AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #1 Skrevet 12. april 2020 Har noen erfaring med å drive med utleie av leiligheter? Jeg vurderer en eiendom med to utleieleiligheter og en næringsdel som er til salgs. På sikt ønsker jeg å starte egen bedrift i næringsdelen. Eiendommen oppdaget jeg nylig, og det er egentlig næringslokalet som er interessant, men siden det følger inntekter med leietagere, tenkte jeg å forhøre meg litt her (og selvfølgelig lete opp informasjon selv, men noen har kanskje erfaring her). Egen bedrift vil med tiden være et AS. Bør eiendommen da kjøpes som et AS, som igjen leier ut lokale til bedriften min? (Er vi da inne på holdingselskap?). Er det noen forskjell på å være utleier gjennom et AS enn som privatperson (både når det gjelder leiligheter og næringslokale)? Hvordan blir det med økonomi; jeg tenker på skatt, lån (rente) osv? Bør jeg ta med en forretningsplan til en regnskapsfører for å få tips? (Og/eller bank?) Dette kom litt brått på, og siden det er påske og alt er stengt, tenkte jeg å få kjappe tips her til hva jeg bør undersøke de nærmeste dagene. Anonymkode: d3555...b3c
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #3 Skrevet 13. april 2020 Vil anbefale deg AS, og hvis mulig legge ditt firma inn under, altså ved å havet holding selskap. Men viktig å kjøpe utleie objektet i as’et, da det er dyrt og få det inn senere (egen erfaring! Valgte å holde den private eiendommen utenfor). Jeg er over gjennomsnittet interessert i skatt og har et par økonomi fag, men hadde aldri klart meg uten en revisor! Så det vil jeg absolutt anbefale. Anonymkode: 7b6b5...2c9
AnonymBruker Skrevet 13. april 2020 #4 Skrevet 13. april 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil anbefale deg AS, og hvis mulig legge ditt firma inn under, altså ved å havet holding selskap. Men viktig å kjøpe utleie objektet i as’et, da det er dyrt og få det inn senere (egen erfaring! Valgte å holde den private eiendommen utenfor). Jeg er over gjennomsnittet interessert i skatt og har et par økonomi fag, men hadde aldri klart meg uten en revisor! Så det vil jeg absolutt anbefale. Anonymkode: 7b6b5...2c9 Tenker du et holdingselskap med to AS i? Ett for utleie og ett for egen bedrift? Jeg vurderer å ta noen økonomifag selv nå. Hva har du hatt mest nytte av? Revisor er notert! Anonymkode: d3555...b3c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå