Gjest Anonymous Skrevet 12. september 2002 #1 Skrevet 12. september 2002 Er det flere som har irriterende huseiere som tror man bare kan buse inn i leietakerens leilighet uten å værken banke på døra eller bruke ringeklokka. Jeg var på vei til dusjen halvnaken, og hvem møter jeg på vei ut dit? Jo Huseieren som stod inni leiligheten. Man har da kommet seg lydløst inn i leiligheten og stod der som om det var offentlig område. BAH! Hilsen frustrert leietaker som føler seg frastjålet privatlivet.
Tusenfryd Skrevet 12. september 2002 #2 Skrevet 12. september 2002 Det der er ikke irriterende - det må da være ulovlig! Jeg har selv vært huseier, og ikke en gang da jeg hadde sjekket med hun som bodde der tre ganger følte jeg meg trygg og følte at jeg invaderte en annens hjem - dette var i forbindelse med salg, og jeg måtte...
Mistyen Skrevet 12. september 2002 #3 Skrevet 12. september 2002 Det er helt klart ulovlig. Du betaler leie, og har krav på at huseieren banker /ringer på før han kommer inn. Han kan ikke komme inn dersom du ikke lukker opp. Han har heller ikke lov til å ta seg inn i den leiligheten du leier uten at du er der, hvis da ikke dette er avtalt på forhånd, eller det er snakk om et nødstilfelle (vannlekkasje o.l.). Dette står helt klart i husleieloven!!!!
Gjest Lea Skrevet 12. september 2002 #4 Skrevet 12. september 2002 Huseier har ikke lov til å gå inn i leiligheten. Regelen gjelder ikke dersom det er sterk mistanke eller fare for brann, oversvømmelse osv. Også ved disse tilfellene skal leietageren kontaktes dersom det er mulig.
Gjest Diva Skrevet 12. september 2002 #5 Skrevet 12. september 2002 Fy flate, så ekkelt! DET HAR HAN ABSOLUTT IKKE LOV TIL! Sjekk husleieloven på nettet og bank i bordet med den. Du har krav på et privatliv + at han skulle ha ringt / banket på uansett! :evil: Lykke til . . . . Kattepus
Labella Skrevet 12. september 2002 #6 Skrevet 12. september 2002 :evil: Det der har huseier absolutt ikke lov til! Han SKAL ha din tillatelse til å gå inn i leiligheten hvis det ikke er snakk om en krisesituasjon. Blir så sint når jeg hører om sånt :evil: Leide en gang leilighet av noen som gikk og snoket i min leilighet når jeg var borte - skikkelig ekkelt! Glad jeg fant meg et annet sted å bo!
Gjest Lea Skrevet 12. september 2002 #7 Skrevet 12. september 2002 Slike ting burde vært med i enhver leiekontrakt, selv om det står klart i husleieloven!
Medinilla Magnifica Skrevet 12. september 2002 #8 Skrevet 12. september 2002 Jeg hadde blitt redd jeg tror jeg! Nei det der kan absolutt ikke være lov. Gjør som de andre sier: Finn ut hvor det står i husleieloven og vis han det etterpå.
*Lillian* Skrevet 12. september 2002 #9 Skrevet 12. september 2002 Som alle de andre har sagt, så er ikke dette lov. Jeg har opplevd det samme, endte med at vi bare måtte flytte derfra. Husverten kom og gikk og eide ikke respekt i det hele tatt! Veit hvordan du har det, det er helt forferdelig! Mitt beste råd til deg er å vise fram husleieloven, der står det svart på hvitt. Hvis dette ikke hjelper (som i vårt tilfelle), så flytt derfra snarest mulig! Og vær ikke behjelpelig med å finne nye leietakere!! Lykke til!
xeyes Skrevet 12. september 2002 #10 Skrevet 12. september 2002 Trodde det var slik at hvis leiligheten var/er møblert så hadde huseier lov å gå inn. Men altså, ikke helt uten videre vel? Så ekkelt. Hadde klikka helt hvis det hadde vært meg. Huff.. -x
Gjest Anonymous Skrevet 14. september 2002 #11 Skrevet 14. september 2002 Jeg har vært utleier/huseier og å gå inn i leieboerens leilighet kunne ikke falt meg inn! Sjekk husleiekontrakten din før du tar det opp med huseieren, men dette er noe du kan kreve at h*n ikke gjør!
Annie Skrevet 14. september 2002 #12 Skrevet 14. september 2002 Det var jeg som visstnok ikke var innlogga som skrev siste innlegg.
Maeve Skrevet 14. september 2002 #13 Skrevet 14. september 2002 Vi har opplevd det samme, og det var ekkelt og skremmende! Huseier har ikke lov til å gjøre dette. Vi skiftet lås på døra, for i følge husleiekontrakten vår stod det: Om låsen på ytterdør ble defekt, skadet, eller ødelagt. Skulle leietaker fikse, eller kjøpe nytt! Det gjorde vi og vips var problemet løst. Det huseier ikke vet har han ikke vondt av!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå