Gå til innhold

Favorisering av barnebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere som opplever at besteforeldre favoriserer ett barnebarn foran ett annet? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er mange som favoritiserer barn som minner dem om dem selv eller har egenskaper de selv har. Men har ikke selv sett favoritisering i handling. Men jeg har sett barn favoritisere voksne.

Anonymkode: e816b...8f5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre, ja. Men det er ingenting jeg kan gjøre med det fordi den besteforelderen det gjelder kommer aldri i livet til å innrømme det.

Anonymkode: 65d8d...a72

• Liker 4
Skrevet

Jeg har ei datter på 16 mnd og søskenbarnet hennes blir 3 til sommeren. Hun får ofte tilbudet om å overnatte der. Det gjør ikkje mi si. Jeg får meg heller ikkje til å spørre om mi kan få overnatte der. Mi lille frøken er i en liten trasig periode med tenner på gang. Sover urolig på natta. Føler at di trives best sammen med søskenbarnet fordi hun er enklere å ha me å gjøre. Lettere å aktivisere og kommunisere med. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, H a n n e skrev:

Jeg har ei datter på 16 mnd og søskenbarnet hennes blir 3 til sommeren. Hun får ofte tilbudet om å overnatte der. Det gjør ikkje mi si. Jeg får meg heller ikkje til å spørre om mi kan få overnatte der. Mi lille frøken er i en liten trasig periode med tenner på gang. Sover urolig på natta. Føler at di trives best sammen med søskenbarnet fordi hun er enklere å ha me å gjøre. Lettere å aktivisere og kommunisere med. 

Det er jo ikke så rart da? Er jo ikke besteforeldre som skal ha våkennetter, det har de hatt med sine egne barn.

Anonymkode: eb2fb...b41

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Ja, dessverre! Og jeg får flashback tilbake til barndommen hvor mine besteforeldre helt tydlig favoriserte noen av søskenbarna mine.

Anonymkode: 017ba...48f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, H a n n e skrev:

Det kommer når din blir eldre. Min treåring har et veldig godt forhold til sin bestefar og de gjør fine ting sammen bare de to (inkludert overnatting). Men de var så vidt alene sammen før han var over 2 år. 

Anonymkode: 85ee4...4c0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Din er jo ganske liten enda, da. Er enklere å ha en treåring på overnatting. Vår på 1,5 har aldri sovet hos besteforeldrene enda, men storebror har gjort det mange ganger. 

Anonymkode: 3637e...934

• Liker 9
Skrevet

Det skjer dessverre ofte. De samme menneskene har gjerne forskjellsbehandlet egne barn, eller de har blitt forskjellsbehandlet selv. Temaet forskjellsbehandling bør man være bevisst på i forkant av situasjoner som kan oppstå. Ved å ha en bevisst holdning på dette, kan unngå mange sårede hjerter. Har man besteforeldre som forskjellsbehandler ens barn, er det barnas foreldres ansvar å statuere eksempler og forhindre dette. Dette hvis barna er søsken. Er det derimot søskenbarn som blir behandlet ulikt i den grad at det er svært synlig og barna selv reagerer, tenker jeg at det er på sin plass å påpeke det. Men her må man vurdere bryderiet opp mot eventuelle reaksjoner. For som anonym over i tråden her sier, så vil de færreste besteforeldre innrømme sine feiltrinn der. Foreldre bør uansett aldri tillate forskjellsbehandling mellom sine egne barn! Mener da her mht ting som åpenbart er forskjellsbehandling, som gir negative følelser og distanserte forhold. For generelt sett så er barn er unike, og unik behandling av dem kan virkelig være både positivt og nødvendig!❤

AnonymBruker
Skrevet

Min sov heller ikke hos besteforeldre da hun var så liten, første gang var hun rundt 3. Enklere både for barnet og besteforeldrene når de er eldre. Kan være det jevner seg ut mellom kusinene når hun blir litt eldre.

Anonymkode: a6e90...92d

AnonymBruker
Skrevet

Hele min oppvekst er preget av det. 
Bestemor har nok alltid hatt overtaket på bestefar og har vært "høvdingen" alle har fulgt reglene til. 

Ihvertfall, mine søskenbarn har alltid fått være med på turer både på hytte og i båt, mens jeg og mitt søsken aldri har fått være med på noe annet en dagsturer. Var besteforeldrene våre i utlandet fikk søskenbarna mine skrive ned det de ville ha i taxfree og på flyet, mens jeg og mitt søsken fikk en lang strimmel med sukkertøy som smakte ekkelt. 

Hvis mamma og pappa inviterte familien for å feire bursdagen min, inviterte bestemor onkel, tante og søskenbarn på middag og lesset på med mat sånn at ingen av de orket å spise noe i bursdagen min. Sånn var det i mange mange år til jeg valgte å ikke feire bursdag noe mer. 

Jeg er så glad for at mine foreldre ikke er sånn og ikke kommer til å bli sånn 

Anonymkode: bfc3b...34a

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dessverre! Og jeg får flashback tilbake til barndommen hvor mine besteforeldre helt tydlig favoriserte noen av søskenbarna mine.

Anonymkode: 017ba...48f

Så fælt, da er der ille når du som barn merket tydelig forskjell mellom dere søskenbarn. Vet at det ofte skjer, dessverre, men kan aldri forstå at noen får seg å forskjellsbehandle slik! Det har jeg sett så altfor ofte, hvor ødeleggende det kan være forskjellsbehandling i barnealder. Forskjellsbehandling på negativ måte er aldri bra for mennesker, enten der foregår mot barn, ungdom eller voksne! Det kan være så ufattelig ødeleggende for mennesker, og ens opplevelse av egenverdi. Klem til deg og alle dere som dessverre har vært utsatt for slikt, uansett alder!❤

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, H a n n e skrev:

Klart det er enklere med en treåring. Har hatt begge barnebarna på overnatting og det er slitsomt med to, en på 1,5 og en på snart fire. Favoriserer ikke, men det er også lettere å kommunisere med den eldste,  og som ble passet en del før barnehagestart. Derfor har vi bedre kontakt. Pga. sjalusi i starten ga jeg også mer oppmerksomhet til den eldste, det motsatte av hva jeg så noen andre gjøre. Men, dette vil på sikt rette på seg. Nå har begge vært hjemme fra barnehagen en stund og lært å ta hensyn til hverandre. Mindre konfliktløsning og bedre tid til begge ser det ut som. 

Anonymkode: 96f4f...804

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, H a n n e skrev:

Er det flere som opplever at besteforeldre favoriserer ett barnebarn foran ett annet? 

Ja, og det er så synlig at alle kan se det.

Mitt barns søskenbarn og besteforeldrene:

Ferier til utlandet flere ganger hvert år. Aktiviteter hver eneste helg. Hentes i barnehage, overnatter der ofte og overøses av gaver. Besteforeldrene er oppdatert på alt og involvert i alt. «Han har nettop fått nye sko, er det ikke flott?» «Han har nettopp klipt seg, ble han ikke fin?» «Han er så flink på ski, vi var på skiskole med han i hele januar». De fleste bursdagene har vært feiret i deres hus og de lager alltid mat osv.

Mitt barn og besteforeldrene:

Inviteres på besøk en gang hver 2.måned for å være lekekamerat for søskenbarnet. Det kan ta lang tid før de får med seg noe som helst. «Går han på svømmekurs?» «Ja, han har gjort det i snart to år nå». «Oi så fint  huskestativ han har fått, har dere nettopp kjøpt det?» «Takk for det, nei vi har jo hatt det i 4 år nå...». De har kommet for sent til 4 av 6 bursdager fordi «vi glemte tiden», «vi måtte vente på søskenbarnet» osv. Gaven er gjerne noe tilsvarende hva søskenbarnet fikk nylig og det gjøres alltid nummer ut av: «ja, vi kjøpte sånn til han forrige helg og tenkte at det ville sikkert han også like»

Anonymkode: 7da6e...8ba

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en på 4 og 1.5.. Det er kun eldste som overnatter. Minste kan stå opp 05, og det forstår jeg blir for tøft for besteforeldre. 

Anonymkode: 709a0...e41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja! Veldig liten familie, få barn, så dette var tydelig. Jeg falt ikke i min bestemors favør, fordi hun avskydde min far. Søskenbarn derimot, der er det en annen oppvekst og et annet forhold til bestemor.

Anonymkode: 82579...3ab

AnonymBruker
Skrevet

Svigers favoriserer barna til mannens bror, men jeg forstår dem. De bor alle i samme by, mens vi bor på andre kanten av landet, så det er naturlig at de får et tettere forhold. De prøver å behandle alle likt når vi er samlet, men man merker det jo likevel.

Men jeg er enebarn, og mine barn har besteforeldrene på min side for seg selv og får masse oppmerksomhet der, så det er egentlig ikke synd på dem.

Anonymkode: 8affb...395

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...