Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg fikk nylig påvist celleforandringer grad 3 og skal få utført konisering om noen uker. 
Jeg kunne egentlig ikke tenke meg å prøve å bli gravid før om tre-fire år, men nå lurer jeg på om jeg burde prøve å bli gravid snart slik at jeg er rekker å få barna jeg vil ha? Celleforandringene kan jo komme tilbake. Jeg har fast partner.

Jeg skal spørre gynekologen om dette, men tenkte å høre her også siden det er en stund til timen min. Dette er noe jeg bekymrer meg veldig for. Er det noen her som har hatt samme problemstilling?

Hilsen jente 25

Anonymkode: ce412...b7f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare en tullete tanke. 

Anonymkode: 41753...fa0

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke har spredning og kirurgen gjør jobben sin, skal du være helt fri for celleforandringer etter konisering, så det er ikke nødvendig å forte seg med å få barn. 

Kan jeg få lov til å spørre deg om noe? Jeg ser du bare er 25 år, så du har jo hatt mulighet til å få HPV-vaksinen gratis - tok du ikke denne? Det er noe av det første du bør gjøre etter koniseringen, i så fall. Nå er den ikke lenger gratis, så da anbefaler jeg deg å gå for den dyreste vaksinen, Gardasil, for den dekker flere typer HPV enn den vanlige. 

Anonymkode: fc509...caf

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. 
Jeg har tatt HPV-vaksinen, men kanskje for sent. Jeg tok den vanlige «standard» en får tilbudt gratis. Jeg har ikke HPV 16 eller 18, men har fått påvist annet HPV-virus.

TS

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. 
Jeg har tatt HPV-vaksinen, men kanskje for sent. Jeg tok den vanlige «standard» en får tilbudt gratis. Jeg har ikke HPV 16 eller 18, men har fått påvist annet HPV-virus.

TS

Da ville jeg anbefalt deg å ta Gardasil. Den dekker alle HPV-virus det finnes vaksine mot. Den vanlige dekker vel kun 16 og 18?

Anonymkode: fc509...caf

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du trenger å stresse med dette. Det anbefales også å vente 6-12 mnd med å bli gravid etter en konisering. Jeg ble fortalt ett år da jeg ble konisert, men har hørt at de muligens sier litt forskjellig. :) Fikk påvist en lett celleforandring igjen på kontroll 3 måneder etter operasjonen, men dette gikk seg til selv. Tror det er ganske vanlig.

Anonymkode: 173ce...1dd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke du trenger å stresse med dette. Det anbefales også å vente 6-12 mnd med å bli gravid etter en konisering. Jeg ble fortalt ett år da jeg ble konisert, men har hørt at de muligens sier litt forskjellig. :) Fikk påvist en lett celleforandring igjen på kontroll 3 måneder etter operasjonen, men dette gikk seg til selv. Tror det er ganske vanlig.

Anonymkode: 173ce...1dd

Ingen grunn til å vente med graviditet, det er gammel info. 

Anonymkode: 41753...fa0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...