Gå til innhold

Raglanfelling


Linei

Anbefalte innlegg

Jeg er fullstendig nybegynner på strikking. Likevel har jeg startet med en raglangenser. Noe som har gått bra frem til raglanfellingen og halskant.... 
 

Litt info: Jeg har strikket nedenfra og opp. Har strikket ermer inn på for- og bakstykket og gjennomført raglanfellinger 13 ganger. Så skjønner jeg ingenting av det jeg skal gjøre videre..
 

Oppskriften sier «Sett de midterste 14 maskene på forstykket på en hjelpepinne til hals. Klipp av tråden, og begynn på ny ved halsen». Jeg har telt meg frem til hva som er de 14 midterste maskene, men er det de 14 maskene som jeg allerede har på rundpinnen som skal over på hjelpepinnen eller masker lenger ned på på strikketøyet? Når disse maskene er satt på hjelpepinnen, hva gjør jeg så? Strikker jeg vanlig videre på rundpinnen frem til hvor jeg har satt hjelpepinnen? 
Når det står «Klipp av tråden, og begynn på ny ved halsen». Hvor skal jeg klippe av tråden? Og hva betyr det at jeg skal begynne på ny ved halsen? 
 

Deretter står det «Strikk frem og tilbake, og fell videre 3,2,1,1,1 masker i begynnelsen av hver pinne, samtidig som raglanfellingene fortsetter som før der det er mulig ytterligere 5 ganger, og det er felt i alt 18 ganger over bakstykkets masker. OBS! Pass på at raglanfellingen kommer på rettsiden. La de resterende maskene være på pinnen til hals». Her skjønner jeg faktisk ingen ting. Skal de maskene som er på hjelpepinnen benyttes eller skal disse nå bare «ventes med» til halskanten? 
 

Som dere skjønner, så trenger jeg mye bistand for å nå komme videre med strikkingen min😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maskene du sette på en hjelpepinne eller tråd er for at du skal få Halsutskjæring. Tråden klipper du av der den henger. Så begynner du med tråden på ny der du skal fortsette å strikke, at du skal begynne med halsen vil bare si at tråden skal starte ved de maskene du har satt av. De skal brukes til halskanten senere. 

 

Maskene du har satt av skal bare være på hjelpepinnen/tråden til du strikke skal strikke halskanten. 

 

Bare si i fra hvis du trenger mer hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Diamant20 skrev:

Maskene du sette på en hjelpepinne eller tråd er for at du skal få Halsutskjæring. Tråden klipper du av der den henger. Så begynner du med tråden på ny der du skal fortsette å strikke, at du skal begynne med halsen vil bare si at tråden skal starte ved de maskene du har satt av. De skal brukes til halskanten senere. 

 

Maskene du har satt av skal bare være på hjelpepinnen/tråden til du strikke skal strikke halskanten. 

 

Bare si i fra hvis du trenger mer hjelp!

Tusen takk! Trenger litt mer hjelp😊

Jeg har strikket rundt, slik at jeg nå står ved ene ermet med rundpinnen. Skal jeg først strikke bort til hvor hjelpepinnen er plassert og så klippe tråden der, for så å begynne på ny ved halsen? Eller skal jeg klippe tråden ved ermet og begynne på ny ved halsen? Hvorfor skal egentlig tråden klippes? Skjønner ikke helt hvordan jeg klipper tråden ett sted og begynner igjen et annet sted🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Linei skrev:

Tusen takk! Trenger litt mer hjelp😊

Jeg har strikket rundt, slik at jeg nå står ved ene ermet med rundpinnen. Skal jeg først strikke bort til hvor hjelpepinnen er plassert og så klippe tråden der, for så å begynne på ny ved halsen? Eller skal jeg klippe tråden ved ermet og begynne på ny ved halsen? Hvorfor skal egentlig tråden klippes? Skjønner ikke helt hvordan jeg klipper tråden ett sted og begynner igjen et annet sted🙈

Når du klipper tråden, og skal starte på nytt gjør du sånn som man gjør det når man skal bytte nøste. Jeg tror jeg ville strikket bort til hjelpepinnen for så å bytte tråd. Var dette forståelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Diamant20 skrev:

Når du klipper tråden, og skal starte på nytt gjør du sånn som man gjør det når man skal bytte nøste. Jeg tror jeg ville strikket bort til hjelpepinnen for så å bytte tråd. Var dette forståelig?

Da fikk jeg det til og genseren er ferdig😊 Tusen takk for hjelpen😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Linei skrev:

Da fikk jeg det til og genseren er ferdig😊 Tusen takk for hjelpen😁

Bare hyggelig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...