Gjest elsa Skrevet 22. juni 2005 #21 Del Skrevet 22. juni 2005 Så mye dumt!! Mødre lever like lenge de som ikke mødre. Og livet kan være like trist med barn, som uten barn. Det er et sjansespill å få barn! De kan være syke, dø og bli kriminelle. Foreldre har mange bekymringer og gleder vi barnløse ikke kjenner til eller forstår. Jeg vet at den vesle ungen jeg bærer på inni magen min vil gi meg kjempe mye morskjærlighet og da gjør det ingenting om jeg ikke får gjort alle de tingene jeg har gjort før. Men livet mitt som til nå har vært 29 barnløse år har vært flott og gode... Men nå får jeg oppleve noe enda større, og sånn er det for mødre. Dere uten barn kan ikke mene så mye før dere kanskje er der en gang selv. Mener ikke å være kvass, men det er bare en gang slik *Barn er en vesignelse for alle mædre* Ditt eget lill under, kropp av din kropp.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Smarties - ikke innlogget Skrevet 22. juni 2005 #22 Del Skrevet 22. juni 2005 Elsa; jeg tviler ikke på at det å få barn "gir livet en ny dimensjon" eller hva man nå vil kalle det... Poenget er at mange føler seg nesten "uglesett" fordi man velger å ikke få barn. "Dere uten barn kan ikke mene så mye før dere kanskje er der en gang selv." Nei - det blir akkurat som at du ikke kan mene noe om hvordan det er å være gutt hvis du selv er jente.... (Men du kan uansett være glad du er jente, eller hva...?) For å sette det litt på spissen... Jeg håper ikke du mener det sånn at "dere velger å ikke få barn fordi dere ikke skjønner / vet bedre"...!? For det er nesten slik det fremstår, utfra den setningen der... Og for å snakke for min egen del.... Grunnen til at jeg velger å ikke få barn, er slett ikke bare "for da kan jeg ikke gjøre ting jeg har gjort før, lenger"...! Regner med det finnes minst like mange grunner for hvorfor folk IKKE får barn som for hvorfor de får.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tidligere UFB Skrevet 23. juni 2005 #23 Del Skrevet 23. juni 2005 Folk bruker tid, penger og jeg vet ikke hva, for å "skaffe seg" barn. (Jeg synes faktisk det er omtrent like tiltalende som å droppe prevensjon når man IKKE vil ha barn, og dermed utsette seg for sjansen til å måtte ta en abort... Men det er en annen diskusjon ) Hva mener du her, Fiona? Snakker du om de som "skaffer" seg barn for å gjøre fasaden perfekt, eller mener du folk som inderlig ønsker seg barn og som setter alt inn på å få det, når det viser seg at de ikke har så lett for å bli gravid? Det er forskjell på frivillig og ufrivillig barnløshet. Selvfølgelig kan man ha et flott liv som frivillig barnløs, men når en faktisk virkelig ønsker seg barn blir alt annet bare en fattig trøst og "nestbest". Det er forskjell på hva folk ønsker seg her i livet, ganske enkelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tidligere UFB Skrevet 23. juni 2005 #24 Del Skrevet 23. juni 2005 Folk bruker tid, penger og jeg vet ikke hva, for å "skaffe seg" barn. (Jeg synes faktisk det er omtrent like tiltalende som å droppe prevensjon når man IKKE vil ha barn, og dermed utsette seg for sjansen til å måtte ta en abort... Men det er en annen diskusjon ) Hva mener du her, Fiona? Snakker du om de som "skaffer" seg barn for å gjøre fasaden perfekt, eller mener du folk som inderlig ønsker seg barn og som setter alt inn på å få det, når det viser seg at de ikke har så lett for å bli gravid? Det er forskjell på frivillig og ufrivillig barnløshet. Selvfølgelig kan man ha et flott liv som frivillig barnløs, men når en faktisk virkelig ønsker seg barn blir alt annet bare en fattig trøst og "nestbest". Det er forskjell på hva folk ønsker seg her i livet, ganske enkelt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 23. juni 2005 #25 Del Skrevet 23. juni 2005 Men nå får jeg oppleve noe enda større. I dine øyne, ja. Hva som er "det største i verden" er jo noe som er helt subjektivt, det er ingen objektiv sannhet at det er ensbetydende med å få barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 23. juni 2005 #26 Del Skrevet 23. juni 2005 Personlig kunne jeg ikke tenke meg et liv uten barn. Men når det er sagt er jeg ikke av den oppfatning at alle bør gjøre som meg. I min vennkrets har jeg: * en søster med 4 barn * 3 venninner med 3 barn * 7 venninner med 2 barn * 3 venninner med 1 barn I tillegg har mine kusiner og fettere alt fra 1-4 barn hver. Jeg har to venninner som ikke har barn: En ufrivillig og en frivillig. I tillegg kjenner jeg mange via internett som stiller under mange av overnevnte kategorier. Akkurat som med andre ting i livet er vi forskjellige. Ellers ville det vært som jeg hadde tilhørt en sekt og ville omvende alle til å mene det samme som meg... Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bankboks Skrevet 23. juni 2005 #27 Del Skrevet 23. juni 2005 Akkurat som med andre ting i livet er vi forskjellige. Ellers ville det vært som jeg hadde tilhørt en sekt og ville omvende alle til å mene det samme som meg... Mayamor :enig_animasjon: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anki Skrevet 25. juni 2005 #28 Del Skrevet 25. juni 2005 Jeg synes ikke at det å få barn er det største i verden. Det er utrolig fint, men ærlig talt, det finnes definitivt andre aspekter i livet som kan gi en like mye som barn. Var nylig i et utdrikningslag der det var mange småbarnsmødre, og selvsagt kom samtalen inn på barn. Til slutt hadde jeg hørt hver eneste fødselshistorie der, og var drittlei. Endelig er vi et sted uten barn, og så skal det KUN handle om barn?? Det var tre jenter der uten barn, og hun ene hadde abortert seks ganger fikk jeg høre etter at hun var gått. :o Jeg prøvde faktisk flere ganger å få samtalen over på noe helt annet, men neida, det gikk IKKE. Skjønner ikke hvordan det går an å si at noen er egoistisk fordi de IKKE får barn?... Det må vel heller være omvendt - det er jo egoistisk å få barn. Hvis man ikke vil ha barn skal man selvsagt ikke få et for å tilfredsstille alle andre, det må jo være helt i orden at man lar vær å barn?!... Jeg misunner iblant mine barnløse venninner - de har et veldig rikt liv! Og er aldri utslitt pga nattevåk, krangler ikke med mennene pga barna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 25. juni 2005 #29 Del Skrevet 25. juni 2005 Ååååå, det er den holdninga der som irriterer meg sååå grenseløst...... Jeg er 26 og singel :o , men alikevel kommer den derre irriterende regla "klaaart du kommer til å få barn." :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amarq Skrevet 25. juni 2005 #30 Del Skrevet 25. juni 2005 I dag er jeg lei barn. Mating, gris og atter mat. Bæsjebleie gulp og spy. For det meste er de søte, men i dag hadde jeg en dårlig dag. Husker likevel når jeg ikke hadde barn. Da følte jeg at jeg manglet noe. Nå lurer jeg på hvem i huleste de er, krapylene:) Jeg føler meg heldig. Har fått tre tilsynelatende friske. Hva det blir av dem er ingen garanti for. Har forstått det slik at det er min/vår oppgave å gjøre dem til siviliserte individer. Jeg blir redd noen ganger når jeg tenker på det. Jeg syns likevel at ordtaket "den som lever får se" er ganske bra. Ingenting er så godt som de små barnehendene rundt halsen. Våte kyss og gleden de viser når vi henter dem i barnehagen. Det er godt å vite at noen har så sterkt behov for akkurat meg. Mødre tror vel ofte at andre innerst inne har behov for akkurat det samme som dem. Jeg syns det må være bra å gjøre det beste ut av den skjebnen man har fått/valgt? Samtidig respektere at andre får eller velger anderledes? Jeg har ikke planlagt noen av mine, likevel er jeg inderlig glad for dem. Innerst inne ønsket jeg meg nok akkurat de tre som jeg har. Noen ganger føler jeg meg hjelpeløs, fordi dette er noe i livet jeg ikke har kontroll over.................... Kontroll var noe jeg likte å ha før. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en gjest ja Skrevet 25. juni 2005 #31 Del Skrevet 25. juni 2005 Egoistisk og ikke egoistisk... Alle velger vel etter det de vil selv. Men det å få barn er veldig god samfunnsinnsats - hvem ellers skal betale pensjonen din? Med å moralisere over andres valg og livssituasjon, enten man velger det ene eller andre, er en uting. Men svært lett å gjøre. Jeg feks har ganske mange barn og får mye pes for det. jaja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest avogtil Skrevet 27. juni 2005 #32 Del Skrevet 27. juni 2005 tja, etter min mening så var det vel mange i norges land som ikke burde fått barn, og det går også mange som ikke kan få barn.Valget om å få barn eller ikke er ikke egoistisk heller tvert imot da har man iallefall tenkt gjennom det. Det peset oppigjennom med "hvorfor har ikke du fått barn da? hva er det som er galt med deg da???" har jeg vært gjennom, avogtil har jeg ikke svar til disse "korttenkte" som klarer å lire spørsmålet ut av seg og avogtil er det vanskelig å komme med et saklig svar. Jeg trodde imidlertid trykket hadde lettet da jeg endelig kunne vise meg med kulemage og da få et annerkjent nikk med å endelig skli inn i A4 livet ...men neida ny runde pågår.. hvorfor ble du gravid så sent i livet og hvorfor var det ikke bedre planlagt... og siden du er så gammel så må du få nummer 2 med engang etterpå.. Folkens det er bare å innse.. uansett hva du gjør i samfunnet gjennom livet så står det alltid en på sidelinja og kommenterer feil eller riktig valg.. lønner seg å lukke øra og la ting prelle av fra ubetydelige kommentatorer.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Smarties - ikke innlogget Skrevet 28. juni 2005 #33 Del Skrevet 28. juni 2005 avogtil; haha, godt sagt!! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Fiona* Skrevet 28. juni 2005 #34 Del Skrevet 28. juni 2005 Endelig er vi et sted uten barn, og så skal det KUN handle om barn?? Jah, vet det!! Hva ER det der for noe? Blir de helt lobotomert eller? Jeg har barn selv, og synes jenteturer er til for å kunne lufte vettet en smule. Jeg minnes Miranda i Sex og singelliv, der hun sitter og ammer ungen, og fortviler over at alle tror hun ikke er i stand til å føre en "vanlig, voksen samtale" nå som hun har fått barn. Så enig så enig - men jeg skjønner også hvorfor folk får det inntrykket, for det finnes de mødrene som overhodet ikke er i stand til å skille på sine egne roller som kollega, kvinne, venninne - og mamma. De er MAMMA først og fremst uansett hva de måtte foreta seg. Likner mest en besettelse, ikke sunn kjærlighet. Jeg er faktisk fortsatt kvinne, datter, kjæreste, jente, hva som helst, selv om jeg også nå kan supplere listen med mamma. Det er ikke til å undres over at enkelte forhold går dukken når det er kommet barn inn i bildet... Jeg trodde imidlertid trykket hadde lettet da jeg endelig kunne vise meg med kulemage og da få et annerkjent nikk med å endelig skli inn i A4 livet ...men neida ny runde pågår.. hvorfor ble du gravid så sent i livet og hvorfor var det ikke bedre planlagt... og siden du er så gammel så må du få nummer 2 med engang etterpå.. :o Seriøst? Jøje meg. Du må jo bare le av sånne folk da... for det første er det ikke sikkert du vil ha nummer to i det hele tatt, for det andre er det vel et personlig valg på lik linje med alt annet en måtte velge, i den grad man KAN. Til gjest som lurte på hva jeg mente med å skaffe seg barn - jeg mener nettopp det; det finnes mennesker som ser på det å føde et barn selv som en menneskerett over alt annet og som omtrent går over lik for å SKAFFE seg det. Jeg sier ikke at det ikke er en reell lengsel for noen og alt det der, selvsagt oppleves det for mange som en selvsagt ting å få sitt eget barn. Det betyr ikke at verden nødvendigvis er innrettet sånn... Og jeg synes ikke alltid vi har en respektfull holdning til det å få barn, det er litt "konsument" over det, vi skjønner ikke at vi ikke kan få det (vi lever godt og legene fikser jo alt i dag) - hvis man er "ufruktbar" eller liknende så er spørsmålet "hvorfor meg" og liknende. Som med alle andre tilstander, kreft osv, føles det nok meningsløst å bli rammet av det. Jeg forstår at det er tøft. Jeg tror også det kan bli litt av en besettelse; at man nekter plent å adoptere av grunner som "jeg vil ha mitt eget!" Jeg bare synes ikke det er en ydmyk holdning overfor det å få barn, selv om jeg skjønner at det er sterke følelser inne i bildet - selvsagt er det det. Jeg angriper ikke dem som har det slik, det er mer en slags observasjon av mennesket generelt; denne få alt man drømmer om-fikseringen vi som mennesker ofte har. Gjelder andre ting også. Mennesker er nå rare :-) Tenk å gå et helt liv og føle seg halv som menneske eller bånn ulykkelig på grunn av det ene å ikke kunne få barn, hvis man ellers er frisk og har gode betingelser rundt seg? Hvor langt vil man gå, hvor mange år av livet skal være meningsløse på geunn av ett aspekt man ikke har styring over? Det er så mange ting vi ikke kan rå med. Men som sagt, klart det er sterke følelser rundt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PISTOL Skrevet 29. juni 2005 #35 Del Skrevet 29. juni 2005 Ja det sitter mange eldre alene og de fleste har da saktens barn. Men hva hjelper det å skaffe seg barn for å slippe å være alene i alderdommen når de helt sikkert har oppført seg slik at barna tar avstand. Det er i alle fall egoistisk å skaffe seg barn med slike baktanker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå