Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva ville dere valgt, sosialt arbeid eller arbeids- og velferdsfag?

Ønsker å arbeide i NAV etter endt utdannelse, så tenker at arbeid og velferdsfag vil være relevant :) 

Anonymkode: dfef2...0dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge deler vil jo kvalifisere deg, men hvis målet er å jobbe i NAV eller liknende ville jeg heller valgt arbeids- og velferdsfag enn sosionom. Det ser mer spisset ut mot NAV eller arbeidstrenings/avklaringsvirksomheter osv, mens sosionomyrket jo også blir brukt i klinisk retning, i barnevern, i institusjoner osv. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Ullvott skrev:

Begge deler vil jo kvalifisere deg, men hvis målet er å jobbe i NAV eller liknende ville jeg heller valgt arbeids- og velferdsfag enn sosionom. Det ser mer spisset ut mot NAV eller arbeidstrenings/avklaringsvirksomheter osv, mens sosionomyrket jo også blir brukt i klinisk retning, i barnevern, i institusjoner osv. 

Ja, tror arbeids- og velferdsfag vil passe meg best da jeg ikke ønsker å jobbe innen rus, psykiatri eller barnevern. Men usikker på hvordan jobbmarkedet er for velferdsvitere, har aldri hørt om noen med den tittelen. Og så sliter vel også sosionomer med å få relevante jobber 🤔

AnonymBruker
Skrevet

Velg etter interessefelt, ikke hva som gir lettest/fortest jobb. Da endrer du opp med noe du ikke vil trives med i lengden. Velferdsvitere er det mange av i nav, men går gjerne under andre titler; konsulent, rådgiver, veileder mm. 

Anonymkode: 77605...8bd

• Liker 1
Skrevet

Det er jo bare én enkelt høgskole som har arbeids- og velferdsfag, mens de har sosionomstudier mange steder. Dessuten har ikke studiet eksistert så veldig mange år. Dette er nok viktige grunner til at man ikke har hørt spesielt mye om det. Hvordan arbeidsmarkedet er, vet jeg ikke, men hvis man er villig til å flytte på seg, ta litt vikariater først osv, så burde det absolutt være muligheter for å få en fot innenfor. Det er lettere å få ny jobb når man allerede er i jobb. :)  Jeg sjekket, og akkurat nå er det 97 ledige stillinger i NAV. 

Jeg støtter også helhjertet AB over meg i å velge etter interesse. Det er viktig for trivselen videre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som sosionom er det veldig lett å få jobb på NAV. Jeg tenker at sosionutdnanning åpner flere muligheter en velferdsviter. Og ser ingen fordele ved å velge velferdsviter (annet enn at det er enklere å komme inn?) Dessuten hadde ikke velferdsviter praksis da jutdanningen startet opp i hvertfall. Mulig det er endret nå? Mye lettere å få jobb når man har praksis i studieløpet. Jeg hadde praksis i rusomsorg og NAV. Etter endt utdanning fikk jeg jobbtilbud i begge felt. 

Anonymkode: 10eb9...1d3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jobber mange velferdsvitere, statsvitere, sosionomer, master i ditt og datt i NAV, men de aller fleste har tittel førstekonsulent, rådgiver, seniorrådgiver og jobber som veileder. 

Anonymkode: 8257d...672

AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber mange velferdsvitere, statsvitere, sosionomer, master i ditt og datt i NAV, men de aller fleste har tittel førstekonsulent, rådgiver, seniorrådgiver og jobber som veileder. 

Anonymkode: 8257d...672

Vet du om spesialpedagoger/pedagoger/lærere kan få jobb i nav?

AnonymBruker
Skrevet

Rene pedagoger(ba./m i ped.) får jobb, gjerne da som arbeidsveileder. Pedagoger er nøkkelpersoner innen motivajon, læring og veiledning; holder eks. jobbkurs og har egen portefølje de hjelper tilbake i arbeid.
Spes.ped og lærere har jeg ikke hørt om i NAV. 

Anonymkode: 77605...8bd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som veileder på nav lokal, hos oss er de fleste av oss veiledere, noen få seniorrådgivere. Tror jeg har to kolleger som er statsvitere, men mange sosionomer. Vi er utdannet innen mye forskjellig. Vanligst er nok helse og sosialfag. Vi har også noen lærere. Ellers så er det flere med jus og samfunnsfag. 

Hos oss har det ikke noe å si hva slags utdanning du har og hva du jobber med. Det kommer an på hva som er ledig, ønsker man har også byttes det innimellom hvis man igjen finner på at man skal omorganisere kontoret. 

Anonymkode: f6782...df6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du om spesialpedagoger/pedagoger/lærere kan få jobb i nav?

Vet om et par lærere og barnehagelærere som jobber i NAV.

Anonymkode: 4e042...bca

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet om et par lærere og barnehagelærere som jobber i NAV.

Ikke ts, men vurderer å bytte fra grunnskolelærer 1-7 til sosialt arbeid da jeg heller vil jobbe innen kontor/rådgivning/veiledning. Har snart fullført 2 år, så usikker på om det vil lønne seg å bytte til sosialt arbeid, eller ta en master i spes ped🤔 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke ts, men vurderer å bytte fra grunnskolelærer 1-7 til sosialt arbeid da jeg heller vil jobbe innen kontor/rådgivning/veiledning. Har snart fullført 2 år, så usikker på om det vil lønne seg å bytte til sosialt arbeid, eller ta en master i spes ped🤔 

Jobber i NAV og vil tro det lønner seg å bytte til sosialt arbeid i din situasjon. Det er ikke lett å få jobb i eks. NAV med lærerutdanning, da det som regel er personer med mer relevant utdanning som er like godt eller bedre egnet.

For å få jobb i NAV med bakgrunn som lærer, bør man helst ha jobbet noen år, gjerne tatt noe relevant videreutdanning samt være personlig egnet. Vil være mye lettere når man er utdannet sosionom.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber i NAV og vil tro det lønner seg å bytte til sosialt arbeid i din situasjon. Det er ikke lett å få jobb i eks. NAV med lærerutdanning, da det som regel er personer med mer relevant utdanning som er like godt eller bedre egnet.

For å få jobb i NAV med bakgrunn som lærer, bør man helst ha jobbet noen år, gjerne tatt noe relevant videreutdanning samt være personlig egnet. Vil være mye lettere når man er utdannet sosionom.

Takk for svar :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...