AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #1 Skrevet 12. april 2020 Pga koronasituasjonen har de to voksne barna til kona flyttet hjem for en periode. Det var en selvfølge å servere rødvin til alle sammen da påskelammet ble servert. Men jeg observerer at 25-åringen har fått seg kontinentale drikkevaner og at 19-åringen tar etter storebror. Dette resulterer i at kjøleskapet stadig er tomt for øl og vin. Hvordan er det hjemme hos dere andre? Kjøper de voksne hjemmeboende barna alkohol selv eller holder dere dem med alkohol? Jeg er mest bekymret for forbruket, ikke økonomien i dette. Men synes jo at det er litt rart at man bare tar seg til rette i kjøleskapet når det er snakk om noe så vanedannende og potensielt skadelig som alkohol. Men kvier meg til å ta samtalen med dem og lurer på om jeg overreagerer? Anonymkode: 1c3be...b1c
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #2 Skrevet 12. april 2020 Hvis det er så vanedannende og skadelig som du sier, hvorfor har du det i hus da? det er ikke feil å be dem om å betale for egen alkohol. Dessuten tar man hensyn til andre i huset, da forsyner man seg ikke vilt av alt man kan finne når man ikke har kjøpt det selv. Anonymkode: 8625c...9f8 3
SPOCA Skrevet 12. april 2020 #3 Skrevet 12. april 2020 (endret) Vel, nå drikker ikke jeg alkohol, men samboer drikker litt alkohol, og når vi er på besøk hos mine foreldre i jula får samboer lov til å ta så mye han vil. Han kan finne på å drikke en øl til julelunsjen, uten at jeg tenker det er noen fare knyttet til det. Synes det er naturlig at man føler seg som hjemme når man er hjemme hos sine foreldre. Med mindre det er snakk om over en lengre periode og et voldsomt inntak ser jeg ikke helt problemet. Man blir ikke alkoholiker av å ta seg noen glass (med mindre det har vært problemer med alkoholkonsumet tidligere). Jeg synes kanskje du overreagerer litt, og ser ikke helt hvorfor du har de i hus om du mener det er så farlig. Endret 12. april 2020 av SPOCA 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #4 Skrevet 12. april 2020 Jeg har kjøpt hvitvin til min datter nå i påsken fordi hun skull være hjemme. Men jeg er ikke bekymret, ettersom hun har bare drukket et par glass på over en uke. Anonymkode: 92da7...349 2
Flamme Skrevet 12. april 2020 #5 Skrevet 12. april 2020 I vår familie kjøper de voksne barna alkoholen sin selv. Får smake 1 eller 2 glass fra foreldrene sin drikke, så må de over på det de kjøper selv. Ikke vanlig å tømme skapene til foreldrene. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #6 Skrevet 12. april 2020 Her ble det kjøpt inn noen øl for å ha til middager, men det har bare vært meg som har drukket to flasker øl i løpet av påsken. Har hjemmeboende voksen sønn + datter (begge tidlig i 20-åra) som har vært her i påsken. De er ikke avholds, og kan godt ta seg en fest, men til middagene her har de foretrukket brus 😄 Jeg må si jeg synes det er veldig frekt å bare forsyne seg med alkohol uten å spørre. Vi har ikke alkohol i huset til vanlig, og min hjemmeboende sønn ville ikke finne på å ta uten å spørre, han ville visst at det var innkjøpt med tanke på en eller annen anledning. Anonymkode: e010c...89d 3
cilla89 Skrevet 12. april 2020 #7 Skrevet 12. april 2020 (endret) Jeg har ikke voksne barn selv, men er et voksent barn 😉 jeg blir gjerne tilbudt vin/øl til middag, så varierer det litt hva jeg svarer. Hadde jeg hatt lyst på en øl/et glass vin utenfor middag, så hadde jeg spurt, og garantert fått ja. Men aldri om jeg hadde kost meg med en hel flaske vin til kvelds (eller to halve fordelt over 2 dager for den saks skyld), da hadde jeg kjøpt egen vin. Er man på besøk hjemme, så spiser man maten man får til måltidene, og en brødskive om man er sulten utenom. Man fråtser ikke av "unødvendigheter" med mindre det er tilbudt, uavhengig av om det er alkohol i kjøleskapet, godteri i skapet eller frossenpizza fra fryseren. Endret 12. april 2020 av cilla89 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #8 Skrevet 12. april 2020 Dere kjøper så og så mye, sier «dette er til dere, og det som er igjen er vårt, har dere lyst på mer utover det så kjøper dere selv» problem løst Anonymkode: 4ace6...c5f
tirben Skrevet 12. april 2020 #9 Skrevet 12. april 2020 Våre voksne barn pleier å ha med seg vin som vi alle kan dele når de er hos oss på ferie. Vi kjøper selvfølgelig også inn, men det går en del vin når 6 voksne drikker vin til gode måltider i en uke.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #10 Skrevet 12. april 2020 Her tror jeg du må tenke litt at så lenge det er tilgjengelig og i hus, så blir det drukket. Samme med snop for eksempel. Er det tilgjengelig, så har man lettere for å forsyne seg. Hvis du er oppriktig bekymret for forbruket, så slutt å handle det inn. Anonymkode: 0893f...ffc 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #11 Skrevet 12. april 2020 Når jeg er hjemme hos mine foreldre får jeg drikke det jeg vil ha. Men jeg drikker ikke tomt for vin eller øl. Jeg tar meg sjeldent om ikke de tar seg en øl eller glass vin også. I tillegg tar jeg mer vin/øl om jeg skal være hjemme i en lengre periode. Anonymkode: 5e2f5...145
Zienna Skrevet 12. april 2020 #12 Skrevet 12. april 2020 Noe sånt ville jeg ikke syntes var greit. Har selv voksne barn, og mine ville aldri ha forsynt seg av øl og vin uten å ha blitt tilbudt først. Synes du bør snakke med barnas mor om uheldige drikkevaner og -kultur, at dere ikke bør legge til rette for dette hjemme hos dere. Ville også ha fjernet både øl og vin fra sine faste plasser. Gjem det bort! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå