Gjest Popelka ulogget Skrevet 20. juni 2005 #1 Skrevet 20. juni 2005 Var i bryllup i helgen. En artig opplevelse. Men til poenget: der kom jeg i snakk med noen smaabarnsmoedre. De hadde hoert paa et radioprogram der en dame som hadde skrevet en bok om aa vaere frivillig barnloes, eller barnefri som hun beskrev det. Disse moedrene var sjokkerte og mente hun var utrolig egoisitisk som valgte aa ikke faa barn. Og tenk saa ensom hun kom til aa bli naar hun ble eldre! Hun kom helt sikkert til aa angre seg, mente de. Jeg vil gjerne ha barn om noen aar, saa jeg ble ikke direkte stoett av det de sa, men mildt indignert paa vegne av de som ikke har barn. "Man blir ikke fullkommen uten barn," sa de. Foelte det ikke som kritikk av meg, som velger aa prioritere karriere i noen aar foer vi begynner aa proeve, men som en moderne, noksaa likestilt kvinne synes jeg det er opp til den enkelte aa velge om og naar man vil bli mor/far. I tillegg har svigermor begynt aa ymte frempaa med at hun kunne tenke seg flere barnebarn - men hun har seks allerede saa jeg synes egentlig ikke hun har noe aa klage over! I tillegg fikk vi endel spoersmaal i bryllupet om naar vi hadde planlagt barn. Er sjeleglad mine foreldre ikke oppfoerer seg slik! Noen andre som har opplevd moedre med stor trang til aa si at moderskapet er det eneste som gjelder her i livet? ps. haaper jeg ogsaa en dag faar oppleve aa bli mor, og tror da at det sikkert er det stoerste jeg kommer til aa oppleve - saa jeg er ingen barnehater!!
Dreamer Skrevet 20. juni 2005 #2 Skrevet 20. juni 2005 Jeg synes det er helt utrolig at folk kan få seg til å si at det er egoistisk å ikke få barn. Hvem er det egentlig egoistisk for?? De barna som ikke blir født? Så lenge det er et personlig valg, så handler det jo ikke om egoisme i det hele tatt. Folk er rare noen ganger!!
Mrs. K Skrevet 20. juni 2005 #3 Skrevet 20. juni 2005 Og tenk saa ensom hun kom til aa bli naar hun ble eldre! Det sitter jo mange eldre ensomme foreldre og besteforeldre derute! Trist at noen foreldre ikke har forståelse for andres måter å leve på - andres valg. Nå har jeg barn, men hvis jeg ikke hadde valgt å få barn tror jeg at jeg likevel ville ha et meningsfylt liv. Hilsen Trille
Gjest Popelka ulogget Skrevet 20. juni 2005 #4 Skrevet 20. juni 2005 Godt dere er enige med meg. Jeg ble litt sjokka, faktisk. Maa ogsaa legge til at dette var i tjukkeste England midt i Four Weddings and a Funeral-land med overklassefruer...som er noen tiaar bak Norge naar det gjelder likestilling.
Snabelsnuppa Skrevet 20. juni 2005 #5 Skrevet 20. juni 2005 Disse moedrene var sjokkerte og mente hun var utrolig egoisitisk som valgte aa ikke faa barn. Og tenk saa ensom hun kom til aa bli naar hun ble eldre! Jeg synes nå heller at de som velger å få barn sånn at de "ikke skal bli ensomme når de blir eldre" er egoistiske jeg da... Ellers er barn/ikke barn et personlig valg, og ikke noe andre skal legge seg opp i. Synes Snabelsnuppa - lykkelig mor til to
Minerva Grey Skrevet 20. juni 2005 #6 Skrevet 20. juni 2005 De som velger å ikke få barn er egoistiske?!? :o Det står for meg ganske klart at det er det å få barn som er egoistisk. Ikke prøv å innbille deg at du vil ha barn fordi du mener du vil kunne tilby noen barn den aller beste oppveksten de kan få, og du bare ønsker å gi og gi og hjelpe og gi... Da adopterer man. Det å velge egne, biologiske barn i en overbefolket verden, i Vesten attpåtil, er å bidra til den forspiste, forsøplende overklassen fordi du vil at dine gener skal få en bedre sjansen enn andres. Å velge å forbli barnløs kan sikkert være egoistisk, dersom man gjør det kun for egen økonomi/nytelses skyld, men legg på holdningen 'jeg vil ikke føde nye mennesker inn i verden slik den er i dag', og du har et ideologisk standpunkt som man vanskelig kan angripe. Og for å gjøre det helt klart: Jeg vil ha barn. Ganske snart, faktisk. Og jeg legger ikke skjul på at det er egoistisk - jeg vi ha egne, biologiske barn, som kan holde meg med selskap når jeg blir gammel og grå. Jeg kan ikke leve evig, og jeg ligger ikke an til å bli så veldig berømt at det gjør noe. Så jeg satser på den eneste udødeligheten som er åpen for meg - den genetiske. Kanskje jeg kan dukke opp i en historiebok en dag som 'sin kjærlighet for litteratur arvet XXX fra sin mormor, som var kjent som en stor bokelsker'... Jeg er i hvert fall ærlig.
Gjest 1254 Skrevet 20. juni 2005 #7 Skrevet 20. juni 2005 Undersøkelser viser at kinner uten barn lever lengre. De jobber lengre,har god økonomi. De sliter seg ikke ut i mange år med dobbeltarbeide osv. de har det godt som eldre. Når de blir gamle har de hjelp av andre fam.medlemmer. Ikke fullkommen uten barn? hørt slikt sprøyt. dette var vel en mor uten oppdragelse? som kan få seg til å si noe slikt. Hva er det som får folk til å tro at man blir ensom som gammel om man ikke har barn? Det er vel flest eldre med barn som er ensomme+ de har jo ikke tid til sine foreldre. Tror enkelte mødre er syk av misunnelse som sier noe slikt. De skal på død og liv prakkebarn på andre. barn er en berikelse, men ikke for enhver pris. Det er et valg man tar å ikke får barn. Det burde flere tenke over. når en ser her inne hvor trasig enkelte har det, så skjønner jeg ikke horfor de valgte barn. det er mødre uten inntekt, lever på sosialen,en eks som ikke stiller opp,umulige sv.foreldre, ingen avlastning,ungene får ikke være med på noe pga økonomi. Hva er grunnen til at de setter barn til en slik verden?
Gjest MrsL Skrevet 20. juni 2005 #8 Skrevet 20. juni 2005 For no` tøys fra disse mødrene........ Og hva vet vel dem om hva som gjør at kvinner er barnløse? Noen kan faktisk ikke fp barn, men utbasunerer ikke det til hele verden
Gjest Smarties - ikke innlogget Skrevet 20. juni 2005 #9 Skrevet 20. juni 2005 For ei som faktisk ikke har planer om å få barn (samboer, fast jobb, 30 år, ganske ok etablert med leilighet osv) var dette utrolig "koselig" å lese! :-) Sitter av og til med den følelsen som trådstarter beskrev.. "Hvorfor syns folk det er no' galt med meg fordi jeg ikke ønsker barn"... For det virker som en del syns det er SKREKKELIG rart.. Så det er godt å lese at ikke alle (som selv har barn) tenker "uff, stakkars deg så ensom du blir i alderdommen" (Og som ei foran her skrev - det er jo faktisk ikke alle som KAN få barn - selv om de kanskje gjerne vil. Så man skal være litt forsiktig med hva man sier.)
Gjest Smarties - ikke innlogget Skrevet 20. juni 2005 #10 Skrevet 20. juni 2005 Og forresten... Ja - egoistisk for hvem?? (Uff, stakkars alle barna som ikke blir født - ikke påbegynt engang!! Hahahahahahaha!!!!)
Prinsesse-vil-ikke Skrevet 20. juni 2005 #11 Skrevet 20. juni 2005 Jeg har både en mor og en svigermor som nesten maser gørra ut av meg om dette med å få barn, så jeg vet akkurat hvordan det føles. Men hvis jeg er i krigshumør når folk spør om vi ikke skal ha barn snart, sier jeg bare at det er faktisk ikke en menneskerettighet å få barn, det er heller et privilegium. Så en dag... hvis vi er så heldige...kanskje! Men det hjelper ikke akkurat om folk maser da...
Gjest LoisLane Skrevet 20. juni 2005 #12 Skrevet 20. juni 2005 Noen andre som har opplevd moedre med stor trang til aa si at moderskapet er det eneste som gjelder her i livet? Heldigvis ikke. Jeg er selv utrolig glad i livsstilen min med mange barn - men det vil da ikke falle meg inn å påstå at det er det eneste rette for alle andre!
Gjest Popelka ulogget Skrevet 20. juni 2005 #13 Skrevet 20. juni 2005 Er saa absolutt enig i argumentet med aa faa barn fordi man IKKE er egoistisk er litt merkelig. Det er jo nok barn aa ta seg av uten at man maa lage dem selv. Har faktisk tenkt mange ganger at jeg gjerne kunne adoptere hvertfall ett barn i tillegg til aa faa ett selv. Men mannen min vil absolutt ikke adoptere (med mindre vi ikke kan faa selv) saa den tanken har jeg slaatt fra meg. Uansett - synes det er saa feil aa prakkke ens egne livsvalg ned i halsen paa folk! Hun som utbasunerte vikitgheten av aa faa barn er faktisk soester av en 33 aar gammel jente som er singel og barnlos. Vet at hele familien er skikkelig bekymret for henne - hun maa jo fole DET presset stakkar! Det er rart saa forskjellige vi er. Moren til min kjaere heller veldig mot det disse fruene mener, og sa til meg "innen jeg var 25 hadde jeg allerede faatt tre barn." Eh, ok - hva svarer man til det? Tror jeg sa "i min familie pleier vi aa vente til vi er litt eldre med aa faa barn - mamma var nesten 32 da jeg ble foedt" (jeg er eldst av tre). Haaper ikke det virket frekt, men noe maa man jo si!
Varja Skrevet 20. juni 2005 #14 Skrevet 20. juni 2005 Folk som sier slikt bør også tenke på at det ikke er like lett for alle å bare få barn når de ønsker. Tror det er ca 20% av alle par som opplever å være ufrivillig barnløse i korte eller lengre perioder. Tenk hvordan en slik samtale oppfattes av en som i utgangspunktet er skikkelig trist og lever med sorgen at ønskebarnet ikke kommer!
Gjest Emera Skrevet 20. juni 2005 #15 Skrevet 20. juni 2005 Jeg tror en slik reaksjon som Popelka beskriver kan skyldes to ting: En slags indignasjon på morsinstinktets vegne, og misunnelse. Det å ville bli mor er noe som liksom skal være programmert i oss kvinner, og de som ikke har det slik, blir da "feilprogrammerte." De rokker ved noe som er et vedtatt urinstinkt, noe som ingen skal våge å sette i tvil. Når slike kvinner kaller det å være barnefri for egoistisk, så tror jeg de tenker på hvor slitsomt det kan være å ha barn, og hvor mye av sin frihet man må "ofre." Der kommer misunnelsen inn, tror jeg. En kvinne som velger å være uten barn, blir da fri til å gjøre hva hun vil. Ikke barneskrik, bæsjebleier, våkenetter, bekymring, bekymring, bekymring... Velger hun bort barn, kan det da virke som om hun kun tenker på seg selv og sitt. Sett fra den synsvinkelen. Så isteden for å gå i seg selv og tenke igjennom hvorfor de reagerer som de gjør, så tyr de altså til klisjéer som "du blir ensom når du blir gammel." Men man er ikke garantert besøk på sykehjemmet fordi man har barn, og man er ikke garantert ensomhet fordi man ikke har barn. Dette er bare mine tanker rundt temaet. Jeg mener gamle mønstre er til for å rokkes på! Den som vil ha barn, får prøve å få noen. Den som ikke vil, la det være. Ingen skal tvinges til å få barn om de ikke ønsker det (men det kan jo være lurt å velge en partner som deler ens syn).
amarq Skrevet 20. juni 2005 #16 Skrevet 20. juni 2005 Jeg var singel å barnløs til jeg var 32. Jeg tror hvis jeg hadde funnet den rette ville jeg hatt barn før, men ting klaffet aldri. Likevel klamret jeg meg til at friheten var god å ha. Jeg tror noen rett og slett var misunnelige på meg fordi jeg kunne gjøre akkurat hva jeg ville. Jeg fikk også en del kommentarer som irriterte meg grenseløst. Jeg syns ofte barn virket veldig slitsomme. Innerst inne trodde jeg alle angret på at de hadde fått barn. Likevel hadde jeg selv et inderlig ønske om å få mine egne. Nå har jeg tre tette barn. Nå lurer jeg ofte på hva jeg gjorde før jeg fikk dem. Jeg klarer ikke å forestille meg livet uten barn. Egoistiske er vi alle. Det viktigste er å få realisert seg selv, med eller uten barn. Man skal ikke få barn fordi det er ett press. Noen har kjempelyst på barn men får det aldri. Noen har lyst på barn, men det passer aldri. Noen får masse barn, uten at de egentlig har lyst på dem. Vi bør respektere andre for deres situasjon, fordi det er ikke sikkert at vår egen er det beste. Det er heller ikke sikkert at de hadde noe valg. Barn er ikke for alle noe man planlegger. Jeg syns det er utrolig FREKT og ydmykende å bli fortalt av andre hvordan livet mitt burde være!!!!!!!!!!!!!!!!
Gjest Smarties - ikke innlogget Skrevet 21. juni 2005 #17 Skrevet 21. juni 2005 Jeg syns ikke så mye at andre forteller meg hvordan jeg bør / skal leve.. (Heldigvis..) Det er mer sånn at andre tar det som en selvfølge at man skal ha barn en gang i tiden.. Sånne kommentarer som "men når dere får (egne) barn..." o.l. - aldri "men HVIS dere får barn...."... Hmmm... :-?
Gjest *Fiona* Skrevet 21. juni 2005 #18 Skrevet 21. juni 2005 Skjønner hovedinnlegger godt her, men England er ikke stedet for de helt dype samtaler om temaet heller som du sier sitter du midt i hufrue-land, og vi er faktisk nokså langt fremm i Norge hva holdninger og likestilling angår (skremmende nok... ) Jeg møter også noen av de holdningene. Er singel, har et barn, vært singel en stund og har ingen planer om å skaffe meg verken mann eller flere barn. Når jeg sier det til noen, trekker de følgende slutninger: 1. Jeg er bitter 2. Jeg er defensiv 3. De trøster meg med å si: "Joooda, det gjør du, vettu, Den Rette finnes for deg også, og da vil du helt sikkert ha flere barn!" :o :o :o HALLO? Jeg er lykkeligere på mange måter enn noen gang i den situasjonen jeg har laget nå - jeg har både barn og frihet ;-) Jeg synes ikke den ultimate lykken er avhengig av en mann, faktisk, og jeg elsker uavhengighet. Jeg er glad for å ha fått et barn, men den skinnhellige holdningen at barn er det eneste opphøyde valget for en kvinne er faktisk nokså bakvendt. Som flere har sagt her, hvem er det du gjør en tjeneste hvis du får et barn..? Det er jo for å oppfylle dine egne oppfatninger om kjærlighet og lykke. Hva er så uselvisk ved det? Folk bruker tid, penger og jeg vet ikke hva, for å "skaffe seg" barn. (Jeg synes faktisk det er omtrent like tiltalende som å droppe prevensjon når man IKKE vil ha barn, og dermed utsette seg for sjansen til å måtte ta en abort... Men det er en annen diskusjon ;-)) Jeg tror nok man får en ny dimensjon, og en del dypere perspektiv når man får barn - dvs, man får en helt annen prioritering og utvikler nok en del andre egenskaper enn når man ikke får barn, forståelse på et menneskelig plan. Men sånn er det alltid; en som velger å studere jus får jo bedre innsikt i jus enn en som studerer språk, osv. Uten at det må rangeres av den grunn. Jeg tror, hvis man er bevisst seg selv, at man kan ha et fantastisk og givende liv hvis man ikke får barn, man kan pleie voksenrelasjoner og realisere seg selv på mange felt, uten den følelsesmessige "bagasjen" det kan være å ha barn. For ikke å snakke om den tilnærmingen de fleste har - når de skal "skaffe seg" barn for å gjøre bildet komplett. Tenker de noen gang på at de kan få et barn som er alvorlig sykt, som faktisk kan rive det perfekte bildet av familien helt i stumper og stykker? Å være kvinne er mer nyansert nå enn noen sinne :-) det er helt sikkert.
Gjest Emera Skrevet 21. juni 2005 #19 Skrevet 21. juni 2005 3. De trøster meg med å si: "Joooda, det gjør du, vettu, Den Rette finnes for deg også, og da vil du helt sikkert ha flere barn!" :o :o :o Gjett om jeg også har hørt det der, ja! Jeg er også singel med ett barn. Er ikke på mannejakt (men tar det som det kommer...) og vil ikke ha flere barn. Men alle mine forsøk på protester og forklaringer faller døde til jorden, drept av mammamafiaens megetsigende blikk...
Gjest sexysadie Skrevet 21. juni 2005 #20 Skrevet 21. juni 2005 Tenk dere en barnløs Sexy blandt nybakte ammende mødre som sitter der i all sin selvtilfredshet da? Jeg har jo ikke noe liv i forhold til dem....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå