AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #1 Skrevet 12. april 2020 Hvordan har det vært for de barna som har gått i barnehagen denne perioden? Har det vært noe smitte? Hvordan drev man med smittevern? Hva er den generelle erfaringen? Mange barnehageansatte her inne har jo skrevet at de enten har vært på jobb i barnehagen selv eller at noen andre hos dem har det. Anonymkode: 17429...3d1
Pasha Skrevet 12. april 2020 #2 Skrevet 12. april 2020 ingen av "mine" barn har blitt smittet. heller ikke foreldrene 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #3 Skrevet 12. april 2020 Sønnen min på 1,5 år har gått i bhg , jeg er alene med ham og måtte på jobb. Tror han har kost seg og lekt like mye som vanlig. Det har vært ca 10 barn der, og maaange flere ansatte pr barn enn vanlig. Ikke vært bekymra for smitte i det hele tatt, og egentlig vært veldig glad han har tilbud om plass nå. Det er ikke mye gøy å bare være hjemme! Gleder oss til barnehagen på tirsdag! Anonymkode: 67cf6...7f8 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #4 Skrevet 12. april 2020 Vi måtte dele barna i grupper på max 5 barn ( på 4 uker har det vært behov fir dette bare 2 dager). Det var rart å jobbe med så få barn og blandet gruppe. Barna kunne ikke regne med å se «sine» voksne da vi jobbet i team. Ingen av barna/ansatte er blitt smittet, men en forelder i samfunnskritisk funksjon ble det. Barna ble tatt ut av barnehagen. Rett før barnehagen stengte hadde vi ett barn + familien til barnet som regnet med at de var smittet - hele barnehagen ( godt over 100 personer ) måtte i karantene i 14 dager. Anonymkode: 96df3...2af 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #5 Skrevet 12. april 2020 Jeg vil nesten anta at alle barna som har gått i barnehage har dødd. Ekspertisen her på KG er enige om at det å gå i barnehage er en dødsdom Anonymkode: ff002...cfc 13
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #6 Skrevet 12. april 2020 De har hatt det helt topp i barnehagen. De er nøye med vasking og håndhygiene. Mange voksne, få barn, mye utetid og små grupper. Anonymkode: e007f...051 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #7 Skrevet 12. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil nesten anta at alle barna som har gått i barnehage har dødd. Ekspertisen her på KG er enige om at det å gå i barnehage er en dødsdom Anonymkode: ff002...cfc 🤣🤣🤣 Jeg kan også komme med en god nyhet til lærere og andre som er redde for å gå tilbake til jobb: Her i huset har 2 barn vært i barnehage, og tre voksne vært på jobb i yrker hvor man kan være utsatt for smitte. Alle lever enda 😄 Anonymkode: 6cc8f...c65 7
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #8 Skrevet 12. april 2020 Jeg jobber som renholder i en relativt liten barnehage. Det har vært få barn i hver gruppe (Ikke flere enn 2 per gruppe/avdeling, og som oftest bare søsken.) Minst to voksne per avdeling. Gjennom alle disse ukene har det kanskje vært barn der litt under halvparten av tiden. Jeg vet de har vært ekstra nøye med håndvask og spriting av både utstyr og hender. Vi renholdere har vært ekstra nøye med å ta vaske hvert eneste dørhåndtak nøye, samt ting som grinder og lysbrytere. Stoler og bord, vinduer og speil, og andre ting barn liker å ta på, har vi også vasket svært nøye. Vet også vi renholdere fikk beskjed om å unngå å være i samme rom som barna. Skulle prøve å unngå å være nærme de andre voksne og, men hvis vi må vaske og det er voksne i rommet er det jo veldig enkelt for dem å gå ut av rommet et noen minutter så vi får vasket over. De ansatte fikk også beskjed om å ikke klemme og kose med barna. Det har visst vært vanskelig da barna ikke alltid skjønner det. Men så vidt jeg vet har ingen vært syke her. Da hadde jeg nok fått beskjed om å gå i karantene og det har jeg ikke. Men tviler på at vi klarer å vaske like nøye når flere barn, eventuelt alle, kommer tilbake. Så da får vi se... Anonymkode: bf60e...041 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #9 Skrevet 12. april 2020 Det virker som en del har opplevd dette som uproblematisk da. Forstår at det blir mer vasking og at flere barn = større risiko. Nå kan det jo virke som at det likevel blir forsøkt å dele opp i mindre grupper der man er mest mulig utendørs også fra den 20. Uansett er jo ikke det som skrives her helt avskrekkende 😊 Anonymkode: 17429...3d1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #10 Skrevet 12. april 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: 🤣🤣🤣 Jeg kan også komme med en god nyhet til lærere og andre som er redde for å gå tilbake til jobb: Her i huset har 2 barn vært i barnehage, og tre voksne vært på jobb i yrker hvor man kan være utsatt for smitte. Alle lever enda 😄 Anonymkode: 6cc8f...c65 Hva er poenget med denne spydigheten? Du vet hvorfor barnehagene har vært stengt for det store flertallet, ikke sant? Anonymkode: d4c7d...a17 5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #11 Skrevet 12. april 2020 Ingen smittede. Det har stort sett vært maks 2 barn sammen, på hver avdeling men også tre om de kom fra bare to forskjellige familier. Barna på de forskjellige avdelingene fikk heller ikke leke utendørs sammen, så vi har gått ut i puljer og vi har dermed hatt mindre utetid enn vanlig. - Vi er en barnehage der de fleste er ute rundt 3 timer og ofte mer til vanlig. Vi har vært nøye med håndvask og bruk av håndsprit. Vi har tørket av og spritet alle overflater og andre steder der man tar mye. Noen av barna synes det er helt fantastisk å få så mye oppmerksomhet fra voksne, andre savner vennene sine og kjeder seg litt. Vi har gjort ting vi ellers bare gjør en gang i året, som å se film og ha dessert etter lunsj. Anonymkode: 9910f...ba6
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #12 Skrevet 12. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen smittede. Det har stort sett vært maks 2 barn sammen, på hver avdeling men også tre om de kom fra bare to forskjellige familier. Barna på de forskjellige avdelingene fikk heller ikke leke utendørs sammen, så vi har gått ut i puljer og vi har dermed hatt mindre utetid enn vanlig. - Vi er en barnehage der de fleste er ute rundt 3 timer og ofte mer til vanlig. Vi har vært nøye med håndvask og bruk av håndsprit. Vi har tørket av og spritet alle overflater og andre steder der man tar mye. Noen av barna synes det er helt fantastisk å få så mye oppmerksomhet fra voksne, andre savner vennene sine og kjeder seg litt. Vi har gjort ting vi ellers bare gjør en gang i året, som å se film og ha dessert etter lunsj. Anonymkode: 9910f...ba6 Med andre ord er opplegget dere har kjørt ikke særlig overførbart til barnehager der nå 100+ unger skal tilbake. Anonymkode: d4c7d...a17 5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #13 Skrevet 12. april 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det virker som en del har opplevd dette som uproblematisk da. Forstår at det blir mer vasking og at flere barn = større risiko. Nå kan det jo virke som at det likevel blir forsøkt å dele opp i mindre grupper der man er mest mulig utendørs også fra den 20. Uansett er jo ikke det som skrives her helt avskrekkende 😊 Anonymkode: 17429...3d1 Det blir mer problematisk når flere av de faste ansatte blir syke + de i risikogrupper skal holde seg hjemme. Det er da utfordringene begynner. Anonymkode: 96df3...2af 3
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #14 Skrevet 12. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det blir mer problematisk når flere av de faste ansatte blir syke + de i risikogrupper skal holde seg hjemme. Det er da utfordringene begynner. Anonymkode: 96df3...2af Men hva om det ikke skjer at de blir syke? Og hva om det fortsetter å komme færre i barnehagen enn de som er der normalt? Det er jo ikle helt unaturlig da en del faktisk er i risikosonen og enkelte foreldre sikkert holder de hjemme likevel. Anonymkode: 17429...3d1 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #15 Skrevet 12. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men hva om det ikke skjer at de blir syke? Og hva om det fortsetter å komme færre i barnehagen enn de som er der normalt? Det er jo ikle helt unaturlig da en del faktisk er i risikosonen og enkelte foreldre sikkert holder de hjemme likevel. Anonymkode: 17429...3d1 Jeg prøver å ta påskeferie først, så lar jeg ledelsen i barnehagen finne på løsninger 🙂. Vi vet jo uansett ingenting før 16. mars så der er vanskelig å planlegge på forhånd. Syke ansatte blir det uansett! Vi går forkjølet på jobb året rundt ( umulig å unngå), men nå blir det strengere hvem som får lov å komme og jobbe. Anonymkode: 96df3...2af 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #16 Skrevet 12. april 2020 Ingen syke her. Her har det også vært nøye med håndvask. Her har de samlet alle 5 barna til en gruppe. Og alle 6 foreldrene er svært utsatt for smitte i sine jobber. Så langt har det gått fint. Anonymkode: ef083...310
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #17 Skrevet 12. april 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Med andre ord er opplegget dere har kjørt ikke særlig overførbart til barnehager der nå 100+ unger skal tilbake. Anonymkode: d4c7d...a17 Absolutt ikke. Vi har fulgt vår kommunes retningslinjer. Vi regner med å åpne et annet bygg som bruk til barnehage, nå når vi kan bli opp mot 40 barn, fordi vi regner med begrensninger. Dersom vi da skal ha restriksjoner på barnegrupper, trenger vi flere voksne. Mitt barn blir hjemme med sin far, fordi han tilhører en spesielt utsatt gruppe. Anonymkode: 9910f...ba6
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #18 Skrevet 12. april 2020 Vi har hatt max 5. barn i barnegruppa, og 3 voksne gjennom hele dagen. Barna har lekt som før, og vi har oppført oss som vanlig med barna. Dvs. trøstet de, hatt de på fanget osv. Det er ikke mulig å holde avstand i en barnehagejobb, og kommer ikke til å gjøre det når vi åpner igjen heller. Vi har hatt skjerpet renhold, spritet og vasket som bare det, og vi har ikke hatt lov til å servere mat. Har prøvd å være mest mulig ute i tillegg, og hatt kun 4 forskjellige faste voksne i løpet av hele denne tiden for å begrense smitte. Et barn ble sendt sykt i barnehagen, hostet veldig mye, så vi sendte hjem med en gang. Skjønner ikke helt at man sender barn med symptomer i barnehagen i denne tiden, men det er jo en annen sak... Hvordan det skal bli nå når vi åpner, er jeg spent på. Tipper ca. 30-40% av de ansatte ikke kan stille pga. at de er i risikosonen, og diverse ting. På min avdeling kan bare 50% av de voksne stille på jobb. Aner ikke om vikarene vi har brukt tidligere er villige til å jobbe med tanke på smitte. Vi har ikke store muligheter for å dele opp i grupper, da vi har ganske liten plass inne, hvordan det skal fungere ute, er jeg spent på, men kanskje vi må "stenge" hver barnegruppe inne på et område? Jeg personlig har jobbet hele tiden, og ingen ble smittet. Er heller ikke spesielt redd for å bli syk selv, og synes det på noen måter er godt at samfunnet åpnes litt igjen. Samtidig undrer jeg meg over at man velger barnehagene først, da mulighetene for å ha kontroll der er minimale. Jeg ser for meg at vi kommer til å bli kraftig underbemannet i en tid der vi burde være overbemannet. Ser også for meg at vi ikke kommer til å klare å følge mange av retningslinjene. Vi kommer ikke til å ha plass til å dele opp i små grupper, ei heller nok voksne. Vi kommer heller ikke til å ha tid til å vaske leker og hele avdelingen flere ganger daglig, om vi ikke skal jobbe overtid etter stengetid. Ser for meg at vi med relativt stor sannsynlighet må stenge igjen etter noen uker, kanskje pga. at alle må i karantene fordi en har vært smittet, eller fordi vi rett og slett ikke har nok voksne på jobb. Vi får se.. Jeg håper selvsagt at det går bra, og at vi kan komme tilbake til hverdagen igjen så fort som mulig. Anonymkode: afdd8...94e 5
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #19 Skrevet 12. april 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har hatt max 5. barn i barnegruppa, og 3 voksne gjennom hele dagen. Barna har lekt som før, og vi har oppført oss som vanlig med barna. Dvs. trøstet de, hatt de på fanget osv. Det er ikke mulig å holde avstand i en barnehagejobb, og kommer ikke til å gjøre det når vi åpner igjen heller. Vi har hatt skjerpet renhold, spritet og vasket som bare det, og vi har ikke hatt lov til å servere mat. Har prøvd å være mest mulig ute i tillegg, og hatt kun 4 forskjellige faste voksne i løpet av hele denne tiden for å begrense smitte. Et barn ble sendt sykt i barnehagen, hostet veldig mye, så vi sendte hjem med en gang. Skjønner ikke helt at man sender barn med symptomer i barnehagen i denne tiden, men det er jo en annen sak... Hvordan det skal bli nå når vi åpner, er jeg spent på. Tipper ca. 30-40% av de ansatte ikke kan stille pga. at de er i risikosonen, og diverse ting. På min avdeling kan bare 50% av de voksne stille på jobb. Aner ikke om vikarene vi har brukt tidligere er villige til å jobbe med tanke på smitte. Vi har ikke store muligheter for å dele opp i grupper, da vi har ganske liten plass inne, hvordan det skal fungere ute, er jeg spent på, men kanskje vi må "stenge" hver barnegruppe inne på et område? Jeg personlig har jobbet hele tiden, og ingen ble smittet. Er heller ikke spesielt redd for å bli syk selv, og synes det på noen måter er godt at samfunnet åpnes litt igjen. Samtidig undrer jeg meg over at man velger barnehagene først, da mulighetene for å ha kontroll der er minimale. Jeg ser for meg at vi kommer til å bli kraftig underbemannet i en tid der vi burde være overbemannet. Ser også for meg at vi ikke kommer til å klare å følge mange av retningslinjene. Vi kommer ikke til å ha plass til å dele opp i små grupper, ei heller nok voksne. Vi kommer heller ikke til å ha tid til å vaske leker og hele avdelingen flere ganger daglig, om vi ikke skal jobbe overtid etter stengetid. Ser for meg at vi med relativt stor sannsynlighet må stenge igjen etter noen uker, kanskje pga. at alle må i karantene fordi en har vært smittet, eller fordi vi rett og slett ikke har nok voksne på jobb. Vi får se.. Jeg håper selvsagt at det går bra, og at vi kan komme tilbake til hverdagen igjen så fort som mulig. Anonymkode: afdd8...94e Ca sånn tenker jeg og’ at vår hverdag blir. Ikke redd for å gå på jobb og bli smittet, men mest for de praktiske tingene og nedbemanning Anonymkode: 96df3...2af 2
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #20 Skrevet 12. april 2020 Jeg har jobbet i barnehagen under hele denne tiden, og det har fungert fint, både for barn, foreldre og ansatte. Vi har, delt opp barna i ca 5 grupper med 4-5 barn i hver avdeling. vi har oppført oss "normalt" med de minste barna, trøstet og hatt de på fanget slik som før. De større barna prøver vi å ha mindre fysisk kontakt med. Barna sitter med god avstand når de spiser, de største får beskjed om å ikke leke oppi hverandre, og vi prøver å være mest mulig ute. Hygienen, å holde avd ren, håndvask etc er selvfølgelig skjerpet.. De minste barna, ett til to åringene, ser ut til å hatt det helt strålende. De elsker mere oppmerksomhet, og bryr seg ikke om at de andre barna ikke er der. De største barna har et helt annet utgangspunkt. De spør mye og savner bestevenner, de er til en viss grad preget av at reglene er annerledes og at hverdagen er veldig forandret. Vi har hatt flere sykemeldinger fra ansatte som enten lever sammen med noen med alvorlig sykdom, eller som selv har sykdommer som gjør at de er i risikogruppe. Vi har også lav terskel på når vi må holde oss hjemme i tilfelle sykdom. Vi har brukt nesten hele det tilgjengelige personalet i denne perioden. Det er umulig å se for seg at smittevern og et godt tilbud til barna skal kunne overholdes hvis alle barn kommer tilbake til barnehagen. Jeg må si jeg gruer meg veldig til den 20 april, og håper inderlig at foreldre som er hjemme i permisjon, arbeidsledige eller i foreldrepermisjon holder barna hjemme lengre.. Anonymkode: 31fb4...08e 6
Anbefalte innlegg