AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #1 Skrevet 12. april 2020 Retinol mister sin effekt når det blandes med C-vitamin og visa vers, hvorfor putter de da c-vitamin i retinolprodukter? Blir de ikke mindre effektive da? Eller er det så lite at det ikke får denne påvirkningen? Eks: https://www.lyko.no/dermaceutic/dermaceutic-activ-retinol-10-1 https://www.lyko.no/peter-thomas-roth/peter-thomas-roth-retinol-fusion-eye-cre Anonymkode: e86e5...4f3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #2 Skrevet 15. april 2020 Så vidt jeg har lest (IKKE utdannet, kun stor interesse) så handler det vel mye om formuleringen bak produktet, hvilke former for c-vitamin og retinol som benyttes, og hvilke andre ingredienser det formuleres sammen med? C-vitamin og retinol finnes jo begge i ulike former og noen er vel mer stabile enn andre? Anonymkode: 3cc11...220 1
Resignert Skrevet 15. april 2020 #3 Skrevet 15. april 2020 Utrolig hva folk lar seg lure til å bruke penger på. Spenol gjør vel samme jobben for noen tiere. Det som virkelig teller når det gjelder aldring er gode gener. De får man ikke kjøpt. Og så har vel livsstil noe innvirkning. Kosthold, røyking, alkohol, søvn, solvaner, osv. 2
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #4 Skrevet 15. april 2020 1 time siden, Resignert skrev: Utrolig hva folk lar seg lure til å bruke penger på. Spenol gjør vel samme jobben for noen tiere. Det som virkelig teller når det gjelder aldring er gode gener. De får man ikke kjøpt. Og så har vel livsstil noe innvirkning. Kosthold, røyking, alkohol, søvn, solvaner, osv. Spenol er helt krise for min hud! Fungerer ikke, gir mer problemer. Retinol er ikke tull, det er forsket mye på. Ellers gjør solen mye skade ja. Anonymkode: e86e5...4f3 1
Roci Skrevet 15. april 2020 #5 Skrevet 15. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så vidt jeg har lest (IKKE utdannet, kun stor interesse) så handler det vel mye om formuleringen bak produktet, hvilke former for c-vitamin og retinol som benyttes, og hvilke andre ingredienser det formuleres sammen med? C-vitamin og retinol finnes jo begge i ulike former og noen er vel mer stabile enn andre? Anonymkode: 3cc11...220 Dette, bl.a. Etter det jeg har klart å finne ut, handlder det om pH, altså surhetsgrad, og om vannløselighet kontra fettløselighet. Det som heveds, er at retinol ikke fungerer i "sure" miljøer, altså ved lav pH. Retinol har en pH på mellom 5.0 og 6.0, mens aktivt c-vitamin (L-ascorbinsyre) må ha en pH på 3.5 eller lavere for å kunne penetrere huden. Begrunnelsen er derfor bl.a. at c-vitamin vil "senke" hudens pH og dermed gjøre retinol mindre effektivt, samtidig som retinol vil øke hudens pH og på den måten gjøre c-vitaminet mindre effektivt. I tillegg kommer at retinol er fettløselig, mens c-vitamin er vannløselig. Fett/oljebaserte produkter vil kunne danne en barriere på huden som vannløselige produkter ikke kan penetrere. Samtidig så ligger hudens egen pH som et gjennomsnitt på 4.7, så man skulle jo tro at retinol ville bli mindre effektiv i kontakt med hudens egen pH, noe som ikke er tilfelle. Jeg har ikke funnet noen forklaring på akkurat dette. TS, når det gjelder de produktene som du linker til, så inneholder det første produktet to c-vitaminderivater (Ascorbyl Tetraisopalmitate og Ascorbyl Palmitate) som er "pH-kompatible" med retinol, så der har du forklaringen på det. I det andre produktet er det benyttet mikroinnkapslet retinol, noe som gjør at retinolen er "beskyttet" mot å degradere som følge av c-vitaminets lavere pH, samtidig som retinolen ikke øker surhetsgraden til c-vitaminet- Selv om kombinasjonen vannløselig vs fettløselig kan være utfordringer når du legger produkter lagvis på huden, så er ikke dette noe problem når det gjelder hudpleieprodukter, (jf emulsifiering). For å gjøre usikkerheten komplett, så finnes det nye studier som viser at det å kombinere retinol med c-vitamin kan bidra til å stabilisere retinolen (hindre den fra å oksidere), samt at en kombinasjon av retinol og vitamin c sammen med solbeskyttelse fungerer enda bedre når det gjelder å beskytte mot frie radikaler. For å være på den sikre siden, kan man jo bruke retinol og c-vitaminprodukter til ulike tider av døgnet, så får man fordelene ved begge. 2
Roci Skrevet 15. april 2020 #6 Skrevet 15. april 2020 (endret) 4 timer siden, Resignert skrev: Utrolig hva folk lar seg lure til å bruke penger på. Spenol gjør vel samme jobben for noen tiere. Det som virkelig teller når det gjelder aldring er gode gener. De får man ikke kjøpt. Og så har vel livsstil noe innvirkning. Kosthold, røyking, alkohol, søvn, solvaner, osv. Jeg er både enig og uenig med deg. Det er mye "hype" når det gjelder hudpleie, bl.a. fordi det er så stor marked spesielt for "anti-age"- produkter og dermed potensiale for stor omsetning. Det er også helt sant at både gener og livsstil har alt å si når det gjelder aldring, både av huden og resten av kroppen. Det betyr imidlertid ikke at man bare trenger å lene seg tilbake og "la naturen gå sin gang". Selv om ingen hudpleie kan reversere eller snu aldringsprosessen, så finnes det virkestoffer som har dokumentert effekt på å forbedre hudstrukturen , bl.a. ved å redusere fine linjer og mindre rynker, solskader/pigmentering, tørrhet, kviser og store porer. Noen av disse virkestoffenes effekt på huden har framkommet som sideeffekter av medisinsk forskning, f.eks. virkningen av A-vitaminsyre på rynker og solskader. A-vitaminsyre ble i utgangspunktet brukt (og brukes fortsatt) i behandlingen av alvorlig akne. Etterhvert viste det seg at brukerne i tillegg til en forbedring av aknen, også fikk en målbar reduksjon av rynker. Når det gjelder Spenol, så ble denne i sin tid laget for å smøre på kyrnes jur for å unngå sprukkenhet og sårhet, og innholder egentlig ingen ingredienser som er gunstige for huden i ansiktet. Den inneholder mest fettstoffer, som kan gi hudreaksjoner (kviser og uren hud) i ansiktet hos mange. Har man veldig tørr hud kan den kanskje virke fuktighetsbevarende, men det finnes ikke en eneste fukthetsgivende ingrediens. Kremen inneholder også flere typer parabener, som mange mener kan være hormonforstyrrende i større doser. Personlig vil jeg ikke bruke Spenol på føttene en gang, men det er nå meg. Endret 15. april 2020 av Roci 4
AnonymBruker Skrevet 20. april 2020 #7 Skrevet 20. april 2020 On 4/15/2020 at 10:30 AM, Roci said: Jeg er både enig og uenig med deg. Det er mye "hype" når det gjelder hudpleie, bl.a. fordi det er så stor marked spesielt for "anti-age"- produkter og dermed potensiale for stor omsetning. Det er også helt sant at både gener og livsstil har alt å si når det gjelder aldring, både av huden og resten av kroppen. Det betyr imidlertid ikke at man bare trenger å lene seg tilbake og "la naturen gå sin gang". Selv om ingen hudpleie kan reversere eller snu aldringsprosessen, så finnes det virkestoffer som har dokumentert effekt på å forbedre hudstrukturen , bl.a. ved å redusere fine linjer og mindre rynker, solskader/pigmentering, tørrhet, kviser og store porer. Noen av disse virkestoffenes effekt på huden har framkommet som sideeffekter av medisinsk forskning, f.eks. virkningen av A-vitaminsyre på rynker og solskader. A-vitaminsyre ble i utgangspunktet brukt (og brukes fortsatt) i behandlingen av alvorlig akne. Etterhvert viste det seg at brukerne i tillegg til en forbedring av aknen, også fikk en målbar reduksjon av rynker. Når det gjelder Spenol, så ble denne i sin tid laget for å smøre på kyrnes jur for å unngå sprukkenhet og sårhet, og innholder egentlig ingen ingredienser som er gunstige for huden i ansiktet. Den inneholder mest fettstoffer, som kan gi hudreaksjoner (kviser og uren hud) i ansiktet hos mange. Har man veldig tørr hud kan den kanskje virke fuktighetsbevarende, men det finnes ikke en eneste fukthetsgivende ingrediens. Kremen inneholder også flere typer parabener, som mange mener kan være hormonforstyrrende i større doser. Personlig vil jeg ikke bruke Spenol på føttene en gang, men det er nå meg. Bruker spenol på noen votter jeg fikk som er av skinn. Ble anbefalt det av hun som ga meg de i gave. Det er eneste grunnen til å ha det i mitt hus. Dette var en god post! Hudpleie handler også om glede og om å ha en rutine der man tar litt vare på seg selv. Anonymkode: 3cc11...220 1
Roci Skrevet 21. april 2020 #8 Skrevet 21. april 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Bruker spenol på noen votter jeg fikk som er av skinn. Ble anbefalt det av hun som ga meg de i gave. Det er eneste grunnen til å ha det i mitt hus. Dette var en god post! Hudpleie handler også om glede og om å ha en rutine der man tar litt vare på seg selv. Anonymkode: 3cc11...220 Ja, jeg har også brukt Spenol på sko i mangel av skokrem🙂 Og jeg er helt enig med deg i at hudpleie også handler om glede 🙂
AnonymBruker Skrevet 21. april 2020 #9 Skrevet 21. april 2020 På 15.4.2020 den 6.35, Resignert skrev: Utrolig hva folk lar seg lure til å bruke penger på. Spenol gjør vel samme jobben for noen tiere. Det som virkelig teller når det gjelder aldring er gode gener. De får man ikke kjøpt. Og så har vel livsstil noe innvirkning. Kosthold, røyking, alkohol, søvn, solvaner, osv. Wow. Du sparker inn åpne dører og kommer med ulogiske slutninger som følge av dørsparkingen. Åpen dør 1): Det er da velkjent at det er mengder av penger i skjønnhetsbransjen, og at det derfor også florerer med fullstendig overprisede produkter, hvorav, for øvrig, veldig mange ikke holder det de lover. Det de driver med er forkastelig, men sånn er det jo i mange bransjer. Det er her, som andre steder, viktig å ikke la seg lure, men forholde seg nøktern og informert. Sier seg selv. Åpen dør 2): Selvfølgelig har gener og livsstil enormt mye å si når det gjelder hudkvalitet. Sier seg selv. Du glemte for øvrig å sparke inn en tredje åpen dør, som i likhet med de andre to også er opplagte og velkjente, nemlig at solbeskyttelse er utrolig viktig for å for å forhindre for tidlig aldring og for å bevare huden fin. Dine fullstendig ulogiske slutninger som følge av påstandene dine, er at 1) INGEN (litt avanserte) hudpleieprodukter har noe for seg, og 2) at det er bare gener/livsstil som har innvirkning på hvordan huden ser ut. Henger ikke på greip. Det som faktisk er virkeligheten, er at enhver hud kan ha nytte av, og bli finere av, riktige produkter. Enten man er plaget med kviser, fet hud, rødhet, ujevn hudstruktur, store porer, eller noe annet. Selv hud som er problemfri i utgangspunktet, kan bli finere og få mer glød hvis man bruker tilpassede produkter. (Og disse trenger altså ikke nødvendigvis å koste tusenvis av kroner. Det gjelder bare å finne de produktene som er riktige for huden din, og som kommer fra et seriøst firma.) Dette gjelder spesielt når man begynner å komme opp i 30-årene og over. For å ha fin hud som 20-åring, er jo den enkleste ting i verden for dem som er så heldige å bli født med det. Anonymkode: 5cd5d...4ca 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2020 #10 Skrevet 22. april 2020 På 15.4.2020 den 6.35, Resignert skrev: Utrolig hva folk lar seg lure til å bruke penger på. Spenol gjør vel samme jobben for noen tiere. Det som virkelig teller når det gjelder aldring er gode gener. De får man ikke kjøpt. Og så har vel livsstil noe innvirkning. Kosthold, røyking, alkohol, søvn, solvaner, osv. Dette er en veldig typisk autistisk tilnærming. (Og det er ikke noe galt med å være autist, altså!) Men du får bare innse og akseptere at verden er litt mer kompleks enn det du klarer å ta inn Anonymkode: 5cd5d...4ca 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #11 Skrevet 23. april 2020 På 15.4.2020 den 6.35, Resignert skrev: Utrolig hva folk lar seg lure til å bruke penger på. Spenol gjør vel samme jobben for noen tiere. Det som virkelig teller når det gjelder aldring er gode gener. De får man ikke kjøpt. Og så har vel livsstil noe innvirkning. Kosthold, røyking, alkohol, søvn, solvaner, osv. Det som virkelig teller når det aldring er ikke gener. Den troen er forbi. Det er solen som betyr mest for aldringen av huden. Røyking osv har også noe å si. Før irriterte jeg meg over at huden min ikke tålte sol. Nå er jeg glad for det. Er 45, og har ungdommelig glatt og myk hud både i ansiktet og på kroppen. Ikke tørr hud heller. Får ofte spørsmål om hvilke anti-age produkter jeg bruker. Men når jeg sier sannheten blir noen sure, for jeg bruker ingen slike produkter. De som er i Syden ofte virker å ta det som en personlig fornærmelse at jeg sier at jeg bruker faktor 50 og ikke tåler sol. Anonymkode: f43b1...d23 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #12 Skrevet 23. april 2020 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Det som virkelig teller når det aldring er ikke gener. Den troen er forbi. Det er solen som betyr mest for aldringen av huden. Røyking osv har også noe å si. Før irriterte jeg meg over at huden min ikke tålte sol. Nå er jeg glad for det. Er 45, og har ungdommelig glatt og myk hud både i ansiktet og på kroppen. Ikke tørr hud heller. Får ofte spørsmål om hvilke anti-age produkter jeg bruker. Men når jeg sier sannheten blir noen sure, for jeg bruker ingen slike produkter. De som er i Syden ofte virker å ta det som en personlig fornærmelse at jeg sier at jeg bruker faktor 50 og ikke tåler sol. Anonymkode: f43b1...d23 Jeg er snart 47 og har solet meg mye opp igjennom, røyket i mange år også men har trappet kraftig ned de siste årene. Likevel har jeg ingen andre rynker enn noen linjer i pannen, et par over munnen og mellom øyebryn. Har veldig fin tekstur i huden og få store porer. Har litt solskade i form av pigmentflekker og disse har jeg klart å bleke noe med hudpleie. Blir også spurt hva jeg bruker av andre kvinner. Har vært over gjennomsnittet intr i hudpleie hele livet og tror nok det er litt av hemmeligheten. Likevel tror jeg jeg har gode gener, ser på venninner som er 10 år yngre at det har flere linjer menn meg. Anonymkode: 19817...c03
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #13 Skrevet 23. april 2020 På 15.4.2020 den 6.35, Resignert skrev: Utrolig hva folk lar seg lure til å bruke penger på. Spenol gjør vel samme jobben for noen tiere. Det som virkelig teller når det gjelder aldring er gode gener. De får man ikke kjøpt. Og så har vel livsstil noe innvirkning. Kosthold, røyking, alkohol, søvn, solvaner, osv. Da bør du lese deg opp på feks Retin-A og Airol Anonymkode: a09eb...829 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2020 #14 Skrevet 23. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da bør du lese deg opp på feks Retin-A og Airol Anonymkode: a09eb...829 https://forskning.no/vitaminer-aldring-hud/a-vitamin-reduserer-rynker/991418 Anonymkode: 19817...c03
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå