Gå til innhold

Noen som hadde barn under 3 år, med dårlig øyekontakt, men ble bedre senere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har en sønn snart  på 2 1/2 år, grei øyekontakt men ikke sånn at barnet sitter foran deg og ser på face to face, han reagerer på navn. Leker som normalt, spisser selv, gir alltid beskjed vis det er noe. Har ikke begynt å snakke, men uttaler noen ord, skjønner veldig mye.

Noen som har oppleves mindre øyekontakt og barn som ikke snakket under 3 år? 

Anonymkode: 788fd...e94

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men det endte med høytfungerende autismediagnose.

Lite øyekontakt og lite språk for aldreren er et rødt flagg som burde bli sjekket opp.

Anonymkode: e1e58...d78

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men det endte med høytfungerende autismediagnose.

Lite øyekontakt og lite språk for aldreren er et rødt flagg som burde bli sjekket opp.

Kan du fortelle hvordan deres barn var? Når oppdaget dere dette? Hvordan går med barnet nå?

AnonymBruker
Skrevet

Barnet var 24 mnd når det fikk diagnosen. Da hadde det ingen språk og hadde dårlig øyekontakt, men var på mange måter veldig sosial. Diagnosen ble satt hovedsaklig pga de språklige utfordringene og dårlig øyekontakt.

Øyekontakten ble mye bedre med litt trening og språket kom ved rundt 3 år (fra bare få ord til lange setninger på 2-3 mnd). Folk flest vil aldri tro barnet har autisme og vi tviler selv mange ganger, men barnet er vanskligere å få inn i lek enn andre jevnaldrene og er også veldig sensitiv/trygghetssøkende. Vi har nok vært veldig heldige med at utviklingen har vært såpass positiv, men vi ser også at barnet trenger ekstra tilpassing i bhg for å trives (ekstra personell) og at det har vært veldig viktig for den positive utviklingen.

.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg har en sønn snart  på 2 1/2 år, grei øyekontakt men ikke sånn at barnet sitter foran deg og ser på face to face, han reagerer på navn. Leker som normalt, spisser selv, gir alltid beskjed vis det er noe. Har ikke begynt å snakke, men uttaler noen ord, skjønner veldig mye.

Noen som har oppleves mindre øyekontakt og barn som ikke snakket under 3 år? 

Ikke det du spør om, men dette høres jo normalt ut. Normalområdet for utviklingen har et stort sprang.

Anonymkode: 18ae8...2ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke det du spør om, men dette høres jo normalt ut. Normalområdet for utviklingen har et stort sprang.

Det er det, men ofte har mødre en form for magefølelse hvis det er noe som ikke stemmer helt. Det skader iallefall ikke å få det utredet fordi tidlig innsats er hele nøkkelen for best mulig utfall.

Dårlig språk og spesielt dårlig øyekontakt er røde flagg som bør sjekkes på en på 2.5 år. Dårlig øyekontakt kan bety dårlig "joint attention" noe som er et problem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det, men ofte har mødre en form for magefølelse hvis det er noe som ikke stemmer helt. Det skader iallefall ikke å få det utredet fordi tidlig innsats er hele nøkkelen for best mulig utfall.

Dårlig språk og spesielt dårlig øyekontakt er røde flagg som bør sjekkes på en på 2.5 år. Dårlig øyekontakt kan bety dårlig "joint attention" noe som er et problem.

Absolutt enig der. Greit å sjekke en gang for mye enn en gang for lite. Var hos helsesøster med barnet selv pga språket og da mistenkte hun med en gang autisme. Her ble første tiltaket for å undersøke årsaken til litt forsinket språkutvikling å sjekke hørselen og det var der problemet lå. Så det kan jo være andre årsaker, eller helt normal utvikling til barnet som ligger til grunn. Greit å sjekke opp i uansett.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Går han i barnehage (til vanlig)? De vil jo ofte plukke opp om han skiller seg ut fra andre barn. Jeg vil også tenke at PPT burde kobles på, om de ikke alt er på banen, for å vurdere om han har behov for noe hjelp i språkutviklingen.
Inngår han i samspill med andre, barn eller voksne, har han late som-lek? Følger han andres instruksjoner, ser han der du peker, får du han med på lek du starter? Kan dere ha felles oppmerksomhet på ting, som en bok du leser for han, etc?

Min sønn var svært sein med språket, var langt over tre før han snakket forståelig for folk utenfor familien. Han var også noe seint utviklet ellers, motorisk og bl.a med gester som vinking og peking. Sosialt fungerte han imidlertid fint, jeg tror blikkontakt var som forventet. Han er nå en helt vanlig, og språklig sterk, tiåring. Han hadde svært nedsatt hørsel, og fikk dren før han ble fire. 

Anonymkode: d37d2...a67

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går han i barnehage (til vanlig)? De vil jo ofte plukke opp om han skiller seg ut fra andre barn. Jeg vil også tenke at PPT burde kobles på, om de ikke alt er på banen, for å vurdere om han har behov for noe hjelp i språkutviklingen.
Inngår han i samspill med andre, barn eller voksne, har han late som-lek? Følger han andres instruksjoner, ser han der du peker, får du han med på lek du starter? Kan dere ha felles oppmerksomhet på ting, som en bok du leser for han, etc?

Min sønn var svært sein med språket, var langt over tre før han snakket forståelig for folk utenfor familien. Han var også noe seint utviklet ellers, motorisk og bl.a med gester som vinking og peking. Sosialt fungerte han imidlertid fint, jeg tror blikkontakt var som forventet. Han er nå en helt vanlig, og språklig sterk, tiåring. Han hadde svært nedsatt hørsel, og fikk dren før han ble fire. 

Anonymkode: d37d2...a67

Her har vi sjekket hørsel, den var bra. Men som 1 åring fikk han kraftig ørebetennelse. 
Han går i barnehage,  de i barnehage var bekymret først, men sa at de vil vente til han blir 3 år til å innkalle PPT.  Siden jeg også startet å snakke som 4 åring. De mente det kan være arvelig. 

Han er med i lek, vis det er noe så ser Han på min ansikts utrykk, vi kan se sammen på en bok i 1-2 min, ikke mere. Han ser hvor jeg peker. Vis jeg sier kan du gi til meg pappas sko, så kommer han med pappas sko, når jeg sier gi meg søsters sko, så henter han søsters sko.  Han er veldig smart. Men han ler uten grunn av og til og stirrer annen retning når vi snakker til han, virker litt fjern og ser rundt, men både legen og barnelegen sier det normalt, når han er så liten ennå. 

Pedagogen fra barnehage mente at han er frisk bare litt sent ute, hun mente at han ikke har autisme, siden hun har jobbet med de barna, så han virker normal. Hos fast legen har vi vært tre ganger, så hun sa at hun ikke for noe magefølelse for at det er noe galt, og henviste  oss ikke videre. 
Så jeg tok han til barnelegen med flere års erfaring, hun sa fet samme at det er ingen tegn på at kan ha autisme eller noen sykdommer.  Men det var 8 måned siden da. 

-Ts

AnonymBruker
Skrevet

Er han tospråklig? 

Jeg synes barnet høres normalt ut, og ville slått meg med ro med barnehagens forslag om å gi det litt tid til og koble inn PPT ved fortsatt bekymring. 

Anonymkode: 4fbdd...b3c

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er han tospråklig? 

Jeg synes barnet høres normalt ut, og ville slått meg med ro med barnehagens forslag om å gi det litt tid til og koble inn PPT ved fortsatt bekymring. 

Barnet har to språk, barnet klarer ikke sitte i ro når jeg prater til han, og virker litt fjern og ikke alltid reagerer på navn når han kaller han, bare reager på meg og på pappa. Ellers virker han helt normal. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her har vi sjekket hørsel, den var bra. Men som 1 åring fikk han kraftig ørebetennelse. 
Han går i barnehage,  de i barnehage var bekymret først, men sa at de vil vente til han blir 3 år til å innkalle PPT.  Siden jeg også startet å snakke som 4 åring. De mente det kan være arvelig. 

Han er med i lek, vis det er noe så ser Han på min ansikts utrykk, vi kan se sammen på en bok i 1-2 min, ikke mere. Han ser hvor jeg peker. Vis jeg sier kan du gi til meg pappas sko, så kommer han med pappas sko, når jeg sier gi meg søsters sko, så henter han søsters sko.  Han er veldig smart. Men han ler uten grunn av og til og stirrer annen retning når vi snakker til han, virker litt fjern og ser rundt, men både legen og barnelegen sier det normalt, når han er så liten ennå. 

Pedagogen fra barnehage mente at han er frisk bare litt sent ute, hun mente at han ikke har autisme, siden hun har jobbet med de barna, så han virker normal. Hos fast legen har vi vært tre ganger, så hun sa at hun ikke for noe magefølelse for at det er noe galt, og henviste  oss ikke videre. 
Så jeg tok han til barnelegen med flere års erfaring, hun sa fet samme at det er ingen tegn på at kan ha autisme eller noen sykdommer.  Men det var 8 måned siden da. 

-Ts

Det er flere ting som virker som røde flagg her. Jeg ville ikke stolt helt på hva de sier i bhg. For et barn med svært høytfungerende autisme så er det kun eksperter ved hjelp av screeniningverktøy som klarer å identifisere autismen.

Det tar gjerne 1 år ++ å få på plass en utredning, samt få på plass ekstra tiltak i barnehagen. Hvis dere venter til barnet er over 3 år så vil han være 4-4.5 år før han får noe hjelp og da har dere gått glipp av et viktig vindu for tidlig tiltak. Jeg ville pushet på for en utredningen med en gang. Dere kan også be fastlegen henvise rett til Bup, det går ofte mye fortere (det gjorde vi). Ikke ta nei for et nei, krev utredning. Hvis det ikke er noe galt så får dere sjelefred, men hvis det er noe galt så får dere tidlig tiltak nå som han er så liten. Jo tidligere man starter jo bedre blir utfallet. Mange intensive tidlige programmer (som EIBI) kjøres bare i BHG og det er nesten litt for sent å begynne når han er 4 år.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet har to språk, barnet klarer ikke sitte i ro når jeg prater til han, og virker litt fjern og ikke alltid reagerer på navn når han kaller han, bare reager på meg og på pappa. Ellers virker han helt normal. 

At barnet har to språk (ett morsmål pluss norsk?) er jo viktig informasjon. Det er svært vanlig at barn som er flerspråklige bruker litt ekstra tid før de begynner å snakke! 

Jeg er ikke god på autisme hos så små barn. Men tenker at det like gjerne kan være normalt som autisme. Og språk kan ha en stor betydning!

Du har jo fått uttalelser fra flere fagfolk, så du ha vært bekymret lenge. Om du ikke klarer å legge det fra det vil BUP kunne hjelpe deg, slik innlegget over sier.

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At barnet har to språk (ett morsmål pluss norsk?) er jo viktig informasjon. Det er svært vanlig at barn som er flerspråklige bruker litt ekstra tid før de begynner å snakke! 

Jeg er ikke god på autisme hos så små barn. Men tenker at det like gjerne kan være normalt som autisme. Og språk kan ha en stor betydning!

Du har jo fått uttalelser fra flere fagfolk, så du ha vært bekymret lenge. Om du ikke klarer å legge det fra det vil BUP kunne hjelpe deg, slik innlegget over sier.

Det er en veletablert myte i Norge at tospråklige barn blir språkforsinket. Nye forskning viser at det ikke er hold i den myten. Her er hva et av verdens ledende autismeprogrammer/språkprogrammer sier om tospråklige barn og utvikling: http://www.hanen.org/Helpful-Info/Articles/Bilingualism-in-Young-Children--Separating-Fact-fr.aspx

#1. Bilingualism causes language delay.

FALSE. While a bilingual child’s vocabulary in each individual language may be smaller than average, his total vocabulary (from both languages) will be at least the same size as a monolingual child. Bilingual children may say their first words slightly later than monolingual children, but still within the normal age range (between 8-15 months). And when bilingual children start to produce short sentences, they develop grammar along the same patterns and timelines as children learning one language. Bilingualism itself does not cause language delay.  

Mer forskning: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6168212/

Bilingual children are not more likely than monolingual children to have difficulties with language, to show delays in learning, or to be diagnosed with a language disorder

Ikke la det med tospråklighet være det som stopper en utredning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...