Gå til innhold

Sykt tørr hodebunn! Mye flass. Tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, er en kar på 22 år som har hatt sykt mye flass i håret den siste uka. Når jeg drar over hodebunnen så kjenner jeg skorpa liksom, den er sykt tørr. Har prøvd den Head Shoulders og en annen flass-sjampoo, men ingen virker å fungere.

Noen tips? Sykt irriterende 😅

Anonymkode: 28293...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Plages mye med flassete og tørr hodebunn selv. Har du prøvd fungoral sjampo? Den fungerte for meg. Kjøpes på apotek ☺️ 

Anonymkode: 64fe5...9bd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker denne. + balsam. Fungerer fint på meg, som i tillegg har en sensitiv hud/hodebunn.  image.png.408fc43df3eaf937bbc5615f25ee2e43.png

Anonymkode: 786da...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Plages mye med flassete og tørr hodebunn selv. Har du prøvd fungoral sjampo? Den fungerte for meg. Kjøpes på apotek ☺️ 

Anonymkode: 64fe5...9bd

Prøvde den faktisk nå nettopp. Men virker den med engang? :) Har fremdeles flass i håret selv om jeg vasket håret med den for ca 20 min siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vanskelig å gi råd hvis man ikke vet hva flasset kommer av. Dra en tur til legen! Kan hende det f.eks. er soppinfeksjon i hodebunnen, psoriasis eller noe helt annet. Legen vil da også kunne skrive ut resept på et legemiddel som kan hjelpe deg.

Anonymkode: ea2c2...e4d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei! En frisør sa til meg en gang at det er viktig å skille mellom tørr hodebunn og flass. Veldig mange har tørr hodebunn, når de tror de har flass. Man må bruke forskjellige shampoer til de to ulike problemene. Det er derfor ikke sikkert head and shoulder er det rette for deg. Det beste er nok å få en «diagnose» av en frisør

Anonymkode: 8f0aa...7fc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Prøvde den faktisk nå nettopp. Men virker den med engang? :) Har fremdeles flass i håret selv om jeg vasket håret med den for ca 20 min siden.

Det kan ta et par uker med jevnlig bruk. Husk også at den må sitte i en stund før man skyller ut. :) Har selv seboreisk eksem og bruker Fungoral i perioder. Slutter jeg å bruke den kommer flasset (og den såre hodebunnen) tilbake. I tillegg er det verst når vi skifter årstid + vinter.

Anonymkode: 8256e...788

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å gi råd hvis man ikke vet hva flasset kommer av. Dra en tur til legen! Kan hende det f.eks. er soppinfeksjon i hodebunnen, psoriasis eller noe helt annet. Legen vil da også kunne skrive ut resept på et legemiddel som kan hjelpe deg.

Soppinfeksjon i hodebunnne gir hårtap, så det er det ikke.

Men mulig psoriasis ja. Hvordan symptomer gir det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! En frisør sa til meg en gang at det er viktig å skille mellom tørr hodebunn og flass. Veldig mange har tørr hodebunn, når de tror de har flass. Man må bruke forskjellige shampoer til de to ulike problemene. Det er derfor ikke sikkert head and shoulder er det rette for deg. Det beste er nok å få en «diagnose» av en frisør

Anonymkode: 8f0aa...7fc

Men jeg flasser veldig, når jeg drar gjennom håret. Og når jeg kjenner på hodebunnen, så føles det som om den tørre delen av hodebunnen "revner" av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan ta et par uker med jevnlig bruk. Husk også at den må sitte i en stund før man skyller ut. :) Har selv seboreisk eksem og bruker Fungoral i perioder. Slutter jeg å bruke den kommer flasset (og den såre hodebunnen) tilbake. I tillegg er det verst når vi skifter årstid + vinter.

Anonymkode: 8256e...788

Wow, seriøst? Par uker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Soppinfeksjon i hodebunnne gir hårtap, så det er det ikke.

Men mulig psoriasis ja. Hvordan symptomer gir det?

Jeg er ingen lege, men et enkelt google søk sier at det f.eks. kan gi flassende utslett i hodebunnen. Jeg ville ha googlet på det hvis du vil finne ut mer.

Poenget er uansett at flass kan komme av ulike ting. Derfor finnes det ikke én ting som hjelper mot all type flass. Hvis du synes flasset er plagsomt og det ikke gir seg ved bruk av flassjampo eller andre kjærringråd, kan det kan være greit å dra til legen for å utelukke eller bekrefte at det kommer av en infeksjon eller sykdom. Lettere å behandle det når man vet hva det er eller i det minste kan utelukke hva det ikke er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har skorpe i hodebunn ville jeg tenkt seboreisk eksem eller sopp ganske kjapt, og et par vask med fungural sjampo vil fort hjelpe, ville derfor prøvd den ut for å se om det gjorde problemet mindre.. Tror nok jeg ville prøvd ut den før jeg dro til legen i disse dager.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, Blingblingtahei skrev:

Hvis du har skorpe i hodebunn ville jeg tenkt seboreisk eksem eller sopp ganske kjapt, og et par vask med fungural sjampo vil fort hjelpe, ville derfor prøvd den ut for å se om det gjorde problemet mindre.. Tror nok jeg ville prøvd ut den før jeg dro til legen i disse dager.. 

Har litt skorpe ja, men hvordan kjennes det ut? Når jeg drar over på hodebunnen, så er det liksom som om hodebunnen revner litt av på en måte.

Vasket for første gang med fungoral idag, men fremdeles flass. Mulig det tar tid før det funker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tok på fungoral i hodbunnen for 4t siden. Men fremdeles er det endel flass i håret. Er det ikke meninga at fungoral skal funke med engang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det står på Fungoral-flaska hvordan den funker.  Den skal sitte i i noen minutter før du skyller ut, og du må bruke den ca tre ganger i uken i et par uker ca. Deretter ca en gang i uken så lenge man ser/kjenner man trenger det. Jeg har samme problemet og har prøvd mange andre alternativ det siste året, selv om jeg egentlig vet at Fungoral fungerer mot det meste av tørr hodebunn/flass. Jeg har tatt to behandlinger nå, og er allerede litt bedre. Har også bestilt shampoen og balsamen som noen har lagt inn bilde av lenger oppe.

Det er også lurt å kutte ut/begrense andre hårprodukt og å ikke vaske håret med veldig varmt vann.

Anonymkode: 11683...bca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd det meste Anbefaler sjampoen Sebamed Relief Shampoo Extreme Dry Skin. Den er reparerende i tillegg til å være ikke-triggende. Cosmica sin er bare ikke-triggende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det står på Fungoral-flaska hvordan den funker.  Den skal sitte i i noen minutter før du skyller ut, og du må bruke den ca tre ganger i uken i et par uker ca. Deretter ca en gang i uken så lenge man ser/kjenner man trenger det. Jeg har samme problemet og har prøvd mange andre alternativ det siste året, selv om jeg egentlig vet at Fungoral fungerer mot det meste av tørr hodebunn/flass. Jeg har tatt to behandlinger nå, og er allerede litt bedre. Har også bestilt shampoen og balsamen som noen har lagt inn bilde av lenger oppe.

Det er også lurt å kutte ut/begrense andre hårprodukt og å ikke vaske håret med veldig varmt vann.

Anonymkode: 11683...bca

Så flasset ditt ble bedre etter to fungoral behandlinger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, sjallabajs skrev:

Har prøvd det meste Anbefaler sjampoen Sebamed Relief Shampoo Extreme Dry Skin. Den er reparerende i tillegg til å være ikke-triggende. Cosmica sin er bare ikke-triggende :)

Takk for tips, den så meget bra ut!

Hadde du også mye flass/tør/skorpete hodebunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips, den så meget bra ut!

Hadde du også mye flass/tør/skorpete hodebunn?

Bare hyggelig! Ja, hodebunnen min har vært helt forferdelig tørr, kløende og sviende etter en medisinkur. Kun Sebamed sin sjampo som får det til å bedre. Anbefaler deg å bruke kun den, samt å kutte ned på dusjingen. Mye dusjing tørker ut huden.

Sebamed har også en egen flassjampo, men den har jeg ikke prøvd. Det er viktig å være OBS på at dersom flassen skyldes at hodebunnen din er veldig tørr og sensitiv, burde du ikke bruke flasssjampo. Dette er fordi mange flassjampoer eksfolierer hodebunnen, og når man er sensitiv og tørr, kan det gjøre vondt verre. Så finn ut om flassen skyldes overskudd av hudceller eller om det er fordi hodebunnen din er veldig tørr

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker denne mot psoriasis. Og har nesten ikke psoriasis lengre. Har vært ille plaget, og prøvd mye forskjellig. https://www.farmasiet.no/product/893096/hud-og-haar/haarpleie/daxxin-shampoo-trippelvirkende-mot-flass?gclid=Cj0KCQjwm9D0BRCMARIsAIfvfIZ15Btxr6n-oGDCFRS6BEilrBZ1H7bK5gfjIctFBDplF2cpz3t0g2waAuDLEALw_wcB

Vasket med head and shoulders nå i påska fordi jeg ikke hadde annet, og trodde ikke det kunne ha så mye å si. 3 timer etter væsket det fra hele hodebunnen, og kunne ikke ta meg til hode uten ekstreme smerter.

Anonymkode: 07019...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...