Gå til innhold

Hvilket skole ville du ikke ha jobbet på i Oslo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bor i Vestfold og har akkurat bestemt meg for å flytte til Oslo til sommeren. Jeg er lærer og skal da i gang med å søke på jobber i ungdomsskoler i Oslo. Jeg har ikke funnet leilighet enda, ønsker å høre hvilke skolekretser som er ok å jobbe ved før jeg for alvor starter leilighetsjakten.

Så, dere som jobber ved ungdomsskoler i Oslo eller har barn ved ungdomsskoler i Oslo:

Hvilke skoler er bra,  ok, og hvilke skoler ville dere ikke ha jobbet ved?

Har hørt om de såkalte verstingskolene i Oslo, er det mange av de?

Er redd for å takke ja til en stilling på en skole som ikke er noe bra arbeidsplass og så være litt fastlåst der. 

Takk for alle svar :)

Anonymkode: d8342...0bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Livets harde skole. Tyttebæralleen 43. 

Anonymkode: 7a74b...517

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mener det er kvaliteten på lærerne som avgjør om det er en bra skole eller ei.  Alle skoler kan bli bra, men da må det jobbe bra folk der. Ikke noen som ikke har noe lyst til å jobbe med "sånne unger" 

Anonymkode: 1864e...5af

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan lærer er du - altså, hva er givende for deg - er det fag eller ungdommene, eller et sted mellom? Og hvor mye erfaring har du, og hvordan tåler du utagerende elever? Hva er viktigst, engasjerte kollegaer eller "greie" elever? Satt på spissen, så er det ofte tettere samarbeid på groruddalsskolene, men også mange nye lærere fordi det er tøffere å jobbe der. Fag blir på mindre høyt nivå, men det er elever du kan gjøre mer forskjell for. Mens dersom du vil ha greie elever som tåler litt tørrere undervisning, så er det vestkanskoler og bærum som gjelder. Det vil alltid variere fra skole til skole såklart, og fra klasse til klasse, men på grunn av ulike boligpriser og ryktet til skoler som får barnefamilier til å flytte om de kan, så er det stort skille på områdene i oslo.

Anonymkode: 07e9d...091

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet på skoler på vestkanten og på Holmlia.  Trivdes veldig godt på Holmlia siden det var et svært godt kollegialt miljø der.  Skolen var relativt ny,  og hadde masse ressurser.  Jeg trivdes også godt med flerkulturelle elever,  kolleger,  og at det er naturskjønne omgivelser.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Lakkegata, Holmlia og Vestli. Masse knivstikking og bråk der. 

Anonymkode: 8db55...520

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg ville holdt meg unna østkanten. 

Anonymkode: 893cf...35a

Så rart. Jeg ville holdt meg unna vestkanten. Seriøst. Ikke ment som en sarkastisk kommentar. Folk er jo så kalde, overfladiske og opptatt av status der. Øite humor, varme og raushet. 

Anonymkode: fbb7d...cda

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan lærer er du

Anonymkode: 07e9d...091

?

Anonymkode: 25bee...d7c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva legger du i en "god skole", "ok skole" og "dårlig skole"? Resultater på nasjonale prøver? Godt arbeidsmiljø? God ledelse? Dyktige lærere? Skoler der du kan lære mye faglig eller pedagogisk/didaktisk? Gode avsluttende karakterer hos elevene? 

Om du ser på avsluttende karakterer hos elevene, så bør du holde deg på vestkanten eller i områder på østkanten der mange ressurssterke bor, f.eks. Oppsal eller Ekeberg. Men som lærer vet man at det er veldig mye annet som er med på å avgjøre om det er en god arbeidsplass. 

Anonymkode: 54b28...e38

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lakkegata, Holmlia og Vestli. Masse knivstikking og bråk der. 

Anonymkode: 8db55...520

Er du lærer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville søkt jobb på østkanten, eller i de "dårlige" områdene. Overhodet ikke på vestkanten. 

På østkanten: multikulturell skole, yngre lærergarde, du må tenke mer kreativt, får utfolde deg mer kreqtivt faglig fordi det faglige nivået er sprikende. Ja, mer krevende men mye mer takknemlige foreldre og barn.

Men fader heller. "Vi ringer advokaten vår" "pappa eier halve byen" nope! Nope! 

Anonymkode: f565d...00a

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg overhørte to mødre som hadde barn som gikk på Holmlia ungdomskole, og den ene moren sa at sønnen hadde fortalt henne at elvene kaller mattelæreren for polsk hore. Jeg bor på Holmlia og det er ikke masse knivstikking men jeg hadde unngått Holmlia ungdomskole. De har også innført adgangskontroll på skolen. 

Anonymkode: e7a8d...34d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

´

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener det er kvaliteten på lærerne som avgjør om det er en bra skole eller ei.  Alle skoler kan bli bra, men da må det jobbe bra folk der. Ikke noen som ikke har noe lyst til å jobbe med "sånne unger" 

For noe sprøyt. 

Anonymkode: 79d7a...c28

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har jobbet på tre forskjellige ungdomsskoler i Groruddalen, og det var iallfall ingen dans på roser. Elevene likte meg forsåvidt godt, og det var sjelden at negativ oppførsel gikk direkte utover meg som person. Men det miljøet som er på en del av er skolene, er rett og slett helt ulevelig i lengden.

Flertallet av elevene er uinteressert i skole og fag, og mange av dem er langt mer interessert i salg av narkotika, å gjøre karriere i et gjengmiljø osv. Og selv blant de som ikke driver med sånt tull, er det langt mellom elevene som har ambisjoner og faktisk vil oppnå noe i livet. Det er sjelden mulig å få til gode og konstruktive diskusjoner i timene, fordi elevene er så uinteresserte, umotiverte og lite forberedt til timene. Det skyldes ikke elevenes alder- jeg hadde praksis på to ungdomsskole skoler i vestkantområder, og der hadde timene av et HELT annet faglig nivå, med gode, faglige diskusjoner med mange spennende perspektiver.

Men det som kanskje var aller verst å stå i, var all den grove språkbruken de holder på med hele tiden. I gangene, i friminuttene, og til og med ofte også inne i timene (ikke bare i mine timer- i ALLEs timer), er det roping og hoiing om morapulere, jævla homo, kæber, fitter og jeg vet ikke HVA jeg ikke hørte av stygge ord rundt meg (altså sjelden til meg- men jeg var jo konstant omgitt av denne språkbruken selv om den var rettet mot andre). Og diverse andre obskøne ord også, på tyrkisk, somalisk, arabisk osv, som man etter hvert også lærer seg hva betyr.

Mulig det er jeg som er et persilleblad- men jeg ble tilslutt så mentalt utslitt av all den stygge munnbruken, banningen, og ikke minst den lave motivasjonen blant brorparten av elevene. Så for tre år siden kastet jeg inn håndkleet, og nå jobber jeg isteden administrativt. Skal jeg tilbake til skolen, skal jeg definitivt heller jobbe på en skole i et ressurssterkt område. Jeg kjenner mange lærere som har prøvd begge deler, og alle har gjort seg de samme erfaringene som meg.

Anonymkode: 30c8c...3ca

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville søkt jobb på østkanten, eller i de "dårlige" områdene. Overhodet ikke på vestkanten. 

På østkanten: multikulturell skole, yngre lærergarde, du må tenke mer kreativt, får utfolde deg mer kreqtivt faglig fordi det faglige nivået er sprikende. Ja, mer krevende men mye mer takknemlige foreldre og barn.

Men fader heller. "Vi ringer advokaten vår" "pappa eier halve byen" nope! Nope! 

Anonymkode: f565d...00a

Det er dessverre ikke særlig mange takknemlige foreldre og barn på østkanten, nei..! Mange av foreldrene ser man nesten aldri, de kommer aldri på foreldremøter eller foreldresamtaler, og når de først kommer, snakker en del av dem så dårlig norsk at det er veldig vanskelig å ha en fornuftig samtale. Noen få stiller opp for barna sine, og er takknemlige og hyggelige. Men de fleste har mer enn nok med seg og sitt og de åtte andre barna, og har absolutt ikke verken tid eller overskudd til å være takknemlige over skolens innsats. Barna er heller ikke særlig takknemlige- mange av dem hater skolen verre enn pesten, og ville mye heller ha hengt på Stovner-senteret eller på Grønland enn å være på skolen.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har jobbet på tre forskjellige ungdomsskoler i Groruddalen, og det var iallfall ingen dans på roser. Elevene likte meg forsåvidt godt, og det var sjelden at negativ oppførsel gikk direkte utover meg som person. Men det miljøet som er på en del av er skolene, er rett og slett helt ulevelig i lengden.

Flertallet av elevene er uinteressert i skole og fag, og mange av dem er langt mer interessert i salg av narkotika, å gjøre karriere i et gjengmiljø osv. Og selv blant de som ikke driver med sånt tull, er det langt mellom elevene som har ambisjoner og faktisk vil oppnå noe i livet. Det er sjelden mulig å få til gode og konstruktive diskusjoner i timene, fordi elevene er så uinteresserte, umotiverte og lite forberedt til timene. Det skyldes ikke elevenes alder- jeg hadde praksis på to ungdomsskole skoler i vestkantområder, og der hadde timene av et HELT annet faglig nivå, med gode, faglige diskusjoner med mange spennende perspektiver.

Men det som kanskje var aller verst å stå i, var all den grove språkbruken de holder på med hele tiden. I gangene, i friminuttene, og til og med ofte også inne i timene (ikke bare i mine timer- i ALLEs timer), er det roping og hoiing om morapulere, jævla homo, kæber, fitter og jeg vet ikke HVA jeg ikke hørte av stygge ord rundt meg (altså sjelden til meg- men jeg var jo konstant omgitt av denne språkbruken selv om den var rettet mot andre). Og diverse andre obskøne ord også, på tyrkisk, somalisk, arabisk osv, som man etter hvert også lærer seg hva betyr.

Mulig det er jeg som er et persilleblad- men jeg ble tilslutt så mentalt utslitt av all den stygge munnbruken, banningen, og ikke minst den lave motivasjonen blant brorparten av elevene. Så for tre år siden kastet jeg inn håndkleet, og nå jobber jeg isteden administrativt. Skal jeg tilbake til skolen, skal jeg definitivt heller jobbe på en skole i et ressurssterkt område. Jeg kjenner mange lærere som har prøvd begge deler, og alle har gjort seg de samme erfaringene som meg.

Men hvordan har så mange innvandrerjenter da blitt så skoleflinke i sånt type læringsmiljø?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ha unngått alle skolene i Oslo. Enten er belastet av rus, alkohol og andre ting på Oslo vest.

Hvis du skal velge mellom oslo vest og oslo øst, så ville jeg uten tvil valgt Oslo Øst. Her har de respekt for læreren, noe som ikke finnes hos elevene i Oslo vest.

Anonymkode: 04264...227

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan har så mange innvandrerjenter da blitt så skoleflinke i sånt type læringsmiljø?

Ja, man har jo alltids noen som gjør en innsats og vil noe. Men det er sjelden mer enn én eller to i hver klasse, og de er ofte veldig «kuet» og sjenerte, og snakker ikke særlig mye i klassen. Men jada, veldig flinke på prøver, eksamen osv, og mange av dem går ut med kjempehøye snitt. Men de alene, når de attpåtil er stille, forsiktige og tilbaketrukne, kan jo ikke endre miljøet og overdøve brautende og utagerende gutter. 

Det er forøvrig heller ikke rart at mange av disse jentene gjør det bra på skolen. De har det ofte veldig strengt hjemme, det forventes at de (siden de er jenter), skal bevare familiens «ære» ved å gjøre det godt (i motsetning til brødrene, som ofte havner på skråplanet- da blir det desto viktigere for foreldrene at døtrene «leverer».) De blir strengt kontrollert hjemme, får sjelden eller aldri gå ut og treffe venner, og gjør nok ofte ikke så mye annet enn å holde på med skolearbeid hjemme (selvsagt i tillegg til husarbeid og pass av søsken).

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så rart. Jeg ville holdt meg unna vestkanten. Seriøst. Ikke ment som en sarkastisk kommentar. Folk er jo så kalde, overfladiske og opptatt av status der. Øite humor, varme og raushet. 

Heldigvis er ikke alle på vestkanten kalde og overfladiske, akkurat som ikke alle på østkanten er fulle av humor, varme og raushet.

Anonymkode: 54b28...e38

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...