Gå til innhold

Barn og dyr

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ei jente i 2.klasse. Hun har siden hun var ca 4 år ønsket seg dyr.  Det har vært forskjellig arter (gullfisk, hamster, kanin, hund og katt). Vi bor på landet så har plassen. Jeg er ikke vokst opp med dyr, min mann er(men han er tydelig på at han ikke har tid til noe dyr). Jeg har en gryende tanke om å anskaffe et dyr, da jeg vet vår datter (som er enebarn) vil ha mye omsorg å gi.  Ansvaret er mitt. Hva slags dyr anbefales? Jeg et ikke interessert i å oppdra en kattunge eller valp, de må være ferdig pottetrent og husvarme.  Vi har hatt slørhaler i bolle 2 runder siste 1.5 år, men de faller fra hver gang.....

Anonymkode: 1d280...1c1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ei jente i 2.klasse. Hun har siden hun var ca 4 år ønsket seg dyr.  Det har vært forskjellig arter (gullfisk, hamster, kanin, hund og katt). Vi bor på landet så har plassen. Jeg er ikke vokst opp med dyr, min mann er(men han er tydelig på at han ikke har tid til noe dyr). Jeg har en gryende tanke om å anskaffe et dyr, da jeg vet vår datter (som er enebarn) vil ha mye omsorg å gi.  Ansvaret er mitt. Hva slags dyr anbefales? Jeg et ikke interessert i å oppdra en kattunge eller valp, de må være ferdig pottetrent og husvarme.  Vi har hatt slørhaler i bolle 2 runder siste 1.5 år, men de faller fra hver gang.....

En katt er ikke akkurat mye jobb da.

Anonymkode: 1c86e...acb

Skrevet

Gullfisker skal IKKE bo i en bolle!! Kaniner skal IKKE bo i små trange bur. Hva du enn velger så sett deg inn i hva som skal til for å ha et dyr på en forsvarlig måte.
Når det er sagt så er det kanskje like greit at du ikke anskaffer deg noe dyr i det hele tatt! 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du velger en ung voksen katt, så slepper du pottetreningen. Og da er det ikke mye jobb med katt. Vi har hatt en matskål stående fremme som etterfylles ved behov, og en vannskål hvor vi skifter vannet daglig. (Nesten alle kattene våre foretrakk riktignok rennende vann da, gjerne fra dusjen eller springen.) Vi har katteluke, så kattene kan gå inn og ut som de vil. Et par klorestativ i tillegg for å gjøre møblene mindre fristende, og det er vel det. (Vi har som regel hatt to katter, da har de mye selskap i hverandre når vi sover/er på jobb.)

Og Amberleaf har et viktig poeng; les deg opp om hva dyret trenger. Kaniner trives forresten også best når de er minst to, evt sammen med andre dyr.

Anonymkode: e7974...e3f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Katter er enkle. Dotilvenning er også forholdsvis enkelt, du trenger bare litt tid og kattesand. 

Hunder krever mer av dere, så der bør dere være rimelig motiverte. 

Ellers kanskje kanin? Marsvin? 

Anonymkode: 888f1...700

• Liker 1
Skrevet

Syns måten du ordlegger deg på tilsier at du ikke burde ha noe dyr i det hele tatt. Dere kan ikke skaffe et dyr til et barn  uten at dere som foreldre er klare til å ta 100% ansvar. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Katt er et supert kjæledyr. Krever ikke så mye, men gir masse tilbake:) Jeg fikk min siste katt fra dyrevernet, og han var da et par år gammel. Det er et godt alternativ til en kattunge. Jeg er også enebarn og kjøpte hest når jeg var 10 år (tok ansvar selv), men det er mye arbeid og man skal såklart være spesielt interessert. Men hadde veldig glede av det. 

Men husk og les deg opp på det som kreves ifm å ha valgte dyr:)

Anonymkode: 389a9...bc2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Voksen omplasseringskatt kan jo være et alternativ? Ferdig dotrent og så hjelper dere et dyr som trenger det. Altfor mange katter trenger et nytt hjem. Pass på at katten er sterilisert/kastrert. 

Anonymkode: 295ba...565

• Liker 3
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Voksen omplasseringskatt kan jo være et alternativ? Ferdig dotrent og så hjelper dere et dyr som trenger det. Altfor mange katter trenger et nytt hjem. Pass på at katten er sterilisert/kastrert. 

Anonymkode: 295ba...565

Enig! Også må man huske årlig helsesjekk, og holde katten inne noen uker helst 4 - 6 uker. 

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Amberleaf skrev:

Gullfisker skal IKKE bo i en bolle!! Kaniner skal IKKE bo i små trange bur. Hva du enn velger så sett deg inn i hva som skal til for å ha et dyr på en forsvarlig måte.
Når det er sagt så er det kanskje like greit at du ikke anskaffer deg noe dyr i det hele tatt! 

Vi gikk til en dyrebutikk og spurte om tips og råd fordi vi ikke visste. Personen (som var eier av butikken) snakket varmt om en bolle på 15 l som de solgte masse av til de som.ville  begynne med akvariefisk.  Jeg har flere bekjente som har hatt boller i over 10 år, Jeg snakket også med de. 

Jeg tar til meg at du synes jeg udugelig  i fht der.....til mitt forsvar så opplever jeg selv at jeg har sjekket,  spurt og nedslått meg med de kan har tenkt kan komme med råd. Men det var tydeligvis ikke nok.  😬

Skrevet

Marsvin er flotte kjæledyr. De er flokkdyr, så du må ha to stk. I tillegg kan de leve i i hvertfall 4-7 år, og hvis dere aldri har hatt dyr før vet du ingenting om interessen varer. Du har helt rett, dyrene er ditt ansvar, så det må være dyr du kan tenke deg å ta vare på livet ut.

Kaniner trenger stor plass, men dere har kanskje det hvis dere bor på landet. Kaniner er også flokkdyr og skal ikke bo i tradisjonelle gnagerbur. De kan også bli mange år!

Hamstere (snakker syrisk hamster i dette tilfellet) lever et par år. De er jo mest våkne om natten og sover for det meste på dagtid (og skal ikke vekkes!). Supre kjæledyr som sådan, men de har ikke tid til å sitte stille og kose. De er utforskende og aktive, kan bli veldig tamme, men sitter altså ikke i ro og koser mens man ser på film som feks marsvin kan. "Fordelen" er at de lever kortere....

Det finnes MANGE katter som trenger nye hjem. De må jo holdes inne rett etter flytting, men skaffer dere en voksen katt er den jo ferdig dokassetrent feks.... Disse lever jo også lenge....

Omplasseringshunder er også et alternativ, men det er jo en helt annen livsstil å ha hund enn de andre dyrene nevnt over her. Ansvaret er like stort uansett, men å ha hund er mye "mer" enn å ha en hamster....

Vi har/har hatt alle dyrene over her bortsett fra katt. Yngste er nå 14. Jeg fikk mitt første marsvin som 10-åring og har marsvin enda. Ville aldri skaffet dyr til barna hvis jeg ikke var interessert selv, for det tar såpass mye tid og penger, samt at det er den voksne som har ansvaret, så man må nesten være interessert selv.

Vet noen legger inn en annonse om feks å passe et par marsvin en ukes tid, eller om noen har et par man kan "prøvelåne" en periode, sånn for å se hva man synes. Det er en avgjørelse som burde vurderes nøye, så det er ikke "dumt" å undersøke på den måten....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde hund i 6 år, men måtte dessverre avlive den før jul pga sykdom, ungene hadde ikke sann kjempe stor interesse for den. 
i fjor fikk vi marsvin, 9 åringen hadde SÅ lyst på. Etter 2 måneder var alle 3 barna lei. Etter 6 måneder sa eldste rett ut at hun trodde de fikk det bedre hos noen andre. Leverte de tilbake til oppdretteren. 

vi har vært fosterhjem for katter i kortere peridoer for dyrebeskyttelsen også. 

mitt tips: skaff et dyr DU vil ha og har interesse av. Vi brant oss på marsvinene... 

Anonymkode: 806df...0c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...