AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #1 Skrevet 12. april 2020 Jeg har ikke fått diagnosen, men jeg er rimelig sikker på at jeg har det. Jeg har alltid slitt med enorme menssmerter, hvor jeg ligger i fosterstilling og virkelig tror at jeg skal dø. Jeg kaster opp, har diare, får feber, kaldsvetter osv. Hvis jeg rekker å ta smertestillende før jeg kaster opp, så fungerer smertestillende fint. Med tiden har smertene eskalert noe. Jeg får plutselig helt siiinnsykt vondt hvis jeg har sex uka før jeg får mensen. Altså at jeg har litt murringer i magen, og da har sex. De smertene er sykt intense, og dette gjelder kun uka før mensen kommer. jeg har lang syklus på ca 40 dager.. Har nå skjønt at p-piller vil være avgjørende ikke bare som smertelindring, men også fordi da stopper utviklingen av vevet. Men! Jeg ønsker meg jo egentlig barn etterhvert. Så jeg lurer på om det mest gunstige for meg ville vært å ikke gå på p-piller slik at jeg kan bli gravid nå, eller om jeg burde gå på p-piller til det er mest ideelt for oss å få barn, og da prøve «intenst»? Anonymkode: 7eff0...d1a
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #2 Skrevet 12. april 2020 Meld deg inn i Endometrioseforeningen. Ikke alle har problemer med å få barn, men jo lenger du går uten hormoner kan påvirke muligheten til å få barn. Det trenger ikke å ha det. Hva slags prevensjon brukes i dag? Anonymkode: 4a793...dad
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #3 Skrevet 12. april 2020 Det er vanskelig å si. I utgangspunktet er de fleste som har endometriose veldig fruktbare. Men endometrie og sammenvoksninger kan komme i veien for det, spesielt sammenvoksninger i eggelederne. Ved st olavs f.eks vil de helst ikke operere for endometriose før man er klar for å starte prøvingen. Men om man har veldig mye tegn på bilder fra MR og ultralyd kan man bli operert likevel. Jeg fikk inntrykk av at behandling gjøres i tett samarbeid med fertilitetsklinikken, at det er en fertilitetsbehandling. Hvis jeg var deg ville jeg bedt om henvisning til operasjon, og ikke prøvd å få barn før etterpå. Om det fortsatt ikke passer å få barn, så gjør det du kan for å hoppe over mensen. Det bør du forresten starte med med en gang. Livet etter operasjon er et helt annet liv. Anonymkode: 8268e...479
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå