AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #1 Skrevet 12. april 2020 Helt plutselig mistet jeg evnen til å smake visse, smakssterke matvarer, blant annet kaffe. Det er som å drikke varmt vann. Andre matvarer kan jeg smake litt. Er det slik dere med korona har opplevd det? Jeg syns dette er kjemperart. ps Jeg har ingen andre symptomer på noen ting og føler meg helt frisk. Har aldri opplevd dette før. Anonymkode: 5a44f...c41
Atomlynet Skrevet 12. april 2020 #2 Skrevet 12. april 2020 Koronaviruset kan spre seg rundt i forskjellige deler av kroppen og hvis det trenger seg inn i hjernen så er første symptom tap av smak og luktesans. Ved videre infisering av hjernen vil man se lammelse av svelg og etterhvert pustemuskelatur.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #3 Skrevet 12. april 2020 Jeg mister så godt som alltid smakssansen når jeg er forkjøla-syk. Ikke noe hokus pokus ved det, bortsett fra at ting ikke smaker noe. Trodde det var sånn for alle? Anonymkode: 59b13...6ea
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #4 Skrevet 12. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg mister så godt som alltid smakssansen når jeg er forkjøla-syk. Ikke noe hokus pokus ved det, bortsett fra at ting ikke smaker noe. Trodde det var sånn for alle? Anonymkode: 59b13...6ea Jeg er ikke forkjølet. Føler meg helt frisk. Men plutselig forandret smakssansen min seg veldig. Helt uventet, veldig overraskende. Anonymkode: 5a44f...c41
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #5 Skrevet 12. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke forkjølet. Føler meg helt frisk. Men plutselig forandret smakssansen min seg veldig. Helt uventet, veldig overraskende. Anonymkode: 5a44f...c41 joda. Men du spør hvordan det arter seg når man mistet smakssansen. Det kunne jo indikere at du ikke har opplevd det tidligere. Dersom det eneste du merker er at kaffen smaker vann, ville jeg kanskje tenkt det var kaffen som var problemet. Anonymkode: 59b13...6ea 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #6 Skrevet 12. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: joda. Men du spør hvordan det arter seg når man mistet smakssansen. Det kunne jo indikere at du ikke har opplevd det tidligere. Dersom det eneste du merker er at kaffen smaker vann, ville jeg kanskje tenkt det var kaffen som var problemet. Anonymkode: 59b13...6ea Jeg spør om hvordan det arter seg for de med korona. Skriver at blant annet kaffe smaker ingen ting. Det gjelder altså også andre, smakssterke matvarer. Anonymkode: 5a44f...c41
Frøkensina Skrevet 12. april 2020 #7 Skrevet 12. april 2020 Jeg har ikke hatt korona (som jeg vet, hadde noe i februar/mars som ligner), men jeg har lest litt om å miste smak og luktesansen siden jeg mistet den uten å være tett i nesa. Og det du beskriver er helt typisk korona i følge det jeg har lest fra England og USA blant annet. En dame lagde koronavideoblogg og kunne tygge i seg chili uten å smake noen ting. Mange med korona kan kun oppleve disse symptomene på å miste smak og lukt uten å bli sykere senere. 2
Frøkensina Skrevet 12. april 2020 #8 Skrevet 12. april 2020 Altså typisk for mange med korona, men ikke alle opplever å miste disse sansene sånn. Dette er altså noe som skiller seg markant fra andre virusinfeksjoner, for hvis man er forkjøla og mister smakssansen/luktesansen så arter det seg annerledes og man har samtidig andre symptomer som tett i nesa o.l. 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #9 Skrevet 12. april 2020 7 minutter siden, Frøkensina skrev: Altså typisk for mange med korona, men ikke alle opplever å miste disse sansene sånn. Dette er altså noe som skiller seg markant fra andre virusinfeksjoner, for hvis man er forkjøla og mister smakssansen/luktesansen så arter det seg annerledes og man har samtidig andre symptomer som tett i nesa o.l. Å miste smaken er å miste smaken. Anonymkode: 59b13...6ea
Frøkensina Skrevet 12. april 2020 #10 Skrevet 12. april 2020 https://health.usnews.com/conditions/articles/losing-your-sense-of-taste-and-smell-with-the-coronavirus https://www.businessinsider.com/coronavirus-sudden-complete-loss-of-smell-covid-19-symptom-2020-4?r=US&IR=T
Atomlynet Skrevet 12. april 2020 #11 Skrevet 12. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å miste smaken er å miste smaken. Anonymkode: 59b13...6ea Det er mange måter å miste smaken. Hvis man holder seg for nesen og spiser noe smaker man mindre, hvis nesen er tett av snørr og slim så fungerer det akkurat på samme måte. Men når nesen er åpen og man ikke smaker noen ting, da vet man at det er noe snodig på gang. 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #12 Skrevet 12. april 2020 40 minutter siden, Atomlynet said: Koronaviruset kan spre seg rundt i forskjellige deler av kroppen og hvis det trenger seg inn i hjernen så er første symptom tap av smak og luktesans. Ved videre infisering av hjernen vil man se lammelse av svelg og etterhvert pustemuskelatur. Jøye meg! Anonymkode: eb386...f21 4
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #13 Skrevet 12. april 2020 13 minutter siden, Atomlynet skrev: Det er mange måter å miste smaken. Hvis man holder seg for nesen og spiser noe smaker man mindre, hvis nesen er tett av snørr og slim så fungerer det akkurat på samme måte. Men når nesen er åpen og man ikke smaker noen ting, da vet man at det er noe snodig på gang. Å miste smaken er uansett å miste smaken. Så det er vanskelig å vite hva TS vil fram til. Hun kan uansett ikke få noen korona-diagnose over kvinneguiden. Anonymkode: 59b13...6ea 1
Frøkensina Skrevet 12. april 2020 #14 Skrevet 12. april 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å miste smaken er å miste smaken. Anonymkode: 59b13...6ea Ja og så? Det kommer jo fram nå at det er så typisk at det kan brukes diagnostisk. Hvis du leste artiklene jeg linket til står det også at det kan være en sterkere indikator på corona enn feber og at mange ellers asymptomatiske nettopp mister luktesansen brått. 2
Atomlynet Skrevet 12. april 2020 #15 Skrevet 12. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å miste smaken er uansett å miste smaken. Så det er vanskelig å vite hva TS vil fram til. Hun kan uansett ikke få noen korona-diagnose over kvinneguiden. Anonymkode: 59b13...6ea Hvorfor skulle hun trengt en korona-diagnose fra KG egentlig? Tråden handler uansett om hvordan de med påvist korona har opplevd det. Der er det masse info allerede.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #16 Skrevet 12. april 2020 Jeg mener å ha lest at massetesting i befolkningen skal starte med de som har mistet smakssansen. Så TS har kanskje en mulighet for å bli testet. Anonymkode: c7cf7...054
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #17 Skrevet 12. april 2020 15 minutter siden, Frøkensina skrev: Ja og så? Det kommer jo fram nå at det er så typisk at det kan brukes diagnostisk. Hvis du leste artiklene jeg linket til står det også at det kan være en sterkere indikator på corona enn feber og at mange ellers asymptomatiske nettopp mister luktesansen brått. Nedsatt smakssans kan ikke brukes «diagnostisk». Korona er ikke ikke noen psykisk diagnose. Anonymkode: 59b13...6ea
Frøkensina Skrevet 12. april 2020 #18 Skrevet 12. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nedsatt smakssans kan ikke brukes «diagnostisk». Korona er ikke ikke noen psykisk diagnose. Anonymkode: 59b13...6ea Slå opp «diagnostisk» i en ordbok du. Eller er du bare ute etter å trolle litt kanskje? 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #19 Skrevet 12. april 2020 5 minutter siden, Frøkensina skrev: Slå opp «diagnostisk» i en ordbok du. Eller er du bare ute etter å trolle litt kanskje? Det er kun testing som kan bekrefte eller avkrefte at noen har korona. Anonymkode: 59b13...6ea
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #20 Skrevet 12. april 2020 Jeg er ikke ute etter en diagnose per KG, bare høre andres erfaringer. Anonymkode: 5a44f...c41
Anbefalte innlegg