Gå til innhold

Hvordan skal jeg gå frem for ikke å spre frykt?

Anbefalte innlegg

Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)

Vi har alle fått det med oss, vi skal holde oss unna de eldre så godt det lar seg gjøre, og hvis vi må handle for dem bør vi sette i fra oss varene på utsiden.

Men nå er det slik at jeg må inn til en eldre person for å hjelpe henne med ting hun ikke klarer selv.

Hun bor i omsorgsbolig, og vi har fått beskjed fra kommunen at det er greit så lenge vi ikke benytter oss av hovedinngang og fellesarealer, og er nøye med smittevern.

Så en dag i uken er jeg inne hos henne i 10-15 minutter mens jeg gjør det jeg skal gjøre, ikledd munnbind, og med hyppig vask/spriting av hender.

Men dette skaper frykt hos andre beboere.  I går ble jeg viftet bort av en som sto i vinduet 20 meter unna, og den eldre jeg besøker har fortalt at de som får besøk utenfra blir baksnakket av denne personen og andre.

Men jeg har ikke noe valg.  Jeg må hjelpe med middag, søppel, klesvask, og jeg må sjekke kjøleskap for å se at hun har det hun trenger.  (Hun klarer ikke se og beregne 5-6 dager fremover i tid)

Hun har hjemmesykepleie, men kun for medisinutdeling,  og de kan ikke hjelpe med praktiske oppgaver.

Så hvordan gjøre det jeg må gjøre,  uten å spre frykt hos de andre beboerne?  Her trenger jeg tips.

Spoiler

Jeg legger til at det at jeg må besøke en eldre i risikogruppen er noe jeg tar på alvor.  Jeg omgås ingen andre enn husstanden, er kun utenfor egen eiendom hvis det er absolutt uunngåelig, og er generelt nøye med smittevern.

Det er også kun jeg som er hos henne, ingen andre i familien har sett henne siden dette begynte

Vi kan ikke gjøre bedre enn vårt beste, og jeg gjør mitt aller beste for å ikke dra smitte inn til de eldre.  Jeg forstår frykten deres, men føler ikke at jeg kan gjøre noe annerledes. 

Endret av Sprettballen
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så bra at du hjelper til. Høres ut som at du gjør det du kan og tar de rette forholdsreglene her.  At de andre blir engstelige er jo selvsagt synd, men folk må jo samtidig kunne få hjelp! Med mindre noen av disse andre beboerne (som kun holder seg der inne?) kan hjelpe til da? Noen vil jo alltid baksnakke uansett hva man gjør og det gjorde de heelt sikkert før korona også! 

Alt i alt så mener jeg at det er ikke farlig å være redd og bekymret, men om personen du hjelper ikke har mat eller får gjort nødvendige ting så kan jo det være mer farlig..  og hjemmesykepleien er jo innom mange flere steder enn deg sikkert. Men om du møter på noen andre beboere kan du jo snakke med dem på avstand om situasjonen:) 

Anonymkode: 2eabd...0d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjemmesykepleien er en enorm smitterisiko. Så besøk av et familiemedlem er mindre farlig, hvis man skal se det kun ang smittefaktoren. Vi som jobber innen helse må i butikk også, og er inneom opptil 20 pasienter på en vakt. 

Anonymkode: 3c090...d78

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blomst til deg sprettballen :blomst:

Blir glad av å høre om omtanken din og hvordan du stiller opp. 

Anonymkode: 81ef8...43a

Gjest Sprettballen
Skrevet (endret)
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så bra at du hjelper til. Høres ut som at du gjør det du kan og tar de rette forholdsreglene her.  At de andre blir engstelige er jo selvsagt synd, men folk må jo samtidig kunne få hjelp! Med mindre noen av disse andre beboerne (som kun holder seg der inne?) kan hjelpe til da? Noen vil jo alltid baksnakke uansett hva man gjør og det gjorde de heelt sikkert før korona også! 

Alt i alt så mener jeg at det er ikke farlig å være redd og bekymret, men om personen du hjelper ikke har mat eller får gjort nødvendige ting så kan jo det være mer farlig..  og hjemmesykepleien er jo innom mange flere steder enn deg sikkert. Men om du møter på noen andre beboere kan du jo snakke med dem på avstand om situasjonen:) 

Anonymkode: 2eabd...0d8

Takk for svar :)

Ja, hjemmesykepleierne er garantert innom mange flere steder enn jeg er, selv om de har endret på rutinene og kun jobber på ett sted nå.   De gjør en fantastisk jobb, men utgjør en like stor, om ikke enda større, smitterisiko enn jeg gjør.

Jeg møter ingen når jeg kommer og går,  så det er dessverre umulig å snakke med dem.  Jeg ser gester i vinduet til den ene som baksnakker, men ellers har jeg ikke sett noen.

Du har sikkert rett i at det ikke er så mye vi kan gjøre.  Vi har kuttet hjelpen ned til det absolutt nødvendigste, og kan ikke kutte mer uten å involvere andre.

Men det er sårt å vite at jeg er en kilde til frykt, og det er sårt for den eldre å høre stygge ting om oss etter hvert besøk.

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjemmesykepleien er en enorm smitterisiko. Så besøk av et familiemedlem er mindre farlig, hvis man skal se det kun ang smittefaktoren. Vi som jobber innen helse må i butikk også, og er inneom opptil 20 pasienter på en vakt. 

Anonymkode: 3c090...d78

Det samme sier hjemmesykepleierne jeg har snakket med om besøkene :)

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blomst til deg sprettballen :blomst:

Blir glad av å høre om omtanken din og hvordan du stiller opp. 

Anonymkode: 81ef8...43a

Tusen takk, det var hyggelig å høre :)

Endret av Sprettballen
  • 2 uker senere...
Gjest Sprettballen
Skrevet

Jeg fortsetter på denne tråden  for å dele noen tanker.  Tematikken (frykt) er den samme, selv om situasjonen er ulik.

I går måtte jeg bryte smittevernsreglene og anbefalingene om avstand.  (Fysisk kontakt, og da nødvendigvis vesentlig kortere avstand enn 2 meter)

Det hjemmesydde munnbindet, det føltes så utilstrekkelig å ha det på. Jeg følte at jeg like gjerne kunne tredd en nettingstrømpe over hodet, og det ville hatt samme effekt.

Altså, jeg er ikke smittet som jeg vet om, jeg har ingen grunn til å tro at jeg bærer smitte videre, men jeg følte nesten at jeg drepte henne der og da.

De eldres frykt ble min frykt.

• Opprett ny...