AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #1 Skrevet 12. april 2020 Øvelseskjørte i sted, og det oppstod en situasjon i en rundkjøring. Ledsager mener jeg gjorde rett, han ble også veldig overrasket over den andre bilen. Vi snakket om det og om det var noen andre muligheter i etterkant, men klarte ikke helt å komme frem til noe. Gjorde jeg veldig feil? 😅 Jeg er på vei mot rundkjøringen, ser den andre komme inn i rundkjøringen fra min venstre, den holder veldig lav fart og er plassert godt mot høyre hele veien. Det ser ut som den er på vei til å svinge ut av rundkjøringen der vi svinger inn. Ingen blinklys, men manglende evne til å bruke blinklys er litt for vanlig til at jeg tør å stole på at andre ville brukt det. Jeg velger å kjøre, da det ser ut som han er på vei ut. Jeg skal ut i min første og er godt plassert mot høyre, det er plass til to i bredden. Bilen skal ikke ut likevel, men ligger plutselig nesten midt i veien og jeg velger å gasse opp for å komme meg fort unna. Ledsager trodde også bilen var på vei til å svinge ut der vi kom fra og ikke skulle kjøre videre i rundkjøringen, så han ble veldig overrasket over hva han andre holdt på med. Anonymkode: 4d6b8...da2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #2 Skrevet 12. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Øvelseskjørte i sted, og det oppstod en situasjon i en rundkjøring. Ledsager mener jeg gjorde rett, han ble også veldig overrasket over den andre bilen. Vi snakket om det og om det var noen andre muligheter i etterkant, men klarte ikke helt å komme frem til noe. Gjorde jeg veldig feil? 😅 Jeg er på vei mot rundkjøringen, ser den andre komme inn i rundkjøringen fra min venstre, den holder veldig lav fart og er plassert godt mot høyre hele veien. Det ser ut som den er på vei til å svinge ut av rundkjøringen der vi svinger inn. Ingen blinklys, men manglende evne til å bruke blinklys er litt for vanlig til at jeg tør å stole på at andre ville brukt det. Jeg velger å kjøre, da det ser ut som han er på vei ut. Jeg skal ut i min første og er godt plassert mot høyre, det er plass til to i bredden. Bilen skal ikke ut likevel, men ligger plutselig nesten midt i veien og jeg velger å gasse opp for å komme meg fort unna. Ledsager trodde også bilen var på vei til å svinge ut der vi kom fra og ikke skulle kjøre videre i rundkjøringen, så han ble veldig overrasket over hva han andre holdt på med. Anonymkode: 4d6b8...da2 Du har vikeplikt og hvis du er usikker på om bilen skal ut eller ikke så stopper du og ser. Anonymkode: 0ef34...eb8 48 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #3 Skrevet 12. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du har vikeplikt og hvis du er usikker på om bilen skal ut eller ikke så stopper du og ser. Anonymkode: 0ef34...eb8 Var som sagt sikker på at den var på vei ut, og valgte derfor å ikke stoppe. Anonymkode: 4d6b8...da2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #4 Skrevet 12. april 2020 De fleste ulykker i rundkjøringer ender opp som delt feil. Dere gjorde begge feil. På oppkjøringen er det best å stoppe. Anonymkode: 22880...1b0 11
solmåneogstjerner Skrevet 12. april 2020 #6 Skrevet 12. april 2020 Begge gjorde feil. Mest du dessverre. 8
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #7 Skrevet 12. april 2020 Du gjorde feil her. Alltid vente hvis tvil. Man blinker ikke hvis man skal rett frem (bare ut av rundkjøring). Finfin regel: blink om man skal til høyre (det er en selvsagt regel), ikke blinke annet enn ut om man skal rett frem, og blinke til venstre om man skla av i tredje avkjørsel. Anonymkode: 5bba4...c45 7
Morten1 Skrevet 12. april 2020 #8 Skrevet 12. april 2020 Værste jeg vet i trafikken er folk som plaserer seg feil slik du opplevde TS. Legger seg til høyre men skal til venstre. Håpløst med slike sjåfører 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #9 Skrevet 12. april 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var som sagt sikker på at den var på vei ut, og valgte derfor å ikke stoppe. Anonymkode: 4d6b8...da2 Det holder ikke dessverre. Hadde det skjedd en ulykke her, er det du som hadde fått skylden. Anonymkode: 4d3bd...13d 9
Jodaneida Skrevet 12. april 2020 #10 Skrevet 12. april 2020 3 minutter siden, Morten1 skrev: Værste jeg vet i trafikken er folk som plaserer seg feil slik du opplevde TS. Legger seg til høyre men skal til venstre. Håpløst med slike sjåfører Det er ikke sikkert bilen lå feil. Det konmer jo annpå hvor mange avkjøringer det er i rundkjøringen. 10
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #11 Skrevet 12. april 2020 Endring i regelverket gjør at man skal legge seg til høyre hvis man skal til høyre ELLER rett frem i en rundkjøring. Ikke mange har fått med seg denne endringen og du er nok en av de Anonymkode: ff848...8d7 7
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #12 Skrevet 12. april 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Øvelseskjørte i sted, og det oppstod en situasjon i en rundkjøring. Ledsager mener jeg gjorde rett, han ble også veldig overrasket over den andre bilen. Vi snakket om det og om det var noen andre muligheter i etterkant, men klarte ikke helt å komme frem til noe. Gjorde jeg veldig feil? 😅 Jeg er på vei mot rundkjøringen, ser den andre komme inn i rundkjøringen fra min venstre, den holder veldig lav fart og er plassert godt mot høyre hele veien. Det ser ut som den er på vei til å svinge ut av rundkjøringen der vi svinger inn. Ingen blinklys, men manglende evne til å bruke blinklys er litt for vanlig til at jeg tør å stole på at andre ville brukt det. Jeg velger å kjøre, da det ser ut som han er på vei ut. Jeg skal ut i min første og er godt plassert mot høyre, det er plass til to i bredden. Bilen skal ikke ut likevel, men ligger plutselig nesten midt i veien og jeg velger å gasse opp for å komme meg fort unna. Ledsager trodde også bilen var på vei til å svinge ut der vi kom fra og ikke skulle kjøre videre i rundkjøringen, så han ble veldig overrasket over hva han andre holdt på med. Anonymkode: 4d6b8...da2 Spør du meg, så burde du ventet for å faktisk se hvor bilen skulle. Rundkjøring er noe «alle» er dårlige på. Ikke alle blinker. Noen blinker inn, andre ut, noen begge deler. Aldri stol på andre biler. Ikke stol på at du kan se hvor de skal. Jeg hadde også selv brukt bremsen isteden for gassen om jeg hadde vært i situasjonen selv. Anonymkode: 90abc...74b 1
Morten1 Skrevet 12. april 2020 #13 Skrevet 12. april 2020 1 minutt siden, Jodaneida said: Det er ikke sikkert bilen lå feil. Det konmer jo annpå hvor mange avkjøringer det er i rundkjøringen. Joda, en del rundkjøringer er dårlig utformet også, samt varriasjon av antall veier inn og ut av den. Men i HI står følgende "Jeg skal ut i min første og er godt plassert mot høyre, det er plass til to i bredden. Bilen skal ikke ut likevel, men ligger plutselig nesten midt i veien og jeg velger å gasse opp for å komme meg fort unna" Da tar jeg høyde for at bilen som allerede var i rundkjøringen har plassert seg feil.Ledsageren til TS reagerte også på dette. Jeg svarer for om hvem som har feil i vikepliken, men folk er elendige til å tydelig markere seg i rundkjøringer og dette medfører mer usikkerhet i trafikken for alle. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #14 Skrevet 12. april 2020 https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/kjoring-i-rundkjoringer Anonymkode: ff848...8d7 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #15 Skrevet 12. april 2020 du skriver jo at du ikke helt stoler på at folk klarer å bruke blinklys, hvorfor avventer du ikke situasjonen da? Du som skal inn i rundkjøring har vikeplikt for biler som er i rundkjøringen, så uansett ville dette vært din feil ved sammenstøt. Blinker ikke bilen så stoler jeg heller ikke på at de skal svinge noe sted og avventer slik at det ikke skal oppstå en situasjon som du laget her. Anonymkode: 7f77b...28d 7
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #16 Skrevet 12. april 2020 Det er enda mer brysomt dersom bilen fra venstre kjører inn i rundkjøringen og samtidig blinker til første høyre - men fortsetter rett frem! Det har jeg opplevd. Tutet på meg fordi jeg kjørt inn i rundkjøringen foran ham hadde han også frekkhetens nådegave til. Anonymkode: bf5cd...bbf 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #17 Skrevet 12. april 2020 Vegtrafikkloven sier noe om hensynsfull, aktpågivende og varsom. Bilen som var i rundkjøringen var muligens ikke hensynsfull, men du var verken aktpågivende eller varsom som valgte å kjøre. Han blinket ikke ut, for han skulle ikke ut der du trodde. Blinklysargumentet ditt er særdeles dårlig og holder overhodet ikke vann i et skyldspørsmål dersom det hadde blitt kollisjon. Da står vi igjen med plassering og hastighet. Det er ikke forbudt å kjøre langsomt i en rundkjøring. Det er heller ikke forbudt å ligge i ytterkant av rundkjøringen når man skal rett fram. Du kommer derfor neppe noen vei med "så ut som han skulle ut" i et eventuelt skyldspørsmål, heller. En situasjon som dette ville neppe gitt delt skyld. Du ville sannsynligvis fått skylden alene. Anonymkode: bc3b2...bde 11
FrodeF Skrevet 12. april 2020 #18 Skrevet 12. april 2020 Få deg ny "lærer" - fortrinnsvis en som kan trafikkreglene 8
Gjest MrTeddy29 Skrevet 12. april 2020 #19 Skrevet 12. april 2020 aldri kjør om du føler deg usikker i en rundkjøring. Det finnes et ordtak "Det er bedre og vente, en og ikke vente og utsette seg selv eller andre for fare". Du har vikeplikt fra venstre i en rundkjøring, og du har faktisk uansett vikeplikt om noen er i rundkjøringen før deg. Jeg kjører ALDRI ut i rundkjøringen før en bil har passert meg og jeg har alltid lav nok fart til at jeg ikke kommer fremfor eller ved siden av han itilfellet noe skulle skje
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #20 Skrevet 13. april 2020 Du gjorde feil, og du bør ha en annen ledsager. Du har vikeplikt for de i rundkjøringen, uansett om den ligger "feil" eller ikke blinker. Er du i tvil, STOPP. Dette burde ledsageren sagt også, og ikke latt deg kjøre. Hadde dette vært oppkjøring hadde du strøket på flekken. Du kunne også skapt en farlig situasjon og faktisk drept noen (selv om det er lav fart) Anonymkode: 56400...82c 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå