AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #1 Del Skrevet 12. april 2020 Jeg har aldri brukt ferske urter og aner ikke hvordan jeg skal bruke dem. Hva bruker dere de forskjellige til? Og som et lite tilleggsspørsmål, hvilke er greie å dyrke selv i drivhus?😁 Anonymkode: ab7da...39d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #2 Del Skrevet 12. april 2020 Noen eksempler: Koriander - meksikansk, indisk og thailandsk mat Dill - squashkaker, tyrkisk mat Persille - supper, salater, omeletter, tyrkisk mat, urtesmør Løpstikke- suppe, urtesalt, urtesmør Gressløk - eggeretter, på brødskiva, salater Mynte - salater, sammen med erter, squash Brønnkarse - i eggeretter, salater, urtesmør Rosmarin - bakte poteter Salvir - poteter, pastaretter Oregano - italiensk mat, meksikansk Drivhus vet jeg ikke, men løpstikke og gressløk overlever alt, og resten overlever stort sett også på terassen. Basilikum behøver mer varme, så det har jeg gitt opp, men i et drivhus gårdet sikkert. Anonymkode: 858ae...043 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #3 Del Skrevet 12. april 2020 De kan brukes akkurat som tørkede urter, bare at man må bruke mer. Man kan f.ex. bruke melisse og mynte til te, enten kald eller varm. Skal man trekke kald te, legger man en bunt med urter i kaldt vann og lar det trekke noen timer. Varm te lages som vanlig. Dill og persille er fine å hakke opp og strø over kokte poteter f.ex. Og de og mange andre kan man ha i dressing. Gressløk hakker man og rører inn i nylaget potetstappe. Oregano, timian, salvie og rosmarin bruker jeg i alle slags gryter. Man kan dyrke alle urtene ute, man trenger ikke drivhus. Persille og gressløk kommer opp år etter år. Sitronmelisse kan man kjøpe i butikken (Coop har veldig fine) og plante rett ut, de kommer også igjen år etter år. Samme med oregano, men jeg vet ikke om den man kjøper er kraftig nok. Den er nok best å så. Samme også med timian og salvie, selv om de kan fryse noen år. De bør dekkes for at man skal være sikker på at de overlever. Rosmarin overlever ikke vinteren, så den må man ta inn. Anonymkode: b07f6...80c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
applestories Skrevet 12. april 2020 #4 Del Skrevet 12. april 2020 Jeg har prøvd litt forskjellig, de to jeg alltid lykkes med er oregano og spesielt basilikum. Jeg har ikke prøvd drivhus, planter bare rett i krukker og setter utendørs der det er mest sol. Får alltid mer enn jeg klarer å bruke, og jeg lover at jeg er en veldig dårlig gartner, glemmer å vanne og at de i det hele tatt er der Kruspersille plantet jeg for noen år siden, de sto i flere, helt til jeg måtte klippe ned og flytte åkeren da solforholdene ble dårligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå