tussi84 Skrevet 12. april 2020 #1 Skrevet 12. april 2020 Er i uke 13 +4 nå og kjenner ingenting til graviditeten i det hele tatt. Jeg vet at de typiske tingene som skjer i det første trimester skal være borte, men det er mange som fortsatt får stikkinger i livmor i andre trimester også fordi livmor strekker seg/vokser. Jeg har ikke følt noe av det i det siste, og føler meg akkurat som før jeg ble gravid. Synes det er skummelt. Vet At man vil kjenne liv etterhvert men at det kommer mer i mellom uke 16 og 22 et sted. Jeg spør her fordi jeg aldri har kommet til andre trimester før. Har 3 Sa og 1 ma før dette mellom uke 5 og 11. Denne gangen så man en veldig livlig baby i uke 11+5, og jordmor sa at sjansene for at det kunne gå galt var veldig små, men jeg kjenner jo ingenting. Magen har heller ikke begynt å vokse. Så lurer jeg på om det er noen her inne som har opplevd å ha en SA eller en MA i trimester 2. Alle snakker om babyen våres nå, og gleder seg..jeg derimot er bare kjølig. Klarer ikke å se for meg at vi skal lykkes denne gangen heller, selv om jeg er over den mest kritiske tiden.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #2 Skrevet 12. april 2020 Min kvalme ga seg riktig aldri, men utenom det merket jeg ingenting. Ingen bevegelse, hadde nesten ikke mage. Tok meg i å lure på om det faktisk var en baby inni der;) på scanning i uke 18 var alt fint, og nå kjenner jeg litt bevegelse og stikkinger i livmoren. Magen kom over natten virket det som! Er i uke 22. Tror det er veldig forskjellig hvordan man opplever det. Men snakk med lege eller jordmor om du går og føler deg utrygg. Anonymkode: a26e4...afb
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #3 Skrevet 12. april 2020 Som jeg har skjønt det, er det egentlig ganske typisk 2. trimester å kjenne lite eller ingenting. Jeg har vært veldig plaget av kvalme og oppkast i mine svangerskap, og hadde det utover i 2. trimester og, men det er ikke det vanligste. Jeg leste stadig at nå skulle jeg være i "sjarmøretappen" i svangerskapet, opplagt og uten plager (og det var litt ergerlig for meg som fortsatt spydde). Men utover kvalmen, kjente jeg ingenting spesielt. Etter hvert begynte jeg å kjenne liv fra babyen, og det var veldig godt, for da kjente jeg meg jo gravid, ikke bare syk. Det er ikke rart du syns det er skummelt med de erfaringene du har. Da er det heller ikke lett å nyte dette fraværet av plager. Vi fikk også beskjed om at sjansene var veldig lave for at det går galt etter en normal tidlig ultralyd (vi var i uke 9 fordi jeg ble gravid vha. IVF). Anonymkode: 088ac...7a9 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #4 Skrevet 12. april 2020 Det er helt normalt å ikke kjenne noen ting. Jeg har en venninne som er gravid nå som nesten ikke trodde på at hun var gravid før hun kjente spark. Ingen symptomer eller plager overhodet. Prøv å senke skuldrene Anonymkode: 3ffd4...e70 1
IkkeStudentLenger Skrevet 12. april 2020 #5 Skrevet 12. april 2020 Jeg har ingen symptomer, men magen har begynt å vokse litt nå, er i uke 17 og førstegangs. Antar jeg ikke kommer til å kjenne noe spark før om noen uker.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #6 Skrevet 12. april 2020 Jeg hadde en senabort i andre trimester, mistet alle symptom ca. to uker i forkant. Det er som mange her skriver helt normalt å miste symptomer i 2. trimester, men det skader ikke å undersøke det nærmere. Bedre det enn å gå å bekymre seg. Anonymkode: 23fa5...9f1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #7 Skrevet 12. april 2020 5 timer siden, tussi84 skrev: Er i uke 13 +4 nå og kjenner ingenting til graviditeten i det hele tatt. Jeg vet at de typiske tingene som skjer i det første trimester skal være borte, men det er mange som fortsatt får stikkinger i livmor i andre trimester også fordi livmor strekker seg/vokser. Jeg har ikke følt noe av det i det siste, og føler meg akkurat som før jeg ble gravid. Synes det er skummelt. Vet At man vil kjenne liv etterhvert men at det kommer mer i mellom uke 16 og 22 et sted. Jeg spør her fordi jeg aldri har kommet til andre trimester før. Har 3 Sa og 1 ma før dette mellom uke 5 og 11. Denne gangen så man en veldig livlig baby i uke 11+5, og jordmor sa at sjansene for at det kunne gå galt var veldig små, men jeg kjenner jo ingenting. Magen har heller ikke begynt å vokse. Så lurer jeg på om det er noen her inne som har opplevd å ha en SA eller en MA i trimester 2. Alle snakker om babyen våres nå, og gleder seg..jeg derimot er bare kjølig. Klarer ikke å se for meg at vi skal lykkes denne gangen heller, selv om jeg er over den mest kritiske tiden. Du er ikke i 2 trimester før du er 14 uker😉 Anonymkode: 255fd...72d 1
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #8 Skrevet 12. april 2020 Vi er nesten nøyaktig like langt på vei, og jeg kjenner heller ingenting for tiden, bortsett fra et større søvnbehov enn før graviditeten. Jeg var veldig dårlig inntil for ca.tre uker siden, så nå svever jeg nesten på en rosa sky om dagen, fordi det er så stor kontrast i formen. Jeg har nesten ikke hatt stikkinger eller ligamentsmerter i det hele tatt. Magen har heller ikke begynt å vokse, så jeg føler meg ikke gravid for tiden, men jeg var på privat UL forrige uke og fikk se et friskt og fint foster, så alt ser ut til å være i orden på tross av lite symptomer. Det sies jo at andre trimester er det trimesteret man er i best form. Har du vært på tidlig ultralyd? Det kan kanskje være lurt for å bli beroliget. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Du er ikke i 2 trimester før du er 14 uker😉 Anonymkode: 255fd...72d Jeg troooor dette er feil. Jeg har prøvd å lese litt om dette, og det står litt forskjellige, alt fra uke 12 til 14, men jeg har forstått det slik at fra du er i uke 14 er du i andre trimester. Å være i uke 14 og å være 14 uker på vei er ikke det samme. Man er inne i uke 14 fra man er 13+0 til man er 13+6. Når man er 14 uker på vei er man i uke 15, så Ts er nå inne i uke 15. Anonymkode: f7e11...43f
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #9 Skrevet 12. april 2020 Ser nå at jeg bommet med én uke på hvor langt Ts var på vei, men prinsippet er det samme. Ts er 13+4 og er dermed i uke 14. Anonymkode: f7e11...43f
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #10 Skrevet 12. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi er nesten nøyaktig like langt på vei, og jeg kjenner heller ingenting for tiden, bortsett fra et større søvnbehov enn før graviditeten. Jeg var veldig dårlig inntil for ca.tre uker siden, så nå svever jeg nesten på en rosa sky om dagen, fordi det er så stor kontrast i formen. Jeg har nesten ikke hatt stikkinger eller ligamentsmerter i det hele tatt. Magen har heller ikke begynt å vokse, så jeg føler meg ikke gravid for tiden, men jeg var på privat UL forrige uke og fikk se et friskt og fint foster, så alt ser ut til å være i orden på tross av lite symptomer. Det sies jo at andre trimester er det trimesteret man er i best form. Har du vært på tidlig ultralyd? Det kan kanskje være lurt for å bli beroliget. Jeg troooor dette er feil. Jeg har prøvd å lese litt om dette, og det står litt forskjellige, alt fra uke 12 til 14, men jeg har forstått det slik at fra du er i uke 14 er du i andre trimester. Å være i uke 14 og å være 14 uker på vei er ikke det samme. Man er inne i uke 14 fra man er 13+0 til man er 13+6. Når man er 14 uker på vei er man i uke 15, så Ts er nå inne i uke 15. Anonymkode: f7e11...43f 2 trimester starter fra 13+6 eller 14+0. Så du tar feil. Anonymkode: 255fd...72d
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #11 Skrevet 12. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: 2 trimester starter fra 13+6 eller 14+0. Så du tar feil. Anonymkode: 255fd...72d Ikke er hun i uke 15 heller når hun er 13+4?😅. Hvor tar du det fra? Hun er inne i sin uke 14🙈 Anonymkode: 255fd...72d
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #12 Skrevet 12. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ser nå at jeg bommet med én uke på hvor langt Ts var på vei, men prinsippet er det samme. Ts er 13+4 og er dermed i uke 14. Anonymkode: f7e11...43f Ja hun er i uke 14. Men må vente noen få dager med å kalle seg i 2 trimester. Mange som tar feil her. Anonymkode: 255fd...72d
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #13 Skrevet 12. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: 2 trimester starter fra 13+6 eller 14+0. Så du tar feil. Anonymkode: 255fd...72d Vis meg gjerne en kilde på det, for her er kildene jeg har funnet. Alle er seriøse nettsteder og ingen av dem mener 2.trimester begynner fra 14+0. 1. https://babybloggerne.no/gravid/andre-trimester-12-29-uker/gravid-andre-trimester-12-29-uker/ mener 2.trimester starter i uke 12. 2. https://www.babyverden.no/gravid/diverse/svangerskapslengde-uker-maneder-trimestre/ mener 2.trimester starter ved 13+0. 3.https://www.google.com/amp/s/www.lommelegen.no/graviditet-og-f%C3%B8dsel/graviditet/artikkel/trimester/69807958/amp mener 2.trimester starter i uke 13. 4. https://altformamma.no/artikler/96/article/item/null/uke-for-uke-trimester-og-termin-slik-regner-du mener 2.trimester starter i uke 13. Anonymkode: f7e11...43f
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #14 Skrevet 12. april 2020 Jeg kjente stikking i livmoren, ligamentsmerter ganske tidlig, var er også veldig hormonell. Følsome brystvorter. Kjente liv før uke 17 husker ikke eksakt når. Er i uke 23 nå og kjenner mye liv, pikking og spark. 😀 ellers har jeg ikke kjent så mye tegn. Anonymkode: cb816...5a7
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #15 Skrevet 12. april 2020 Jeg hadde ingen symtomer på at jeg var gravid før uke 22. Alt og ingenting er normalt! Anonymkode: 4e89f...7c9
IkkeStudentLenger Skrevet 12. april 2020 #16 Skrevet 12. april 2020 https://nhi.no/graviditetsoraklet Nhi sier andre trimester starter i uke 14. Dvs fortsatt noen dager til andre trimester.
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #17 Skrevet 12. april 2020 28 minutter siden, IkkeStudentLenger skrev: https://nhi.no/graviditetsoraklet Nhi sier andre trimester starter i uke 14. Dvs fortsatt noen dager til andre trimester. Ja, men igjen så er det denne forvirringen rundt forskjellen på å være i uke 14 og å være 14 uker på vei. Man er i uke 14 fra man er 13+0 til 13+6. Det står "uke 14" på NHI, det er ikke spesifisert at det er fra 14+0, så det er fortsatt uklart om det er fra 13+0 eller 14+0. På babyverden.no er det spesifisert at det er fra 13+0. Anonymkode: f7e11...43f
Daisy_B Skrevet 12. april 2020 #18 Skrevet 12. april 2020 16 timer siden, tussi84 skrev: Er i uke 13 +4 nå og kjenner ingenting til graviditeten i det hele tatt. Jeg vet at de typiske tingene som skjer i det første trimester skal være borte, men det er mange som fortsatt får stikkinger i livmor i andre trimester også fordi livmor strekker seg/vokser. Jeg har ikke følt noe av det i det siste, og føler meg akkurat som før jeg ble gravid. Synes det er skummelt. Vet At man vil kjenne liv etterhvert men at det kommer mer i mellom uke 16 og 22 et sted. Jeg spør her fordi jeg aldri har kommet til andre trimester før. Har 3 Sa og 1 ma før dette mellom uke 5 og 11. Denne gangen så man en veldig livlig baby i uke 11+5, og jordmor sa at sjansene for at det kunne gå galt var veldig små, men jeg kjenner jo ingenting. Magen har heller ikke begynt å vokse. Så lurer jeg på om det er noen her inne som har opplevd å ha en SA eller en MA i trimester 2. Alle snakker om babyen våres nå, og gleder seg..jeg derimot er bare kjølig. Klarer ikke å se for meg at vi skal lykkes denne gangen heller, selv om jeg er over den mest kritiske tiden. Jeg hadde en gang en MA rundt uke 24. Den eneste forskjellen på det svangerskapet og de som gikk bra var at jeg ikke kjente spark. Det hadde jeg nesten aldri gjort i det svangerskapet uansett, siden morkaken lå foran på magen. Ellers var i alle fall det svangerskapet som de andre. Det er visstnok helt vanlig å ikke merke så mye til graviditeten i andre trimester, og jeg tror nok alt er i den skjønneste orden. Skjønner likevel godt hvordan du tenker, jeg har selv et veldig distansert forhold til å være gravid siden jeg har mistet noen ganger. Jeg synes du skal kjøpe deg en doppler, og evt. få en ekstra ultralyd. Det er så utrolig ekkelt å gå og bekymre seg sånn som du gjør nå, så det synes jeg du må slippe.
tussi84 Skrevet 13. april 2020 Forfatter #19 Skrevet 13. april 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi er nesten nøyaktig like langt på vei, og jeg kjenner heller ingenting for tiden, bortsett fra et større søvnbehov enn før graviditeten. Jeg var veldig dårlig inntil for ca.tre uker siden, så nå svever jeg nesten på en rosa sky om dagen, fordi det er så stor kontrast i formen. Jeg har nesten ikke hatt stikkinger eller ligamentsmerter i det hele tatt. Magen har heller ikke begynt å vokse, så jeg føler meg ikke gravid for tiden, men jeg var på privat UL forrige uke og fikk se et friskt og fint foster, så alt ser ut til å være i orden på tross av lite symptomer. Det sies jo at andre trimester er det trimesteret man er i best form. Har du vært på tidlig ultralyd? Det kan kanskje være lurt for å bli beroliget. Jeg troooor dette er feil. Jeg har prøvd å lese litt om dette, og det står litt forskjellige, alt fra uke 12 til 14, men jeg har forstått det slik at fra du er i uke 14 er du i andre trimester. Å være i uke 14 og å være 14 uker på vei er ikke det samme. Man er inne i uke 14 fra man er 13+0 til man er 13+6. Når man er 14 uker på vei er man i uke 15, så Ts er nå inne i uke 15. Anonymkode: f7e11...43f Jeg var på ultralyd i uke 8+5, og så et bankene hjerte. Var også på ultralyd i 11+5, og fikk da se et veldig aktivt foster. Lite tegn på at det skulle gå galt egentlig. Har bestilt meg time til privat ultralyd nå litt over 1 uke for å se da. Men ser jo her inne at jeg egentlig burde ta det med ro, da de fleste sier det er normalt å ikke føle så mye akkurat nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå