulig å sette opp garderobe. Har 300 kvm hus og ett bad.. håpløst. Mangel på boder og lagringsplass

Anonymkode: fb7b2...e1b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her jeg bor er det en enebolig som har ligget ute for salg i over 1 år. Den er kun 10 år gammel, og veldig fin, men det er skikkelig skråtak i annen etasje, så soverommene føles veldig små, og det er kun 1 bad, og det er det mest håpløse jeg har sett, for skal du dusje, må du sitte i badekaret og dusje, grunnet skrå taket. Så jeg fatter virkelig ikke at de valgte å bygge noe så upraktisk.

Jeg bor i rekkehus, men føles jo ut som jeg har så mye bedre plass her. For her er det ikke skråtak. 

Anonymkode: f0148...2b2

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...