Gå til innhold

Jeg blir trist når så mange dør

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da håper jeg virkelig at medfølelsen din også rekker til alle de som hver eneste dag dør av sult, urent vann, krig, terror. Og de som hvert år dør her i landet av influensa, selvmord, drap, ulykker, hjerteinfarkt, slag, als osv.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var en voldsom generalisering. Tror de fleste følger opp sine foreldre når de blir eldre og mer "krevende". Men, det finnes absolutt eksempler på folk som anser foreldre som en bør. Helt i begynnelsen av koronatiden, leste jeg en kommentar under en avisartikkel på nettet om eldre som ble sendt hjem fra korttidsopphold på sykehjem pga smittefaren. Der kommenterte en sønn (fritt sitert etter hukommelsen):"Nå hadde vi endelig fått min far inn på sykehjem, og så sendes han hjem og vi barna må ta oss av han". Altså, om et av mine barn hadde gitt uttrykk for noe slikt, hadde jeg virkelig følt meg lite elsket!

Anonymkode: 66def...2b3

Det er en kommentar jeg godt kan skjønne. Og det har ingenting med manglende kjærlighet til faren å gjøre. Når de eldre endelig får en sykehjemsplass, er de gjerne syke og pleietrengene ,og klarer seg ikke hjemme selv. Og de pårørende er gjerne utslitt av å ha pleiet sine gamle foreldre gjennom flere år.

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger litt realitetsorientering. Gå inn på Worldometers og se på antall mennesker som fødes hver dag, opp mot antallet som dør. Se på hvor mange som dør av f eks tobakk, kreft, malaria, sesonginfluensa osv osv. 

Det som er trost, er mennesker som lever med skylapper og som har mediaoverskrifter som sin eneste virkelighet. 

At noen på 88 år dør, er ikke trist. Tenk så fantastisk å få leve til du er 88 år! Allerede i år, har over 2 millioner barn under 5 år dødd! Over 86 000 kvinner har dødd i forbindelse med fødsel. Det er trist!

Anonymkode: 66def...2b3

Det er ikke alder som avgjør om det er trist om noen dør, men relasjonen og tilknytningen man har til personen.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Gorilla said:

Det er ikke alder som avgjør om det er trist om noen dør, men relasjonen og tilknytningen man har til personen.

Jeg har levd en stund, og opplevd en del dødsfall. Flest eldre slektninger, men og noen få unge. Når eldre slektninger dør er det trist, men en del av livet. Når en ung person dør er det tragisk.

I vår moderne verden har vi blitt så distansert fra døden at vi prøver å kjempe i mot til enhver pris. Dette er feil, vi skal alle dø. Men helst ikke som ung.

Anonymkode: 1cafd...8e5

• Liker 6
Skrevet
7 minutter siden, Gorilla skrev:

jo. når en 88 åring dør kan man si "hun har hatt et godt liv", kanskje hun kunne ha levd litt lenger til, la oss si til 98.... men når en 18 eller 28åring dør, da blir det et potensielt tap av 50-60 år.....

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Energidronning skrev:

jo. når en 88 åring dør kan man si "hun har hatt et godt liv", kanskje hun kunne ha levd litt lenger til, la oss si til 98.... men når en 18 eller 28åring dør, da blir det et potensielt tap av 50-60 år.....

Det er alltid tragisk når noen dør. Coronaviruset har gjort at hundrevis dør unødig, unge som gamle. Viruset truer med å desimere befolkningen på sikt, så alle midler må tas i bruk for å begrense spredningen. Regjeringens tiltak er begredelige. Lær av andre land, som for eksempel Filippinene!

Anonymkode: b7413...f88

AnonymBruker
Skrevet

Enig med Ts. Det er kjempetrist. 

Og jeg begriper ikke den tankegangen, at fordi fler dør av malaria i Afrika eller i trafikkulykker osv så er det ikke lov å bli trist for dette? Skulle ønske det argumentet bare kunne dø ut.

En dame kom glad og fornøyd hjem fra ferie og døde brått og uventet av et grusomt virus, sammen med et veldig høyt antall andre som også hadde mange gode år igjen å leve. Det som skjer nå er så tragisk og deprimerende og skummelt, nettopp fordi det rammer hvem som helst, naboen, noens mor og bestemor osv. På en annen måte enn en trafikkulykke, selvmord, slag eller av kreft, det kan man rasjonalisere og kalle en del av livet, når det ikke er en selv som rammes selvfølgelig. Synes dette føles mer som et grusomt terrorangrep, der folk blir sjokkerende og brått revet bort på en måte som ikke er naturlig og en del av livet i det hele tatt. Det er bare fælt, og skummelt og trist. Synes egentlig det er ganske ufølsomt, å komme drassende med statistikk over alle andre som dør av alle andre grunner, og beskylde noen for å føle feil og være politisk ukorrekt som ikke bryr seg om disse. Ingen kan ta innover seg alt til enhver tid heller, det gjør sikkert ikke dere heller. Det er helt normalt å føle mer for ting som er nært og sammenlignbart med en selv. 

Anonymkode: 88661...fde

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er alltid tragisk når noen dør. Coronaviruset har gjort at hundrevis dør unødig, unge som gamle. Viruset truer med å desimere befolkningen på sikt, så alle midler må tas i bruk for å begrense spredningen. Regjeringens tiltak er begredelige. Lær av andre land, som for eksempel Filippinene!

Det er alltid tragisk når noen dør, men det er ikke tragisk når noen blir skutt og drept av myndighetene?

Anonymkode: 0140e...461

• Liker 2
Skrevet

Jeg blir ikke lei meg når noen jeg ikke kjenner dør. Leit for de pårørende men det er det. Hva vedkommende døde av er likegyldig. Om det er corona, influensa, hjerteinfarkt, ulykke eller selvmord er det leit for de pårørende. Når det er sagt så har jeg mer medfølelse med noen som mister en ung person, enn en gammel person. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hallo er det virkelig så mange som svarer seriøst på TS sitt innlegg? 

Forstår dere ikke at dette er en provokasjon trolle tråd? Må jo nesten le.. 

TS ønsker kun å se hvor dum dere er, og dere beit rett på. 😄

Anonymkode: 69133...8cf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enda en sjel har tapt kampen mot viruset. Vi kan ikke åpne skolene før til høsten! Alle liv som kan reddes må reddes!!!

Fra Dagbladet nå:

"En coronasmittet kvinne døde natt til fredag på Kongsvinger sykehus, skriver Glåmdalen. Den 88 år gamle kvinnen kom fra Ullensaker og ble syk dagen etter at hun kom hjem fra et ferieopphold i Spania, skriver avisa."

Dette var noens mor og bestemor! Skjønner dere ikke at dette viruset er ekstremt farlig?!!!

Anonymkode: 719ea...568

Håper dette innlegget er en spøk. 

Anonymkode: 47433...9d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Desimere befolkningen??? Hvor har du dette fra?? Det er vel ikke akkurat et uttrykk man bruker når mindre enn 1% av befolkningen, hovedsakelig i alderen 70+, dør.
Regner med du da også er for å stenge alle veier i landet, pga trafikkulykkene? De er også unødige. Siden veiene kan stenges.

Anonymkode: f11d6...218

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvor ligger dumskapen i svarene som gis?

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enda en sjel har tapt kampen mot viruset. Vi kan ikke åpne skolene før til høsten! Alle liv som kan reddes må reddes!!!

Fra Dagbladet nå:

"En coronasmittet kvinne døde natt til fredag på Kongsvinger sykehus, skriver Glåmdalen. Den 88 år gamle kvinnen kom fra Ullensaker og ble syk dagen etter at hun kom hjem fra et ferieopphold i Spania, skriver avisa."

Dette var noens mor og bestemor! Skjønner dere ikke at dette viruset er ekstremt farlig?!!!

Anonymkode: 719ea...568

Det dør, Ts, færre i Norge i dag enn en helt normal søndag i påska. Fordi vi bare sitter her og kjeder vettet av oss. Folk sine bestemødre dør hver eneste dag. 5 (!) personer dør i døgnet i Norge av korona. 21 dør i døgnet av helt vanlig influensa, hver jævlige vinter. Og 200 000 barn dør i året av malaria, fordi vi hvite priviligerte egoister ikke gidder betale for en kur, som ville vært utviklet på et år om noen bare hadde betalt.

Du er ikke trist fordi det dør folk,Ts. Du er hjernevaska av propagandamaskinen Norge. Helt ukritisk. Hadde du brydd deg om døde så hadde du jublet for et åpent samfunn. Et samfunn der alle døde har lik verdi. Det du jubler for er et samfunn der kun døde av korona har verdi. Dør du av influensa eller kreft i morgen, Ts, skriver ingen om deg. Ikke et ord. Ingen gidder bry seg. Det er kun covid-19 dødsfall som dekkes. Og det er ikke til vårt alles beste.

Anonymkode: e57e9...d34

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Korrekt. TS er meg.

For 7 timer siden skrev jeg i tråden at TS er et troll. 

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Desimere befolkningen??? Hvor har du dette fra?? Det er vel ikke akkurat et uttrykk man bruker når mindre enn 1% av befolkningen, hovedsakelig i alderen 70+, dør.
Regner med du da også er for å stenge alle veier i landet, pga trafikkulykkene? De er også unødige. Siden veiene kan stenges.

Det er rapportert om unge døde også, selv om det i Norge mest har rammet eldre hittil. Desimering av befolkningen er på sikt, ikke umiddelbart. De fleste skal smittes før eller senere, og vært mange blir kronisk lungesyke selv de overlevde den primære infeksjonen.

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er rapportert om unge døde også, selv om det i Norge mest har rammet eldre hittil. Desimering av befolkningen er på sikt, ikke umiddelbart. De fleste skal smittes før eller senere, og vært mange blir kronisk lungesyke selv de overlevde den primære infeksjonen.

Jeg sa hovedsakelig eldre, ikke bare, og det gjelder andre land også, ikke bare Norge.
Forøvrig gjenstår det vel å se hvor mange og hvor kronisk lungesyke folk blir. Man kan ellers leve mange tiår med kronisk lungesykdom så det er fortsatt ikke gitt at det blir noen desimering av befolkningen selv på sikt.
Og formodentlig vil det også utvikles behandlingsmåter etterhvert som reduserer både alvorlighetsgrad, dødelighet og evt ettervirkninger.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også det er trist at folk kveles ihjel. Og det må være hardt for de pårørende som ikke får sagt adjø. Synes det er fælt at mange seigpines ihjel alene, og i Italia ble folk liggende døde hjemme i dagevis. Helt unødvendig, kun fordi noen i Kina spiste noe de ikke burde spist. Og fordi vi andre bringer smitten videre. Slike dødsfall kan ikke sammenlignes med for eksempel kreft. De pasientene kan ha kontakt med sine kjære til det siste. Og ingen ga dem kreft.

Anonymkode: 42e3b...026

• Opprett ny...