Gå til innhold

Testing av barnehagebarn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå sies det at man skal teste barnehagebarna for Korona-viruset, men jeg lurer virkelig på hvordan det skal gjennomføres?

Skal alle testes, eller de med symptomer?  Min 2åring får man ikke tatt tempen i øret, og ikke snakk om at hun lar legen undersøke henne på noe vis. 
Lurer sånn på hvem og hvordan barna skal testes. 

Anonymkode: 44a1d...a7e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei men da må du vel bare holde ungen hjemme ved minste mistanke om sykdom/forkjølelse da. 

Anonymkode: b8d1a...dcd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kun de med symptomer skal testes før man skal tilbake i bhg igjen. 

2 åringen din blir testet så lenge du godkjenner det. Det gjøres raskt og man må nok belage seg på en del tvang med de minste. Men det skjer hver dag på sykehus uansett. Vanskelig å bli enig med en 2 åring om å sitte stille. "Fort og gæli" pleier jeg å kalle det. 

Hvor det blir utført er vanskelig å si. Der jeg jobber er det en egen testpoliklinikk for de som er ansatt. Tenker at de enten tester der eller at vi som er helsepersonell tester egne barn hjemme. 

Anonymkode: f854e...ec9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei men da må du vel bare holde ungen hjemme ved minste mistanke om sykdom/forkjølelse da. 

Det må man selvfølgelig uansett. Det var jo ikke det jeg lurte på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom det skal testes, så skal det testes, uansett hva en 2-åring vil eller ikke vil. 
Da blir det med tvang, enkelt og greit. 

Men de sier vel at de med symptomer skal testes i første omgang i allefall, så da vet du vel om det gjelder ditt barn eller ikke.

Og hvordan det blir gjort vil nok variere fra kommune til kommune. Du får bare vente til du en får beskjed.

Anonymkode: a2d7e...7eb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det må man selvfølgelig uansett. Det var jo ikke det jeg lurte på. 

Ja men om de ikke har korona så kan de vel i utgangspunktet gå tilbake til bhg, om allmenntilstanden tilsier det og de ikke har feber. Er nok mange barn som «nekter» men da må man bare holde de fast da, det går jo fort. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kun de med symptomer skal testes før man skal tilbake i bhg igjen. 

2 åringen din blir testet så lenge du godkjenner det. Det gjøres raskt og man må nok belage seg på en del tvang med de minste. Men det skjer hver dag på sykehus uansett. Vanskelig å bli enig med en 2 åring om å sitte stille. "Fort og gæli" pleier jeg å kalle det. 

Hvor det blir utført er vanskelig å si. Der jeg jobber er det en egen testpoliklinikk for de som er ansatt. Tenker at de enten tester der eller at vi som er helsepersonell tester egne barn hjemme. 

Godt det kun er de med symptomer.

Skrevet (endret)

Har ikke fått med meg denne saken. Men du har vel vært hos lege eller helsesøster (vaksiner) med barnet før? 

Småbarn må som regel tvinges eller lures til å ta prøver, gis medisin eller undersøkes. Ikke noe spesielt med corona ifht alle andre situasjoner. Ha klar en kjærlighet eller en is så går det greit til slutt. 😊

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja men om de ikke har korona så kan de vel i utgangspunktet gå tilbake til bhg, om allmenntilstanden tilsier det og de ikke har feber. Er nok mange barn som «nekter» men da må man bare holde de fast da, det går jo fort. 

Mulig den testen er går raskere nå, men tidligere har det tatt opp til 2-3 dager før svar. 
Men regner med at de har en god plan. Liker forøvrig ikke å bruke tvang på noen, verken store eller små. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mulig den testen er går raskere nå, men tidligere har det tatt opp til 2-3 dager før svar. 
Men regner med at de har en god plan. Liker forøvrig ikke å bruke tvang på noen, verken store eller små. 

Tvang eller luring må nesten alltid til på de små i møte med helsevesenet. Uavhengig av corona. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tro meg, ingen liker å utføre tvang i det hele tatt. Jeg må desverre utføre tvang på flere barn der jeg jobber for å utføre prosedyrer. De aller fleste tilfellene klarer jeg å inngå en avtale med barn fra 3 år og oppover. Ofte handler det om at de vil ha kontroll. Kontroll på når det skjer og hva som skjer. Involverer barna mest mulig i prosedyren dersom jeg ser at det gjør de trygge. Men de under 3 er det vanskelig å forhandle med så enten blir det tvang eller så er de av typen som sitter i ro og aksepterer det som skjer. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så ille å ta den testen. Barnet mitt på 2 år har gjordt det flere ganger og det går kjempefort hvis den som gjør det er godt trent. Du holder hodet fast i 5 sekund også dyttes en lang pinne langt opp i nesen og ut igjen. Barnet mitt er sensitiv for alt mulig, men akkurat dette har hun tolerert helt fint.

Anonymkode: 8b15b...0d9

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke prøven en pinne langt opp i nesa? Haha, lykke til med å gjøre det på småtroll. Eller, man får det vel til, men den maktbruken som sikkert må til kan diskuteres. 

Anonymkode: 63136...504

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke prøven en pinne langt opp i nesa? Haha, lykke til med å gjøre det på småtroll. Eller, man får det vel til, men den maktbruken som sikkert må til kan diskuteres. 

Anonymkode: 63136...504

Pinnen er veldig tynn og fleksibel. Barnet sitter på fanget til mor eller far og de holder rundt hodet. Så stikkes pinnen raskt opp i nesen og ut igjen. Alt er over på få sekund. Det er mye mindre traumtisk enn det høres ut som.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke så ille å ta den testen. Barnet mitt på 2 år har gjordt det flere ganger og det går kjempefort hvis den som gjør det er godt trent. Du holder hodet fast i 5 sekund også dyttes en lang pinne langt opp i nesen og ut igjen. Barnet mitt er sensitiv for alt mulig, men akkurat dette har hun tolerert helt fint.

Hvorfor har barnet ditt tatt denne testen flere ganger??

Anonymkode: db430...51e

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har barnet ditt tatt denne testen flere ganger??

De tar samme testen for å sjekke et RS virus og diverse andre virus. Hun har vært mye syk og barnelegen vi benytter tar ofte test for å finne ut hva det er istedet for denne "vent å se" holdningen som mange har :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt den selv, og synes ikke det var så greit. Synes nesten det er bedre med stengte barnehager, men skjønner jo at de må åpne. Kanskje barnehagen kunne vært valgfritt (altså at man kan sette plassen på vent frem til iver som er, og heller motta overgangsstønad frem til over sommeren).

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pinnen er veldig tynn og fleksibel. Barnet sitter på fanget til mor eller far og de holder rundt hodet. Så stikkes pinnen raskt opp i nesen og ut igjen. Alt er over på få sekund. Det er mye mindre traumtisk enn det høres ut som.

Er vel ikke verre enn en vaksine egentlig. Der er det også å holde fast. Så litt skriking. Deretter litt trøst i form av pupp eller is eller en leke (avhengig av alder). Så er det ferdig og ganske kjapt glemt. 

Ikke syns synd på ungene fordi de må til legen! Det er til deres (og andres) beste. Og foreldres nervøsitet er verre enn selve prøven. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt den selv, og synes ikke det var så greit. Synes nesten det er bedre med stengte barnehager, men skjønner jo at de må åpne. Kanskje barnehagen kunne vært valgfritt (altså at man kan sette plassen på vent frem til iver som er, og heller motta overgangsstønad frem til over sommeren).

Det har jeg også, men det er mye lettere å få barnet mitt til å ta denne testen fremfor f.eks blodprøve som er en mye mer langdrygd prosedyre. Ja, det er ubehagelig de 2 sekundene det tar å stikke pinnen inn og ut, men det går så fort at barnet ikke føler seg "holdt fast" eller fanget i situasjonen så lenge som med mange andre prøver.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De tar samme testen for å sjekke et RS virus og diverse andre virus. Hun har vært mye syk og barnelegen vi benytter tar ofte test for å finne ut hva det er istedet for denne "vent å se" holdningen som mange har :)

Ah - så hun har ikke testet seg flere ganger for korona?

• Opprett ny...