AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #1 Skrevet 12. april 2020 Korona krisen er den pandemien som har påvirket verdenssamfunnet mest i nyere tid. Ikke siden andre verdenskrig har det vært så strenge tiltak for å unngå at folk blir smittet. Likevel mener enkelte at viruset ikke er farlig og at tiltak er helt unødvendig. Når man ser til enkelte land og byer har viruset lammet hele samfunnet. Det viser at vi absolutt må ta det alvorlig. Hadde det ikke vært for strenge tiltak ville hjelpeapparatet ha kollapset. Viruset smitter lettere enn influensa og det genererer flere sykehusinnleggelser enn med vanlig influensa. Dødeligheten er også flere ganger høyere enn for influensa. Selv om noen mener at det ikke dør så mange av Covid 19 at det forsvare de store tiltakene må man se på helheten. De strenge tiltakene er med all sannsynlighet med på å redusere smitten som igjen hindre at flere dør. Siden Korona smitter lettere enn vanlig influensa blir flere syk fortere, og det er flere som blir innlagt på sykehus med Korona enn med en vanlig influensa. Flere syke på en gang gjør at helsevesenet ikke klarer å hjelpe de som trenger det. Man får da både mangel på personell, sengeplasser, utstyr og medisiner. Det er slike ting som dette man vil unngå. Det er lett for de som jobber hjemme og ser alt på tv og gjennom media. For oss som jobber i helsevesenet er hverdagen en helt annen enn det man leser og ser på tv. Anonymkode: 028c0...6e7 7
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #2 Skrevet 12. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Korona krisen er den pandemien som har påvirket verdenssamfunnet mest i nyere tid. Ikke siden andre verdenskrig har det vært så strenge tiltak for å unngå at folk blir smittet. Likevel mener enkelte at viruset ikke er farlig og at tiltak er helt unødvendig. Når man ser til enkelte land og byer har viruset lammet hele samfunnet. Det viser at vi absolutt må ta det alvorlig. Hadde det ikke vært for strenge tiltak ville hjelpeapparatet ha kollapset. Viruset smitter lettere enn influensa og det genererer flere sykehusinnleggelser enn med vanlig influensa. Dødeligheten er også flere ganger høyere enn for influensa. Selv om noen mener at det ikke dør så mange av Covid 19 at det forsvare de store tiltakene må man se på helheten. De strenge tiltakene er med all sannsynlighet med på å redusere smitten som igjen hindre at flere dør. Siden Korona smitter lettere enn vanlig influensa blir flere syk fortere, og det er flere som blir innlagt på sykehus med Korona enn med en vanlig influensa. Flere syke på en gang gjør at helsevesenet ikke klarer å hjelpe de som trenger det. Man får da både mangel på personell, sengeplasser, utstyr og medisiner. Det er slike ting som dette man vil unngå. Det er lett for de som jobber hjemme og ser alt på tv og gjennom media. For oss som jobber i helsevesenet er hverdagen en helt annen enn det man leser og ser på tv. Anonymkode: 028c0...6e7 De som ikke tar dette seriøst er så enkle oppi hodet at du må skrive mye kortere hvis de skal klare å henge med. Det viser seg gang på gang her inne. Anonymkode: 47a4b...8a3 16
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #3 Skrevet 12. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Likevel mener enkelte at viruset ikke er farlig og at tiltak er helt unødvendig. Tull. Det det handler om er hvilke tiltak og på hvilken tid i kurven. Norge låste ned alt ekstremt tidlig, det viser seg at det var en bom. Vi har bare utsatt ting, nå må vi komme i gang med pandemien. Og det starter vi med snart Anonymkode: 252b3...761 9
Krantz95 Skrevet 12. april 2020 #4 Skrevet 12. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er lett for de som jobber hjemme og ser alt på tv og gjennom media. For oss som jobber i helsevesenet er hverdagen en helt annen enn det man leser og ser på tv. Anonymkode: 028c0...6e7 Ser på VG.no at det bare er 63 på respirator nå. På NRK.no ser jeg vi har 800 respiratorplasser. Det tyder vel på at dette går greit? 7
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #5 Skrevet 12. april 2020 3 minutter siden, Krantz95 skrev: Ser på VG.no at det bare er 63 på respirator nå. På NRK.no ser jeg vi har 800 respiratorplasser. Det tyder vel på at dette går greit? Hvor mange hadde det vært hvis vi ikke hadde stengt samfunnet for en måned siden tror du? Anonymkode: 028c0...6e7 9
Krantz95 Skrevet 12. april 2020 #6 Skrevet 12. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange hadde det vært hvis vi ikke hadde stengt samfunnet for en måned siden tror du? Anonymkode: 028c0...6e7 Da hadde det vært rundt 400. Altså halvparten av vår respiratorkapasitet. 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #7 Skrevet 12. april 2020 Fordi tiltakene er verre enn sykdommen. Folk dør hele tiden. Hvorfor må folk på død og liv mene det samme? Jeg holder meg til tiltak da jeg vil at situasjonen normaliserer seg raskest mulig, men jeg kan da ha en annen mening enn dere i helsevesenet. Anonymkode: 7382e...314 12
Gjest Optimo Skrevet 12. april 2020 #8 Skrevet 12. april 2020 16 minutter siden, Krantz95 skrev: Ser på VG.no at det bare er 63 på respirator nå. På NRK.no ser jeg vi har 800 respiratorplasser. Det tyder vel på at dette går greit? De 800 er ikke forbeholdt korona, hvis du trodde det..
Krantz95 Skrevet 12. april 2020 #9 Skrevet 12. april 2020 1 minutt siden, Guile skrev: De 800 er ikke forbeholdt korona, hvis du trodde det.. Hvor mange er forbeholdt korona?
Lille-pus Skrevet 12. april 2020 #10 Skrevet 12. april 2020 Akkurat nå, Krantz95 skrev: Hvor mange er forbeholdt korona? Hvorfor tror du at det er et antall respiratorer som er merket "Corona only"? 8
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #11 Skrevet 12. april 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tull. Det det handler om er hvilke tiltak og på hvilken tid i kurven. Norge låste ned alt ekstremt tidlig, det viser seg at det var en bom. Vi har bare utsatt ting, nå må vi komme i gang med pandemien. Og det starter vi med snart Anonymkode: 252b3...761 En bom ja, du synes det når tiltakene har virket? Slik at vi har spart mange liv og mye økonomi allerede, grusomt dårlig gjort av Norge å sette inn tiltak relativt tidlig Fatter ikke at det er så mange som har så store problemer med tenkeevnen og virkelighetsforståelsen her. Anonymkode: f2d91...308 11
Jegerikkeminskyld Skrevet 12. april 2020 #12 Skrevet 12. april 2020 Poenget er ikke å hindre at mange dør, det klarer vi ikke. Testene som er gjort viser jo også at mange som blir smittet ikke utvikler nevneverdig immunitet og dermed kan få det på nytt, med ukjent utfall. Det som blir gjort er å hindre at for mange blir syke/dør samtidig. Dersom svært mange blir syke kan det ikke bare bli for få sengeplasser på sykehus men også for få friske til å ta seg av de syke. Dette er en situasjon som ikke er ønskelig. Ingen i verden aner hvordan sykdommen utvikler seg over tid, derfor har de fleste land inntatt en føre var-holdning, den vil nok bli tilpasset etterhvert som man vet mer. 1
Krantz95 Skrevet 12. april 2020 #13 Skrevet 12. april 2020 (endret) 2 timer siden, Lille-pus skrev: Hvorfor tror du at det er et antall respiratorer som er merket "Corona only"? Fordi myndighetene har utsatt mye annen behandling for å ha ledig kapasitet til Corona. Endret 12. april 2020 av Krantz95 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #14 Skrevet 12. april 2020 Jeg tror de som ikke tar dette alvorlig enten er dum eller har en økonomi som ikke tåler at personen er permittert i noen måneder. (Ofte begge deler samtidig). Anonymkode: d8ae1...1f8 7
Lille-pus Skrevet 12. april 2020 #15 Skrevet 12. april 2020 1 minutt siden, Krantz95 skrev: Ford myndighetene har utsatt mye annen behandling for å ha ledig kapasitet til Corona. Da er det en god del informasjon du ikke har fått med deg siden alt ikke kan planlegges i detalj. Behovet for respiratorer kan ikke detaljplanlegges. Like lite som ulykker kan planlegges ned i detalj. At planlagte operasjoner, som ikke er livskritiske for pasienten, har blitt utsatt for å øke tilgjengeligheten på respiratorer, betyr bare at tilgjengeligheten på respiratorer er større når den planlagte bruken er lavere. 8
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #16 Skrevet 12. april 2020 Fryktelig trist for oss som har blitt permitert og sitter hjemme på 25 dagen og håpet at når skoler nå åpner 27 og håper jeg snart kan komne tilbake til praksis plassen min...så driter folk i smittevern regler som vi er pålagt og fhi idag går ut å sier de er bekymret over all festingen i påska .. kanskje fører til enda strengere tiltak dvs min innsats har vært til null nytte. Forsaket all sosial omgang med flere enn 5. Forsaket familie besøk i påsken for å være på den sikre siden ovenfor de jeg er glad i... Ja jeg blir forbanna på Dere egoister som tenker kun på Dere sjøl... håper d blir portforbud og høye bøter på folk som er blåst mellom øra. At en fest er viktigere enn å begrense smitte og bli ferfig med disse tiltakene. Anonymkode: d088a...f7e 10
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #17 Skrevet 12. april 2020 Den siste idioten er dessverre ikke født, TS. Anonymkode: 8d4be...039 5
Lille-pus Skrevet 12. april 2020 #18 Skrevet 12. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fryktelig trist for oss som har blitt permitert og sitter hjemme på 25 dagen og håpet at når skoler nå åpner 27 og håper jeg snart kan komne tilbake til praksis plassen min...så driter folk i smittevern regler som vi er pålagt og fhi idag går ut å sier de er bekymret over all festingen i påska .. kanskje fører til enda strengere tiltak dvs min innsats har vært til null nytte. Forsaket all sosial omgang med flere enn 5. Forsaket familie besøk i påsken for å være på den sikre siden ovenfor de jeg er glad i... Ja jeg blir forbanna på Dere egoister som tenker kun på Dere sjøl... håper d blir portforbud og høye bøter på folk som er blåst mellom øra. At en fest er viktigere enn å begrense smitte og bli ferfig med disse tiltakene. Anonymkode: d088a...f7e Innsatsen din har absolutt ikke vært hverken bortkastet eller til ingen nytte. At du og mange andre har brukt hodet og fulgt anbefalingene er hele grunnen til at ting har vært såpass bra som de har vært rett før påske. Du og jeg og alle andre som har brukt hodet og oppført oss sånn som vi har blitt anmodet om. Takk 7
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #19 Skrevet 12. april 2020 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tull. Det det handler om er hvilke tiltak og på hvilken tid i kurven. Norge låste ned alt ekstremt tidlig, det viser seg at det var en bom. Vi har bare utsatt ting, nå må vi komme i gang med pandemien. Og det starter vi med snart Anonymkode: 252b3...761 Nei. Om det viser seg at det ikke oppnås immunitet, er det galskap å slippe dette løs. Anonymkode: 52a22...dd3 2
missmcbeal Skrevet 12. april 2020 #20 Skrevet 12. april 2020 (endret) Hva med å sende de som kjeder seg og synest tiltakene er for voldsomme, til Frankrike, Italia, Spania, Sverige osv. for å bidra med nødvendig hjelp i disse landene? De kan få litt lønn, og dermed så får de reist litt og sosialisert seg litt Siden livet hjemme er så forferdelig kjedelig. Endret 12. april 2020 av missmcbeal 9
Anbefalte innlegg