Gå til innhold

Jeg er en så lat mor, hjelp :(

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo ❤️ jeg var litt usikker på hvor jeg skulle legge dette, for er litt generelt, men det har med meg som mor å gjøre.. 

Jeg er så lat! Eller, jeg har så utrolig lite energi. Ingenting mangler av vitaminer, men jeg har vært mye syk det siste året, en veldig seig kyssesyke og diverse. 

Jeg gjør det jeg skal for barnet mitt, altså hun får mat når hun skal, rene klær, bad, vi går turer et par tre ganger i uka og leker masse, for det er henne jeg prioriterer.. Men huset ser ikke ut, og jeg ser alltid etter snarveier mtp middag, den er sunn og næringsrik, men kjedelig. . Etter hun er lagt rydder jeg ordentlig.. 

At vi har både vært ute på tur, fantastisk middag og strøkent hus skjer aldri samtidig. 

Pappaen hennes jobber store deler av døgnet, vi kjenner ingen i nærheten å være med så vi går litt oppå hverandre fra hun står opp til hun legger seg. 

Jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke orker mer enn jeg gjør, og at vi noen ganger (ofte) har rolige leker eller tv titting slik at jeg kan ta en powernap på 15 min som redder resten av dagen. (hun er tre år, og sitter inntil meg, så jeg sover jo ikke, og hører henne, men jeg lukker øynene). 

Jeg har mye hodepine og har vært ubehagelig trøtt de siste to ukene. Det blir mange rolige dager og jeg skulle ønske jeg hadde mer energi..

Er det noen som har noen gode tips til hvordan man kan få mer energi med barn i hverdagen? Vi bor så knotete til og det er lite attraksjoner i nærheten vi kan gå til.. 

Anonymkode: a3611...c02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du høres veldig normal ut. Det eneste du burde forandre på er forventningene til deg selv. ♥️

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke du høres lat ut! Det kan være ettervirkninger av kyssesyken, jeg fikk merkbart mindre energi etter å ha hatt den

Anonymkode: a7b7f...483

• Liker 5
Skrevet

Ja det er bare å bryte seg ut av dette mønstret. Finne på ting og ikke la "latskapen" ta overhånd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke si du er en lat mor. 

Har det omtrent på samme måte selv, har ME så det er mye jeg ikke klarer/kan være med på. Prioriterer barna først, så hus ved evt overskudd. 

Jeg fikk ME etter kyssesyken, så kanskje verdt å sjekke ut? 

Anonymkode: ef1e8...6b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du gjør mye bra! Det viktigste er at barnet ditt har det bra og blir sett. Ikke at det er ryddig. 

Men bare et lite tips, jeg får lite energi hvis det er rotete rundt meg. Og barn kan absolutt være med å gjøre husarbeid, de elsker å feie, la de få en klut så de kan vaske, små oppgaver er godt for mestringsfølelsen, både for barnet og deg! 

Anonymkode: 84d4a...b6f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som du gjør mye bra! Det viktigste er at barnet ditt har det bra og blir sett. Ikke at det er ryddig. 

Men bare et lite tips, jeg får lite energi hvis det er rotete rundt meg. Og barn kan absolutt være med å gjøre husarbeid, de elsker å feie, la de få en klut så de kan vaske, små oppgaver er godt for mestringsfølelsen, både for barnet og deg! 

Anonymkode: 84d4a...b6f

Det er et godt tips, jeg får gjort utrolig mye mer når hun er med på det ❤️ ikke alltid hun vil, men da pleier hun å leke på rommet i mellomtiden 😊

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil ikke si du er en lat mor. 

Har det omtrent på samme måte selv, har ME så det er mye jeg ikke klarer/kan være med på. Prioriterer barna først, så hus ved evt overskudd. 

Jeg fikk ME etter kyssesyken, så kanskje verdt å sjekke ut? 

Anonymkode: ef1e8...6b3

Har sjekket og mener jeg selv har "alle" symptomene, vurderer å sjekke det ut for det går kanskje an å bli kvitt? Må uansett komme meg til legen, orker ikke ha det slik 😊

4 minutter siden, Hr. Aktiv skrev:

Ja det er bare å bryte seg ut av dette mønstret. Finne på ting og ikke la "latskapen" ta overhånd. 

Tips? 

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke du høres lat ut! Det kan være ettervirkninger av kyssesyken, jeg fikk merkbart mindre energi etter å ha hatt den

Anonymkode: a7b7f...483

Jeg tror det er det, det har vært skikkelig irriterende 😕

9 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Du høres veldig normal ut. Det eneste du burde forandre på er forventningene til deg selv. ♥️

❤️❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du burde vel ikke gå for flere barn vil jeg tro. Jeg fikk to tette barn og er av samme ulla som deg. Bare at jeg er enda dårligere med middager og ernæring her. Er ekstremt kresen selv, så det er lite fra bunnen og mye rødt kjøtt dessverre.

Anonymkode: 7eca7...c34

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du burde vel ikke gå for flere barn vil jeg tro. Jeg fikk to tette barn og er av samme ulla som deg. Bare at jeg er enda dårligere med middager og ernæring her. Er ekstremt kresen selv, så det er lite fra bunnen og mye rødt kjøtt dessverre.

Anonymkode: 7eca7...c34

Ikke med det første nei, jeg må bli bedre først. 

Jeg lager det meste fra bunnen, bortsett fra tidkrevende ting som fersk pasta og pizzabunn, og taco lefser kjøper man jo.. Skulle gjerne kjøpt litt mer ferdig, det er mye bra, men jeg hater å gå på butikken 😭

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke med det første nei, jeg må bli bedre først. 

Jeg lager det meste fra bunnen, bortsett fra tidkrevende ting som fersk pasta og pizzabunn, og taco lefser kjøper man jo.. Skulle gjerne kjøpt litt mer ferdig, det er mye bra, men jeg hater å gå på butikken 😭

Synes du gjør mye bra. Litt lite ute kanskje, men med lite energi er det kanskje tungt. Dørstokkmila er jo også der. Det som hjalp meg var å begynne å meditere. Ikke sove på dagtid, men meditasjon morgen og kveld. Når energien økte begynte jeg på treningsenter (aeorobics), og jogge par ganger i uka. La mannen din ta litt mer så du får tid til dine ting. Egenpleie er viktig. Det er også viktigere å være ute hver dag enn å ha et strøkent hus. Eventuelt kan dere ha vaskehjelp hver andre eller tredje uke som tar hele huset. 

AnonymBruker
Skrevet

Me? 

Anonymkode: 730ec...6cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Jytte skrev:

Synes du gjør mye bra. Litt lite ute kanskje, men med lite energi er det kanskje tungt. Dørstokkmila er jo også der. Det som hjalp meg var å begynne å meditere. Ikke sove på dagtid, men meditasjon morgen og kveld. Når energien økte begynte jeg på treningsenter (aeorobics), og jogge par ganger i uka. La mannen din ta litt mer så du får tid til dine ting. Egenpleie er viktig. Det er også viktigere å være ute hver dag enn å ha et strøkent hus. Eventuelt kan dere ha vaskehjelp hver andre eller tredje uke som tar hele huset. 

Takk for gode tips. Jeg skal begynne med mindfullness, har lånt bok om det og greier 😂 jeg ber en del, og det gir litt ro og oppmuntring i hverdagen. Jeg håper mannen har mulighet til å jobbe litt mindre så jeg får litt mer tid i hverdagen.. Alt står på meg nå. Tør søren ikke slippe inn vaskehjelp her engang, stakkar folk.. 

Dørstokkmila er ikke så stor, men det er så lite å gjøre ute. Vi har en flott hage, men det er det. Ingen skog i nærheten som er trygg å gå i, ingen steder å besøke for tur, det er så døvt. Det kjører biler rett utenfor, så jenta mi tør nesten ikke gå der engang. Vi håper å flytte snart, for vi er ganske lei for å si det mildt 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Me? 

Anonymkode: 730ec...6cf

Leste litt nærmere på det, jeg tror ikke det. Må visst være ganske brutalt, og det er det ikke.. Er nok bare ekstra trøtt og ekstra sliten. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Synes du gjør det bra jeg tatt i betraktning. Er nok ikke dumt å ta en tur til legen heller å ta en blodprøve. Kan jo og være noe som en liten vitaminmangel. Men kyssesyken sitter nok  i en stund den og.

Endret av Cordelia
AnonymBruker
Skrevet

Eg trur du er for streng med deg sjølv. Også kan det hende du er deprimert? Mykje her minner om slik eg har det... Også kjenner ein veldig på at ein ikkje strekk til og at "alle andre" får til alt. Det gjer dei ikkje... Ein ser berre der positive på sosiale medier... Tek du deg tid til noko som gjev deg glede og energi? 

Anonymkode: ca51b...33b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det der er jo helt normalt når du er mer eller mindre alene med ungen. 

Men hvis du mistrives ville jeg startet med å  eprioriteren liten tur i friskluft hver dag, tipper det kommer seg ed energi da.  

Anonymkode: 6dc3b...608

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...