Gå til innhold

Trenger tips til blomster og urter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble inspirert av en annen tråd og har lenge tenkt på dette egentlig 😅

Jeg har lyst å bli flinkere med planter. Problemet er at jeg ikke har noen uteplass. Jeg har ikke balkong eller hage. Jeg ønsker å plante urter, slik som gressløk, timian, oregano og basilikum. Går det for eksempel an å kjøpe ferske urter på en butikk og plante om og sette i kjøkkenvinduet? Der har jeg sol en god del timer om dagen, men om det er nok, vet jeg dessverre ikke.

I tillegg tenker jeg å skaffe grønne planter som gjerne er litt hardfør og ønsker tips på hva jeg bør se etter, hvilken type og generelle tips. Når jeg sier hardfør, mener jeg noe som ikke må ha mye sol. Bor i Nord-Norge og har vinter minst 6 måneder om gangen 😅 har liten vinduskarm, så om det tåler å stå på gulvet (store planter) eller på bord 😊 gjerne legg ved hvor ofte og hvor mye de bør vannes, for jeg har virkelig ikke god peiling på blomster og planter. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Google litt så finner du masse tips :)

Jeg ville bare prøvd meg fram. Når det gjelder vanlige planter kan nok mye trives, ville prøvd feks sølvranke, fredslilje, monstrera osv. Spør i en litt skikkelig pokal blomsterbutikk eller gartneri. Hvor ofte de skal vannes avhenger av planten, hvor den står, hjemmeklima og størrelse på potten, så det er vanskelig å gi noen fasit - mitt beste tips er litt stor pyntepotte og oasis eller singel med litt duk i bunnen. Da kan du slumpvanne og planten blir ikke stående i vann. 

Urter kan sikkert fungere, hvertfall noen av dem. Ville unngått karmer rett over ovner bare. Du kan også investere i et lite vekstlys etterhvert for vinterbruk hvis du er veldig interessert. 

Anonymkode: 49b0b...5a0

AnonymBruker
Skrevet

Grønne planter vil jeg anbefale å se etter planter med mørke og gjerne litt tykke blader. Zamioculca er en idiotsikker plante, den kan du gjerne glemme å vanne for en måned eller to om gangen. Mørke blader betyr at de ikke trenger så mye lys, og tykke blader betyr at den lagrer vann, så den trenger ikke vann hele tida. Gummifiken, paraplypalme og fiolinfiken er også bra nybegynner-planter :) Jeg har ikke spesielt grønne fingre selv, men disse har jeg fint greid å holde i live, og de kommer stadig med nye skudd og vokser-

Anonymkode: ed2df...112

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Google litt så finner du masse tips :)

Jeg ville bare prøvd meg fram. Når det gjelder vanlige planter kan nok mye trives, ville prøvd feks sølvranke, fredslilje, monstrera osv. Spør i en litt skikkelig pokal blomsterbutikk eller gartneri. Hvor ofte de skal vannes avhenger av planten, hvor den står, hjemmeklima og størrelse på potten, så det er vanskelig å gi noen fasit - mitt beste tips er litt stor pyntepotte og oasis eller singel med litt duk i bunnen. Da kan du slumpvanne og planten blir ikke stående i vann. 

Urter kan sikkert fungere, hvertfall noen av dem. Ville unngått karmer rett over ovner bare. Du kan også investere i et lite vekstlys etterhvert for vinterbruk hvis du er veldig interessert. 

Anonymkode: 49b0b...5a0

Tusen takk! Får gå innom Hageland eller lignende å høre. Dessverre er blomsterbutikkene vi har her veldig fokusert på buketter eller oppsats. Jeg har flere ganger prøvd meg på orkidé, men jeg får den ikke til å trives selv med gjødsel. Hadde en plante som jeg ikke husker navnet på, men den overlevde i rekordtid hos meg på ca 4 mnd. Hadde sikkert holdt lenger hadde jeg ikke glemt å vanne den 😅 Den hadde tykke og mørkegrønne blader og var avlang oransje «blomst» på toppen (jeg er sikker på at jeg har sett den med rosa «blomst» også). Jeg må definitivt lese meg mer opp. Vinduet på kjøkkenet er ikke nær komfyren, så det går bra ☺️

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grønne planter vil jeg anbefale å se etter planter med mørke og gjerne litt tykke blader. Zamioculca er en idiotsikker plante, den kan du gjerne glemme å vanne for en måned eller to om gangen. Mørke blader betyr at de ikke trenger så mye lys, og tykke blader betyr at den lagrer vann, så den trenger ikke vann hele tida. Gummifiken, paraplypalme og fiolinfiken er også bra nybegynner-planter :) Jeg har ikke spesielt grønne fingre selv, men disse har jeg fint greid å holde i live, og de kommer stadig med nye skudd og vokser-

Anonymkode: ed2df...112

Takk! Jeg skal se etter disse du anbefaler! Jeg begynner å synse det er så stusselig hjemme uten noen planter inne. Trenger noe å stelle litt med 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...