ForumBrukeren Skrevet 11. april 2020 #1 Skrevet 11. april 2020 (endret) Dyson annonserte i slutten av mars at de ville lage respiratorer/ventilatorer som de har gitt navnet "Dyson Covent" og England har bestilt 10 000 stk, og dyson vil donere ytteligere 5000 stk hvor 1000 av de donerte vil gå til England. Det er kommet veldig lite info om denne "respiratoren" og hva den kan gjøre. Stort sett er det eneste vi har fått se noen 3D rendringer av fremsiden av den, og at den visstnok skal bruke Dyson sin eksisterende "digital motor" som er deres viftemotor som de bruker i sine støvsugere og vifter. Er dette virkelig noe nyttig eller er det bare en gjentagelse av alle de andre "garasjemekk respiratorene" som bare er en motorisering av en pusteballong (BVM)? Det har jo tross alt også Norge bestilt 1000 stk av fra et Norsk selskap på tross av at leger og sykepleiere sier at den er totalt ubrukelig for Covid-19 patienter. Så det viser jo ihvertfall at det at myndigheter kjøper inn mye av et slikt design ikke nødvendigvis betyr at det er noe nyttig for pandemien. Fra 3D rendringenes instrumentpanel ser det ihvertfall ut som at denne er noe mer avansert enn "garasjemekk" løsningen som Erna har bestilt... Det er jo også en mulighet at dette bare er et stunt for å holde seg flytende økonomisk og holde produksjonen i gang for Dyson. Eller rett og slett bare et PR stunt. Eller en kombinasjon av begge. Deres "digitale motor" er jo tross alt bare en viftemotor, mens det meste av hva jeg har sett av etablerte respiratorer bruker enten en innebygd kompressor, eller ekstern trykkluft som så kontrolleres av ventiler, ol. sammen med oksygentilførsel, og diverse monitoring sensorer for trykk, puls, osv. Så jeg ser ikke helt hvordan en viftemotor skal være en sentral del i en respirator for Covid-19 passienter? Kan det være at dette bare er en litt avansert CPAP eller BiPAP maskin som de jo også bruker på mindre kritiske Covid-19 passienter? Det ville jo i så fall ha passet bedre med at de bruker en viftemotor. Men det er jo da rimelig misvisende å kalle det for en respirator/ventilator. Og hvis dette viser seg å være nettopp en litt fancy CPAP/BiPAP maskin (slik som jeg misstenker det er), burde ikke det da være noe som Norske selskaper også burde ha kunne produsere ganske enkelt? Det kan jo etter hva jeg har skjønt brukes på covid-19 pasienter som er alvorlig nok rammet til å måtte legges inn, men ikke alvorlig nok syk til å legges i en ordentlig respirator. Etter hva jeg har forstått er disse brukbare et sted imellom de som bare må få vanlig oksygentilførsel, og de som må legges inn på en ordentlig respirator. En CPAP eller BiPAP maskin er jo tross alt etter hva jeg forstår bare en viftemotor som man styrer hastigheten på ut fra hvilket trykk man vil oppnå slik at man har et konstant eller varierende overtrykk inn i lungene (PEEP), pluss helst noe filtrering av luften som kommer inn, også helst en mekanisme for å fukte luften som kommer ut så den ikke er for tørr for lungene. Også går denne overtrykkluften i en slange til en maske for pasienten. Dette brukes jo i dag for søvnapne patienter, men det er vel sikkert mer kritisk med bra regulering av lufttrykket, og bra luftfuktighet, ol. til Covid-19 patienter. Også vil man vel sikkert også ha muligheten for å tilføre mer oksygen i luften kanskje, og ikke bare bruke vanlig luft fra rommet som altså typisk bare har 21% oksygen? https://www.theguardian.com/technology/2020/mar/26/from-vacuum-cleaners-to-ventilators-can-dyson-make-the-leap Endret 11. april 2020 av ForumBrukeren
Anbefalte innlegg