Gå til innhold

Han skal besøke moren sin som kom hjem fra utlandet i går

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir så oppgitt over samboeren min. Moren hans kom heldigvis hjem fra utlandet i går, hun har vært en av dem som har vært strandet i utlandet. 

Jeg skjønner at samboeren min savner moren sin og har lyst til å møte henne, men jeg synes det oppriktig er galskap å møte henne nå. Hun er over 60 år og har høyt blodtrykk. Jeg er ung, men i risikogruppen grunnet astma. I tillegg er jeg gravid i første trimester. Vi har også et barn i skolealder fra før. 

Han mener jeg er hysterisk som ikke ønsker at han skal møte henne, først og fremst fordi han allerede jobber i butikk. Men jeg er redd han skal smitte henne, eller at hun har tatt med seg smitte hjem og sånn sett ender opp med å smitte oss.

Jeg synes han er skikkelig uansvarlig, og ekstremt egoistisk som presterer å bli direkte sur og forbanna på meg fordi jeg synes han kan vente med besøk i to uker.

Jeg har sagt at han kan bli der i to uker hvis han drar dit nå. Jeg vil rett og slett ikke ha han hjem igjen etterpå, ikke før det har gått to uker.

Anonymkode: ac97d...362

• Liker 19
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun bør vel kanskje få noen til å handle for seg. Hvis de skal omgås bør de nok være ute og med to meters avstand. Veldig rart at han vil besøke moren sin når hun er i risikosonen og han blir utsatt for smitte på jobb. Han får ta det på sin kappe.

Anonymkode: eda7a...8af

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hun har ikke lov å motta besøk. Hun er sporenstraks satt i karantene. Det han ønsker er ulovlig, og kan medføre heftig bot. Forklar ham dette.

forresten, gratulerer med valg av svært intelligent far til ditt barn🤯 #hjernedød

Anonymkode: c3c50...e36

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun bør vel kanskje få noen til å handle for seg. Hvis de skal omgås bør de nok være ute og med to meters avstand. Veldig rart at han vil besøke moren sin når hun er i risikosonen og han blir utsatt for smitte på jobb. Han får ta det på sin kappe.

Anonymkode: eda7a...8af

Ja, jeg skjønner ikke hva han tenker med. Selvsagt savner han henne, men det er jo ikke akkurat trygt å møte henne nå. Tenk hvis han smitter henne og hun blir dårlig... Jeg ønsker virkelig ikke at han skal leve med det på samvittigheten... 

Jeg tror ikke han tenker at dette viruset er så farlig.. Det er det eneste jeg tar ut fra alle uttalelsene hans ellers. Han synes jeg er hysterisk som ikke møter noen osv. Han sa f.eks. her om dagen at han hadde møtt vennene sine som vanlig hvis det ikke var for meg... Virker med andre ord som han ikke skjønner alvoret i det hele tatt. Irriterer meg vanvittig at jeg blir sett på som hysterisk kun fordi jeg følger anbefalingene fra myndighetene.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun har ikke lov å motta besøk. Hun er sporenstraks satt i karantene. Det han ønsker er ulovlig, og kan medføre heftig bot. Forklar ham dette.

forresten, gratulerer med valg av svært intelligent far til ditt barn🤯 #hjernedød

Anonymkode: c3c50...e36

Det er vel å ta i litt. Han er veldig oppegående ellers og veldig omsorgsfull. Men det er da flere som mener at alle disse tiltakene er overdrevet, og han er vel en av dem. Jeg synes det han gjør nå er veldig dumt, men han er altså langt fra en dum person.

Men ja, jeg tror ikke han tenker ett sekund på at moren risikerer 20 000 kroner i bot. Det verste er uansett om hun blir smitta. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg har funnet ut at de fleste her uten noe stor personlige risiko gir absolutt F i viruset og har tanken ‘tja, det går så bra, det går helt fint med meg’. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Outlander skrev:

Jeg har funnet ut at de fleste her uten noe stor personlige risiko gir absolutt F i viruset og har tanken ‘tja, det går så bra, det går helt fint med meg’. 

Men han er jo veldig, veldig glad i moren sin. Og meg for den saks skyld. Jeg vet at han hadde blitt knust om en av oss ble alvorlige syke. Men virker som han ikke tror dette kan skje... Blir helt satt ut. Nå sitter han og furter fordi jeg er så utrolig vanskelig og hysterisk. Jeg er den kjipe her liksom.. Kjenner jeg blir så utrolig oppgitt..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel å ta i litt. Han er veldig oppegående ellers og veldig omsorgsfull. Men det er da flere som mener at alle disse tiltakene er overdrevet, og han er vel en av dem. Jeg synes det han gjør nå er veldig dumt, men han er altså langt fra en dum person.

Men ja, jeg tror ikke han tenker ett sekund på at moren risikerer 20 000 kroner i bot. Det verste er uansett om hun blir smitta. 

Om hun blir smitta. Tenker ikke hun på det selv? Hvorfor tillater hun besøk? Hva om han blir smitta og drar dette med seg hjem til dere som også er i risikogruppen? Hun har jo vært i utlandet. 

Anonymkode: 98540...007

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat dette med karantene når man kommer fra utlandet er ikke valgfritt, det er pålagt av myndighetene. Han har ikke skjønt det? Det er ikke noe du nekter han.

Anonymkode: 7a7c2...9da

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Om hun blir smitta. Tenker ikke hun på det selv? Hvorfor tillater hun besøk? Hva om han blir smitta og drar dette med seg hjem til dere som også er i risikogruppen? Hun har jo vært i utlandet. 

Som sagt... jeg tror ikke de tar dette veldig seriøst. Og det er det som gjør meg forbanna. At han nå er sur på meg fordi jeg liksom er hysterisk, når det etter min mening er han som er fullstendig idiot her. 

Han trekker ofte fram dette med at han jobber i butikk. Ifølge hans logikk da kan han like gjerne møte alle andre (venner og familie) siden han uansett blir utsatt for smitte hver dag. Er bare pga meg og mitt «hysteri» at han ikke møter folk som vanlig. 

Jeg er redd han kan være bærer av viruset uten å vite det selv, og ta med denne smitten til moren som kan bli alvorlig syk og dø av det (har lest at så mye som 4 av 5 kan være smittet uten å vite det). Hvordan skal man leve med det etterpå? Men nei, jeg er altså den vanskelige her. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat dette med karantene når man kommer fra utlandet er ikke valgfritt, det er pålagt av myndighetene. Han har ikke skjønt det? Det er ikke noe du nekter han.

Han driter vel i det... 

Han får bare bli der i to uker... jeg tar han ikke hjem igjen i hvert fall. Hun kom med fly fra et land som har vært særdeles dårlige på å teste folk, og hun var i går på en stor internasjonal flyplass... Nei. Han får bli der.

• Liker 6
Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Men han er jo veldig, veldig glad i moren sin. Og meg for den saks skyld. Jeg vet at han hadde blitt knust om en av oss ble alvorlige syke. Men virker som han ikke tror dette kan skje... Blir helt satt ut. Nå sitter han og furter fordi jeg er så utrolig vanskelig og hysterisk. Jeg er den kjipe her liksom.. Kjenner jeg blir så utrolig oppgitt..

Jeg har totalt forståelse! Vi har ikke sett våres eldre siden februar. Holder med telefonsamtaler og nettvideo. Vi tar ikke sjanser.  Mens vi har noen venner som er stadig inn på besøk hos foreldrene sine uansett at de har vært ut blant folk. Disse tar ikke corona alvorlig nok, men angre sikkert den dagen de får og dør. 

Endret av Outlander
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Outlander skrev:

Jeg har totalt forståelse! Vi har ikke sett våres eldre siden februar. Holder med telefonsamtaler og nettvideo. Vi tar ikke sjanser.  Mens vi har noen venner som er stadig inn på besøk hos foreldrene sine uansett at de har vært ut blant folk. Disse tar ikke corona alvorlig nok, men angre sikkert den dagen de får og dør. 

Uff, jeg får oppriktig helt vondt i magen bare av tanken. Jeg vet at han ikke skjønner alvoret, for han hadde ALDRI gjort det om han hadde forstått hva slags risiko han utsetter henne for... Kjenner jeg nesten begynner å gråte nå.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt... jeg tror ikke de tar dette veldig seriøst. Og det er det som gjør meg forbanna. At han nå er sur på meg fordi jeg liksom er hysterisk, når det etter min mening er han som er fullstendig idiot her. 

Han trekker ofte fram dette med at han jobber i butikk. Ifølge hans logikk da kan han like gjerne møte alle andre (venner og familie) siden han uansett blir utsatt for smitte hver dag. Er bare pga meg og mitt «hysteri» at han ikke møter folk som vanlig. 

Jeg er redd han kan være bærer av viruset uten å vite det selv, og ta med denne smitten til moren som kan bli alvorlig syk og dø av det (har lest at så mye som 4 av 5 kan være smittet uten å vite det). Hvordan skal man leve med det etterpå? Men nei, jeg er altså den vanskelige her. 

Jeg jobber også i butikk, fulltid i en butikk med ganske mange kunder hver dag. Jeg treffer aldri noen ellers, selv om jeg kanskje kan.

Alle butikkansatte har fått føringer om hanskebruk, hånddesinfeksjon, avstand osv. Han høres ut som en av de som ikke bryr seg om akkurat det (og det er langt alle ledere som bryr seg om sine ansatte følger disse eller ikke). 

En butikk er uansett ikke det samme som besøk hos moren sin. I butikk holder de fleste kundene ihvertfall en viss avstand. Hvis du glemmer det har du plakater overalt for å minne deg på det. Slik du har beskrevet forholdet deres - tror du ikke han kommer til å gi henne en klem når de treffes igjen? Han kommer vel heller ikke til å sitte på andre siden av stuen og rope til henne. Eller nekte å ta imot mobilen hennes når hun skal vise et bilde eller to fra oppholdet hennes.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hun er pålagt karantene. Det er straffbart å bryte den. Kan ikke mannen din gå og handle for henne? Så kan de prate litt mens hun står på verandaen og han i innkjørselen? 

Det gjør jeg med min mor. Vi klarer fint å la være å ha fysisk kontakt. Står med ca fem meters avstand, og så henter hun posene når jeg har gått. 

(Minst) to fluer i en smekk. Vi får møttes, jeg gjør henne en tjeneste og hun slipper å gå ut. Hun er ikke i karantene men er nervøs fordi hun er i risikogruppen. 

Forresten, jeg hadde blitt med om jeg var deg. Høres jo ut som de to trenger noen til å passe på dem...

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 4
Skrevet (endret)
2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Endret av solmåneogstjerner
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Han driter vel i det... 

Han får bare bli der i to uker... jeg tar han ikke hjem igjen i hvert fall. Hun kom med fly fra et land som har vært særdeles dårlige på å teste folk, og hun var i går på en stor internasjonal flyplass... Nei. Han får bli der.

Ja, jeg er helt enig med deg.

• Liker 4
Skrevet

Nok en gang på man påminne om at det er forskjell på karantene og isolasjon.  

Karantene hindrer ikke noen å besøke deg, men det er ønskelig at det utvises forsiktighet.

Skrevet

Hun har 14 dagers karantene, automatisk. Bare det tilsier at han burde vente! Det er ikke ulovlig juridisk å besøke henne, men det er jo fryktelig uklokt....

De kan møtes ute i skogen eller ute i hagen? Og holde avstand? Så får de ihvertfall sett hverandre....

• Liker 1
Skrevet

vanligste at sykdommen viser symptomer 4 dager etter smitte, 14 dager regelen er bare til å være 100% sikker på...

som fornuftig kompromiss, kan dere vurdere å holde 7-8 dagers karantene, kanskje virker 95% like greit? 

offisielt, jeg kan ikke gi direkte råd til å avvike litt fra norsk lov og myndighetens anbefalinger, men at regjeringen åpner barnehager og skoler, også må bety at de altfor strenge reglene om 2 ukers karantenetid er ikke lenger helt holdbar...

det er en filosofisk debatt, men jeg synes at lovens ånde er viktigere enn hva er skrevet rent juridisk. 

vær forsiktig med naboene osv. ikke alle forstår at dere kan være fleksible! 

• Opprett ny...