Gå til innhold

Bleieslutt på natt, hvordan gå frem

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en gutt på snart fem. Han har hatt en lang og trøblete vei mot å bli tørr på dagtid. Han sluttet med bleie på dagtid på eget initiativ sommeren 2018, og var tørr helt til barnehageåret begynte. Siden da har han tisset seg ut flere ganger i uka, og de siste månedene har han også bæsjet seg ut. Dermed har vi ikke vurdert å slutte med bleie på natta enda, det haster ikke. 

Men i går morges kom han gledesstrålende inn til meg, og fortalte at bleien var tørr. «Nå kan jeg kanskje slutte med bleie, mamma!» Så lykkelig og stolt. I morges var også bleien tørr, og dermed kan det jo hende at vi beveger oss mot bleieslutt også på natt. 

Samtidig er dette en veldig sår gutt, som ikke takler motstand. Han blir sykt lei seg for småting, og verden raser sammen hvis han f.eks. faller på isen. Dermed må jeg tenke igjennom hva jeg gjør nå, for at denne prosessen skal bli så grei som mulig for han. I tillegg har jeg allerede vasket en million maskiner med tisseklær, så å begynne å vaske på natta og frister ikke. 

Noen tips til hvordan denne overgangen blir best mulig? 

Anonymkode: f4b42...e36

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skulle ønske jeg hadde et svar på dette. Det skulle vært egne kurs på helsestasjonene. Selv har jeg en gutt på 5 år til sommeren der bleieslutt har vært et rent helvete. Han bæsjer fortsatt i bleie pga. dovegring. Han begynte å tisse på do i juleferien 2019, altså 4 måneder siden. Skal sies at han et innenfor autismespekteret mild grad. 

Anonymkode: 7ced9...604

AnonymBruker
Skrevet

Ville latt han få prøve seg, men prat nøye med han først. Forbered han på at det kan være det kommer tiss i løpet av natten-men at det ikke gjør noe. Snakk masse om at kroppen jobber med saken for å klare å holde på tisset hele natten og at når man sover så sover man, da kan man ikke styre om man tisser eller ei. Skulle uhellet være ute, så trygg han masse på at det er ok, og at dere kan prøve igjen en natt eller om dere skal fortsette med natt truse litt til. 

Vår eldste hadde også sen bleieslutt, med dovegring i lange tider. Det er virkelig ikke lett, men det er rart hvordan det plutselig kan løsne. Nå har han veldig sjelden uhell på natt. Barn er også så utrolig forskjellige. Min yngste er 1,5 år og har begynt å si fra når hun skal tisse og bæsje, tror vi får en enklere vei med henne. Likevel kjenner jeg at jeg stresser mindre denne gangen, det skjer når det skjer. Det beste vi foreldre kan gjøre er å støtte, oppmuntre og hjelpe med følelsene når det blir uhell. 

Anonymkode: 2ee09...74a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...