AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #21 Del Skrevet 11. april 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ha unngått alle skolene i Oslo. Enten er belastet av rus, alkohol og andre ting på Oslo vest. Hvis du skal velge mellom oslo vest og oslo øst, så ville jeg uten tvil valgt Oslo Øst. Her har de respekt for læreren, noe som ikke finnes hos elevene i Oslo vest. Anonymkode: 04264...227 Du har tydeligvis ikke erfaring med å faktisk arbeide på en skole på Oslo Øst? Det er et STORT problem at mange av elevene (guttene) overhode ikke har respekt for kvinnelige lærere. Mange av dem sier det også rett ut, at de har lært hjemme at man ikke behøver å lytte til kvinner. Anonymkode: 30c8c...3ca 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morten1 Skrevet 11. april 2020 #22 Del Skrevet 11. april 2020 Ungdommskole er vel noe av det værste årgangen man må undervise tenker jeg. Ser noen trekker frem multikulturellt som en possitiv ting, ser ikke helt hvorfor det skal være så possitivt, ikke at det behøver å være negativt heller 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #23 Del Skrevet 11. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har tydeligvis ikke erfaring med å faktisk arbeide på en skole på Oslo Øst? Det er et STORT problem at mange av elevene (guttene) overhode ikke har respekt for kvinnelige lærere. Mange av dem sier det også rett ut, at de har lært hjemme at man ikke behøver å lytte til kvinner. Anonymkode: 30c8c...3ca Merker jeg lurer veldig på hvilke skoler du har jobbet på, og hvor lenge siden. Er selv norsk, kvinne, oppvokst i Groruddalen. Gikk på en ungdomsskole jeg hørte mye rart om i forkant - på Ammerud - men det var så feil. Jevnt over supert miljø, lite bråk (på skolen i alle fall), de aller fleste lærerne var godt likt... Litt kebabnorsk nå og da, men det var som regel mer tull enn noe annet - opplevde ikke stor forskjell på hverken holdninger eller skoleferdigheter mellom de utenlandske og norske. Riktig nok 10 år siden da, men likevel. Hadde venner rundt omkring i Oslo, og med noen unntak har de fleste ganske lik erfaring som meg. Hadde en god venninne på Ekeberg som slet med merkepress og at mange på skolen var veldig overfladiske og snobbete, mobbing i større grad. Ikke direkte ille der heller, men absolutt problemer, på andre områder enn i Groruddalen... Anonymkode: 8ae9b...69e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #24 Del Skrevet 11. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Merker jeg lurer veldig på hvilke skoler du har jobbet på, og hvor lenge siden. Er selv norsk, kvinne, oppvokst i Groruddalen. Gikk på en ungdomsskole jeg hørte mye rart om i forkant - på Ammerud - men det var så feil. Jevnt over supert miljø, lite bråk (på skolen i alle fall), de aller fleste lærerne var godt likt... Litt kebabnorsk nå og da, men det var som regel mer tull enn noe annet - opplevde ikke stor forskjell på hverken holdninger eller skoleferdigheter mellom de utenlandske og norske. Riktig nok 10 år siden da, men likevel. Hadde venner rundt omkring i Oslo, og med noen unntak har de fleste ganske lik erfaring som meg. Hadde en god venninne på Ekeberg som slet med merkepress og at mange på skolen var veldig overfladiske og snobbete, mobbing i større grad. Ikke direkte ille der heller, men absolutt problemer, på andre områder enn i Groruddalen... Anonymkode: 8ae9b...69e Jeg har jobbet på Bjøråsen, Tokerud og Granstangen. Men jeg har en venninne som jobber på Apalløkka (ungdomsskolen på Ammerud), og i følge henne, er det akkurat «samma ulla» der. Umotiverte elever, vulgær språkbruk og veldig mange (innvandrer)gutter som åpent uttrykker at kvinner ikke behøver å høres eller respekteres. Nå er det snart 3 år siden jeg sluttet i Osloskolen, etter å ha jobbet der i nesten 10 år. Skolemiljøene og elevenes oppførsel ble nok kanskje verre og verre etter hvert- men det var absolutt ikke BRA for 13 år siden heller. Anonymkode: 30c8c...3ca 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #25 Del Skrevet 11. april 2020 Merkepress er det forøvrig mye av på Østkanten også, jeg ser det stadig nevnes som noe folk nærmest tror er fraværende i Øst. Men det stemmer absolutt ikke, det er viktig hva slags klær og merker man går med- selv om det sikkert er andre merker som er populære på østkanten enn på vest. Det er nok også andre måter man skaffer seg disse merkevarene på i øst- det er mye stjeling av f.eks dyre ytterjakker, som så selges videre til en litt billigere penge enn nytt. Så merker og status er viktig over hele byen, uavhengig av østkant/vestkant. Anonymkode: 30c8c...3ca 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #26 Del Skrevet 11. april 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Heldigvis er ikke alle på vestkanten kalde og overfladiske, akkurat som ikke alle på østkanten er fulle av humor, varme og raushet. Anonymkode: 54b28...e38 Det stemmer at de fleste på vestkanten er kalde og overfladiske. Mine foreldre bor der, og jeg flyttet fra dette området da det ble for mye fokus på status og prestisje. Anbefaler ikke lærere å jobbe her, da de ikke blir lyttet til av foreldrene. Mine foreldrene møtte sjelden opp på dugnader og lignende. Anonymkode: 04264...227 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #27 Del Skrevet 11. april 2020 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg overhørte to mødre som hadde barn som gikk på Holmlia ungdomskole, og den ene moren sa at sønnen hadde fortalt henne at elvene kaller mattelæreren for polsk hore. Jeg bor på Holmlia og det er ikke masse knivstikking men jeg hadde unngått Holmlia ungdomskole. De har også innført adgangskontroll på skolen. Anonymkode: e7a8d...34d Denne eleven sliter litt tror jeg. Når var det elvene fikk undervisning i matematikk? Trodde det var mangel på mattelærere. Anonymkode: 04264...227 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrodeF Skrevet 11. april 2020 #28 Del Skrevet 11. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener det er kvaliteten på lærerne som avgjør om det er en bra skole eller ei. Alle skoler kan bli bra, men da må det jobbe bra folk der. Ikke noen som ikke har noe lyst til å jobbe med "sånne unger" Anonymkode: 1864e...5af Vel, da tar du feil. Mange skoler i Oslo kan aldri bli bra pga elevene, deres bakgrunn og deres egne ønsker for fremtiden. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrodeF Skrevet 11. april 2020 #29 Del Skrevet 11. april 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer at de fleste på vestkanten er kalde og overfladiske. Mine foreldre bor der, og jeg flyttet fra dette området da det ble for mye fokus på status og prestisje. Anbefaler ikke lærere å jobbe her, da de ikke blir lyttet til av foreldrene. Mine foreldrene møtte sjelden opp på dugnader og lignende. Anonymkode: 04264...227 Vås. Det stemmer ikke at folk er kalde og overfladiske. Det som derimot stemmer er at du er forutinntatt og veldig lite selvstendig. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 11. april 2020 #30 Del Skrevet 11. april 2020 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er dessverre ikke særlig mange takknemlige foreldre og barn på østkanten, nei..! Mange av foreldrene ser man nesten aldri, de kommer aldri på foreldremøter eller foreldresamtaler, og når de først kommer, snakker en del av dem så dårlig norsk at det er veldig vanskelig å ha en fornuftig samtale. Noen få stiller opp for barna sine, og er takknemlige og hyggelige. Men de fleste har mer enn nok med seg og sitt og de åtte andre barna, og har absolutt ikke verken tid eller overskudd til å være takknemlige over skolens innsats. Barna er heller ikke særlig takknemlige- mange av dem hater skolen verre enn pesten, og ville mye heller ha hengt på Stovner-senteret eller på Grønland enn å være på skolen. Anonymkode: 30c8c...3ca Hadde dere ikke tolker på foreldresamtaler? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #31 Del Skrevet 11. april 2020 Romsås og skolene der. Et veldig tøft ungdomsmiljø masse kriminalitet. Masse utskiftning av lærere da det tar tid å komme seg dit, og ikke ligger i Oslos navle. Synd når det er stedet jeg vokste opp på, og forøvrig har gode barndomsminner😀 Anonymkode: 935c7...55e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #32 Del Skrevet 11. april 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville ha unngått alle skolene i Oslo. Enten er belastet av rus, alkohol og andre ting på Oslo vest. Hvis du skal velge mellom oslo vest og oslo øst, så ville jeg uten tvil valgt Oslo Øst. Her har de respekt for læreren, noe som ikke finnes hos elevene i Oslo vest. Anonymkode: 04264...227 Du har i hvert fall ikke jobbet på skoler i både øst og vest! Du sitter jo bare og slenger ut forslitte fordommer som ikke stemmer. 🤥 Anonymkode: 45236...ae9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #33 Del Skrevet 11. april 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer at de fleste på vestkanten er kalde og overfladiske. Mine foreldre bor der, og jeg flyttet fra dette området da det ble for mye fokus på status og prestisje. Anbefaler ikke lærere å jobbe her, da de ikke blir lyttet til av foreldrene. Mine foreldrene møtte sjelden opp på dugnader og lignende. Anonymkode: 04264...227 Da tror jeg du har vært spesielt uheldig, for det du skriver stemmer overhodet ikke for området der vi bor. Her stiller alle til dugnad. Når noe skal arrangeres ber de om frivillige og det melder seg alltid mange flere enn de trenger enten det er vakter, baking, rydding eller annet. Det er alltid mange som melder seg som trenere, klassekontakter og til FAU. Jeg har bodd mange steder og har aldri opplevd maken til innsats og hyggelige folk som gjerne vil bidra. Det andre du skriver med status, prestisje og at lærerne ikke blir lyttet til stemmer heller ikke. Noe i innlegget ditt får meg til å tvile på at du faktisk er fra Oslo vest, da så lite av det du skriver stemmer. Anonymkode: 45236...ae9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #34 Del Skrevet 11. april 2020 Jeg ville holdt meg litt unna helt vest og helt øst/sør. Hvis jeg måtte velge mellom dette tror jeg at jeg ville valgt øst. For det presset og forventningene om å prestere som lærer man kan få av snobbete foreldre (jeg skriver ikke ressurssterke, for de kan man finne overalt), tror jeg hadde knekt meg. Personlig ville jeg gått for skoler i nordre Aker helst. Anonymkode: f1f86...082 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #35 Del Skrevet 11. april 2020 18 minutter siden, tirben skrev: Hadde dere ikke tolker på foreldresamtaler? Vi hadde innimellom tolker, jo. Men for det første er det ikke alltid det ble meldt fra på forhånd om at tolk var nødvendig (kanskje fordi elevene selv syntes det var flaut, jeg vet ikke). Og hvis vi da ikke kjente foreldrene fra før, visste vi ikke før da foreldresamtaler var igang, hvor dårlig foreldrenes norskkunnskaper var. Et annet aspekt er det at skolen faktisk må betale for tolken. Det skjedde stadig på disse skolene at lærer satt klar med tolk for å gjennomføre foreldresamtale- men foreldre dukket jo ikke opp. Når skoler står i en økonomisk presset situasjon (som mange av skolene i Oslo faktisk gjør), har jeg flere ganger opplevd at ledelsen har anmodet lærerne om å være «forsiktige» med bruk av tolk- dvs kun innhente tolk dersom man er temmelig sikker på at 1) det er presserende nødvendig og 2) foreldrene faktisk kommer til å stille på det oppsatte tidspunktet. Anonymkode: 30c8c...3ca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #36 Del Skrevet 11. april 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne eleven sliter litt tror jeg. Når var det elvene fikk undervisning i matematikk? Trodde det var mangel på mattelærere. Anonymkode: 04264...227 Det var ikke bare en elev men flere som kalte læreren for polsk hore selv om hun satt i sine egne pauser og prøvde å hjelpe elevene som trengte hjelp. Men det er vel greit at elvene kalte henne polsk hore så lenge hun ikke var norsk og ble kalt for norsk hore. Jeg har også hørt av en lærerassistent som også ble kalt for polsk hore fra barn på barneskole. Det er ikke det at sånne elever sliter, men de har null respekt for kvinner. Noe de garantert har hjemmefra. Anonymkode: e7a8d...34d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Keikolina Skrevet 11. april 2020 #37 Del Skrevet 11. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg bor i Vestfold og har akkurat bestemt meg for å flytte til Oslo til sommeren. Jeg er lærer og skal da i gang med å søke på jobber i ungdomsskoler i Oslo. Jeg har ikke funnet leilighet enda, ønsker å høre hvilke skolekretser som er ok å jobbe ved før jeg for alvor starter leilighetsjakten. Så, dere som jobber ved ungdomsskoler i Oslo eller har barn ved ungdomsskoler i Oslo: Hvilke skoler er bra, ok, og hvilke skoler ville dere ikke ha jobbet ved? Har hørt om de såkalte verstingskolene i Oslo, er det mange av de? Er redd for å takke ja til en stilling på en skole som ikke er noe bra arbeidsplass og så være litt fastlåst der. Takk for alle svar Anonymkode: d8342...0bb Hold deg utenfor Oslo, slumbarna fortjener ikke lærere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2020 #38 Del Skrevet 11. april 2020 KG❤️Kristelig Gymnasium. Elsker den skolen. Barn fra hele byen, de fleste vil faktisk lære og et veldig bra og rolig miljø på ungdomsskolen og videregående. Er ikke kun kristne som går der. Anonymkode: d1dd4...3bf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emblaxxx Skrevet 11. april 2020 #39 Del Skrevet 11. april 2020 Hvorfor ikke vurdere Lørenskog, Skedsmo, Lillestrøm (Viken) TS? Mye bra skoler i de områdene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. april 2020 #40 Del Skrevet 12. april 2020 Oi her var det en del sprikende meninger, flere med erfaringer? Jeg er ser at de aller fleste ledige stillingene utlyst er på Østkanten. Er det noen skoler på Østkanten som er kjent for å være okei da? Er ikke østkanten ganske stort område med mange forskjellige ungdomsskoler? Trodde feks det var attraktivt å bo rett ved østmarka. Anonymkode: d8342...0bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå