AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #1 Skrevet 12. april 2020 Hei, Samboeren og jeg har har forsøkt å bli gravid siden juni 2019. Jeg hadde en medisinsk abort for 9 år siden (med en annen mann, aner ikke hvor langt jeg var på vei) i tillegg fikk jeg positiv graviditetstest (2-3 uker på clearblue) i oktober 2019, begynte da å blø dagen etter positiv test og mistet. Vi er begge under 30 år. Jeg er rhesus negativ og har ikke fått noe sprøyte mot antistoffer noen gang, kan det være derfor jeg aborterte i oktober og ikke blir gravid nå? Noen andre her på forumet som sliter med å bli gravide som har en rhesus negativ blodtype? (Jeg mistenker egentlig at jeg har pcos også, på grunn av uregelmessige og få blødninger, samt økt hårvekst. Har vært til lege å tatt blodprøve for dette, uten at det var noe feil samt henvist til gynekolog) Anonymkode: 48130...c7a
Neutral90 Skrevet 12. april 2020 #2 Skrevet 12. april 2020 Jeg er også rhesus negativ, men det harr aldri blitt tatt opp som en faktor i vår ufrivillige barnløshet. Har hatt flere ivf forsøk, aldri blitt spurt/diskutert.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #3 Skrevet 12. april 2020 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Samboeren og jeg har har forsøkt å bli gravid siden juni 2019. Jeg hadde en medisinsk abort for 9 år siden (med en annen mann, aner ikke hvor langt jeg var på vei) i tillegg fikk jeg positiv graviditetstest (2-3 uker på clearblue) i oktober 2019, begynte da å blø dagen etter positiv test og mistet. Vi er begge under 30 år. Jeg er rhesus negativ og har ikke fått noe sprøyte mot antistoffer noen gang, kan det være derfor jeg aborterte i oktober og ikke blir gravid nå? Noen andre her på forumet som sliter med å bli gravide som har en rhesus negativ blodtype? (Jeg mistenker egentlig at jeg har pcos også, på grunn av uregelmessige og få blødninger, samt økt hårvekst. Har vært til lege å tatt blodprøve for dette, uten at det var noe feil samt henvist til gynekolog) Anonymkode: 48130...c7a Blodtype har ingenting å si. Jeg er også 0- Anonymkode: d15bd...178
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #4 Skrevet 12. april 2020 Jeg er rhesus negativ og har tre barn. Det gikk helt greit å bli gravid med alle tre. Anonymkode: a62cb...02d
Fiiol Skrevet 12. april 2020 #5 Skrevet 12. april 2020 Jeg er rhesus negativ, samboer er positiv. Første graviditet endte i MA og medisinsk abort. Fikk ingen sprøyte, da MA/medisinsk abort var før uke 10. Har selv hatt 2 påviste graviditeter der jeg mistet (enda tidligere) i ettertid. Legene mener det ikke er en sammenheng, men jeg har tenkt mye på det, som med alt annet.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #6 Skrevet 12. april 2020 Jeg fikk sprøyte etter MA for ca 8 år siden, var ca 11 uker da vi mistet. Har slitt lenge med å bli gravid nå, og måtte til med prøverør. Vi går til privat klinikk, og fikk faktisk en lang og fin samtale med sjefen på klinikken. Han beroliget meg veldig angående dette (hadde SA i uke 7-8 var ikke mer enn 6 uker da det stoppet og utvikle seg). De setter ikke sprøyte før du er MINIMUM 8-9 uker på vei når du mister. Du kan jo kontakte legen og høre om de kan sjekke for antistoffer i blodet ditt, dersom du er bekymret? Dette gjøres Forresten ved første sjekk hos lege ved graviditet (fra uke 10 ca). Anonymkode: 1932b...a5b
beige Skrevet 12. april 2020 #7 Skrevet 12. april 2020 Jeg er rhesus negativ og har ikke hatt noen problemer med å bli gravid. 1
Fiiol Skrevet 12. april 2020 #8 Skrevet 12. april 2020 (endret) Blodtype har betydning, hvis man har fått barn før, og kan betydning, dersom man har abortert sent. Men, en er jo trygg på at dette følges opp ved ny graviditet. I tillegg til å ha spurt fastlege og gynekolog om dette, sendte jeg mail til en lege med kompetanse innen blodtypeserologi. Hun svarte at det på fagspråket kalles antistoff «profylakse» (anti-D immuniglobulun eller RHD-profylakse). I Norge blir det i første trimester testet for ABO- og RHD blodtyper. I tillegg gjør blodbanken blodtypeantistoff-sceening for å se om kvinnen allerede har antistoff som kan ha betydning for fosteret. Har man dannet immunt anti-D, vil ikke profylaksen ha effekt/kan ikke reverseres. Men, anbefalingene er som sagt i forrige innlegg at det ikke er nødvendig å gi RhD-profylakse ved tidlig abort. Etter en litteraturgjennomgang hadde denne legen sitt team, i en veileder anbefalt anti-D profylakse ved medisinske aborter etter svangerskapsuke 9+0, ved spontanaborter anbefales profylakse i 2. trimester. Du kan, som også skrevet over sjekke om fastlege eller sykehuset har resultatet av antistoffscreening av deg tilgjengelig. Endret 12. april 2020 av Fiiol
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #9 Skrevet 12. april 2020 Ts her. Vil bare si tusen takk for alle svarene. Da virker det ut som at blodtype ikke skal ha noen betydning for sjanser for å bli gravid og at det er liten sannsynlighet at jeg danner antistoffer etter tidlige aborter. Jeg har nemlig hørt noe om at man har høyere sannsynlighet for å abortere ved rhesus minus og mann med pluss.. men ikke lest det fra sikre kilder. Anonymkode: 48130...c7a
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #10 Skrevet 13. april 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Samboeren og jeg har har forsøkt å bli gravid siden juni 2019. Jeg hadde en medisinsk abort for 9 år siden (med en annen mann, aner ikke hvor langt jeg var på vei) i tillegg fikk jeg positiv graviditetstest (2-3 uker på clearblue) i oktober 2019, begynte da å blø dagen etter positiv test og mistet. Vi er begge under 30 år. Jeg er rhesus negativ og har ikke fått noe sprøyte mot antistoffer noen gang, kan det være derfor jeg aborterte i oktober og ikke blir gravid nå? Noen andre her på forumet som sliter med å bli gravide som har en rhesus negativ blodtype? (Jeg mistenker egentlig at jeg har pcos også, på grunn av uregelmessige og få blødninger, samt økt hårvekst. Har vært til lege å tatt blodprøve for dette, uten at det var noe feil samt henvist til gynekolog) Anonymkode: 48130...c7a Er man rhesus negativ kan man ha vanskelig for å bli gravid hvis blodtypen til mannen kræsjer med din Anonymkode: 7a6a5...bdc
Million Skrevet 13. april 2020 #11 Skrevet 13. april 2020 Moren min er rhesus negativ og har fått fire barn lett som bare det. Sistemann kom sågar til tross for prevensjonsbruk 😛
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #12 Skrevet 13. april 2020 Min oldemor fikk ett barn, hun er rhesus -, og fikk trolig ikke flere pga av det. Andre i slekten, i årene etter har derimot fått flere barn. Dette fordi det i dag blir kontrollert og gitt antistoffer for å forhindre abort hvis du blir gravid på ny. Anonymkode: 8e27e...f9f
Memira Skrevet 16. april 2020 #13 Skrevet 16. april 2020 Jeg er rhesus negativ, samboer positiv. Vårt barn ble til ved en glemt ppille. Så ingen problemer her
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå